Naar
boven

Ontwikkelingen bij Google: meer mobiel en persoonlijker zoeken in de toekomst

google nieuws canva header

Elk jaar organiseert Google een evenement in Californië, genaamd Google I/O. Tijdens dit event krijg je te horen wat er allemaal staat te gebeuren aan ontwikkelingen bij Google. Op 17 mei 2017 vindt de nieuwe editie van Google I/O plaats. Ik verwacht ook dit jaar dat er weer een aantal ontwikkelingen aankomt die direct of indirect te maken hebben met online marketing. Daarom geef ik je vast een heads up, door je uit te leggen wat de visie van Google is voor de komende tijd!

Google is al meer dan tien jaar dominant als zoekmachine. Niet alleen op onze computers, maar sinds een jaar of 5 ook op mobiel vlak. Je zou kunnen zeggen dat het bedrijf een groot marktaandeel heeft in de internetwereld. Dit zorgt ervoor dat ze bij Google innovatief moeten zijn, bijvoorbeeld met het ontwikkelen van software/apps (zoals Google Maps) en hardware (zoals Android telefoons).

Tijdens de Google I/O bijeenkomst in 2016 werd onder andere het volgende gepresenteerd:

Ben je nieuwsgierig naar wat Google dit jaar zou kunnen gaan presenteren? Ik bespreek alvast enkele richtingen.

Mobile first

Het gebruik van smartphones blijft groeien. In 2012 gebruikte nog 43 procent een smartphone, maar in 2016 was dit al 80 procent. Voor de komende jaren is de verwachting dat dit percentage alleen maar verder zal stijgen.

gebruik smartphone tabel

Bron afbeelding: http://wqd.nl/IV5k

In november werd daarom ook aangekondigd door Google dat de mobiele en desktop zoekresultaten van elkaar worden gescheiden. De kans is reëel dat de zoekresultaten dan verschillend zijn. Stel dat je met een bepaald zoekwoord op positie 1 staat met de desktop, dan zou het zomaar kunnen dat je niet dezelfde positie behaalt met de mobiele versie van Google.

Naar verwachting zal het nog enkele maanden duren voordat ‘mobile first’ ook daadwerkelijk zijn intrede zal gaan doen. Kijk dus goed naar je mobiele website. Als deze nog niet op orde is, dan is NU het moment om ermee aan de slag te gaan!  

Heb je nog geen mobiele site? Lees dan meer over het starten van een mobiele website.

Persoonlijker zoeken

Met de komst van Google Home en Google Assistent zal het zoekgedrag steeds uitgebreider en specifieker worden. Google Assistent is net als Google Home een virtuele assistent, die je helpt bij je zoekgedrag. Je geeft een vraag op en uiteindelijk geeft deze dan antwoord op je vraag.

screenshot zoeken google assistent

 

In het begin waren deze vragen kort, en bestonden ze slechts uit enkele zinsdelen. Denk aan ‘laptop kopen’. De verschuiving die hier gaat plaatsvinden is dat men gerichter iets zal gaan vragen. De vraag wordt nu dan bijvoorbeeld: ‘Welke laptop kan ik het beste kopen voor mijn werk?’

Wat betekent dat voor jouw website? Je kunt ervan uitgaan dat je steeds meer informatie aan elkaar zal moeten koppelen. Stel dat iemand zoekt naar ‘pijn in mijn rug’. Dan komt een pagina beter tot zijn recht als je niet alleen antwoord geeft op deze vraag, maar ook andere relevante factoren aanstipt. Voorbeelden:

  • Beschrijving van de pijn.
  • Oorzaken van de pijn.
  • Welke mogelijkheden er zijn om een diagnose vast te stellen?
  • Oplossingen voor rugpijn.

Als een pagina beschikbaar is waarbij niet alleen de hoofdvraag wordt beantwoord maar ook subvragen worden behandeld, dan kun je je bezoekers veel beter van dienst zijn. ‘Pijn in mijn rug’ is tenslotte een vraag die tot meer vragen kan leiden, en pagina’s met uitgebreide informatie doen het op zo’n moment beter dan pagina’s die minder informatief zijn.

Is deze oplossing voor jou niet geschikt of mogelijk? Een andere optie is om relevant te gaat linken tussen artikelen, zodat men snel naar andere informatie kan. Dit is ook één van de redenen waarom Wikipedia veelal naar voren komt in de zoekmachines. De informatie die geboden wordt is uitgebreid en volledig, omdat je steeds door kunt linken naar relevante pagina’s.   

Het belang van long tail zoekwoorden

Bij sommige zoekwoorden is er een enorme kans op concurrentie, en zijn er vaak veel advertenties aanwezig. Het kan dan moeilijk worden om hier tussen te komen. Het is daarom belangrijk om eens in de zoveel tijd je long tail zoekwoorden uit te zoeken, en te verwerken op je website. Daarbij is het uiteraard essentieel dat je goed weet wat de doelgroep graag wil weten, en hoe je deze informatie moet presenteren. Uiteindelijk schrijf je tenslotte voor de doelgroep, en niet voor de zoekmachines.

Omdat steeds meer mensen gebruikmaken van hun smartphone bij het zoeken naar informatie, wordt het internet ook een stuk persoonlijker. De doelgroep verwacht bovendien van je dat je ze zo snel mogelijk en zo goed mogelijk helpt, en dat informatie beter aan elkaar gekoppeld wordt. Google gaat zelf meer deze kant op (met apps, hardware etc.), maar zal de gebruikers ook stimuleren om dit beter te regelen. Zorg er dus voor dat je je doelgroep goed uitlicht en begrijpt, zodat je ze op de beste manier kunt bedienen met relevante informatie!

Natuurlijk houden we je graag op de hoogte van alles wat er bij Google wordt bedacht en gemaakt. Heb je vragen over bepaalde ontwikkelingen, of wil je zelf ergens mee aan de slag en weet je niet hoe? Dan weet je ons te vinden!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick Reinders
Rick is SEO consultant bij KG Bureau. Rick is de encyclopedie (Rikipedia) van KG Bureau. Voor alle internet-vragen en informatie kun je bij hem terecht.
1 reactie op "Ontwikkelingen bij Google: meer mobiel en persoonlijker zoeken in de toekomst"

Reageren