Naar
boven

Google Ad Grants voor non-profitorganisaties: $10.000 gratis tegoed per maand!

google ad grants final

In Nederland zijn er heel veel initiatieven die vanuit hun overtuiging goede dingen doen voor mensen in hun regio, land of voor mensen in het buitenland. Deze organisaties worden veelal gesubsidieerd door particulieren, overheden of bedrijfsleven. Omdat er in veel gevallen weinig geld is om te investeren in reclame-uitingen heeft Google daar een eigen programma voor ontwikkeld: Google Ad Grants.

Wat is Google Ad Grants?

Google Ad Grants is een programma waarbij non-profitorganisaties kunnen adverteren met geld dat beschikbaar wordt gesteld door Google. Dit kan oplopen tot wel $10.000 per maand! En met Google Ad Grants Pro tot wel $40.000 per maand. Hierdoor is Google AdWords ineens voor iedere non-profitorganisatie toegankelijk geworden.

Google Ad Grants werkt precies hetzelfde als online adverteren met Google AdWords. Jouw boodschap wordt getoond aan mensen die zoeken naar non-profitorganisaties zoals die van jou. Als jouw non-profitorganisatie in aanmerking komt, ontvang je een maandelijks advertentietegoed van $ 10.000 USD voor AdWords. Dit klinkt heel erg interessant: toch moet je organisatie nog wel aan de juiste eisen voldoen om hier aan deel te kunnen nemen.

google ad grants

Hoe kun je je hiervoor aanmelden?

Om van Google Ad Grants gebruik te kunnen maken, moet de organisatie aan verschillende eisen voldoen. Wil je adverteren in Nederland, dan moet de organisatie ook in Nederland gevestigd zijn. Daarnaast moet het initiatief aangesloten zijn bij TechSoup Nederland. Deze en andere eisen staan hieronder vermeld.

Allereerst moet de organisatie zich gevestigd hebben in Nederland. Vervolgens moet de organisatie zich aanmelden bij het Google Non-profit programma en aan de volgende voorwaarden voldoen (ook te vinden op de support page van Google):

  1. Ze moeten geregistreerd zijn als liefdadigheidsorganisatie.
  2. Ze mogen niet als overheidsinstelling, overheidsorganisatie, ziekenhuis, gezondheidszorginstelling, school, kinderopvang, academische instelling of universiteit geregistreerd zijn. 
  3. Ze moeten voldoen aan de gedetailleerde vereisten in Nederland:
  • -Organisaties moeten momenteel geregistreerd zijn bij TechSoup Nederland, de regionale afdeling van TechSoup Global.
  • -Organisaties moeten onder een van de volgende groepen vallen:
    • -Organisaties met ten minste één van de volgende belastingvrije statussen:
      • Algemeen Nut Beogende Instelling – ANBI
      • Sociaal Belang Behartigende Instelling – SBBI
    • -Organisaties die activiteiten uitvoeren voor het algemeen nut en die als een van de volgende rechtsvormen geregistreerd staan:
      • Stichtingen
      • Verenigingen
    • -Kerkgenootschappen en hun zelfstandige onderdelen

Daarnaast moeten ze akkoord gaan met de voor Google vereiste certificeringen met betrekking tot non-discriminatie en ontvangst en gebruik van donaties. Ook moeten ze beschikken over een actieve website met wezenlijke content.

Overheidsinstanties en -organisaties, ziekenhuizen en medische instanties, scholen, niet-commerciële kinderdagverblijven, academische instellingen en universiteiten komen niet in aanmerking voor Google Ad Grants, maar filantropische onderdelen van educatieve organisaties komen daarvoor wel in aanmerking.

AdWords

Als je in aanmerking wilt blijven komen voor Google Ad Grants, moet jouw organisatie het volgende verzekeren:

  • Link je advertenties aan één websitedomein (en niet meer dan één). Dit moet hetzelfde domein zijn als het domein dat is goedgekeurd in je oorspronkelijke aanvraag.
  • Zorg dat jouw AdWords-account actief wordt beheerd, door één keer per maand in te loggen en elke 90 dagen minstens één wijziging in het account aan te brengen.
  • De advertenties en zoekwoorden moeten overeenkomen met de programma’s en services van jouw organisatie.
  • Puur commerciële advertenties zijn verboden. Als je producten of services promoot, moet 100 procent van de opbrengsten rechtstreeks ten goede komen aan jouw initiatief.
  • De advertenties mogen geen links bevatten naar pagina’s die voornamelijk bestaan uit links naar andere websites.
  • De advertenties mogen geen financiële producten aanbieden (zoals hypotheken of creditcards) en ook geen donaties vragen van auto’s, boten of andere eigendommen.
  • Op je website mogen geen Google AdSense-advertenties of advertentielinks van partners worden weergegeven.

Ook zijn er een aantal restricties bij het instellen van het Ad Grants Account.

  • Je advertenties zijn volledig gebaseerd op tekst (geen video’s of afbeeldingen).
  • Ze worden alleen weergegeven op pagina’s met zoekresultaten van Google, op posities onder de advertenties van betalende adverteerders.
  • Alle campagnes moeten getarget zijn op zoekwoorden.
  • De maximum CPC-bod (kosten per klik) is $2,00 USD.
  • Je ontvangt elke maand een advertentietegoed van $10.000 USD (maximaal $40.000 USD voor Grants Pro deelnemers) voor AdWords.
  • Het is belangrijk om geen factureringsgegevens in te vullen, anders moet je een nieuw account aanmaken.

Bekijk hier of jouw organisatie hier ook voor in aanmerking kan komen: https://www.google.nl/intl/nl/grants/eligibility/

Heb je hulp nodig bij het aanmelden bij Google Ad Grants of hulp nodig bij het aanmaken van een Ad Grants account? Neem gerust contact op en we helpen je graag verder.

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick Doornbos
Rick is online marketing consultant bij KG Online Marketing. Rick is de airconditioning van ons bedrijf. Zelfs bij de meest lastige problemen houdt hij zijn hoofd koel.
Wees de eerste die reageert!

Reageren