Lokale zoekmachine optimalisatie: zo creëer je die lokale bekendheid!

door | 11 februari 2016 | Zoekmachine Optimalisatie

lokale-zoekmachineoptimalisatie
Wanneer je als ondernemer lokaal opereert hoef je niet landelijk te scoren met je website in Google. Dit toch nastreven zou je onnodig tijd en geld kosten.
Als lokale onderneming wil je dus op lokale zoekopdrachten scoren in Google. Uiteindelijk geldt ook voor lokale zoekmachine optimalisatie dat naamsbekendheid, die je krijgt door écht goed te zijn, ervoor zorgt dat je bovenaan komt.
In dit artikel geef ik een tweetal tips over hoe je deze lokale bekendheid kunt creëren. Het mooie van lokale zoekmachine optimalisatie is dat er geen grote investeringen nodig zijn. Aan de slag dus!

Tip 1: lokale (nieuws)sites

We kunnen lokale bekendheid onderverdelen in online en offline, waarbij het ene het andere versterkt. Deze eerste tip gaat over de online bekendheid.
Elk dorp, stad of stadsdeel heeft lokale nieuwssites, vaak onderhouden door vrijwilligers. Zij zitten vaak verlegen om nieuws. Als ondernemer kunnen we hiervan profiteren.
Je zult verstelt zijn hoe eenvoudig het is om je persberichten/nieuwtjes op deze websites te laten verschijnen, meestal met linkje! Het voordeel is tweeledig: enerzijds creëer je op deze manier de voor Google belangrijke lokale online bekendheid en anderzijds creëer je exposure binnen je doelgroep.
Los van de persberichten is het vaak ook mogelijk om te adverteren middels banners oid. Informeer hier zeker naar, de tarieven zijn vaak erg gunstig.

Hoe lokale websites vinden?

Waarschijnlijk ben je al wel bekend met de lokale (nieuws)websites binnen jouw gemeente. Maar met een paar eenvoudige zoekopdrachten zijn deze ook erg eenvoudig online te vinden. Om het je wat makkelijker te maken heb ik even een kleine zoekmachine gebouwd waarbij je alleen de plaatsnaam in moet typen, je krijgt dan automatisch de resultaten met lokale nieuwswebsites:


(scroll zeker even door de resultaten, die echt interessante zitten soms wat dieper verborgen).

Tip 2: Lokale Facebook-advertising

De tweede tip om lokale naamsbekendheid te creëren is met Facebook-advertising. De afgelopen tijd is het advertentiesysteem van Facebook steeds uitgebreider geworden en met de name de mogelijkheid om direct op je doelgroep te kunnen targeten.
Stel dat je als rijschool in Deventer je lokale naamsbekendheid wil boosten. Je kunt dan eenvoudig binnen Facebook een advertentie aanmaken gericht op iedereen binnen Deventer:

Op deze manier kun je dus zeer lokaal adverteren. Facebook gaat overigens nog veel verder, want zoals je in het voorbeeld hierboven ziet kiezen we ook voor de leeftijdsgroep van 16-20 jaar. De meest interessant doelgroep voor onze rijschool.
Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen hoe goed deze gerichte advertenties werken.
Een andere manier om je lokale naamsbekendheid te boosten via Facebook-advertising is door het promoten van je Facebook-pagina. Extra tip: zorg dat je maximaal gebruik maakt van de targeting mogelijkheden op Facebook. Op deze manier behaal je namelijk de hoogste ROI.

Conclusie

Hierboven heb ik je twee tips gegeven voor het verhogen van je lokale naamsbekendheid. Uiteraard zijn er nog legio mogelijkheden (ook offline) om lokaal bekend te worden.
Onderschat dit belang niet. Wanneer je een lokale markt bedient wil je ook lokaal aanwezig zijn. Ik ben van mening dat iedere lokale ondernemer bovenstaande tips toe moet passen. De kosten zijn beperkt en de impact is enorm. Bijkomend voordeel is dat je ook bovenaan komt in Google op de “lokale” zoekwoorden. En dat was de insteek van dit artikel ;-).
 

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

15 + 6 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company