Naar
boven

5 meest gemaakte fouten op een landingspagina

Door de jaren heb ik veel landingspagina’s geanalyseerd op conversiekillers en conversiekansen. Zowel van grote bedrijven, branchetoppers in Nederland, als van talrijke MKB’ers.

Je zou verwachten dat marktleiders betere websites hebben dan de MKB’ers, omdat ze meer budget en mankracht hebben. Maar helaas maakt dat weinig verschil.

De landingspagina’s die ik analyseer maken bijna allemaal 5 enorme fouten die ervoor zorgen dat er geen conversie wordt behaald.

Maak jij deze 5 fouten ook?

1. Je landingspagina is te algemeen

De grootste fout die je kan maken een landingspagina is dat je ALLES wilt vertellen. Dit is dom en ik zal je uitleggen waarom.

Een landingspagina moet je niet volproppen met alle informatie die je graag kwijt wilt. Bezoekers zien dan door de bomen het bos niet meer. Je moet juist een sterke focus aanbrengen.

Vraag jezelf af wat je het liefst van de bezoeker wilt. Wil je dat ze een contactformulier invullen? Of dat ze je gratis e-book aanvragen of doorklikken naar een andere gerelateerde pagina?

Kies voor een landingspagina één doel en werk daar stapsgewijs naar toe. Alle tekstuele en visuele content moet eraan bijdragen dat bezoekers worden geactiveerd om over te gaan tot de conversie die jij graag wilt.
focus

2. Je landingspagina voldoet niet aan de verwachtingen

Bezoekers kunnen op verschillende manieren op je landingspagina terecht komen. Bijvoorbeeld door een zoekvraag in Google, een bericht op sociale media, via een Adwords-advertenties of door een klik op een banner.

In elke situatie geldt dat iemand een verwachting heeft voordat hij doorklikt. Zorg ervoor dat je aan die verwachting kan voldoen.

Doorgaans houdt dit in dat de boodschap op je landingspagina moet laten aansluiten bij je boodschap in de advertenties, tweet of banner. Zo niet, dan is de bezoeker ook snel weer verdwenen.

3. Je landingspagina bevat te veel afleiding

We maken snel de denkfout dat we graag een ruime keuze hebben, maar het tegenovergestelde is eigenlijk waar. Te veel keuze leidt tot keuzestress en dat zorgt ervoor dat we juist geen keuze maken.

Op een landingspagina moet je dus niet te veel keuze aanbieden. Wederom geldt: houdafleiding-voorkomen het simpel en breng een focus aan.

Leid bezoekers niet af op weg naar de conversie. Plaats dus geen overbodige links in de tekst, algemene afbeeldingen of video’s die eigenlijk niet bijdragen aan het beslissingsproces van een bezoekers.

Je landingspagina heeft één doel en alles wat daar niet bij past hoort niet thuis op de landingspagina. Zo simpel is het.

4. Het formulier is véél te lang

Over het algemeen geldt: hoe langer het formulier op een landingspagina, des te minder conversie. Meer velden om in te vullen betekent een hogere drempel op weg naar de conversie. Hierin zijn bezoekers knetterhard.

Vraag alleen de informatie die je echt nodig hebt in het webformulier. Bij een offerteaanvraag zal dit logischerwijs meer zijn, dan wanneer je een gratis e-book toegestuurd wil krijgen. Bij de offerteaanvraag wil je de mogelijkheid hebben om contact op te nemen, dus is het logisch dat je om een telefoonnummer vraagt in het formulier. Maar voor ontvangen van een e-book voltstaat ook alleen het e-mailadres en naam.

Verplaats je altijd in de bezoeker. Welke informatie vindt hij logisch om achter te laten en welke informatie is te privacygevoelig?

Zorg dat je geen verplichte velden toevoegt waarin je vraagt naar informatie die je toch nergens voor gebruikt. En voeg ook niet een hele reeks velden toe die niet verplicht zijn maar waarvan je hoopt dat ze ingevuld toch worden.

Ik snap dat je salesteam zoveel mogelijk informatie wil hebben van een lead, maar een grote hoeveelheid velden schrikt erg af.

5. Het formulier werkt slecht op je mobiele site

responsive-site

Veel bezoekers bekijken je website via smartphone of tablet. De meeste sites zijn echter nog niet responsive. Dit leidt tot een dramatische gebruikerservaring bij het lezen van de informatie en het invullen van formulieren.

Velden zijn moeilijk te selecteren, teksten niet helemaal zichtbaar en meer van dat soort ongein. Het zorgt ervoor dat de kans op conversie naar het nulpunt daalt.

Tot slot

Hoe scoren jouw landingspagina’s op de bovenstaande vijf punten? Ik gok dat je nog wat werk te verzetten hebt. Maar dat is je tijd en energie meer dan de moeite waard, omdat het je geheid meer conversie gaat opleveren.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Maud Ebbekink
Maud is consumentenpsycholoog bij ConsumPsy waar ze websites optimaliseert met als resultaat een gebruiksvriendelijke en winstgevende site. Ze werkt met krachtige en effectief bewezen technieken uit de marketingpsychologie, neuromarketing en online persuasion.
16 reacties op "5 meest gemaakte fouten op een landingspagina"
  • Meta Groot Antink zegt:
    12 Jun, 2014 om 11:13

    Jaja, dacht ik bij het lezen van dit blog. Mmmm, dit weet ik al! En dan ineens zie ik dat het artikel niet van Karel is, maar van Maud Ebbekink. En omdat er niets over in staat, wil ik nog wel even aanvullen dat je deze dodelijke fouten niet had gemaakt als je de Master Online Overtuigen van ConsumPsy had gevolgd. Mijn ervaring is dat veel ondernemers even moeten wennen aan het idee dat ze niet meer ALLES op die ene pagina mogen zetten. Maar als je meer focust en de conversie stijgt, zijn ze je eeuwig dankbaar. Met dank aan de cursus van Maud, en de tips van Karel uiteindelijk!

    Reageren
  • Maud Ebbekink zegt:
    12 Jun, 2014 om 11:27

    Haha, dankje Meta.
    Ik ben zelf niet zo van keiharde promotie in (gast)blogs, maar superleuk dat je mijn online training (http://www.masteronlineovertuigen.nl) noemt in je reactie. En nog veel belangrijker: goed om te zien dat je er veel van hebt geleerd!

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    12 Jun, 2014 om 11:31

    Sterker nog, dat zouden we ook helemaal niet toestaan ;-).

    Reageren
  • Meta Groot Antink zegt:
    12 Jun, 2014 om 11:38

    Snap ik Karel, maar laten we wel wezen: veel van jouw volgers hebben al een behoorlijke basiskennis. We komen hier voor de krenten in de pap van de conversie, en gelukkig laat je ons daar veelvuldig van smullen. Dank je wel daarvoor!

    Reageren
  • Rob Moen zegt:
    12 Jun, 2014 om 12:30

    Mooi verhaal. Meeste weet ik wel maar het probleem is dat er te weinig tijd is om te perfectioneren. Wat van een mooie blog “Hoe maak ik meer tijd voor mijn web onderhoud” ;-)

    Reageren
  • Marcel Bouwman zegt:
    12 Jun, 2014 om 21:20

    Het lijkt zo logisch, maar soms komen er webwinkels voorbij waarvan de landingspagina’s zo vol zijn dat je al direct afhaakt. Iets wat ik echt nooit heb begrepen…..

    Reageren
  • Johan Even zegt:
    12 Jun, 2014 om 21:33

    Maud, mooi artikel, ik worstel momenteel met de inrichting van enkele ladingspagina’s en omdat ik denk dat anderen er ook wat aan hebben stel ik je hier de vraag: Als ik een verkoop wil realiseren op een landingspagina (B2B) dan heb ik uitgebreidere informatie nodig voor de factuur zoals NAW gegevens, deze gegevens heb ik verder niet nodig voor het leveren van mijn product. Hoe pak ik dit aan:
    a. een apart tabblad in het formulier te gebruiken
    b. door het achteraf te vragen
    c. door het meteen te vragen waardoor het formulier langer gaat worden.

    Reageren
  • Maud Ebbekink zegt:
    13 Jun, 2014 om 09:35

    Dag Johan,
    bedankt voor je compliment over mijn artikel.

    Op je vraag kan ik het volgende antwoorden. Als je de beste aanpak voor jouw product/dienst op jouw website wilt weten, raad ik aan om een A/B-test doen. Mijn voorspelling is dat optie B de meeste aanvragen oplevert (eerst zo min mogelijk vragen – wel genoeg dat je contact kan opnemen).

    Reageren
  • Peijke zegt:
    13 Jun, 2014 om 10:28

    Ik worstel altijd met twee dingen op een landingspagina:

    *Wel of geen sidebar?
    *Wel of geen menu?

    Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om wel het menu toe te passen op de landingspagina’s, omdat ik het onvriendelijk vind om de pagina zo in te richten dat men niet naar de rest van de website kan navigeren (ik heb er zelf altijd een hekel aan als bedrijven dit doen).

    Ik heb de sidebar op een van onze websites weggehaald zodat de landingspagina de volle breedte van de template krijgt en er minder afleiding is. Dit betekent wel dat je landingspagin’s afwijken van de rest van je pagina’s. Ook een A/B test gedaan (sidebar vs geen sidebar), maar omdat onze niche website niet heel veel bezoekers heeft kwam er geen duidelijke conclusie uit.

    Wat vinden jullie? Wel of geen sidebar op een landingspagina (als de rest van je pagina’s die sidebar wel hebben) en wel of geen (hoofd)menu?

    P.S. “vindt hij” is met ‘dt’ in de zin: “Welke informatie vind hij logisch om achter te laten en welke informatie is te privacygevoelig?”

    Gr. Peijke

    Reageren
  • Maud Ebbekink zegt:
    13 Jun, 2014 om 10:57

    Dag Peijke,
    goed te horen dat je je bezighoudt met dit soort vraagstukken. Helaas is het antwoord niet voor elke website gelijk en zal een A/B-test moeten uitwijzen hoe dat voor jouw site is (wat je zelf ook al had bedacht :-)).

    Heb je de A/B-test gedraaid op alle landingspagina’s tegelijk? Dit is een makkelijke manier om meer bezoekers in je test te krijgen. Hier vind je nog 4 andere tips om wél te kunnen A/B-testen: http://www.consumpsy.nl/blog/2014/conversietes-weinig-bezoeken-conversie/

    Reageren
  • Johan Even zegt:
    13 Jun, 2014 om 11:12

    Beste Peijke,

    Ik zou kiezen voor geen sidebar, het klopt dat deze pagina er dan anders uit ziet dan de anderen van je website maar door het gebruik van dezelfde kleurstelling en wellicht een logo bovenin (niet klikbaar) is er toch de herkenning voor de klant dat ze op een pagina van jouw zitten.

    Reageren
  • Peijke zegt:
    13 Jun, 2014 om 11:13

    Beste Maud,

    Dank voor je reactie. Goede tips over de A/B testen. Ik had het artikel al gelezen, maar er staan zeker zaken in waarmee je wat kan doen.

    Een A/B test op alle pagina’s tegelijk is een optie, maar wel een arbeidsintensieve. Ik werk met GA experiments. Om daar een A/B test te doen moet je voor iedere URL die je wilt testen een alternatieve URL aanmaken. In ons geval zou ik dan redelijk 15 nieuwe pagina’s moeten maken en niet te vergeten ook 15 verschillende A/B tests moeten configureren in GA. Het resultaat zou dan wel een beter beeld geven natuurlijk.

    Als ik het goed heb zijn er ook A/B test applicaties waarbij je niet nieuwe pagina’s hoeft aan te maken. Weet iemand een goede die ik kan checken?

    Gr. Peijke

    Reageren
  • Maud Ebbekink zegt:
    13 Jun, 2014 om 11:32

    Peijke,
    Van 15 nieuwe pagina’s maken zou ik ook niet blij worden ;-)

    Met o.a. Visual Website Optimizer kun je heel eenvoudig een test op meerdere pagina’s tegelijk laten draaien.

    Reageren
  • Peijke zegt:
    13 Jun, 2014 om 12:56

    Tnx voor de tip! Ik ga er eens naar kijken.

    Peijke

    Reageren
  • Arjan zegt:
    19 Jun, 2014 om 19:42

    Ik heb van af het begin af aan een hoge conversie gehad op mijn enigste landings-pagina en vraag mij af of het wel verstandig is om hier mee te gaan testen. Ben bang dat het alleen maar minder wordt.

    Reageren
  • Maud Ebbekink (consumentenpsycholoog) zegt:
    19 Jun, 2014 om 21:53

    Dag Arjan,
    goed te horen dat je een hoge conversie hebt op je landingspagina. Het is in jouw geval onverstandig om zelf zomaar testen te gaan doen. Je hebt iemand nodig met ervaring die weet welke aanpassingen potentie hebben om je conversie nóg verder te verhogen.

    Een testplan van een specialist zorgt ervoor dat de kans op een test met een slechter scorende variant zo klein mogelijk is.

    Ik zou je hierin best willen adviseren. Als je interesse hebt kun meer lezen over mijn aanpak op mijn site(http://www.consumpsy.nl).

    Reageren

Reageren