Naar
boven

The next big thing is… Bing?

Als we aan een zoekmachine denken, dan denken we aan? Juist! Google. Maar zal dat over een paar jaar nog zo zijn? Hoewel ik misschien vaak overkom als Google evangelist is het als marketeer nooit verkeerd om ook verder te kijken. Immers, wanneer we onze eieren kunnen spreiden of extra verkeersbronnen kunnen benutten moeten we dat zeker niet nalaten. Vandaag wil ik het daarom eens hebben over…. Bing.

De geboorte van Bing

bing
Bing is niet vanuit het niets ontstaan. Het begon eind jaren 90 met MSN search, een zoekmachine die resultaten gebruikte van andere zoekmachines. Later ontwikkelde MSN Search haar eigen algoritme voor het genereren van zoekresultaten. MSN Search is in 2006 overgegaan in Windows Live Search, wat op haar beurt in 2007 weer overging in Live Search.

Bing is officieel geboren op 28 mei 2009, toen Steve Ballmer (CEO van Microsoft) aankondigde dat de softwaregigant kwam met een nieuwe zoekmachine.

microsoft-yahoo-search-allianceEcht interessant wordt het op 29 juli 2009, wanneer Microsoft een deal sluit met Yahoo (Yahoo is op dat moment de 2de zoekmachine in de VS, achter Google). Deze deal houdt in dat de Yahoo zoekmachine (en het enorme netwerk er omheen) gaat draaien op Bing. Dit betekent dat Microsoft en Yahoo nu gezamenlijk ongeveer 25% van de Amerikaanse zoekmarkt in handen hebben.

David vs. Goliath

Het valt natuurlijk niet te ontkennen dat Google, in de loop der jaren, de standaard is geworden voor het zoeken op het web. Het Nederlandse marktaandeel van Google liegt er dan ook niet om: 93,3% voor Google tegenover 2,3% voor Bing in december 2012 (bron: Statcounter). Bing heeft dus nog een lange weg te gaan, hier is Bing zich ook terdege bewust van.

Maar de underdogpositie heeft ook voordelen. Zo zit Bing niet vastgeroest in oude patronen en kan het sneller en makkelijker innoveren. Ook weet Bing middels een vrij agressieve marketingstrategie, waarbij de confrontatie met Google niet uit de weg wordt gegaan, steeds meer mensen voor zich te winnen.

Kom maar op met Google: Bing it on!

Op 6 September 2012 begon Bing een marketingcampagne waarin men mensen de zoekresultaten uit Bing en uit Google laat vergelijken in een blinde test. Volgens eigen zeggen kiest men in 2 van de 3 gevallen voor de Bing resultatenpagina.

Don’t get scroogled

1Met de actie “Don´t get Scroogled” kwam Bing in het najaar van 2012 (net voor de feestdagen) in actie tegen Google Shopping, waar Google de resultaten niet liet zien op basis van relevantie, maar op basis van de hoogste bieder.

Op dit moment draait de campagne met een andere insteek: De “privacyschending” binnen Gmail. Google leest de inhoud van je mail om de vertoonde advertenties op af te stemmen.

Bing is dus aardig aan het schoppen tegen de schenen van Google. Een reactie van Google blijft, tot nu toe, uit. Wat wel aangeeft dat Google zich “nog niet echt zorgen maakt”. Persoonlijk vind ik deze laatste marketingactie niet erg sterk, ik zou liever van mijn eigen kracht uit gaan.

Belangrijk verschil met Google

“Bing is for doing” – Microsoft profileert Bing als een zoekmachine die zaken gedaan krijgt in de echte wereld. Een zoekmachine voor beslissers. Mede door de verregaande integratie met Facebook is het mogelijk om je keuzes niet alleen te baseren op feiten, maar ook op de interesses en de voorkeuren van je vrienden. Het algoritme van Bing hecht dus waarde aan andere factoren dan die van Google. Dit is natuurlijk ook voor de SEO’ers onder ons van belang. Het valt, vind ik, te prijzen dat ze niet proberen Google te kopiëren maar een andere insteek kiezen.

“The best decisions are not just fueled by facts, they require the opinions and emotions of your friends. Search is now more than a fact finder ”” In Bing we’re marrying fact-based search results with your friends’ street smarts to combine the best data on the Web with the opinions of the people you trust the most and the collective IQ of the Web.” – Aldus Microsoft.

Adverteren op Bing?

Uiteraard is Bing ook zeer interessant voor adverteerders, omdat nog maar weinig adverteerders de potentie van Bing ontdekt hebben is de concurrentie laag.

Het systeem werkt eigenlijk hetzelfde als Google AdWords, met een aantal kleine verschillen in de details. Dit betekent dat het een veiling van zoekwoorden is, waarbij je bod op het zoekwoord de positie van je advertentie bepaald.

Omdat Bing op steeds meer kanalen de standaard zoekmachine is, is er een groeiend bereik. Op de volgende kanalen is Bing al de standaard zoekmachine:

  • Windows 8

2,26 % van de PC’s draait wereldwijd inmiddels op Windows 8 (bron). Dit aantal is neemt dagelijks snel toe, aangezien (vrijwel) elke nieuwe pc is voorzien van Windows 8.

  • Windows Mobile

Het marktaandeel van Windows Mobile is flink aan het groeien (bron)

  • Xbox Live (het gameplatform van Microsoft)

De zoekfunctie op de Xbox is tevens standaard ingesteld op Bing.

Advies nodig of proeven van Bing?

Als marketeer vind ik dat Bing zeker iets is om rekening mee te houden. Zoals je misschien weet ben ik ook eigenaar van online marketing (KG) bureau. Daar zijn we al een flinke tijd aan het testen en hebben we al verschillende Bing campagnes voor klanten opgezet (en we hebben inmiddels ook al 3 Bing certified mensen aan boord). De eerst resultaten zijn veelbelovend (waarover we later ook meer zullen publiceren hier).

Wanneer je dus advies nodig hebt of graag meer wil weten van de mogelijkheden, bekijk dan deze pagina op onze bedrijfswebsite eens: Bing Ads – Adverteren in Bing. Wie weet kunnen we je verder helpen!

Tenslotte

Uiteraard ben ik erg benieuwd wat jullie van deze ontwikkelingen vinden. Misschien heb je zelfs al ervaring met adverteren in Bing? We horen het graag in de reacties hieronder!

Adverteer jij al via Bing Ads? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook profiteren van Bing Ads?

Laat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
13 reacties op "The next big thing is… Bing?"
  • Dominique zegt:
    11 Feb, 2013 om 14:29

    Ik lees ook vaak goede dingen over de Bing Webmaster tools. Toch zeker iets om in het oog te houden!

    Reageren
    • Gert-Jan van den Heuvel zegt:
      11 Feb, 2013 om 15:24

      Bing wordt zeker groot. Ik zie het voor enkele sites die ik onderhoud en gebouwd heb al steeds vaker als een refferer in Google Analytics.

      Mensen kopen een nieuwe tablet, laptop of desktop, die op windows 8 draait. Als ze default settings gebruiken is alles Bing-oriented en al helemaal als ze via de Metro interface internet browsen.

      Een heel grote categorie mensen werkt met het ‘if it ain’t broken, don’t fix it’ principe en zal dit dus netjes blijven gebruiken in plaats van het installeren van een third-party browser zoals Chrome, Firefox of Opera.

      Zelf gebruik ik de webmastertools van Bing naast die van Google en Alexa al jaren en ik moet zeggen dat die steeds gebruiksvriendelijker en professioneler wordt. De thumbnail cache van de Bing webmastertools is trouwens bij elke inlog up-to-date wat op zich wel fun is. Een update op je pagina zie je dus meteen live !

      Grow-on Bing ! ;-)

  • Jan Roelofsen zegt:
    11 Feb, 2013 om 15:17

    Ik hoop in ieder geval dat op z’n minst Google’s huidige weg naar extreme vercommercialisering wordt gestopt.
    Niet dat ik tot nu toe zo Bing-minded ben maar meer omdat de zoekresultaten van Google wordt gevoed vanuit Adwords; Shopping danwel gepersonaliseerde resultaten..

    Blijft de vraag staan of de gemiddelde google-gebruiker bovenstaand ook zodanig gaat herkennen & ervaren.

    Reageren
    • Gert-Jan zegt:
      11 Feb, 2013 om 18:54

      Al eens ge-Google-d op:
      Bing as, Bing shopping en Bing maps?

      Microsoft gaat met Bing exact hetzelfde doen als Google. One-stop internet search hand more. Dit was ook de reden achter de op koop van Skype.

      Zet ze maar eens naast elkaar:

      Google zoeken – Bing zoeken
      Google + – Bing (Microsoft) Live
      Google maps – Bing maps
      Google shopping – Bing shopping
      Google webmaster tools – Bing webmaster tools
      Google drive – Microsoft skydrive
      Google Ads – Bing ads.

      En ik denk dat je er nog meer kan vinden zoals omgekeerd:
      Windows 8 RT – Google Chromium OS

    • Rick van Putten zegt:
      12 Feb, 2013 om 09:29

      De afgelopen 3 jaar is er al vaker gemeld dat Bing een behoorlijk aandeel van de zoekmachine markt gaat overnemen. Hier heb ik zelf echter weinig van gemerkt.

      Persoonlijk denk ik dat niet de concurrentie, maar Google zelf zich in de hand gaat snijden. Een aantal voorbeelden zijn de advertenties die steeds meer ruimte innemen en het opdringen van Google+.

      Google verzameld steeds meer data van gebruikers (zoekmachine, Android, YouTube, Google Analytics enz). Als dit bij het grote publiek bekend wordt , zouden gebruikers over kunnen stappen naar alternatieven.

  • Bart zegt:
    12 Feb, 2013 om 12:13

    Met Bing Ads zijn er wel veel problemen. Zo zouden er veel ongeldige klikken zijn. De advertenties worden ook op kleine “zoekmachines” getoond en daar wordt heel veel op “geklikt”. Daar zie ik nog zeker een verbetering.

    Een groot nadeel van Google is dat je bijna alleen maar advertenties ziet als je een zoekopdracht in geeft. Dit kan betekenen dat sommige gebruikers gaan afhaken. Toch denk ik dat Google de grootste zal blijven in Nederland.

    Reageren
  • Nils zegt:
    13 Feb, 2013 om 10:58

    Ben meteen eens met die Bing ads aan de slag gegaan.

    Google voert het gevecht kennelijk ondergronds want als je je Adwords campagne wilt importeren lukt het niet en krijg je kort daarna deze mail van Google:

    —–

    Iemand heeft kort geleden geprobeerd een applicatie te gebruiken om zich
    aan te melden bij uw Google-account xxx@xxx.com. We hebben de
    aanmeldingspoging geblokkeerd voor het geval een hacker toegang probeerde
    te krijgen tot uw account. Bekijk de details van de aanmeldingspoging:

    woensdag 13 februari 2013 9:37:28 uur UTC
    IP-adres: 65.54.165.7
    Locatie: New York, USA

    ———–

    Reageren
  • Patrick Lotte zegt:
    14 Feb, 2013 om 12:43

    Wij hebben inmiddels ook aardig geëxperimenteerd met Bing.

    Het probleem voor Microsoft is het zoekvolume op Bing. Dit proberen ze te compenseren met “zoekpartners”. Helaas zitten hier ook hele rits foute zoekpartners tussen zoals http://www.fresh-weather.com/nl/ Deze “zoekpartner” is eigenlijk een soort malware waarbij gebruikers via zoekopdrachten van Google omgeleid naar deze website waar Bing ads op staan… (Google maar een op fresh-weather, of Bing het.. ;-)

    Dit was ook al zo toen het nog onder Yahoo viel maar Microsoft denkt blijkbaar nog steeds dat het verstandig is om verkeer te genereren m.b.v. malware…

    Als je alle foute zoekpartners uitsluit kun je wel kwalitatief verkeer genereren maar het volume is dan wel wat beperkt. Met de Windows 8 ontwikkelingen en huidige klikprijzen in AdWords wordt Bing denk ik wel steeds interessanter…

    Reageren
  • Robin Stuivenberg zegt:
    14 Feb, 2013 om 14:05

    Bing heeft me tot op heden nog steeds niet van zijn waarde kunnen overtuigen, waar bijv. een adwords dit in het begin deed en nog steeds doet met vouchers om het maar eens te proberen, mis ik dit bij bing (of ik pies steevast naast de pot, dat kan ook :) ). En vooral een Bing heeft zich te bewijzen, naar mijn idee.

    Reageren
  • Boudewijn zegt:
    20 Feb, 2013 om 12:34

    Genoeg kruimels vormen een brood.
    Voor Nederlandse sites is bing niets.
    Ik had een Engelstalige website welke door Google werd gebanned, heb alles gericht op Bing, de website bleef rendabel.

    Reageren
  • Bingie zegt:
    29 Mrt, 2015 om 21:45

    Dag,

    Dank u voor dit bericht het is erg interessant dit onderwerp.

    Een paar filmpjes werken niet.

    Ik gebruik Zoekmachine bing ook steeds vaker.

    Reageren
    • Coen van den Brand zegt:
      30 Mrt, 2015 om 09:44

      Bedankt voor de tip Bingie, de filmpjes waren niet meer beschikbaar en om die reden nu ook verwijderd.

Reageren