Naar
boven

Hoe Karelgeenen.nl omgaat met Marketing Automation. En wat jij ervan kunt leren.

Waarover moet ik bloggen-

Marketing Automation is een term die je steeds vaker hoort in onze contreien. Maar het is zeker niet nieuw. Reeds in 2012 (een eeuwigheid geleden op het www) had al ruim de helft van de Amerikaanse bedrijven hier op ingezet.

Marketing Automation is het op een geautomatiseerde manier een bezoeker van je website omturnen tot hot-lead. Of nog beter: tot klant. Dit proces bestaat uit het in contact komen met deze potentiële klant, hem gaandeweg van de juiste informatie te voorzien en dan op het moment dat hij er klaar voor is toe te slaan.

En het mooie van internet is dat dit dus allemaal automatisch kan wat ervoor zorgt dat het eenvoudig op te schalen is.

Praktijkvoorbeeld: Marketing Automation & Karelgeenen.nl

Om je een klein idee te geven van wat er allemaal mogelijk is met Marketing Automation ga ik wat dieper in op het proces zoals wij dat inzetten binnen onze eigen marketing. De kans is namelijk groot dat je dit artikel leest omdat je ergens in contact bent gekomen via onze marketing automation ;-).

De eerst stap is het in contact komen met een potentiële klant. In ons geval betekent dat iemand die zijn online marketing wil uitbesteden of iemand die cursussen op het gebied van online marketing wil volgen.

Om deze mensen te bereiken zetten we verschillende kanalen in, denk hierbij aan social media (advertising), SEO, SEA, … De kans dat iemand meteen klaar is om klant te worden bij ons is natuurlijk erg klein. Misschien zit men nog niet in de aankoopfase. Daarnaast is er ook nog geen vertrouwen want hé, wie is die KG Online Marketing?

Doel is dus om enerzijds vertrouwen op te gaan bouwen en anderzijds de potentiële klanten door de verschillende fasen heen te loodsen met als ultieme doel: een nieuwe klant te mogen verwelkomen.

Contactgegevens verzamelen

Marketing Automation is per definitie sterk gekoppeld aan e-mailmarketing. E-mail is namelijk het perfecte medium, nog steeds, om een vertrouwensrelatie op te bouwen en de potentiële klant dus te voorzien van de juiste informatie op het juiste tijdstip.

Op onze website proberen we dit op verschillende manieren. Enerzijds is er onze algemene nieuwsbrief waarmee we dus in contact kunnen komen. Daarnaast hebben we verschillende minicursussen/whitepapers zoals onze minicursus hoger in Google , Google Analytics tips en onze Google AdWords startersgids.

Het voordeel van deze laatste drie ten opzichte van de nieuwsbrief is dat we op deze manier ook meteen een indicatie hebben van de eventuele productinteresse.

Relevante informatie sturen (Nurtering)

De volgende stap is het opbouwen van vertrouwen door relevante informatie te sturen en een profiel op te bouwen. Dit opbouwen van een profiel kan best ver gaan. Zo zijn er binnen de mails die men ontvangt bijvoorbeeld links verwerkt die een bepaalde interesse kunnen aantonen. Wanneer men op een dergelijke link klikt is er dus weer een extra stukje informatie waarmee we nog gerichtere content kunnen sturen.

Daarnaast zorgt deze extra informatie dat we nog beter kunnen inschatten in welke fase men zit en of men dus klaar is om gecontacteerd te worden. Dit laatste vergt overigens wel flink wat trial en error. Want die sweetspot vinden is dus niet eenvoudig.

Het interessante hieraan is dat alles geautomatiseerd verloopt. Vooraf ingestelde content wordt op een vooraf bepaalde tijdstip verstuurd zonder dat je er omkijken naar hebt. Met uitzondering van onze nieuwsbrief uiteraard.

Ministappenplan: direct starten met Marketing Automation

Starten met marketing automation hoeft niet moeilijk te zijn. Het vereenvoudigde proces hiervoor bestaat uit:

  1. Goed stuk content ontwikkelen zoals een whitepaper, ebook of minicursus
  2. Landingspagina ontwikkelen waarop je de bovenstaande content promoot en waarbij men gegevens moet achterlaten (minimaal e-mailadres)
  3. Mailsequence ontwikkelen: het schrijven van 4-8 “opvolgmails” waarbij je relevante content stuurt dat aansluit op datgene waarvoor ze interesse hebben getoond
  4. Campagnes opzetten om verkeer naar de landingspagina te sturen

Een goed e-mailmarketingprogramma hiervoor is Mailchimp (aff. link). Hierin zit alles om met het bovenstaande te starten. Let op: het is wel voor “beginners”. Wil je echt vol aan de slag met Marketing Automation dan zijn er betere (en duurdere) pakketten te koop.

Vind je dit een interessant onderwerp?

Ik ben erg benieuwd of je dit een interessant onderwerp vindt. We kunnen er namelijk nog wel wat meer over vertellen ;-). Laat het me even weten in de reacties hieronder.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
16 reacties op "Hoe Karelgeenen.nl omgaat met Marketing Automation. En wat jij ervan kunt leren."
  • Simon van Lit zegt:
    11 Nov, 2015 om 16:05

    Een cursus ‘Marketing Automation’. Daar zou best behoefte aan zijn, denk ik zo.

    Reageren
  • Jasper Runneboom zegt:
    11 Nov, 2015 om 16:11

    Heel interessant artikel Karel. Marketing Automation is zo gaaf! Ben er ook mee bezig voor zzp agenda, toevallig ook met Mailchimp. Eerste stappen aan het zetten en geloof dat er heel veel winst mee is te behalen voor zowel de potentiële klant (geen spam / relevantie) als jou als aanbieder. Graag dus meer over!

    Reageren
  • Raul Tiru zegt:
    11 Nov, 2015 om 16:12

    Hey Karel,

    Ik hoop dat je eerlijke feedback kunt warderen ;)

    Normalieter vind ik je artikelen ERG sterk! Deze vind ik echter vrij oppervlakkig. Ik klikte op de link in de email vol enthousiastme om te leren over marketing automation, maar ben niet heel veel wijzer geworden.

    BTW. Drip Campaigns in MailChimp is alleen voor betaalde versies. Ik denk dat als je daar meer op in zou gaan, jouw stuk meer waarde zou hebben.

    Nogmaals, ik hoop dat je eerlijke feedback kunt waarderen. Ik blijf nogsteeds fan van je omdat wat ik tot nu toe gelezen heb top is!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Nov, 2015 om 17:26

      Dag Raul,

      Dat kan ik zeer zeker waarderen! Dit artikel is ook echt als aanzet bedoeld met mijn vraag aan jullie, wil je er meer over lezen?

      Het antwoord is duidelijk, jullie willen er duidelijk meer over lezen! Komt goed!

  • Bert van Meteren zegt:
    11 Nov, 2015 om 16:13

    Heel actueel onderwerp. Ik zit midden in een marketing automation project voor de Gemeente Giessenlanden. We doen de vragen bundeling voor glasvezel. En we hebben al over 3 miljoen euro opgehaald via crowdfunding. Mocht je meer willen weten kan ik een tipje van de sluier toelichten.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Nov, 2015 om 17:27

      Graag Bert! Laat maar horen.

  • Albert-Jan zegt:
    11 Nov, 2015 om 16:34

    Hoi Karel,

    Mailchimp is inderdaad een ESP, geen MAP. Er zijn genoeg ESP’s die zeggen Marketing Automation te doen, echter kunnen ze dat maar op beperkte schaal. Dit betekent overigens niet dat bedrijven hier niet goed genoeg mee vooruit zouden kunnen. Daarbij zit er ook nog een verschil in automation pakketten voor b2c en b2b waar je veel meer moet nurturen vanwege de langere buying cycle en werkt aan de klantrelatie. De Adobe marketing cloud en Selligent zijn bijvoorbeeld meer b2c gericht. Bij b2b kun je denken aan pakketten als Marketo, Eloqua en IBM Silverpop. Maar natuurlijk zijn er nog véééél meer.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Nov, 2015 om 17:35

      Dag Albert-Jan,

      Je hebt gelijk dat dit een vereenvoudigde versie is van wat er allemaal mogelijk is. Dit doe ik even bewust, omdat ik het graag in het begin eenvoudig houd. Later zal ik ook de echte Marketing Automation Providers behandelen.

      Overigens voor het mkb zijn dit soort pakketten vaak erg prijzig, dus dan zijn dit soort oplossingen, waar je ook al een heel eind mee komt, vaak erg interessant.

      Ik heb trouwens laatst ook een demo gekregen van Sharpspring, zag er ook erg goed uit en was qua prijs ook interessant.

  • David Alvarez zegt:
    11 Nov, 2015 om 16:39

    Wij gebruiken activecampaign voor marketing automation. Is naar mijn mening uitgebreider dan mailchimp. Werkt prima en is goed betaalbaar.

    Het opzetten van condities en de flow (if this then..etc) om vervolgens de juiste content te versturen vergt inderdaad veel trial en error. Bovendien is het best moeilijk om het overzicht te bewaren en de impact te meten van wat er verzonden is en welke “leads” klaar zijn om klant te worden. Een mini guide zou dus wel handig zijn! :) Groetjes

    Reageren
  • Philippe Pappaert zegt:
    11 Nov, 2015 om 21:17

    Hoi Karel,
    Ik ben toevallig deze week “Marketing Automation” aan het bestuderen. Laat je uitgebreide uiteenzetting of cursus dus maar komen ;)
    Groetjes

    Reageren
  • Bert van Meteren zegt:
    12 Nov, 2015 om 09:44

    Het succes van automation marketing begint vaak bij een onweerstaanbaar aanbod. Zeg maar de A van a.i.d.a. of in mafia termen een “the offer you can’t refuse”. Je wil de website bezoekers ten slotte in je database hebben. Of in mailchimp want daarna kun je de prospects-klanten volgen. Makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als het over het aanbieden van glasvezels gaat. Want wie zit daar nu op te wachten. Het aanbod van KPN en Ziggo is vaak beter omdat ze onder andere een mobiel gezins abonnement voor kostprijs aanbieden. Noem het koppelverkoop. Dus op het aanbod kun je het niet winnen. Maar hoe krijg je het dan toch voor elkaar om in twee en halve maand een derde van hun marktaandeel af te snoepen. Een disruptors formule bedenken als Netflix, Uber of Airbnb. Dus door iets te doen wat Kpn en Ziggo niet zomaar kunnen.

    Reageren
  • Michiel zegt:
    12 Nov, 2015 om 11:08

    Zeker een onderwerp waar ik meer over zou willen weten, dus ik kijk uit naar nieuwe artikelen :). Overigens, het artikel meldt dat je met Mailchimp hiermee kunt starten, tot gratis 2.000 subscribers, maar dit klopt niet helemaal. Onder het gratis plan van Mailchimp valt geen autoresponder: hier moet je een abonnement voor nemen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 Nov, 2015 om 12:42

      Klopt, dat moet ik even aanpassen, bij deze dus gedaan.

  • Nico Franssen zegt:
    12 Nov, 2015 om 13:55

    Ik heb zelf voor een klant gewerkt met SilverPop, online marketing automation software. Een vrij zwaar pakket en vrij moeilijk om op te zetten. De features gaan een stuk verder dan MailChimp. Uiteraard is SilverPop handig voor grote bedrijven die al een stuk verder staan met hun online marketing.

    Reageren
  • Maarten Beernink zegt:
    13 Nov, 2015 om 23:17

    Mooi om eens de basis te lezen. Het proces is verrassend eenvoudig inderdaad: vertrouwen wekken, waardevolle content leveren, meer vertrouwen wekken, meer waardevolle content leveren, de band versterken middels reeksen e-mails en vooral NIET verkopen, maar slechts tonen wat je te bieden hebt. En die weg naar het doel kun je op verschillende manieren bereiken. Hoe je dat doet, is niet zo relevant, het gaat erom dat je de route uitstippelt die bij je past. En net wat meer bieden dan de klant verwacht. Mooi artikel.

    Reageren
  • Maartje Roozeboom zegt:
    20 Nov, 2015 om 19:40

    Beste Karel,

    Kom maar op met de informatie over marketing automation, ik ben een en al oor!

    Reageren

Reageren