Naar
boven

Google Analytics Funnel analyse

In Google Analytics kunnen we zoals je waarschijnlijk wel weet doelen instellen. Deze doelen zijn meestal gericht op de verkoop van een dienst of product. Ook algemene formulieren kunnen als doel ingesteld worden. Om conversies te optimaliseren is het van belang deze doelen te optimaliseren. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de “trechterweergave” gebruiken.

Trechterweergave

In de trechterweergave stellen we de verschillen stappen in die de bezoeker zou moeten volgen. Dit is meteen het eerste punt om te bekijken in de analyse. Aangezien we zelf een route uitstippelen voor de bezoeker om te volgen naar een bepaald doel is het goed om te kijken of dit ook werkelijk het juiste pad is.

Zij-instroom en doorklikpercentage

In de trechterweergave is er ook een zij-instroom. Deze instroom bevat de bezoekers die niet via het gedefinieerde pad binnenkomen. Mocht dit een hoog aantal zijn dan kan het zijn dat de funnel niet logisch is. Daarnaast zien we het doorklik percentage per stap. Als dit percentage erg laag ligt zullen de bezoekers niet doorklikken naar de volgende stap.

Optimalisatie en conversie

Bekijk per stap wat je uitval is en analyseer wat de mogelijke oorzaken zijn van de uitval om deze vervolgens te optimaliseren. Het optimalisatie proces kan dan ook tot een hogere conversie leiden.

“Schone” funnel

Soms worden de pagina’s in de funnel niet volledig goed weergegeven en zijn de gegevens niet volledig betrouwbaar. In dit geval kan het handig zijn om de eerste stap verplicht te maken zodat de onjuiste zij-instroom eruit gehaald wordt. Op die manier krijg je een helder beeld van je funnel en een goed beeld van alle uitstap percentages.

Optimaliseren

Zorg dus dat je in de funnel analyse kijkt naar de zij-instromen en de uitstap percentages om te zien of je funnel goed is gedefinieerd en of er pagina’s zijn die geoptimaliseerd moet worden.

Een aantal voorbeelden van mogelijke problemen in de funnel zijn:

  • De funnel is te lang (verwijder onnodige pagina’s)
  • De funnel bevat onlogische zij-instromingen (maak de eerste stap verplicht)
  • De funnel bevat te veel zij-instromingen (Herdefinieer je doel funnel op de website)

Een pagina in de funnel heeft een te hoog uitstap percentage:

  • Formulier is te lang (vraag alleen de hoog nodige informatie)
  • De doorklik actie is niet duidelijk genoeg (maak deze opvallend en boven de vouw)
  • Te veel tekst (maak je tekst kort en krachtig)
  • Indeling van de pagina onduidelijk (zoek naar de juiste sturing)

Natuurlijk zijn er nog meer mogelijke problemen te noemen die niet opgenomen zijn in dit overzicht. Aanvullingen zijn welkom.

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Nienke van de Haar
Als Internet Marketeer ben ik bezig met alles wat te maken heeft met Internet Marketing. Ik doe de sales en internet marketing voor Web Match. Web Match is een CMS Hosting en Internet Marketing bureau wat werkt met het CMS Covide.
7 reacties op "Google Analytics Funnel analyse"
  • Wieger Waardenburg zegt:
    11 Jan, 2010 om 12:23

    Leuk artikel!

    De uitstroom binnen een funnel zal ook gigantisch zijn bij stappen die een gebruiker niet verwacht. Een zeer extreem voorbeeld: wanneer iemand in de waan is een vrijblijvende informatie aanvraag te doen, moet je iemand niet een ‘betaal nu’ knop voorschotelen.

    Wel moet je je afvragen hoe betrouwbaar een funnel nog is bij het verwijderen van veel zij-instappaden… of je moet daar een aparte funnel voor aan gaan maken.

    Reageren
  • Dave zegt:
    11 Jan, 2010 om 18:15

    Wat ik vooral gemerkt heb is dat het belangrijk is om te weten welk soort verkeer er wat doet in je funnel. Betalend verkeerd doet soms heel andere zaken dan de organische instroom.

    Reageren
    • Nienke Buiskool Leeuwma zegt:
      12 Jan, 2010 om 09:03

      @Dave Je zou kunnen segmenteren op bepaalde bronnen om zo per bron te bepalen hoe goed de funnel is. Op die manier zou je kunnen overwegen om een nieuwe funnel aan te maken.

    • Auke Molendijk zegt:
      12 Jan, 2010 om 11:25

      Helaas is het niet goed mogelijk om de funnel per verkeersbron/segment te gebruiken met de segmentatiefunctie in Google Analytics. Als alternatief kun je een extra profiel aanmaken in Google Analytics met bijvoorbeeld alleen AdWords verkeer en voor dit profiel de doeltrechter instellen.

      Andere vraag: hebben jullie nog suggesties om het trechtersuccespercentage in de loop van de tijd uit Google Analytics te halen? Lijkt me erg belangrijke info om te zien of je goed bezig bent om bijvoorbeeld je bestelproces te optimaliseren.

  • Danny Verhoeven zegt:
    15 Jan, 2010 om 13:46

    Wil je je conversie omhoog krikken dan is de funnel functie in Google Analytics echt de eerste stap om te kijken waar je precies moet gaan optimaliseren.

    Must voor elke internet ondernemer!

    Reageren
  • S Daemen zegt:
    22 Jan, 2010 om 08:31

    Leuk artikel. Ik heb hier een vraag over hoe zet je een funnel analyse op als je een splitsing heb in de trechter?

    Ik wil een analyse opzetten voor mijn webshop. Krijg dan:

    index pagina
    winkelwagentje
    login scherm en hier heeft klant keuze als gast of nieuwe klant of bestaande klant hoe verwerk ik dit hierin of moet ik hiervoor drie funnels maken. Daarna komt klant weer op zelfde schermen uit
    verzendmethode
    betaling
    bevestiging

    Iemand een advies hoe je dit beste kunt opzetten voor de juiste meting?

    Reageren
  • Auke Molendijk zegt:
    22 Jan, 2010 om 09:11

    @ S Daemen:

    Je kunt in een doeltrechter meerdere pagina’s in een stap opnemen met reguliere expressies. Als ik je goed begrijp heb je in de derde stap 3 mogelijkheden en dus in stap 4 een aantal vertakkingen. Als deze vertakkingen in stap 5 weer bij elkaar komen, dan kun je de volgende oplossing gebruiken:

    in stap 4 in de trechter stel je alle drie de pagina in met behulp van het | teken, dus:

    urlgast\.html|urlnieuweklant\.html|urlbestaandeklant\.html

    Google analytics pakt dan deze 3 urls tegelijk als vierde stap. Let er wel op dat je in de doeltrechter reguliere expressie aan hebt staan. Om te checken of je het goed gedaan hebt, kun je de regel in stap 4 ook in het filter van belangrijkste inhoud plaatsen. Houd je dan de drie url’s over die je in de funnel wilt meten, dan heb je het goed gedaan. Succes!

    Reageren

Reageren