Naar
boven

Lokaal ontmoet Sociaal!

Steeds meer bedrijven beginnen te beseffen dat social media geen hype is die binnen afzienbare tijd weer verdwenen is, maar dat dit de nieuwe vorm van communiceren op het internet gaat worden/is! Bij ons is dit uiteraard ook niet ontgaan en de eerste stappen voor productontwikkeling worden stilaan al genomen. Op dit moment nemen we al een adviserende rol in waarbij we ondernemers willen helpen om de eerste stappen te nemen in dit, voor vele, nieuwe medium. Dit doen we via onze fanpagina.

De volgende toelichtingen gaan voornamelijk over een Facebook fanpagina. Er zijn verschillende social media kanalen. En de keuze hierin is afhankelijk van het soort bedrijf dat je hebt. Maar over het algemeen is een fanpagina voor het grootste deel van de ondernemingen een aanrader! Toch gelden veel van deze principes ook voor bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn.

Social media voor bedrijven

Steeds vaker krijgen we vragen over wat een bedrijf nu kan doen met social media? Twee vragen die de meeste ondernemers hebben voordat ze met social media beginnen zijn:

Uit social media valt toch geen conversie te halen?

Fout! Wat hier meestal fout begrepen wordt is dat de conversie uit de social media moeilijk te meten is. Maar de invloed van social media speelt wel een rol in de verhoging van de conversie. Er verschijnen hier steeds vaker onderzoeken over, die deze stelling ondersteunen. (Artikel op Molblog.nl , gespot via @martijnverhulst).

Dit is toch alleen voor grote merken met een groot marketing budget?

Fout! Het is waar dat deze merken meer in de spotlight lopen omdat zij globaal inzetten op de social media om hun merk wereldwijd meer glans te geven. En ja, als je naar hun fanpagina gaat kijken hebben ze honderdduizenden fans enz. Maar zolang Nike geen concurrent van je is heb je niks te vrezen!

Social media werkt beter voor kleinere bedrijven!

Social media draait om communicatie! Door te communiceren met je fans bouw je een bepaalde vertrouwensband op. De communicatie verloopt via een fanpagina met als voordeel dat de gesprekken ook zichtbaar zijn voor het netwerk van de fan. Nu begint je bekendheid ook bij het netwerk van die fan te groeien en bouw je onderbewust ook al een band op met dit netwerk. Als een vriend van je iemand vertrouwt, dan zal je deze persoon ook sneller gaan vertrouwen!

Social media voor grote bedrijven:

  • Deze hebben veel fans nodig voor hun geloofwaardigheid.
  • Moeten meer investeren in marketing om veel fans te verkrijgen.
  • Hebben enorm veel werk om te communiceren met hun fans.
  • Moeten zeer creatief zijn omdat de concurrentie groot is.
  • De conversie bijna niet te meten.

Social media voor lokale bedrijven:

  • De doelgroep bevindt zich zeer lokaal, de meeste netwerken van fans zijn grotendeels opgebouwd uit lokale vrienden/prospects/klanten.
  • Uitvoeren van gerichte marketing campagnes is veel eenvoudiger en effectiever.
  • De communicatie vraagt veel minder energie en de band tussen klant en lokale onderneming is meestal al sterker ten opzichte van een groot merk.
  • Adverteren is goedkoper en de conversie is beter meetbaar voor lokale bedrijven.

Nu zijn nog niet eens alle voordelen van een lokaal bedrijf genoemd, maar het is duidelijk dat de social media veel kan betekenen voor een lokaal bedrijf. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de positieve invloed die de social media kan hebben op de zoekresultaten voor je bedrijf!

Onze hulp nodig met Twitter?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Onze hulp nodig met Facebook?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
Wees de eerste die reageert!

Reageren