Naar
boven

Webwinkelverhuurders: ligt de focus niet bij de verkeerde klant?

Regelmatig krijg ik te maken met ondernemers die een webwinkel huren. Hoewel daar op zich niks mis mee is zitten er toch ook wel wat nadelen aan. Of je nu moet kiezen voor huren of zelf bouwen, check een eerder artikel: Webwinkel huren of bouwen.

In dit artikel wil ik het niet zozeer over de vergelijking hebben tussen huren of (laten) bouwen, maar over de marketing die de verhuurbedrijven toepassen, en de klant die zij voor ogen hebben bij de productontwikkeling.

Focus op de verkeerde klant?

Ik heb het dus over bedrijven zoals Mijnwinkel en Shopfactory (en zo zijn er nog vele anderen). Zij bieden allemaal een “huurwebwinkel” aan. En wie zijn hun klanten? Precies, mensen die een webwinkel willen huren.

Wanneer je “logisch” gaat nadenken zal hun product dus afgestemd moeten worden op hun doelgroep, de huurders van de webwinkel.

En dit doen ze dan ook zeer uitgebreid. Wanneer je alleen al de homepages van dergelijke verhuurders erbij neemt wordt dit duidelijk met uitspraken als:

  • Gebruiksvriendelijk;
  • Geen technische kennis verreist;
  • Betaalbaar;
  • Koppeling met Excel;
  • Betrouwbare hosting;
  • Enz.

Het mag duidelijk zijn, alles is gericht op hun doelgroep, mensen die een webwinkel willen huren.

Marketing

Van de ene kant is dit goed begrijpbaar, want de marketingwetten leren ons dat we in de huid moeten kruipen van de klant, hun problemen op te lossen en hun bezwaren weg moeten nemen.

Maar, wat ik me dan afvraag, kruipen zij wel diep genoeg in de huid van hun klant? Wat is nu echt belangrijk voor deze startende webwinkeliers? Die koppeling met Excel?

Ik denk het niet. Ik denk dat deze doelgroep slechts één ding voor ogen heeft. En dat is zoveel mogelijk online verkopen. Succesvol worden met hun webwinkel.

En als dat dus het “probleem” is wat opgelost moet worden, ligt de focus van de productontwikkeling dan niet bij de verkeerde klant?

De klant die er echt toe doet!

Het succes van zowel de webwinkelier als de verhuurder van de webwinkel is afhankelijk van slechts één vraag: worden er ook daadwerkelijk producten via de gehuurde webwinkel verkocht?

De focus zou in mijn ogen dus veel beter op de “winkelende klant” moeten liggen, en daar zou zowel de focus op webwinkelsoftware als de marketing moeten liggen.

Conversie en gebruiksvriendelijkheid, daar draait het om

Het draait dus om een gebruiksvriendelijke webwinkel. Niet zozeer voor de eigenaar, maar wel voor de bezoekers van die webwinkel.

Uiteraard schrijf ik dit artikel niet zomaar. Ik kwam namelijk twee voorbeelden tegen van webwinkels “Powered by een webwinkelverhuurder” waar het qua gebruiksvriendelijkheid en conversiegerichtheid toch wel achterblijft in mijn ogen. Kijk maar eens naar de onderstaande afbeeldingen:

(bestelproces)

(bestelknop)

Zoals je kunt zien, dit zijn niet de meest gebruiksvriendelijke webshops.

Geen aanval, maar een kans!

De verschillende webwinkelverhuurders moeten dit artikel niet als een aanval zien, maar eerder als een kans.

Jullie zijn gebaat bij meer verkopen in de webwinkels die men bij jullie huurt, nietwaar? Ik denk dat het tijd is voor conversieoptimalisatie op grote schaal.

Even een klein idee. Vraag aan alle bestaande klanten wie er interesse heeft om mee te doen aan een conversieoptimalisatie-experiment.

Bij al deze mensen kunnen dan bijvoorbeeld de productpagina’s of bestelprocespagina’s in een experiment worden gegoten. Aangezien jullie toch toegang hebben tot alle pagina’s zou dit niet moeilijk moeten zijn.

Het voordeel is dat er voldoende verkeer zal zijn, en er dus op korte tijd resultaten te behalen zijn. Een win-win situatie. Jullie klanten hebben meer omzet, en jullie hebben tevreden klanten.

Als kers op de taart kan deze methode ook nog eens in de marketing gebruikt worden op jullie websites (Wij testen continu zodat er meer conversies plaatsvinden en u dus meer verkoopt).

Ik ben erg benieuwd of dit al wordt toegepast. Laat jullie horen :-).

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
19 reacties op "Webwinkelverhuurders: ligt de focus niet bij de verkeerde klant?"
  • Seo-2 zegt:
    11 Mrt, 2011 om 10:47

    Geweldig artikel weer. Ik ben ook van mening dat er nog veel winst te behalen is voor deze bedrijven, vooral op het gebied van seo!

    Reageren
  • keesjan Deelstra zegt:
    11 Mrt, 2011 om 11:05

    Leuk artikel! Dat Excel bij mijnWinkel.nl is overigens om makkelijk je producten te kunnen uploaden naar je winkel. Maar inderdaad blije gebruikers zijn gebruikers die meer verkopen en dat doen ze doordat bestelprocessen, zoekfuncties tadeloos werken. Daarnaast heb je nog het probleem dat niet elke webwinkelier altijd upgrade naar de laatste versie of met een eigen template de boel weer ver#$%. Dus je kunt niet alle usability zaken toewijzen aan de leveranciers.
    Wij van SEO Effect helpen mijnWinkel.nl momenteel bij het verbeteren van hun SEO. Daarnaast hebben we ook een aanbieding voor gebruikers van mijnWinkel.nl http://www.mijnwinkel.nl/partners/#seo

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Mrt, 2011 om 11:16

      Mooi stukje zelfpromotie ;-).

  • Maarten zegt:
    11 Mrt, 2011 om 11:27

    Ik geloof eigenlijk sowieso niet in een webwinkel als massaproduct.
    Hoe kan een ondernemer/webwinkel zich onderscheiden als deze precies hetzelfde is als de rest, met een standaard pakket kun je te weinig onderscheiden.
    (baseren op standaard pakket is ok, maar je moet het wel kunnen modificeren om te kunnen onderscheiden wat verder gaat dan kleurtjes aanpassen)

    Reageren
  • Winnie zegt:
    11 Mrt, 2011 om 14:17

    Hey Karel, ben je op zoek je een nieuwe markt voor je bedrijf ? :) http://www.yargon.nl/conversie-optimalisatie/

    Ik ben het overigens eens met je stelling dat bij de promotie van webwinkelsoftware ( gehuurd of gekocht) ook aandacht moet geven aan de conversie verhogende voordelen die webwinkelsoftware biedt
    Maar ik denk dat je een beetje selectief gekeken hebt naar de homepage van de mijnWinkel site, want daar staat ook :

    Het blijkt dat klanten heel veel waarde hechten aan productreviews. Zelfs meer dan aan een verkoper in een fysieke winkel. Neem daarom productreviews op

    En:
    Eigen SSL certificaat :
    Hiermee beveiligt u uw website tijdens het bestelproces en blijft altijd uw eigen domeinnaam in de adresbalk staan. Dit verlaagt o.a. de drempel om een bestelling te doen en is een vereiste bij diverse keurmerken!

    En
    Ordersysteem vaste klanten + professional webwinkel:
    Uw groep vaste klanten kan orders invoeren waarbij ze hun eigen assortiment en prijzen zien.

    Of
    Denk aan onze acties (gratis product meeleveren of 4halen/3betalen), kortingscodes, etc

    Allemaal conversie verhogende aspecten van mijnWinkel.nl

    Maar wat ze ook nog zouden kunnen vermelden is dat behalve alle pagina´s ook alle productpagina´s stuk voor stuk geoptimaliseerd kunnen worden voor eigen zoekwoorden

    Of de vele gratis koppelingen met prijsvergelijkers en affiliate sites en socialmedia partners

    Of de gratis koppelingen met logistieke partners, zodat de klant zelf kan kiezen op welk moment hij het pakje bezorgd wil hebben en waar.

    Om er maar eens een paar te noemen.

    En wat betreft die adrespagina: die herken ik zo niet als van mijnWinkel.nl maar als je de klanten een super flexibel systeem geeft kunnen ze daarmee doen wat ze willen. Een echte killer-shop maken en dus ook een minder conversie vriendelijke winkel.

    Zo en nu ga ik eens lezen wat jouw conversie tool onderscheid van anderen.
    In ieder geval succes gewenst met je actie !

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Mrt, 2011 om 15:00

      Winnie, dank voor je uitgebreide reactie, dat stel ik erg op prijs.

      Dit artikel is niet bedoeld om nieuwe klanten voor Yargon te krijgen, dat doen we wel op andere en betere manieren ;-).

      Sterker nog, conversieoptimalisatie is vaak lastig voor klanten die van dergelijke software gebruik maken. We kunnen wel veel testen, maar het daadwerkelijk implementeren is lastig door de uniformiteit van de software.

      De punten die je aanhaalt zijn inderdaad om de conversie te verbeteren. Maar ik ben van mening dat ze beter eerst de basiszaken op orde hebben, alvorens aan bijvoorbeeld cross- en upselling te doen.

  • keesjan Deelstra zegt:
    11 Mrt, 2011 om 14:46

    @ Karel: yep: ‘blatant selfpromotion’! Maar het sluit wel aan bij een besproken site in dit artikel, vandaar…

    @ Winnie: En hoe sta je dan tegenover Karels idee om A/B of multivariatietesten te doen zoals Karel oppert? Ik denk niet dat hij een nieuwe markt zoekt (die heeft hij al) maar oprecht interesse heeft in dit onderwerp.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      11 Mrt, 2011 om 14:57

      Inderdaad, vandaar dat ik het ook toesta ;-).

    • Winnie zegt:
      11 Mrt, 2011 om 15:23

      Ik zou het een geweldig mooie uitbreiding vinden voor veel webwinkeliers, en @Karel ik weet misschien nog wel een mijnWinkel klant waarmee we eens kunnen kijken hoe we jouw systeem voor alle mijnWinkel-klanten beschikbaar kunnen maken.

  • Johan zegt:
    11 Mrt, 2011 om 15:04

    Het zo idd leuk zijn als Shopfactory op je aanbod ingaat.

    Reageren
  • Winnie zegt:
    11 Mrt, 2011 om 16:49

    ik ging te kort door de bocht … Is geen systeem van jullie, maar een dienst :) Sorry. Nu heb ik jullie site gelezen.

    Binnen het mijnWinkel systeem kunnen de webwinkeliers zelf pagina’s aanmaken en als ik het goed begrepen heb moeten er alleen wat scripts geplaatst worden. Klopt dat ?
    Als je me laat weten welke en waar, dan ga ik even testen. (je hebt mijn mailadres he ? )
    Ik heb inmiddels een proefshop opgezet op http://2076900.mijnwinkel.nl/welkom

    Reageren
  • Sjaals zegt:
    12 Mrt, 2011 om 14:20

    Zonde van de tijd en marketing die je in zo’n website steekt. Uiteindelijk is niets van jou!

    Reageren
    • Winnie zegt:
      16 Mrt, 2011 om 13:52

      Tuurlijk wel. Productbestand, alle templates, plaatjes, ordergegevens, klantgegevens.
      Alleen de engine zelf niet.
      Maar je kunt zo je plaatjes en je productexcel oppakken en in een andere shop importeren.

    • Karel Geenen zegt:
      16 Mrt, 2011 om 13:53

      Niets van jou is misschien wat zwaar, maar je bent vaak wel beperkt in de mogelijkheden = afhankelijk. Vooral wanneer je verder wil met je online marketing strategie botst dat dan wel eens.

    • Ramon zegt:
      11 Jun, 2012 om 22:21

      Als je een normaal winkelpand huurt, is deze ook niet van jou als winkelier. Je kunt niet alles met het pand wat je misschien wel kunt als je het koopt. Neemt niet weg dat het nog steeds een hele succesvolle winkel kan worden.

  • Webwinkel Weblog zegt:
    16 Mrt, 2011 om 13:46

    Ik ben het niet helemaal met je eens dat die koppeling met Excel, bij het afnemen van de dienst, niet de grootste USP is.
    Grotere webwinkels willen vaak allerlei software mogelijkheden en een opmaat oplossing maar huren daarvoor een bureau in die alle eigenschappen van software aanbieders al kent, of goed naast elkaar legt.

    Voor mensen die juist het online verkopen kleinschalig willen doen en er niet te veel tijd in steken, moet je een pakkende voorpagina hebben die ze met vijf USPs over de streep kan trekken. En dan is een koppeling met Excel en de database die ze nu al hebben en gebruiken voor bijv. het bijhouden van hun Marktplaats advertenties, een bijzonder grote eigenschap.

    Vergis je dus niet in hoeveel tijd die simpele softwarebedrijfjes steken in het optimaliseren van de teksten en inhoud van hun eigen website!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      16 Mrt, 2011 om 13:50

      Bedankt voor je reactie.

      Ik doel eigenlijk ook niet zozeer op de marketing van die bedrijven, maar wil eerder het punt aansijden dat de conversiegerichtheid van de software die zij leveren in mijn ogen nog te wensen overlaat.

      Wat heeft iemand aan prachtige Excel-koppelingen als ze niets verkopen?

  • Winnie zegt:
    16 Mrt, 2011 om 14:01

    Het is toch beiden belangrijk ?

    Als ik een grote B2B shop heb met 200 klanten die ieder moeten kunnen inloggen op eigen productlijsten met 300.000 producten die allen eigen prijzen hebben, dan voel ik er bar weinig voor om die handmatig online in te kloppen.
    Maar ook als ik 2000 producten heb is dat niet leuk.
    Dan kies ik dus voor een systeem waarbij je het bestand dat je van de leverancier heb gekregen, of dat je hebt geexporteerd uit je eigen database, zo kunt uploaden (handmatig of automatisch) om je webwinkel te vullen.
    Dat willen grote webwinkels net zo goed.

    En dan moet er verkocht gaan worden, en dan worden dus de zaken die Karel noemt belangrijk

    Reageren
  • Martine zegt:
    26 Jun, 2012 om 11:37

    Goh, dat ik die hele discussie hier volledig gemist heb….. Ik had wel een potje mee kunnen bakkeleien. Heeft nu weinig zin meer.

    Alleen dit “of met een eigen template de boel weer ver#$%” Toevallig en helaas weet ik dat het ver#$% niet alleen gebeurd door een eigen template.

    Reageren

Reageren