Naar
boven

Nieuwe wending: nut en noodzaak vetgedrukte tekst

In de reacties op mijn artikel ‘Nut en noodzaak van vetgedrukte tekst‘ geven lezers aan dat er volgens hen teveel tekst is vetgedrukt.

Als ze daardoor afhaken, ben ik (of Karel, het is maar hoe je het bekijkt ;-) ) ze kwijt. Gelukkig zijn ze gebleven en deelden zij hun mening.

Hoe mensen lezen online

Heb door hun reacties nog eens nagedacht over nut en noodzaak van vetgedrukte tekst. Jakob Nielsen schrijft in How Users Read on the Web dat je de scanbaarheid van je tekst vergroot met vetdrukken, opsommingen en je tekst kort en bondig houdt.

Wat niet vetgedrukt is: schrappen

In het artikel zijn 107 van de 438 woorden vetgedrukt.
Opsommingen zitten er ook in.

Maar is het ook kort en bondig?
Op zich wel, vind ik. Maar ik schrijf in het artikel dat je als lezer de zinnen waarin ik niets heb vetgedrukt niet zou missen.

Waarom heb ik die dan niet weglaten?
Zo bekeken, krijgt nut en noodzaak van vetgedrukte tekst een heel andere wending: je schrijft je verhaal, je drukt de essentie (voor je lezer!) vet en je neemt de vetgedrukte tekst als uitgangspunt voor de definitieve versie van je verhaal.

Zo gezegd, zo gedaan.

Ik heb de 107 vetgedrukte woorden uit het originele artikel als uitgangspunt genomen voor het onderstaande artikel. Een aantal zinnen hebben een andere plek gekregen. En ik heb nog wat woorden toegevoegd zodat de tekst leesbaar blijft voor wie hem wel van A tot Z leest.

Nut en noodzaak van vetgedrukte tekst

3 feiten over hoe we het web werkelijk gebruiken (Bron: Steve Krug ”“ Don’t make me think):

  1. We lezen niet. We scannen.
  2. We maken geen optimale keuzes. We gaan voor de eerste redelijke optie.
  3. We zoeken niet uit hoe dingen werken. We rommelen maar wat aan.

Is kernwoorden aanduiden (vetdrukken) een efficiënte methode om te studeren? Dat is de centrale vraag van een studie door Kent State University in Ohio.

De conclusie: kernwoorden aanduiden zorgt niet voor een beter begrip, het vestigt de aandacht enkel op feiten.

Vetdrukken is online kernwoorden aanduiden: aandacht vestigen op feiten

Voor begrip van je inhoud zorgt vetdrukken dus niet. Dat hoeft ook niet, want je bezoeker scant en heeft geen boodschap aan je inhoud.

Waarom we scannen

  • Haast.
  • Kijken naar wat aansluit bij onze interesse of taak (wat trekt de aandacht of lijkt op wat we zoeken).
  • Altijd al koppensnellers (we zoeken niet uit hoe dingen werken).

Wat dan vetdrukken

Woorden en zinsdelen die aansluiten bij de redenen waarom mensen je website bezoeken.

De rest schrappen.

– – –

Het artikel telt nu 181 woorden, maar liefst 257 woorden minder dan het origineel. Het is nu heel feitelijk en mist persoonlijkheid, vind ik.

Maar maakt dat iets uit als zelfs deze versie nog gescand wordt? ;-)

Wat vind jij?
En is vetgedrukte tekst dan nog nodig?

Dit artikel is geschreven door Mischa Verheijden, freelance web copywriter. Hij helpt bedrijven met klantgerichte webteksten.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
19 reacties op "Nieuwe wending: nut en noodzaak vetgedrukte tekst"
  • Japio zegt:
    11 Mrt, 2013 om 21:12

    Mijn mening: een paar woorden vetgedrukt kunnen de kern benadrukken, veel woorden vetgedrukt maken het rommelig. Nog meer mening: inhoudsloos artikel.

    Reageren
  • HRostami zegt:
    12 Mrt, 2013 om 02:08

    Leuke blog maar je zinsopbouw mag wel beter hoor af en toe!

    Reageren
  • Alex Hartman zegt:
    12 Mrt, 2013 om 10:46

    Het feit dat Google in zijn zoekresultaten zoekwoorden die je in heb getypt dikgedrukt maakt, geeft al aan dat gebruikers dit zeker kunnen waarderen.

    Uiteraard moet je het niet overdrijven.

    Nog iets, ik zie vanaf vandaag dat Google de url in de SERP één lettertype groter heeft gemaakt waardoor het nog meer opvalt. Hebben andere mensen dit ook of zit ik een test van Google?

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    12 Mrt, 2013 om 14:31

    Ik denk dat het ook van het soort tekst afhangt of je gaat scannen. Ik lees blogartikelen bijna altijd van boven naar beneden zonder te scannen. Deze heb ik ook zonder te scannen gelezen.

    Reageren
  • Albert zegt:
    12 Mrt, 2013 om 15:45

    Ik scan om te bepalen of het mijn interesse pakt, is dat het geval lees ik het uitgebreid. Is het vakmateriaal lees ik het zeer goed en als het moet vele malen.

    Ik blijf er zelf bij dat ik teksten met teveel vetgedrukte woorden/zinsdelen rommelig vind. Ik denk dat je dan teveel wilt benadrukken of de essentie ervan vergeet.

    @Alex

    Hier nog het normale pixelformaatje, niks gezien.

    Reageren
  • Jung Media zegt:
    12 Mrt, 2013 om 16:27

    Als ik een tekst lees scan ik inderdaad ook eerst de tekst en daarbij vallen de dikgedrukte teksten meestal op als eerste op. Denk dat je hierin ook niet moet overdrijven, maar meer de belangrijkste elementen in je tekst moet benadrukken. Het moet niet verwarrend worden voor de lezer, aangezien de tekst voor hun gemaakt wordt.

    Reageren
  • Albert zegt:
    12 Mrt, 2013 om 20:28

    Nog een kleine vraag op het artikel @Mischa

    Wat bedoel je nu in de aanvang met de volgende zin?:

    “Albert vindt het niet prettig lezen (huh, lezen?)” En dan met name “huh, lezen’.

    Heb het met een collega doorgenomen maar we begrijpen het niet zo goed.

    Reageren
  • RH zegt:
    12 Mrt, 2013 om 22:35

    Als je jarenlang met Adwords hebt gewerkt, dan weet je precies dat het gaat om de ‘vet’ gedrukte teksten. Hele studies zijn hierop losgelaten, en het is gewoon een feit dat mensen scannen op ‘anker’ woorden. Speedlezers kunnen hier over meepraten overigens…

    Reageren
  • Jasper zegt:
    13 Mrt, 2013 om 09:07

    I love vetgedrukt! Snel scannen waar een artikel overgaat. aangezien snelheid essentieel is op internet altijd de kern vetdrukken.

    Ik begrijp dat mensen zeggen dat het rommelig overkomt, aan de andere kant denk ik dat mensen dan stijl met efficiency verwarren. Iets kan rommelig overkomen maar wel zijn doel bereiken.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    14 Mrt, 2013 om 09:04

    @Japio @HRostami Lekker concreet opbouwende feedback, daar kan ik wat mee.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      14 Mrt, 2013 om 16:30

      Waar is die vind ik leuk knop ;-).

  • Mischa zegt:
    14 Mrt, 2013 om 09:07

    @alex Hartman
    Ik zie dat ook in de zoekresultaten van Google.

    @Daan Walraven @Albert
    Ben ik met je eens. Je volgt een blog omdat het onderwerp je interesseert. Dat vergroot de leesbereidheid. Ik doe dat ook zoals Albert beschrijft.

    @Albert
    Het bewijs dat grpajes online moeilijk zijn. Een van de hoofdpunten voor vetgedrukte tekst uit het artikel is dat we scannen online. Daar is het een knipoog naar. Verder niets achter zoeken :-)

    @RH
    Kun je links naar die studies delen?

    @Jasper
    Dat kan, hoewel het me niet heel aannemelijk lijkt dat je met rommeligheid je doel bereikt. Maar goed op enkele zekerheden (zoals die van Krug) na is niets zo onvoorspelbaar als mensen die het web gebruiken.

    Reageren
  • Bart zegt:
    14 Mrt, 2013 om 10:01

    Ik twijfel soms aan de effectiviteit van vetgedrukte en cursieve woorden voor Google. Als ik al vetgedrukt woorden gebruiken dan zijn dat meestal woorden met een extra zoekwoord erin. Bijvoorbeeld bij een pagina over herenschoenen kan je woorden als adidas herenschoenen en nette herenschoenen vetgedrukt maken. Maar meestal zijn deze woorden al gelinkt naar een andere pagina.

    Voor de scanbaarheid zijn vetgedrukte woorden zeker een optie, maar pas op voor overkill.

    Reageren
  • bert zegt:
    14 Mrt, 2013 om 11:02

    Ik vind het een rommelig artikel….

    Reageren
  • Koos zegt:
    14 Mrt, 2013 om 11:19

    Ik denk dat bold de nieuwe standaard is. Bold is in onder andere de erotische sector al sinds 1970 de standaard. Het was een kwestie van tijd voor dat de interwebs ook mee gingen in deze trend.

    Reageren
  • Maya zegt:
    14 Mrt, 2013 om 11:23

    Mijn indruk is dat een verhaal compact moet zijn, zonder de persoonlijkheid te verliezen. Enkele kernwoorden vet, zodat de lezer geboeid raakt en dan wellicht toch het hele verhaal leest.
    Te veel vetgedrukte tekst maakt idd onoverzichtelijk, of zet aan tot alleen maar scannen.
    Boeiende teksten maken is nog niet zo gemakkelijk! haha ;)

    Reageren
  • Hanneke zegt:
    14 Mrt, 2013 om 11:48

    Ik lees heel veel teksten, eigenlijk de hele dag door. Soms op papier en soms op scherm. Soms vluchtig om te scannen en soms intensief om te begrijpen en te onthouden. Ordening, kopjes en vetgedrukte tekst (nooit teveel, in de eerste versie mag het wel een onsje minder) helpen daarbij enorm, op twee manieren. Bij scannen lees je niet van boven naar beneden maar flits je op en neer over de pagina, dus dan is ordening en vetgedrukt van belang. En bij begrijpend lezen is een logische opbouw essentieel.

    Maar ik heb een enorme hekel aan opsommingen en rijtjes. Juist dan haak ik af of moet ik extra moeite doen om me te concentreren. Ik heb tekst nodig als omgeving voor de kopjes en vetgedrukte tekst. Mijn hoofd construeert dan razendsnel zelf rijtjes uit de tekst en dat is de manier waarop ik de tekst snel onthoud. De tweede versie van het artikel is voor mij bloedeloos en nodigt niet uit tot nadere lezing. Dus nee, de niet vetgedrukte tekst moet niet worden weggelaten.

    Maar vermoedelijk zijn er wel wel verschillende leesstijlen en voorkeuren: ik ken veel mensen die juist rijtjes helemaal fijn vinden.

    Reageren
    • Mischa zegt:
      14 Mrt, 2013 om 21:27

      Wat me uit alle reacties opvalt, is dat voor iedereen andere zaken belangrijk zijn bij scannen en dus van vetgedrukte tekst.

      Belangrijk detail is natuurlijk wel dat we dat vaak denken te weten en ook menen dat we dat zelf controleren. De echte beslissingen vinden echter plaats in ons onderbewuste. Gebruikerstesten laten dan ook vaak zien dat mensen online iets anders doen, dan wat ze zeggen.

      Dat beslissend deel van het brein kun je natuurlijk wel bespelen met vetgedrukte tekst en opsommingen. Je reikt er hapklare brokken mee aan.

  • JasperJ zegt:
    15 Mrt, 2013 om 20:35

    Volgens mij moet je dus terug naar de kern: wat schrijf je voor wie? Gaat het om technische informatie, of om motiverende teksten?

    Als je bovenstaand artikel verder uitwerkt, krijg je eigenlijk een soort spiekbriefjes voor een spreekbeurt. En daarin vertel je meer dan er op de briefjes staat…

    Ben het met de meeste mensen eens dat een paar dikgedrukte woorden (naast de structurele opmaak van de tekst) helpen om te bepalen of je het artikel wilt lezen. Dan beslis je of je de hele tekst gaat lezen.

    Niet voor niets is schrijven een vak!

    Reageren

Reageren