Naar
boven

Ben jij de concurrentie al een stap voor met Universal Analytics?

Google is dit jaar gestart met een betà versie van het nieuwe Analytics: Universal Analytics. In dit artikel bespreken we de voordelen van deze nieuwe versie ten opzichte van de huidige variant en waarom ook jij met Universal Analytics aan de slag moet gaan.

Wat is Universal Analytics?

Universal Analytics is een versie waarin er veel meer mogelijk is op het gebied van het verzamelen en verwerken van gegevens. Concreet betekent dit:

  • Flexibele methoden voor het verzamelen van gegevens vanuit alle digitale apparaten. Verschillende scripts zorgen ervoor dat er naast verkeer vanuit websites nu ook verkeer vanuit specifieke mobiele apparaten en gameconsoles in kaart kunnen worden gebracht.
  • Eenvoudige configuratie-opties. Wanneer er wijzigingen doorgevoerd moeten worden, hoeft de trackingscode niet meer worden aangepast. Instellingen kunnen vanaf de Beheerpagina in het Analyticsaccount worden gewijzigd.
  • Definieer zelf je aangepaste segmenten. Stel zelf je unieke segmenten samen om statistieken op maat te creëren en te vergelijken met standaardsegmenten.

In onderstaande afbeelding zie je welke functies de Universal Analytics bezit ten opzichte van de klassieke Analytics:

UA kiezen vb

Nadruk op bezoeker i.p.v. bezoek

De nadruk ligt hier echt op de wijze van het verzamelen van gegevens. Waar in de klassieke Analytics variant gegevens worden verzameld op basis van het bezoek, ligt de focus in de nieuwe versie op de bezoeker.

Dit houdt in dat alle informatie die in kaart te brengen valt over deze bezoeker wordt meegenomen, zélfs offline conversies.

Dit betekent dat je het gedrag van je bezoekers een stuk nauwkeuriger kunt meten en analyseren. Zo krijg je meer inzicht in hun behoeften en wensen, zodat jij hier met je aanbod op kunt inspelen.

Als jij nu al gebruik gaat maken van de Universal variant is het ook heel goed mogelijk dat je concurrenten een stap voor bent. En wie wil dat nou niet?

Video tip

video dev team UAOp het Google Developers Youtube kanaal vind je deze video over de nieuwe mogelijkheden van Universal Analytics, erg interessant om te bekijken. Daarin laten ze o.a. zien dat Universal Analytics niet alleen aantrekkelijk is voor webwinkels, maar juist ook voor websites waar leads gegenereerd worden.

Het wordt namelijk mogelijk om een terugkoppeling vanuit het CRM in te stellen, zodat wordt geregistreerd of een lead uiteindelijk klant is geworden.

Let op: het is een vrij technisch (maar zeer interessant!) verhaal van ongeveer 34 minuten.

Upgraden naar Universal Analytics

Op den duur zal Universal Analytics de nieuwe norm worden en zullen alle actieve property’s automatisch worden overgezet. Je kunt echter nu al gebruik maken van de nieuwe versie en dus profiteren van de voordelen. Volg hiervoor 2-stappenplan, volledig beschreven in deze handleiding van het Universal Analytics Upgradecentrum. Raadpleeg ook zeker even de Veelgestelde Vragen, aangezien hier veel handige tips en nuttige informatie wordt gegeven.

Het kan zijn dat de optie om te upgraden nog niet zichtbaar is in je account, aangezien de nieuwe opties geleidelijk worden uitgerold.

Let op: het upgraden van je account brengt een aantal extra wijzigingen met zich mee (naast het aanpassen van de trackingcode). Denk dan bijvoorbeeld aan een reeds geïmplementeerde e-commerce code,  gebeurtenissen die je registreert (event tracking) en virtual pageviews, deze moeten tevens worden aangepast.

Uiteraard houden wij alle nieuwe ontwikkelingen in de gaten en houden we je op de hoogte!

Ben jij al overgestapt naar Universal Analytics? Deel je ervaringen in een reactie.

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Anne Westerik
Anne is SEA campagne manager bij KG Bureau. Naast AdWords specialist is Anne gespecialiseerd in Bing Ads.
5 reacties op "Ben jij de concurrentie al een stap voor met Universal Analytics?"
  • jeroen zegt:
    11 Dec, 2013 om 10:15

    Bij het lanceren van een nieuwe site wordt uiteraard ga geinstalleerd. Omdat het nu standaard staat op universe, kies je hier nu automatisch voor. Heb net de video bekeken en zie weer een heleboel mogelijkheden, waarvan ik nog niet wist dat ze mogen waren. Wordt vervolgd dus :)

    Reageren
  • André Scholten zegt:
    11 Dec, 2013 om 10:40

    Voordat mensen direct overstappen: als je gebruikers geen login hebben kun je ze ook niet over meerdere devices tracken. Als als je ook geen offline stappen door wilt gaan meten zou ik voorlopige adviseren bij de oude code te blijven. Als je dan ipv de ga.js de dc.js vanaf Doubleclick gaat gebruiken kun je ook nog vanuit Google Analytics retargeten en demografische data als leeftijden en interessegebieden in Google Analytics zien.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      11 Dec, 2013 om 10:44

      Dankjewel voor je reactie en goede aanvulling André! Daar moet men inderdaad even bij stil staan voordat ze overstappen.

  • Lifan Shiu zegt:
    18 Dec, 2013 om 13:41

    Uiteraard kun je altijd beide tracking tags implementeren. UA en GA tags kunnen probleemloos naast elkaar werken.

    Reageren
  • Jeremy zegt:
    18 Mrt, 2014 om 08:58

    Daarnaast kan je met GA universal nog geen gebruik maken van remarketing lijsten. Voor sommige online businesses een must. Persoonlijk zou ik dan ook nog niet overstappen.

    Reageren

Reageren