Naar
boven

Top 5 meest gemaakte fouten bij Google AdWords door ondernemers & hoe te voorkomen

Praktisch iedere ondernemer heeft al wel eens gehoord van Google AdWords (je bent vast wel eens een tegoedbon tegengekomen). Toch is AdWords niet zo eenvoudig als Google het wil laten lijken. Er worden namelijk vaak “fouten” gemaakt bij het opzetten van een AdWordscampagne. Fouten die je als ondernemer veel geld kunnen kosten.

Als zoekmachine marketing bureau moeten wij regelmatig dergelijke campagnes optimaliseren. Na een interne enquête onder onze campagnemanagers komen we tot de volgende top 5 van “meest gemaakte fouten bij Google AdWords”:

  1. Het gebruiken van te brede zoektermen
  2. Men stuurt de bezoekers naar de verkeerde onderdelen op de website (die niet aansluiten bij de zoekopdracht)
  3. Geen doormeting van de resultaten (in het wilde weg adverteren)
  4. Negatieve zoekwoorden niet uitsluiten (woorden als “gratis” zijn meestal niet slim om op te adverteren)
  5. Eenmalig opzetten en niet optimaliseren

Het is natuurlijk altijd eenvoudig om fouten aan te halen. Het wordt veel interessanter als we ook met oplossingen komen ;-). Bij deze”¦

1) Het gebruiken van te brede zoektermen

Eén van de meest voorkomende fouten is het adverteren op te brede zoektermen. Iemand die bijvoorbeeld laptops verkoopt in zijn webwinkel kan beter niet breed adverteren op het woord “laptop”.

Brede zoektermen versus exacte zoektermen

Binnen Google kun je gebruik maken van verschillende soorten zoekwoorden. Zo kennen we bijvoorbeeld “breed” en “exact”. Breed wil in ons voorbeeld zeggen dat als iemand zoekt op “laptop repareren” jouw advertentie wordt vertoond (omdat je op het woord “laptop” adverteert). Het spreekt voor zich dat de zoekintentie (ik wil mijn laptop laten repareren) niet aansluit bij jouw aanbod (nieuwe laptops verkopen).

Hoe moet het dan wel?

Het is in dit geval veel verstandiger om met het type zoekwoord “exact” te adverteren op het woord “online laptop kopen”. Jouw advertentie wordt dan alleen vertoond bij de zoekopdracht “online laptop kopen”. En die zoekintentie sluit uiteraard veel beter aan bij jouw aanbod!

Wil je meer informatie over de verschillende “soorten zoekwoorden” die je kunt instellen bij Google? Lees dan het artikel “Wat zijn zoekwoordopties?” in het Google AdWords helpcenter.

Niet onbelangrijk: zoekwoordonderzoek!

Om dergelijke fouten te voorkomen (het adverteren op te brede of verkeerde zoekwoorden) is het zeer verstandig om een uitgebreid zoekwoordonderzoek te doen. Wil je weten hoe je zo’n zoekwoordonderzoek uitvoert? Bezoek dan mijn weblog over internet marketing en schrijf je in op de nieuwsbrief, je ontvangt dan een gratis videocursus over het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek.

2) Verkeerde landingspagina

Bij het aanmaken van een AdWordsadvertentie kun je aangeven waar de bezoekers naartoe moeten worden gestuurd als ze op je advertentie klikken. Dit heet binnen Google AdWords de “bestemmings-URL”, en we spreken ook wel over een “landingspagina”.

Fout: verwijzen naar homepage of algemene pagina

Een veelvoorkomende fout is dat men vaak alle advertenties naar de homepage laat verwijzen. Dit is erg zonde want het verplicht bezoekers om alsnog naar dat specifieke stukje informatie te gaan waar ze naar op zoek zijn.

Voorbeeld

Om bij ons voorbeeld te blijven (we hebben een webwinkel die laptops verkoopt). Stel iemand zoekt op “laptop HP Pavilion kopen”. Uit deze zoekopdracht kunnen we dus afleiden dat iemand op zoek is naar een laptop van het merk Hewlett Packard en type Pavilion. Wat we vaak tegenkomen is dat de advertentie verwijst naar de homepage of naar de algemene laptoppagina.

Hoe moet het dan wel?

Het is veel verstandiger om deze advertentie rechtstreeks door te laten verwijzen naar alle laptops van het merk HP en type Pavilion. Logisch ook, want dat is waar de gebruiker naar op zoek is!

Een bijkomend voordeel is dat Google dergelijke “relevantie” waardeert en dat je daardoor vaak minder per klik hoeft te betalen.

Niet onbelangrijk: opsplitsen in groepen!

Een voorwaarde om het bovenstaande te kunnen toepassen is dat je op de juiste manier gebruik maakt van verschillende groepen binnen een campagne. Binnen deze groepen kun je verschillende zoekwoorden plaatsen (die nauw verband houden met elkaar) en per groep kun je dan advertenties schrijven die verwijzen naar de juiste pagina (die dus ook weer verband houdt met de zoekwoorden/zoekintentie.

3) Geen doormeting van de resultaten

Dit is misschien wel de fout die uiteindelijk het meeste geld kost. We komen regelmatig campagnes tegen die veel kliks en bezoekers genereren (en dus veel geld kosten) maar waarvan de eigenaar niet weet of die bezoekers ook daadwerkelijk doen wat er van ze verwacht wordt (aankoop, leadaanvraag).

Oftewel: adverteren zonder dat je weet wat het oplevert!

Hoe moet het dan wel?

Wij adviseren om altijd gebruik te maken van:

  • AdWords conversiecode. Deze wordt op de bedanktpagina geplaatst van je website. Aan de hand van deze code kun je zien welke zoekwoorden voor een conversie hebben gezorgd (en welke dus niet). Zeer belangrijk voor het optimaliseren van je AdWordscampagne!
  • Google Analytics koppeling. Installeer altijd Google Analytics, en zorg dat deze gekoppeld is met Google AdWords. Een bijkomend voordeel is dat je later ook de doelen van Analytics kunt importeren in AdWords. Lees hier hoe je AdWords en Analytics koppelt.

4) Negatieve zoekwoorden niet uitsluiten

Een zeer handige functie van Google AdWords is de mogelijk tot het opgeven van “negatieve zoekwoorden”. Helaas wordt hier door veel ondernemers maar weinig gebruik van gemaakt.

Het principe is heel eenvoudig. Je hebt de mogelijkheid om zoekwoorden op te geven die ervoor zorgen dat een advertentie niet wordt vertoond, we noemen dit negatieve zoekwoorden.

Voorbeeld

We kunnen woorden als “gratis” en “tweedehands” opgeven als negatieve zoekwoorden. Dit betekent dat als iemand zoekt op “tweedehands laptop kopen” onze advertentie niet wordt vertoond.

Deze functie kan je ontzettend veel geld besparen. Want iemand met de intentie om iets gratis te krijgen of tweedehands te willen kopen, die willen we uiteraard niet in onze webwinkel waar we alleen nieuwe spullen verkopen.

Niet onbelangrijk: veelvuldig gebruiken!

Deze negatieve zoekwoorden hoeven niet alleen betrekking te hebben op woorden als “gratis” en “tweedehands”. Stel dat we namelijk in onze webwinkel geen Dell laptops verkopen. We kunnen dan het woord “Dell” toevoegen aan onze lijst met negatieve zoekwoorden. Op die manier krijgen we dus alleen bezoekers die interesse hebben in producten die we ook daadwerkelijk verkopen!

5) Eenmalig opzetten en niet optimaliseren

We horen het regelmatig. Onze campagne draait goed en er hoeft niets gewijzigd te worden. Helaas, zo simpel is het niet.

De zoekmachine advertentiemarkt is een markt met zeer veel concurrentie. En om maximaal rendement uit ons advertentiebudget te halen is het noodzakelijk dat onze AdWordscampagne constant wordt geoptimaliseerd.

Enkele zaken die voor optimalisatie in aanmerking komen zijn:

  • Verwijderen van niet presterende zoekwoorden (of in een aparte groep plaatsen);
  • Testen van verschillende advertenties + optimaliseren bestaande advertenties;
  • Testen van verschillende landingspagina’s;
  • Toevoegen van nieuwe zoekwoorden;
  • Toevoegen van nieuwe advertentiegroepen;
  • Op zoek gaan naar nieuwe deelmarkten / gerelateerde zoekwoorden

Kortom, het optimaliseren is een dynamisch proces waar uiteindelijk ook de meeste winst te behalen valt!

Conclusie

Door de bovenstaande 5 fouten te voorkomen heb je vaak al een flinke voorsprong op je concurrenten en is de kans op het onnodig verbranden van je advertentiebudget een stuk kleiner!

Heb je geen zin, tijd of expertise om dit zelf te doen? Bekijk dan onze dienst zoekmachine adverteren neem contact met ons op. Mijn team staat klaar om je AdWords campagne succesvol te maken!

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
1 reactie op "Top 5 meest gemaakte fouten bij Google AdWords door ondernemers & hoe te voorkomen"
  • Pseudoniem of echte naam gebruiken a.u.b. zegt:
    23 Apr, 2015 om 11:18

    Interessant en praktisch artikel.

    Edit: geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b.

    Reageren

Reageren