Naar
boven

Google en privacy?

Google is vrijwel zeker het meest boeiende en beroemde bedrijf ter wereld. Iedereen kent het en Google blijft verbazen met allerlei nieuwe functies en aankopen. Onlangs zag ik tijdens het Twitteren een filmpje (met dank aan Eduard Blaquière, EdWords) over Google en privacy. Vanzelfsprekend stond het filmpje op YouTube (het filmpje vind je ook verderop in dit artikel). Mijn tweede post op deze weblog besloot ik daarom te wijden aan de (nieuwe) grootmacht: Google. De grootmacht die als motto ‘don’t be evil’ heeft… maar is dat zo?

Wat doet Google allemaal?

Het begon allemaal met de zoekmachine. De nadruk ligt hierbij op ‘begon’. Inmiddels zijn de diensten steeds meer verweven in de samenleving: we worden sociaal gezien steeds afhankelijker van Google! Inmiddels is er een enorme hoeveelheid Google producten beschikbaar varierend van e-mail tot browser, van reader tot earth en van video’s tot blogs. Denk er zelf maar eens over na: hoeveel producten van Google gebruik je?

Wat weet Google?

Nu wordt het interessant. Privacy – en dan met name online – is de laatste jaren een heet hangijzer. Niemand wil geconfronteerd worden met ongewenste informatie, maar ondertussen dumpt iedereen het massaal (vaak zelf) op het web! Google laten we ook overal toe. Het begon met internetgegevens, maar tegenwoordig heeft Google ook inzicht in je telefoon, computer, e-mail en sociale netwerk.

Google weet – dankzij de ruim 450.000 servers – wat je zoekt, welke websites je bezoekt, waar je op vakantie bent geweest, wat je schrijft, hoe je agenda eruit ziet, of je blogt en welke filmpjes je leuk vindt. Wat Google zelf niet bedenkt, wordt gewoon gekocht. De laatste 9 jaar werden maar liefst 30 bedrijven overgenomen. Maar het is nog veel gekker, bekijk de onderstaande video maar eens. Hoewel die video wat overdreven lijkt, zit er natuurlijk wel een kern van waarheid in.

Wat doet Google ermee?

Sorry, ik zal de vraag anders stellen: wat zou jij doen met al deze informatie? Daarbij moet je in het achterhoofd houden, dat bijna al je inkomsten uit advertenties moet komen! Google kent jou, je vrienden, zakelijke contacten en meer. Het einde is nog lang niet in zicht. Google bewaart data gedurende 18 maanden en kent je inmiddels zo goed, dat het geen raadsel meer is welke advertenties je voorgeschoteld moeten worden.

Het succes?

Wat ik persoonlijk een belangrijke reden van het succes vind is dat Google goede producten gratis aanbiedt, zonder dat er een direct commercieel doel achter lijkt te zitten. Gmail en YouTube zijn hier mooie voorbeelden van. Eerst worden producten succesvol gemaakt, daarna komt het businessmodel er vanzelf achteraan. Een tactiek die keer op keer bewijst effectief te zijn. Dit is meteen iets wat we van Google kunnen leren en zelf bijvoorbeeld in salespage georiënteerde concepten toepassen: geef iets weg (wees aardig) en haal daarna je rendement.

Volg Google, bekijk Google, ervaar Google en probeer ze ooit een stap voor te zijn!

Doel van het artikel

Misschien is het verstandig om – als nog niet zo ervaren blogger – het doel van dit artikel toe te lichten. Het doel is om je na te laten denken over dingen die binnen de wereld van online marketing van belang zijn: welke informatie staat er van mij op internet, hoe staat het met mijn online reputatie en wat kan ik leren van een bedrijf als Google. Natuurlijk wil ik je ook graag aan het denken zetten over hoe goed of slecht de macht van een partij als Google is en dient het ‘ter leering ende vermaeck’.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

17 reacties op "Google en privacy?"
  • Peter Verhoeven zegt:
    12 Mrt, 2010 om 11:40

    Prima artikel, fimpje is wel leuk opgezet..

    Je kunt zeggen wat je wilt, maar Google pakt het wel erg slim aan allemaal. Alleen wat men vaker afvraagt, is het niet zo dat Google de zoekmachien straks over het hoofd gaat zien en zich echt specifiek met de advertenties bezig gaat houden.

    Wellicht dat er door veel goede Marketing binnen nu en enkele jaren een afkeer gaat komen tegen Google en men massaal overstapt naar Google?

    In Nederland hebben we het altijd over privacy, we denken dat we dat genoeg hebben maar blijkbaar is dat niet zo.

    Als laatste wel een vraag, wat hier niet direct mee te maken heeft maar wel een beetje: Ik hoor wel eens dat mensen niet alle websites in hun Analytics plaatsen, dit omdat Google dan teveel weet. Kan dit nadelige uitwerkingen hebben?

    Reageren
    • hypotheekrente zegt:
      15 Mrt, 2010 om 11:20

      Interessante vraag van Peter:
      “Ik hoor wel eens dat mensen niet alle websites in hun Analytics plaatsen, dit omdat Google dan teveel weet. ”
      Nu geloof ik hier persoonlijk niet echt in. Dit zou het imago en geloofwaardigheid van Google (“Don’t be Evil”) flink kunnen schaden.

  • Bart zegt:
    15 Mrt, 2010 om 17:18

    Google evil?? Op het eerste gezicht niet. Google is een bedrijf wat vooral voordeel heeft bij heel veel data. Hier zijn de meeste producten van Google ook op gebaseerd. Wat misschien wel wat erger is dat ze teveel gaan integreren met de overheid en dus niet meer geheel onafhankelijk zal worden…

    @Peter
    Je weet het natuurlijk nooit helemaal zeker wat ze er mee doen. Maar Google krijgt er wel veel informatie mee, maar jij als gebruiker ook.. Even afwegen wat dan het belangrijkste is..

    Reageren
  • Wieger Waardenburg zegt:
    16 Mrt, 2010 om 08:37

    @Bart:
    Evil of niet evil is dus de vraag waar over nagedacht mag worden. Zoals al aangegeven: het filmpje is wat overtrokken. Wel balanceert Google op de lijn tussen gebruik en misbruik van gegevens.

    @Peter:
    Nadelige effecten van het uitrusten van websites met Google Analytics zijn mij niet bekend.

    Reageren
  • Bart zegt:
    16 Mrt, 2010 om 13:41

    @Wieger

    Ben ik het mee eens! Maar zolang wij er beter van worden vinden we het niet erg.. Maar als er iets gaat gebeuren met Google en onze gegevens dan vind iedereen het niet meer kunnen.. Maar Google weet dit waarschijnlijk zelf ook wel en zullen daarom ook altijd net aan de goede kant van de lijn blijven

    Reageren
  • Nicolas Monopoli zegt:
    18 Mrt, 2010 om 10:59

    Rechtstreeks uit de privacy policy van Google. Het komt er op neer dat alles wat je zegt of schrijft tegen je gebruikt kan worden. Al je online activiteit via Google producten wordt geregistreerd. Wat mij betreft privacy schending!

    “We have a good faith belief that access, use, preservation or disclosure of such information is reasonably necessary to (a) satisfy any applicable law, regulation, legal process or enforceable governmental request, (b) enforce applicable Terms of Service, including investigation of potential violations thereof, (c) detect, prevent, or otherwise address fraud, security or technical issues, or (d) protect against harm to the rights, property or safety of Google, its users or the public as required or permitted by law. “

    Reageren
  • Gerben van Erkelens zegt:
    18 Mrt, 2010 om 11:24

    @Nicolas: leg uit, ik begrijp je niet geheel.

    Wat Google verder betreft dien je voornamelijk zelf te zorgen hoe je informatie op het internet staat. Net zoals het artikel al zegt, de helft van de frustraties over bijvoorbeeld gevonden zoekresultaten komt doordat gebruikers zelf iets op internet zetten (Hyves bijvoorbeeld). Google is dan evil, terwijl dat iets is wat mensen zelf in de gaten moet houden. Vandaar dat ik dat ook de verantwoordelijkheid van de gebruiker vindt, niet van Google (m.b.t. zoekresultaten)

    Reageren
  • Hypotheek Deventer zegt:
    18 Mrt, 2010 om 11:36

    Leuk filmpje,. .. voor wie dit nog niet door had waar G. mee bezig is.

    Als de flits komt waarbij je je realiseert wat er allemaal nog gaat gebeuren heb je er gelijk een opgedrongen vriend bij.

    En je kunt maar beter vriendjes blijven.

    G. maakt alles gratis waarmee al vele business modellen om zeep geholpen zijn. Denk aan realestate verkoop je onroerend goed zelf en gratis, denk aan winkels in streetview het plan is om digitaal binnen te lopen en vervolgens de producten te kunnen aanklikken. Is jouw fysieke winkel niet gekoppeld aan je webshop of heb je geen webshob, verkoop je niets meer. Immers een ander doet het wel.

    Kortom blijf ze volgen en speel in op nieuwe mogelijkheden. De oude gaat verdwijnen.

    Reageren
  • Nicolas Monopoli zegt:
    18 Mrt, 2010 om 11:37

    Het gaat mij om het bewaren van privacy gevoelige informatie. Er is bijvoorbeeld een procedure gestart tegen het bewaren van je vingerafdrukken die nodig zijn voor een nieuw Nederlands paspoort. Dit is in strijd met Europese wetten.
    Je kan je afvragen of Google met zijn 18 maanden bewaarpolicy ook niet in strijd is met deze wetten. Ik snap wel dat je als consument ook verantwoordelijk bent met het wel of niet accoord gaan van voorwaarden, maar niet iedereen is met dat soort dingen bezig. Ergens moeten consumenten ook beschermd worden en attent worden gemaakt op zulke regels. In de meeste gevallen gaat Google er van uit dat je alles wilt delen. Pas als je zelf stappen onderneemt en zaken afvinkt wordt je niet meer in zoekopdrachten weergegeven. Wat mij betreft zou dat anders om moeten zijn.

    Reageren
  • Thomas zegt:
    23 Mrt, 2010 om 18:19

    Google weet tegenwoordig erg veel van je, ze hebben nu al streetview, dadelijk komt er nog echt google homeview :)
    zie: http://www.youtube.com/watch?v=OMFBuHsKXb0&feature=player_embedded

    Reageren
  • Frederik Verleye zegt:
    24 Mrt, 2010 om 14:52

    google koopt inderdaad nogal wat bedrijven op.

    ik heb soms gemengde gevoelens bij google, ik ben fan van de technologische diensten die ze al hebben ontwikkeld voor de end-users, maar ik heb het niet zo voor multinationals die hebzuchtig alle macht proberen te grijpen.

    i.v.m. privacy op het internet, mensen beseffen vaak niet hoe dat juist zit. facebook is daar een mooi voorbeeld van.

    @Thomas grappige link :)

    Reageren
  • Goedkoopste Makelaar zegt:
    01 Apr, 2010 om 15:48

    Hmmm privacy en internet gaan niet echt hand in hand.
    Hele discussies heb ik hier al over gevoert met vrienden.
    I love Google!
    Ik ben dan ook helemaal niet bang dat Google iets raars gaat doen met mijn (computer) gegevens. Ik gebruik dan ook echt al hun GRATIS tools. Filmpje is wel iets overdreven maar wel geinig.

    @Thomas hahaha Google Home View :-)
    Ik mag wel gaan stofzuigen voor ze langskomen ;-)

    Reageren
  • Parachuteverzekering zegt:
    01 Apr, 2010 om 16:03

    Zeer interessant artikel.
    Volgens mij kunnen al je gegevens die men over je wilt weten al geruime tijd gevonden worden. “Big brother is watching you” een boek van george orwell (decenia geleden geschreven) is daar een goed voorbeeld van. Alles wat je doet wordt geregistreerd. Overal waar je komt laat je sporen achter. Voordeel van google is dat zij het sneller gevonden hebben.

    maar ja, het wordt moeilijk om het tegen te houden.

    Reageren
  • Roald zegt:
    01 Apr, 2010 om 18:57

    Zo word je je weer bewust van het feit dat Google bijna alles van je weet. Ook een vet filmpje dat dit duidelijk weergeeft.

    Reageren
  • 21CCS zegt:
    02 Apr, 2010 om 12:12

    Wat online marketing voor bedrijven betreft is reputatie management natuurlijk heel belangrijk. Negatieve informatie over je bedrijf kan jouw reputatie snel schaden. Prive is het belangrijk dat je goed nadenkt voordat je dingen op het internet zet. Het kan natuurlijk heel leuk zijn om al je info met iedereen te delen, maar het kan ook misbruikt worden.

    Reageren
  • Wieger Waardenburg zegt:
    02 Apr, 2010 om 13:04

    @21CSS: binnenkort wordt er een artikel geplaatst over ‘jij als online merk’. Twitter en/of deze website dus even goed in de gaten houden. Het gaat over het beïnvloeden van de manier waarop je online zichtbaar bent.

    Reageren
  • Reinaerd zegt:
    12 Feb, 2012 om 11:03

    Google is commercieel de tekst: “don’t be evil” suggereert een ethiek die er niet is. Als morgen een corrupte of dictatoriale overheid of een criminele organisatie vraagt om een deelverzameling van landgenoten die aan een bepaald profiel voldoen wordt dat gewoon verkocht. Helemaal niet don’t be evil. Het kan bijvoorbeeld gaan om mensen met een bepaald ras, huidskleur, sexuele geaardheid , religie, etc. Privacy kan dus heel belangrijk zijn !!!

    Reageren

Reageren