Naar
boven

Google Hummingbird: leren redeneren als Homo sapiens

google-hummingbird

Afgelopen maand is Google gestart met de uitrol van een geheel nieuw zoekalgoritme met als codenaam: “Hummingbird” (kolibrie). Met dit algoritme zet Google een verdere stap naar een zoekmachine die denkt als een mens. Het is de grootste update van het algoritme sinds 2001. In dit artikel zet ik uiteen wat het nu precies inhoudt en wat je ermee kunt (kort door de bocht, er verandert voor jou als SEO-er niets).

Hummingbird = Denken als een mens?

Hoe slim een zoekmachine ook lijkt, uiteindelijk zoekt Google gewoon in een database naar pagina’s die overeenkomen met de woorden die jij in hebt getypt. Niets meer en niets minder. Daar wil Google dus verandering in gaan brengen.

Neem als voorbeeld het woord “Taj Mahal”. Voor een zoekmachine zijn dat gewoon twee woorden. In de echte wereld kunnen die twee zoekwoorden veel meer betekenissen hebben. Zo is er bijvoorbeeld ook een muzikant en restaurant met die benaming.

Het doel van Google is om zoekopdrachten te leren begrijpen en daardoor betere resultaten te tonen. Hummingbird is een stap in die richting. Hummingbird moet in staat zijn om antwoord te geven op langere en meer complexe vragen.

Google Knowledge Graph

Vorig jaar heeft Google ook een grote stap in die richting gezet met de lancering van de Google Knowledge Graph (of De Kenniskaart in Nederland). Een uitgebreide uitleg hierover vind je hieronder in een video van Google zelf:

Wat verandert er aan onze SEO werkzaamheden?

Kort gezegd: helemaal niets. Het draait nog steeds gewoon om originele en kwalitatieve content. Hummingbird stelt Google alleen in staat om deze informatie op een nieuwe, en hopelijk betere, manier te verwerken.

Meer leren over Hummingbird?

Inmiddels zijn er al allerlei interessante artikelen verschenen over Hummingbird. Hieronder een korte opsomming:

Weet je ook nog een interessant artikel over dit onderwerp? Laat het ons even weten!

 

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
3 reacties op "Google Hummingbird: leren redeneren als Homo sapiens"
  • Mik zegt:
    16 Okt, 2013 om 09:15

    Ik ben wel erg benieuwd naar deze update en dan met name of het positief werkt voor webshops. Op dit moment nemen sites zoals Wikipedia of grote nieuwssites een hogere plek in, in de zoekresultaten. Voor een consument op zoek naar een bepaald product is dat geen interessante info, die is op zoek naar de juiste webshop en niet naar achtergrondinfo over dat product. Ik dacht altijd dat Google webshops lager waardeert, zodat ze sneller geneigd zijn te adverteren via Adwords.

    Reageren
  • Sybolt zegt:
    30 Okt, 2013 om 01:04

    @Mik: interessante vraag, zou het commercieel belang doorslaggevend zijn bij Google om webshops lager te laten ranken ikv advertenties via Adwords?

    Reageren
  • Leonie zegt:
    04 Nov, 2013 om 13:00

    Dank je wel voor het artikel.

    Waar ik me steeds meer en meer over verbaas, is de content zoals Google het graag wilt. Is dat wel hetzelfde als de eindgebruiker van de website graag ziet?

    Ik begrijp dat Google toch vooral tekst wilt als content, terwijl de eindgebruiker van mijn webshop helemaal geen tekst wilt. Ze willen een plaatje dat kan inzoomen en de prijs erbij, that’s all.

    Als ik mijn webshop zonder tekst opzet dan ben ik haast niet te vinden in google, echter zodra ik teksten toevoeg komen de pagina’s wel naar boven. Ik schrijf dus teksten voor Google, dat kan toch niet de bedoeling zijn..Mvg, Leonie

    Reageren

Reageren