Naar
boven

Lokale zoekmachine optimalisatie: zo creëer je die lokale bekendheid!

lokale-zoekmachineoptimalisatie

Wanneer je als ondernemer lokaal opereert hoef je niet landelijk te scoren met je website in Google. Dit toch nastreven zou je onnodig tijd en geld kosten.

Als lokale onderneming wil je dus op lokale zoekopdrachten scoren in Google. Uiteindelijk geldt ook voor lokale zoekmachine optimalisatie dat naamsbekendheid, die je krijgt door écht goed te zijn, ervoor zorgt dat je bovenaan komt.

In dit artikel geef ik een tweetal tips over hoe je deze lokale bekendheid kunt creëren. Het mooie van lokale zoekmachine optimalisatie is dat er geen grote investeringen nodig zijn. Aan de slag dus!

Tip 1: lokale (nieuws)sites

We kunnen lokale bekendheid onderverdelen in online en offline, waarbij het ene het andere versterkt. Deze eerste tip gaat over de online bekendheid.

Elk dorp, stad of stadsdeel heeft lokale nieuwssites, vaak onderhouden door vrijwilligers. Zij zitten vaak verlegen om nieuws. Als ondernemer kunnen we hiervan profiteren.

Je zult verstelt zijn hoe eenvoudig het is om je persberichten/nieuwtjes op deze websites te laten verschijnen, meestal met linkje! Het voordeel is tweeledig: enerzijds creëer je op deze manier de voor Google belangrijke lokale online bekendheid en anderzijds creëer je exposure binnen je doelgroep.

Los van de persberichten is het vaak ook mogelijk om te adverteren middels banners oid. Informeer hier zeker naar, de tarieven zijn vaak erg gunstig.

Hoe lokale websites vinden?

Waarschijnlijk ben je al wel bekend met de lokale (nieuws)websites binnen jouw gemeente. Maar met een paar eenvoudige zoekopdrachten zijn deze ook erg eenvoudig online te vinden. Om het je wat makkelijker te maken heb ik even een kleine zoekmachine gebouwd waarbij je alleen de plaatsnaam in moet typen, je krijgt dan automatisch de resultaten met lokale nieuwswebsites:


(scroll zeker even door de resultaten, die echt interessante zitten soms wat dieper verborgen).

Tip 2: Lokale Facebook-advertising

De tweede tip om lokale naamsbekendheid te creëren is met Facebook-advertising. De afgelopen tijd is het advertentiesysteem van Facebook steeds uitgebreider geworden en met de name de mogelijkheid om direct op je doelgroep te kunnen targeten.

Stel dat je als rijschool in Deventer je lokale naamsbekendheid wil boosten. Je kunt dan eenvoudig binnen Facebook een advertentie aanmaken gericht op iedereen binnen Deventer:

Op deze manier kun je dus zeer lokaal adverteren. Facebook gaat overigens nog veel verder, want zoals je in het voorbeeld hierboven ziet kiezen we ook voor de leeftijdsgroep van 16-20 jaar. De meest interessant doelgroep voor onze rijschool.

Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen hoe goed deze gerichte advertenties werken.

Een andere manier om je lokale naamsbekendheid te boosten via Facebook-advertising is door het promoten van je Facebook-pagina. Extra tip: zorg dat je maximaal gebruik maakt van de targeting mogelijkheden op Facebook. Op deze manier behaal je namelijk de hoogste ROI.

Conclusie

Hierboven heb ik je twee tips gegeven voor het verhogen van je lokale naamsbekendheid. Uiteraard zijn er nog legio mogelijkheden (ook offline) om lokaal bekend te worden.

Onderschat dit belang niet. Wanneer je een lokale markt bedient wil je ook lokaal aanwezig zijn. Ik ben van mening dat iedere lokale ondernemer bovenstaande tips toe moet passen. De kosten zijn beperkt en de impact is enorm. Bijkomend voordeel is dat je ook bovenaan komt in Google op de “lokale” zoekwoorden. En dat was de insteek van dit artikel ;-).

 

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
6 reacties op "Lokale zoekmachine optimalisatie: zo creëer je die lokale bekendheid!"
  • Linda Welther zegt:
    11 Feb, 2016 om 11:47

    Dag Karel,

    Dank voor weer een nuttig artikel. Wat ik mij alleen afvraag: als je berichten plaatst op lokale nieuwssites, ben je dan niet bezig met (voor Google) oneerlijke linkbuilding? Ik heb begrepen dat je ook bij persberichten altijd een rel=nofollow in je codering moet plaatsen omdat Google het plaatsen van je links anders afstraft(Penguin update).

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Feb, 2016 om 11:49

      Nee hoor, de nieuwssite bepaalt uiteindelijk of jij dat linkje verdient. Onzin zal er dus niet zo snel op komen te staan. In dat geval verdien je wat mij betreft ook de linkwaarde :-).

  • Bert van Meteren zegt:
    11 Feb, 2016 om 12:01

    We doen al jaren onderzoek naar de mogelijkheden van lokaal optimaliseren en zorgen vooral voor meer conversie. Daarbij hebben we het uitgangspunt van Google wel heel serieus genomen: Relevante content is koning.

    Zoek je op bijvoorbeeld “arkel webdesign” dan opent de pagina met Bram Inpijn. Bram is ondernemer en kent iedereen in de regio. Als je zoekt op “Leerdam webdesign” krijg je Marco van Es. Je raad het al geen BN-er, maar wel een BL-er (bekende leerdammer). Het mooie is als Google je locatie weet bijvoorbeeld “leerdam”, de zoekopdracht “webdesign” al voldoende is. Je komt dan zelfs boven aan tussen de landelijke zoekresultaten.

    Kortom het loont om met SEA en SEO creatief te zijn, op jacht naar meer conversie en lokale bekendheid.

    Reageren
  • Theodoor zegt:
    11 Feb, 2016 om 13:52

    Beste Karel,

    Op onze website worden kampen getoond van vele organisaties uit NL en BE. Zelf zitten we in Amsterdam gevestigd. Is het slim om onze als bedrijf aan te melden in google maps, ook al richten we ons niet alleen op een lokale markt?
    Zelf organiseren we de kampen niet, dus we kunnen ook niet ieder kamp als locatie in google plaatsen.
    Mvg,
    Theodoor

    Reageren
  • Marianna Bakker zegt:
    24 Feb, 2016 om 23:36

    Handig het tooltje dat je hebt gemaakt om na te gaan welke sites lokaal nieuws online publiceren (voor zover gevonden door Google). Afhankelijk van onderwerp en doelgroep, blijft offline publiciteit ook belangrijk.

    Reageren
  • Pascal van der Tuin zegt:
    30 Mrt, 2016 om 00:01

    Vergeet niet de gratis lokale bedrijfsvermelding op Google via https://www.google.nl/intl/nl/business/

    Reageren

Reageren