Naar
boven

Hoe krijg ik meer bezoekers ?

Het probleem hier is dat meer bezoekers niet onmiddellijk een oplossing is voor velen. Als je 1000 bezoekers per maand binnen haalt en niemand converteert (kopers/leads/etc) dan is de kans heel klein dat je plotseling overstelpt zal worden met conversies als je 10.000 bezoekers per maand zou kunnen binnen halen.

Je kan het het beste vergelijken met een emmer die vol gaten zit (cliché, I know :o) , of je nu weinig of veel water in de emmer gooit, op het einde van de rit zal er nog steeds evenveel water in de emmer blijven”¦geen druppel dus !

Als je dat uitlegt begrijpen de meesten dat wel maar dan gaan ze op de verkeerde plaatsen gaan zoeken / ingrijpen.

Waar moet je eerst gaan zien of er iets te fixen valt, vooraan of achteraan je site ?

Ah natuurlijk achteraan (het checkout proces bij webwinkels of het formulier/downloadpagina bij leadgeneration)..Daar iets rechttrekken zal zich DIRECT vertalen in extra cash. Met andere woorden nu iets fixen en binnen de 5 minuten kan je al resultaat zien en zal de persoon die anders je winkel ging verlaten omdat hij de nodige frustraties had opgelopen in je checkout nu wel bestellen & betalen.

Dus belangrijk dat je de trechter goed volgt via vb. Google analytics zodat je precies kan zien waar je de grootste drop out hebt. Nu het is niet omdat je ziet dat 40% van diegene die beginnen aan de checkout in stap 2 de zaak voor bekeken houden dat je het waarom kent, daarvoor zal je meestal iets meer tijd nodig hebben.

Mijn overtuiging is dus dat je altijd in de omgekeerde volgorde moet gaan werken in je verkoopstrechter. Je begint dus bij het checkout en gaat zo verder naar de product -> categorie -> homepagina. Het heeft geen zin om je homepagina te fixen als je checkout nog vol gaten zit want het water zal blijven wegstromen.

Nu als je op je site de belangrijkste zaken hebt gefixt en de grootste gaten in je emmer hebt gedicht (waterdicht krijgen zal nooit lukken) kan je gaan kijken om meer bezoekers aan te trekken.

Klinkt ook logisch niet ?

Inderdaad, maar hoe doe je dat dan ?

Genoeg manieren om wat meer aan te trekken maar laten we het bij deze houden vandaag :

1. Meer pagina’s maken

Als je site momenteel 50 pagina’s telt, kunnen surfers je maximum via die 50 pagina’s vinden. Telt je site 5000 pagina’s”¦.

Nog steeds iets wat teveel site eigenaars niet snappen, je kan enkel de grootste en sterkste worden in je markt als je blijft verder bouwen aan je site. Hoe meer pagina’s je maakt, hoe meer gebruik je kan maken van het evoluerende keyword research (trends, nieuwe,etc) , hoe meer kans je maakt om gevonden te worden in Google.

Nu ga geen crappy pagina’s gaan aanmaken om je “ik moet veel, heel veel pagina’s maken” behoefte te voorzien en zorg dat elke pagina die je maakt aan volgende zaken voldoet :

  • 1 main keyword / pagina (eventueel met 1 of 2 afgeleiden)
  • Unieke titel ”“ main keyword vooraan
  • Unieke description tag ”“ zorg ervoor dat je surfers nieuwsgierig maakt zodat ze gaan klikken op jouw resultaat en niet dat die boven of onder je hangt
  • Keyword(s) in url
  • Best ook nog een H1 tag waar je woordvolgorde gaat wisselen of afgeleiden gaat in plaatsen
  • Unieke content ”“ hier ook de nodige discussie mogelijk want zelf merk ik dat het perfect mogelijk is om 2 identieke artikels in Google’s resultaten te krijgen. Maar aangezien je daar ergens buiten G’s lijntjes gaat (of op het randje staat) kan dat zich vroeg of laat tegen je gaan keren. Het is niet omdat het nu werkt dat het volgend jaar nog”¦Probeer zo weinig mogelijk tegen G’s been te pissen als je een stabiele site & biz wilt hebben/opbouwen.Komt daarbij dat een uniek/eigen perspectief op zaken makkelijker viraal zal gaan en je meer bekendheid zal geven.
  • Enkele interne links die ernaar verwijzen is een minimum (externe zijn de kers op de taart).

2. Meer sites maken

En waarom zou je je gaan beperken tot het maken van extra content op je eigen site ? Hoe meer sites je hebt hoe meer plaatsen je in de zoekresultaten kan behalen, wat zich ook gaat omzetten in meer verkeer die je kan sturen.

Met 1 site kan je max 2 vermeldingen krijgen in de top 10 of als je echt geluk hebt 8 sitelinks en een 2e vermelding. Met verschillende sites in je bezit kan je 2-4-6 of zelfs de volledige eerste pagina van Google gaan bezetten.

Als je er echt voor wilt gaan, dan wil je een markt DOMINEREN en kan je je niet tevreden stellen met een vermelding op de eerste pagina..Nu dat is mijn idee :o

3. Keyword onderzoek & analyse

Daar wil ik het nog eens uitgebreid over hebben in een ander artikel maar uitvogelen waar je site momenteel ergens hangt voor bepaalde keyword combinaties en als je niet in de top 5-10 staat en het is hoog relevant en of heeft potentieel, dan zoek je uit wat nodig is om wel in de top 5 te komen en fix je dat..

Het verschil tussen een 1e plaats in Google en een 4-5e plaats kan makkelijk 20-30% meer verkeer betekenen.

4. Get an Online Social life”¦

Gooi niet al je eieren in G’s mand want de dag dat er daar iemand op de rode knop duwt verdwijnt je site van het scherm en mag je je zaak sluiten. Daarbij, je gaan ‘infiltreren’ in de communities is een gouden zaak en werkt meestal veel beter en makkelijker dan alle bovenvermelde technieken.

Gewoon omdat je bij direct bij je doelgroep zit, terwijl je dat niet altijd hebt als je je site gaat optimaliseren voor zoekmachines. Daar kan van alles op afkomen”¦

Het is natuurlijk wel een andere aanpak want niemand in het social media gebeuren die zit te wachten op de zoveelste “Jerk” die komt vertellen hoe goed zijn producten zijn of dat hij weeral eens een actie heeft lopen. Als je dat doet ben je gelijk afgeschreven.

Trek de lijn gewoon even door offline en stel je even voor wie je hier de grootste etter zal vinden op het feestje van je vriend(in) :

  • De vent /vrouw die je een hand komt schudden en gelijk over zijn biz begint te lullen en je 200 voorstellen doet…
  • De vent/vrouw die je een hand komt schudden en je mee neemt naar de bar om over koetjes, kalfjes en misschien heel even over zijn/haar het biz leven aanhaalt zonder zich verder op te dringen..

Bestaat je groep volgelingen vooral uit bestaande klanten, dan kan je dat natuurlijk wel doen maar we hebben het hier over meer bezoekers aantrekken”¦ right ?

Je stapt in die communities om voeling te krijgen en je expertise te delen met alle anderen.

Het flauwste excuus dat men altijd bovenhaalt is : “ik heb geen tijd” of “wat gaat dat me opleveren?””¦ Wat denk je dat het zoveelste zakendiner of meeting deze maand in de offline wereld doet ? Is het tijdverspilling op dat moment ? Meestal wel maar het gaat erom dat mensen je leren kennen, dat ze weten dat je BESTAAT en vroeg of laat komt er gegarandeerd iets uit de bus..

Geduld is een mooie gave, LEER het gebruiken !

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
30 reacties op "Hoe krijg ik meer bezoekers ?"
  • Mark van Loon zegt:
    11 Mei, 2010 om 16:33

    Mooi voorbeeld in het begin. Veel verkeer als doel stellen is altijd een verkeerd doel. Ik heb ooit voor een klant op het zoekwoord punaise geboden, om alleen maar te laten zien dat ik heel eenvoudig heel veel verkeer op zijn website kon krijgen.

    Hij kon het wel waarderen, en ik kon niet meer stuk natuurlijk.

    Reageren
  • Hardlopen zegt:
    11 Mei, 2010 om 17:57

    Goed verhaal, maar ik dacht dat Google nu zelf de descriptions en keywords ging oppakken / vermelden.
    Zelf heb ik bij een andere site meerdere domeinnamen naar pagina’s van die site laten re-directen, levert niets op kan ik je zeggen.

    Reageren
  • Dave zegt:
    11 Mei, 2010 om 18:47

    @Mark, hangt ervan af wat je biz model is. Iemand die het moet hebben van pageviews zal je stelling tegenspreken :o

    @harlopen, denk dat ik je even niet kan volgen. En lege domeinen redirecten is idd geen techniek die je iets zal bijbrengen maar dacht niet dat ik dat ergens had vermeld ?

    Dave

    Reageren
    • Hardlopen zegt:
      11 Mei, 2010 om 18:50

      Klopt had je ook niet vermeld, maar is wellicht nuttige info voor anderen.

    • Mark van Loon zegt:
      12 Mei, 2010 om 11:20

      ja, precies, ik had geen rekening gehouden met verdienmodel aan de hand van pageviews.

  • René Greve zegt:
    12 Mei, 2010 om 11:51

    Hi Dave,

    Welkom hier in het blogteam.

    Goed artikel van een praktijkman. Een zeer interessant uitgangspunt. Het gaat natuurlijk nooit om de hoeveelheid bezoekers maar om de hoeveelheid leads. De conversie’s met 100% laten stijgen is veel gemakkelijker dan 100% extra bezoekers.

    Ik kijk uit naar je volgende blogpost hier (of anders op je eigen blog…)

    Reageren
    • Jacob Ras zegt:
      12 Mei, 2010 om 23:07

      “De conversie†™s met 100% laten stijgen is veel gemakkelijker dan 100% extra bezoekers.”
      Ehm, bedoel je het niet net andersom? ;)

    • René Greve zegt:
      12 Mei, 2010 om 23:48

      Nee. Een verdubbeling van het aantal bezoekers kost heel veel tijd en energie. De conversie’s laten stijgen is veel makkelijker. Dat is ook precies het onderwerp van deze blogpost van Dave.

      Ook in de beginfase van de funnel kun je veel meer bezoekers laten converteren met testen, testen en nog eens testen!

  • Mark van Loon zegt:
    12 Mei, 2010 om 15:58

    Overigens… is het zo dat achteraan beginnen altijd slim is? Als mensen hun product niet eens (of heel slecht) in het winkelwagentje plaatsen, is het dan niet slim om wat verbeteringen vooraan in het koopproces te doen?

    Je kan met analytics vrij handig uitrekenen en/of zien waar veel mensen afhaken. Misschien zouden statistieken de basis voor verbetering moeten zijn?

    Reageren
  • Dave zegt:
    12 Mei, 2010 om 16:56

    @René : Thxs voor de welkom :o

    @Marc : Iedereen zal daar zijn eigen idee over hebben maar hoe dieper in je verkoopstrechter hoe minder moeite je nog moet doen om ze om ze erdoor te krijgen, wat niet altijd zo is als ze nog ergens halverwege hangen.

    Nu echt freaky ben ik daar niet in, van zodra de usability van de cart ok is schuif ik op naar productniveau – category – home.

    Het is belangrijk dat alles ok zit maar eigen ervaring heeft me geleerd dat achteraan beginnen snelst extra $$ binnen brengt :o

    Reageren
  • Internet Tilburg zegt:
    12 Mei, 2010 om 20:55

    Achteraan beginnen is inderdaad een zeet goede tip. Wat me ook opvalt is dat mensen gaan optimaliseren zonder eigenlijk goed te weten hoeveel de huidige conversie nu is. Daardoor kun je ook niet goed bepalen of je iets hebt verbeterd.

    Reageren
  • Tom de Haan zegt:
    14 Mei, 2010 om 00:57

    goede tips karel! ook is het belangrijk om je website goed te optimaliseren voor de zoekmachines.

    Reageren
  • Danny Verhoeven zegt:
    14 Mei, 2010 om 09:33

    Allereerst welkom Dave bij het blogteam! Leuk!

    Interessant eerste artikel ook hier en kan niet wachten op de volgende! Keep up the good work

    Reageren
  • Nico van Kooten zegt:
    14 Mei, 2010 om 10:42

    Dave, ik lees je artikelen en nieuwsbrieven op e-tail.be altijd met veel genoegen en kan ze absoluut aanbevelen. Goed om te zien dat je ook hier bij Karel Geenen gaat bloggen. De praktijk is toch de beste leermeester vind ik. Je kunt nog zoveel kennis hebben van analytics en E-Commerce maar uiteindelijk telt er maar 1 cijfer; wat je in je portemonnee overhoudt!

    Reageren
  • Vacatures in Nederland zegt:
    14 Mei, 2010 om 13:39

    Geduld is inderdaad een van de belangrijkste aspecten van het optimaliseren, alleen probeer dat er maar eens in te krijgen bij een klant :)

    Reageren
  • Dave zegt:
    14 Mei, 2010 om 13:49

    @Vacatures Nl : als ze geen geduld hebben dan worden ze geen klant van me :o..krijg je toch alleen maar gezeik mee….

    Reageren
  • Gokautomaten zegt:
    14 Mei, 2010 om 16:16

    Ik ben het niet helemaal eens met het stukje over het maken van meerdere websites. Wanneer je meerdere websites zult moeten onderhouden zowel qua content als qua linkbuilden, denk ik dit uiteindelijk teveel tijd gaat kosten. Naar mijn idee kun je je het beste focussen op 1 website, en dit in een veel later stadium uitbreiden naar een tweede.

    Verder een interessant artikel, merk wel dat de stijl van schrijven enigszins afwijkt van de andere artikelen op deze website.

    Reageren
  • Dave zegt:
    14 Mei, 2010 om 19:42

    @Gokautomaten, ik kan je gedeeltelijk volgen in “het meerdere sites onderhouden is te moeilijk”.. en denk dat ik daar ook maar eens een artikel ga over schrijven :o Hou de boel in de gaten zou ik zeggen..

    Mijn schrijfstijl is inderdaad iets anders dan de meesten..sommigen houden ervan, voor anderen een kwelling…..

    Dave

    Reageren
  • Dries Bultynck zegt:
    15 Mei, 2010 om 10:47

    hou maar die schrijfstijl aan, te weinig no-nonsense op het net!

    Reageren
  • Dirk de Ploert zegt:
    15 Mei, 2010 om 16:04

    Leuke post;

    Overigens doe ik het ook offline erg simpel: in de sportschool draag ik altijd een shirtje met 1 van mijn websites. Meestal gewoon de titel, logo en soms steekwoorden of beschrijving.

    Soms er op (positief) aangesproken; dan kan ik enthousiast er meer over vertellen en gegarandeerd een nieuwe bezoeker.

    Reageren
    • BHV zegt:
      24 Aug, 2010 om 10:47

      Grappig, dit doe ik ook sinds een aantal maanden en het heeft mij een boel positieve reacties opgeleverd :)

  • espresso apparaat zegt:
    17 Mei, 2010 om 09:48

    Hallo Dave,
    Leuke en interresante post. Ik moet wel zeggen, dat de titel mij misleidde, omdat het eerste stuk niet zozeer (direct) daarop sloeg.

    Ik heb het zelfde idee als “gokautomaten”, dat je je beter op 1 website moet gaan concentreren (?!)
    Als je 2 (of meer) site’s hebt over 1 onderwerp, lijkt het mij dat je eigenlijk min of meer duplicate content aan het schrijven bent. Ik vraag me af of de bezoeker en vooral google daar blij mee is?
    Ik ben dan ook zeer benieuwd naar een post hierover!

    Reageren
  • Dave zegt:
    17 Mei, 2010 om 10:02

    @Expresso..het eerste stuk gaat inderdaad over iets anders maar sluit perfect aan omdat sommige mensen niet beseffen dat ze eigenlijk geen extra verkeer nodig hebben in de eerste fase.

    IN plaats van hier een reactie te geven over wel of niet meerdere sites, zal zo snel mogelijk een postje erover krabbelen :o

    Dave

    Reageren
  • Loopband zegt:
    17 Mei, 2010 om 15:05

    Dan wacht ik geduldig af op de volgende post. Ik denk namelijk dat het wél nuttig kan zijn om meerdere websites te onderhouden. Een webshop is ook een website….

    Reageren
  • Internet marketing zegt:
    18 Mei, 2010 om 10:08

    Interessant artikel. Voor mij persoonlijk geen schokkende mededelingen, maar toch leuk om het op zo’n verfrissende manier uitgediept te zien worden.

    Het valt mij op dat de gemiddelde ‘huis-tuin-en-keuken’ SEOptimizer zoveel mogelijk resultaat in zo kort mogelijke tijd wil boeken. Ik wil mijzelf zeker geen SEO-specialist noemen, maar ik ben mij er terdege van bewust dat je door tomeloze inzet en eindeloos geduld de beste resultaten behaald. Als dat inhoudt dat ik mij bij talloze directories als redacteur aan moet melden, of diep in de Social Communities moet infiltreren is dat iets dat ik met liefde doe.

    SEO draait niet om de snelle resultaten, het gaat om kleine individuele stapjes die samen het gewenste resultaat boeken.

    Niets aan te merken op je schrijfstijl btw. Je bent hier tenslotte niet als taalpurist ;). Zal je blog ook zeker in de gaten houden.

    Reageren
  • AGM scooters zegt:
    19 Mei, 2010 om 12:04

    Infiltreren op communities kan veel opleveren. Je bent op forums of op groepspagina’s tenslotte de specialist. als je goede knowhow hebt en dit ook toepast en deelt met anderen zullen ze je gaan respecteren en dat kan voor veel leads zorgen

    Reageren
    • Hypotheekrente zegt:
      25 Mei, 2010 om 11:22

      Maar (commerciële) links achterlaten op fora wordt meestal niet geapprecieerd.

    • Parket vloeren zegt:
      02 Jun, 2010 om 12:04

      Commerciele links niet, maar hulp voor anderen wel

  • Sportvoeding zegt:
    01 Jun, 2010 om 20:46

    Wij zijn bijvoorbeeld sponsor op bodynet… Dat is een forum waar allemaal mensen vragen stellen over sportvoeding en gerelateerde zaken. Daar maak ik mijn nieuwe producten op bekend, en dat zorgt altijd weer even voor een verkoop boost… Maar inderdaad, zeer actief spammen wordt niet gewaardeerd en doet je ten onder gaan op een gegeven moment. Hier is geduld ook een schone zaak

    Reageren
  • Diana zegt:
    09 Nov, 2012 om 19:13

    Was een interessant artikel om te lezen.

    Reageren

Reageren