Naar
boven

Definitie en effect van De Digitale Regio

In mijn eerdere blogs heb ik het vaak gehad over het belang voor MKB-ers om de online marketing in de regio goed op orde te hebben. Als regionale online marketeer ben ik erg overtuigd van de omgekeerde beweging voor wat betreft de internetmarketing van een MKB-er. De omgekeerde beweging? Ja de omgekeerde beweging. Ik zal een poging doen het uit te leggen. Met mijn achtergrond als Accountmanager weet ik dat het in de Sales om 2 dingen draait. Een kwalitatieve dienst of product en het vertrouwen van de koper.

Wie krijgt de deal?

Over dat vertrouwen wil ik het graag hebben. Welk bedrijf heeft eerder uw vertrouwen? Het regionale, goed bekende, schildersbedrijf of een schildersbedrijf, ook goed bekend, maar dan aan de andere kant van het land. De eerste denk ik. Bij wie zult u dan eerder geneigd zijn een dienst af te nemen? Ook de eerste toch? Maar wat gebeurd er als u op Internet aan het surfen bent op regionale websites van uw voetbalclub, nieuwssites en weblogs. U bent latent zoekend naar een schilder en komt daar die schilder uit de andere kant van het land tegen. Deze beweert de beste te zijn en zegt ervaring te hebben in uw regio? Bent u dan geneigd contact met dat bedrijf op te nemen? Nee? En wat als u vervolgens gaat actief op zoek gaat naar een schilder in uw regio via Google en deze schilder staat hoog in de organische resultaten en adverteert ook nog eens met AdWords. Neemt u dan nog steeds geen contact op? Ik denk van wel.

Online vertrouwen gewonnen

Deze schilder heeft online uw vertrouwen gewonnen door steeds weer te verschijnen in uw Digitale Regio. Uw eigen regionale schilder was hier niet te zien, u kent hem wel maar hij was simpelweg niet aanwezig op het moment van uw behoefte en dat kost hem een nieuwe klant. Met de omgekeerde beweging bedoel ik dat een MKBer met een regionale markt zich primair zou moeten focussen op haar regio. Zowel offline als online. De offline regio is inmiddels al bekend maar wat betreft uw Digitale Regio?

De definitie die ik gebruik voor de Digitale Regio is:

De Digitale Regio is een geografisch gebied waarin verschillende digitale activiteiten plaats vinden gericht op de nabije omgeving, of in functie van die omgeving. Deze activiteiten worden door een (groot) deel van de inwoners uit het gebied bezocht vanwege de regionale verbindende factor.

Deze regio beidt enorm veel kansen waar het gaat om contactkansen met uw doelgroep. Uw doelgroep bevindt zich op allerlei regio gerelateerde websites als nieuwssites, weblogs, sportverenigingen enz. Wat er kan gebeuren als u niet aanwezig bent in deze regio heb ik aan de hand van het voorbeeld proberen duidelijk te maken.

En wie krijgt de deal nu?

Maar wat gebeurd er als u wel zichtbaar bent in deze digitale regio van uw doelgroep? Door uw reeds gevestigde naam in het offline tijdperk geniet u al grote bekendheid. Stelt u zich eens voor wat er zou gebeuren als die klant waar ik het eerder over had nu weer online gaat maar nu ook uw bedrijf gaat tegenkomen. Die andere schilder staat er nog steeds  maar ook u bent aanwezig. U komt uit de regio, adverteert al jaren in de offline regio en bent een graag geziene gast bij allerlei verenigingen etc. U verschijnt in de organische resultaten, adverteert met AdWords, bent zichtbaar op Google Maps en laat zich zien op allerlei regionale websites. Wie zal deze potentiële klant nu kiezen? Inderdaad uw bedrijf.

Regionale kruisbestuiving

Door een kruisbestuiving van naamsbekendheid offline en zichtbaarheid online heeft u het vertouwen van een prospect te pakken. Ze kunnen, nu ze actief op zoek zijn naar uw dienstverlening, niet om u heen. U bent zowel offline als online zichtbaar in uw regio en dat straalt vertrouwen uit. De basis voor verkoop? Ik denk van wel.

De omgekeerde beweging

Met de omgekeerde beweging bedoel ik het volgende. Bij veel van mijn MKB klanten en bedrijven om mij heen, kom ik aan tafel om te praten over de online strategie. Wat ik vaak tegenkom is dat de online activiteiten zo zijn ingericht dat ze concurreren in een landelijke markt. Handig? Ik denk van niet? Logisch? Ik denk het wel omdat met Internet de wereld wel heel groot is geworden en veel ondernemers het gevoel hebben dat ze daar aanwezig moeten zijn. Ik denk dat het juist belangrijk is om je als MKBer primair te richten op je regionale markt en daarbij hoort ook uw regionale online omgeving.

Een aantal voordelen

Dit heeft een aantal voordelen. Klanten spreken dezelfde taal, u geniet al offline bekendheid, het vertrouwen is eerder gegeven aan een regionaal bedrijf en het is vele malen goedkoper, effectiever en realistischer om een positie te claimen in uw regionale online speelveld. Het resultaat is dat u minder hoeft uit te geven aan marketing, meer effect heeft met uw marketing en klanten uit uw regio aantrekt die ook gemakkelijker een herhalingsaankoop bij u doen. Daarom de omgekeerde beweging van concurreren in een landelijk speelveld naar een kleiner maar meer renderend speelveld waarin u optimaal gebruik kunt maken van de credits die u in de offline jaren hebt opgebouwd.

De enige twijfel die ik bij dit verhaal heb is voor wat betreft de webwinkels. Laptopplus liet zien dat je met een regionaal, maar wel landelijk dekkend, concept meer succes kunt hebben maar of dit als waarheid is aan te nemen? Daarover wil ik uw mening graag horen.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gerrit Hopster
Gerrit Hopster is specialist in regionale online marketing voor het MKB en helpt MKBers meer klanten uit de regio te winnen d.m.v. online marketing.
8 reacties op "Definitie en effect van De Digitale Regio"
  • Frank zegt:
    11 Feb, 2010 om 13:43

    Dit effect is inderdaad enorm onderschat bij MKB Nederland – goed artikel dus! Wat praktische tips:
    * verwerk de stad in je site en niet de provincie waar je gevestigd bent (daar zoeken de meeste mensen niet op)
    * zorg dat je de regio vervolgens in je website vermeld op de belangrijkste plekken voor Google (title, kopjes, etc.)
    * voeg je website toe aan Google maps
    Een klant van mij had een verdubbeling in verkeer bij een vermelding in Google maps, gratis en voor niets :)

    Reageren
    • Martijn Couprie zegt:
      12 Feb, 2010 om 09:15

      Ter aanvulling op wat Frank al zegt, als je bedrijf toevoegt op Google Maps doe dat dan via het Bedrijfscentrum in je Google account.

      Als je dit met dezelfde account doet als je AdWords account dan kun je vervolgens deze officiële vermelding koppelen met je advertenties, waardoor je adresgegevens ook verschijnen bij je advertenties als iemand uit je regio je advertenties ziet.

  • Gerrit zegt:
    11 Feb, 2010 om 13:52

    Hey Frank, bedankt voor je reactie. Inderdaad goede tips!

    Reageren
  • Corné Hoogendoorn zegt:
    11 Feb, 2010 om 19:42

    Leuk stuk hoe je als lokale ondernemer online marketing op een efficiënte manier kan inzetten.

    Reageren
  • Tom Zoethout zegt:
    12 Feb, 2010 om 10:51

    Van de week een internetstrategie sessie gedaan met een groot bedrijf met vele vestigingen. In de werkelijke wereld een belangrijke speler, maar online onbeduidend!
    Er wordt niet aangesloten op de potentiële zoekopdrachten van potentiële klanten. Die klanten hebben maar een beperkte actieradius, als zij van hun diensten gebruik gaan maken.

    Dus je moet in dat geval, wil je online meespelen, vindbaar zijn op geotargeted zoekopdrachten.

    Ik ben het eens met dit artikel.
    Thanks for sharing!

    Reageren
  • Hypotheek Deventer zegt:
    12 Feb, 2010 om 12:34

    Ik kan over beide situatie meepraten.

    het verhaal klopt geheel voor onze regionale site. geen grote speler komt er overheen wanneer er lokaal gezocht wordt. Daar moet je dan wel aardig wat voor doen.

    Echter mik ik met een andere site op het gehele land en heb ik daar een tweetal directorie`s gemaakt voor de regionale zoeker.

    de url`s van de directorie heb ik als volgt opgebouwd:

    onderwerp/provincie/stad/content

    Dit werkt verschrikkelijk goed. Wanneer hierop gezocht wordt krijg ik in alle gevallen een pagina 1 vermelding. Zelfs als er niet of nauwelijks content op de pagina staat. wel zijn dan de titel, keywords en h1 tag`s geoptimaliseerd voor deze zoekopdracht.

    In die plaatsen waar (enige) concurrentie is blijft de 1e pagina vermelding gehandhaafd alleen is de nummer 1 positie dan een 3,4 of 5.

    Dit pleit dan weer voor basic optimalisatie en het belang van een goede url.

    ik geloof echter wel dat als een plaatselijke speler zijn boeltje goed optimaliseert daar niet overheen te komen is.

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    12 Feb, 2010 om 14:05

    En hoe zit het dan met je weigerings percentage? Zijn er niet veel klanten die dan meteen uitstappen als er weinig content op de pagina staat?

    Reageren
  • Gerrit zegt:
    13 Feb, 2010 om 12:07

    Volgens mij heeft het niet zo zeer met de hoeveelheid content te maken maar des te meer met aanbod dat aansluit bij de vraag. Ziet de zoeker precies wat hij zoekt dan is veel content niet zo urgent lijkt mij.

    Ben je dat met me eens?

    Reageren

Reageren