Naar
boven

Heeft jouw website pagina’s zonder call-to-action? Schaam je!

Elke pagina van je website heeft een doel, nietwaar? Tenminste, in de ideale wereld zou dat zo moeten zijn. Waarom zou die pagina anders op je website staan?

En als elke pagina een doel heeft, dan is de kans groot dat een bezoeker dus iets moet doen op die pagina. En daarvoor is de call-to-action. Een knop, tekstlink of een downloadlink.

En toch durf ik te beweren dat 90% van alle websites op het internet minimaal één pagina heeft zonder call-to-action”¦

Elke pagina heeft een doel”¦

Zoals ik al schreef heeft elke pagina een doel, of zou die toch eigenlijk moeten hebben. Een productpagina is om te informeren, een contactpagina om contact op te nemen, een winkelwagen om te bestellen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Alle pagina’s op je website zijn er dus voor een reden. En alle pagina’s op je website moeten in functie staan van de bezoekers. Sterker nog, alle content op die pagina’s ook.

TIP: De bovenstaande alinea staat er niet voor niets. Zo zijn er namelijk ontelbaar veel pagina’s op het www die niet voor bezoekers zijn, en voor de content op sommige pagina’s geldt hetzelfde. Deze pagina’s en content zijn vaak puur en alleen voor de zoekmachines. In het kader van ethische zoekmachine optimalisatie, en het tevreden houden van bijvoorbeeld de Google-bot, is dit niet zo verstandig. Alles wat je op en aan je website doet moet voor de bezoeker zijn, en ervoor zorgen dat de gebruikerservaring zo optimaal mogelijk is!

Elke pagina heeft een call-to-action

Uitzonderingen daargelaten zou elke pagina dus ook een call-to-action moeten hebben:

  • Contactpagina: contactformulier en verzendknop;
  • Productpagina: Bestelknop, meer informatie link, ”¦;
  • Winkelwagen: Knop “Ga door met bestellen”;
  • Dienstenpagina: Link of knop naar contactformulier;
  • Homepage: Links of knoppen naar belangrijkste onderdelen van de site;
  • ”¦

Bij veel van die pagina’s gaat het meestal goed. Echter is er één type pagina waar de call-to-action vaak ontbreekt, en dat zijn de zogenaamde informatieve pagina’s.

Informatieve pagina’s hebben ook een doel

Het doel van een informatieve pagina is, tja, informeren. Prima, en wanneer de bezoekers zich heeft geïnformeerd, is dat doel behaald. Maar wat dan? Waarom had die bezoeker meer informatie nodig?

Ik dagelijks, of zeg maar gerust elk uur, informatieve pagina’s tegen die géén duidelijke call-to-action hebben. Enkele voorbeeldpagina’s zijn:

Dienstenpagina’s

Er wordt uitvoerig uitgelegd wat de dienst is, en dat is me dan ook duidelijk. Maar wat dan? Ik neem aan dat je wil dat ik contact met je opneem of nog een andere informatieve pagina lees.

De volgende keer moet je er maar eens op letten. Gegarandeerd dat je veel dienstenpagina’s tegenkomt zonder call-to-action. Men gaat er meestal vanuit dat een bezoeker zelf wel de contactknop kan vinden bovenaan in de navigatiebalk.

Niet goed. Zeg me wat ik moet doen, op het moment dat ik er aan toe ben. En dat is meestal onderaan de pagina. Of tekst. En zeg me niet alleen wat ik moet doen, maar maak het me ook gemakkelijk door een opvallende knop of hyperlink.

Veelgestelde vragen pagina’s

Nog zo’n typisch voorbeeld van een pagina die vaak als noodzakelijk kwaad wordt gezien, en waar verder geen aandacht aan wordt besteed.

Erg zonde, want een goede veelgestelde vragen, of FAQ, pagina kan ervoor zorgen dat eventuele blokkades bij je bezoekers worden weggenomen.

Maar zeg aub wat ze moeten doen na het lezen van die pagina! Plaats bijvoorbeeld de volgende links:

Bent u overtuigd? Bestel dan hier! | Heeft u nog vragen? Neem dan contact op via ons contactformulier.

Conclusie

Belangrijk is dus om er eerst voor te zorgen dat elke pagina op je website ook daadwerkelijk een doel heeft. Zo niet, vraag je dan eens af of die pagina wel moet blijven bestaan. Misschien zorgt hij alleen maar voor verwarring.

Zodra je een website hebt met alleen maar “pagina’s met een missie” is het tijd om te kijken of het volgende doel wel duidelijk wordt aangegeven. Met andere woorden, of er wel een duidelijk call-to-action aanwezig is!

Oja, de call-to-action bij deze pagina’s zijn al volgt:

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
11 reacties op "Heeft jouw website pagina’s zonder call-to-action? Schaam je!"
  • michel zegt:
    11 Jan, 2011 om 08:42

    Wat is de call to action op deze pagina precies als ik vragen mag?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Jan, 2011 om 12:53

      Staat toch onderaan het artikel :-).

  • Danny Verhoeven zegt:
    11 Jan, 2011 om 09:49

    @Michel Waarschijnlijk dat wat je nu doet. Een reactie achterlaten ;-)

    Reageren
  • Karin Winters zegt:
    11 Jan, 2011 om 14:24

    Er zijn ook pagina’s waar je juist geen call tot action nodig hebt: bijvoorbeeld op een over mij en disclaimer.
    Waar ikzelf altijd voor oppas (op zowel mijn blog en site) het beperken van hyperlinks…van link naar link is natuurlijk ook een action maar volgens mij niet altijd de goede.

    Reageren
    • Mike de Bruijn zegt:
      11 Jan, 2011 om 17:00

      Karin, ook een overmij pagina kan een call to action hebben. Bijv. hoe iemand contact op kan nemen. Is zeker bij een Over Mij pagina aan te raden.

  • Eyeinorange zegt:
    11 Jan, 2011 om 15:38

    Welke plugin gebruik je daarvoor Karel? #durftevragen :-D

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 Jan, 2011 om 12:33

      Waarvoor?

    • Groene webhosting zegt:
      14 Jan, 2011 om 13:39

      Ik gok dat je doelt op de social media knoppen?

      Hier zijn veel plugin’s voor, een zoekopdrachtje binnen wordpress plugin’s op social zou voldoende plugin’s moeten opleveren om uit te proberen.

  • Bastin van Oers zegt:
    11 Jan, 2011 om 21:06

    Een call to action is niet alleen noodzakelijk op website pagina’s, maar eigenlijk in de hele opbouw van een website. Zo moet een title een call to action hebben, een description, de opbouw van een website etc. Ook elke alinea moet een doel hebben.

    En het mooie van internet? Je kan van te voren onderzoeken wat je klanten willen horen. Zo weet je precies wat de call moet zijn. De action verzinnen wij er gratis bij ;)

    Reageren
  • Relatiegeschenken zegt:
    14 Jan, 2011 om 11:07

    Inderdaad een belangrijk punt. Je hebt zelfs websites die wel een call to action hebben, maar er geen linkje van maken…

    Reageren
  • Crosstrainer zegt:
    14 Jan, 2011 om 14:15

    Een goede call to action zou voor betere conversie moeten zorgen. Hier kunnen wij nog veel aan doen op onze website.

    Hier zijn we mee bezig ;)

    Reageren

Reageren