5 meest gemaakte fouten op een landingspagina

Karel
12/6/2014
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
12/6/2014
Internet marketing
X
min leestijd

Door de jaren heb ik veel landingspagina's geanalyseerd op conversiekillers en conversiekansen. Zowel van grote bedrijven, branchetoppers in Nederland, als van talrijke MKB'ers.Je zou verwachten dat marktleiders betere websites hebben dan de MKB'ers, omdat ze meer budget en mankracht hebben. Maar helaas maakt dat weinig verschil.De landingspagina's die ik analyseer maken bijna allemaal 5 enorme fouten die ervoor zorgen dat er geen conversie wordt behaald.Maak jij deze 5 fouten ook?

1. Je landingspagina is te algemeen

De grootste fout die je kan maken een landingspagina is dat je ALLES wilt vertellen. Dit is dom en ik zal je uitleggen waarom.Een landingspagina moet je niet volproppen met alle informatie die je graag kwijt wilt. Bezoekers zien dan door de bomen het bos niet meer. Je moet juist een sterke focus aanbrengen.Vraag jezelf af wat je het liefst van de bezoeker wilt. Wil je dat ze een contactformulier invullen? Of dat ze je gratis e-book aanvragen of doorklikken naar een andere gerelateerde pagina?Kies voor een landingspagina één doel en werk daar stapsgewijs naar toe. Alle tekstuele en visuele content moet eraan bijdragen dat bezoekers worden geactiveerd om over te gaan tot de conversie die jij graag wilt.

focus

2. Je landingspagina voldoet niet aan de verwachtingen

Bezoekers kunnen op verschillende manieren op je landingspagina terecht komen. Bijvoorbeeld door een zoekvraag in Google, een bericht op sociale media, via een Adwords-advertenties of door een klik op een banner.In elke situatie geldt dat iemand een verwachting heeft voordat hij doorklikt. Zorg ervoor dat je aan die verwachting kan voldoen.Doorgaans houdt dit in dat de boodschap op je landingspagina moet laten aansluiten bij je boodschap in de advertenties, tweet of banner. Zo niet, dan is de bezoeker ook snel weer verdwenen.

3. Je landingspagina bevat te veel afleiding

We maken snel de denkfout dat we graag een ruime keuze hebben, maar het tegenovergestelde is eigenlijk waar. Te veel keuze leidt tot keuzestress en dat zorgt ervoor dat we juist geen keuze maken.Op een landingspagina moet je dus niet te veel keuze aanbieden. Wederom geldt: houd

afleiding-voorkomen

het simpel en breng een focus aan.Leid bezoekers niet af op weg naar de conversie. Plaats dus geen overbodige links in de tekst, algemene afbeeldingen of video's die eigenlijk niet bijdragen aan het beslissingsproces van een bezoekers.Je landingspagina heeft één doel en alles wat daar niet bij past hoort niet thuis op de landingspagina. Zo simpel is het.

4. Het formulier is véél te lang

Over het algemeen geldt: hoe langer het formulier op een landingspagina, des te minder conversie. Meer velden om in te vullen betekent een hogere drempel op weg naar de conversie. Hierin zijn bezoekers knetterhard.Vraag alleen de informatie die je echt nodig hebt in het webformulier. Bij een offerteaanvraag zal dit logischerwijs meer zijn, dan wanneer je een gratis e-book toegestuurd wil krijgen. Bij de offerteaanvraag wil je de mogelijkheid hebben om contact op te nemen, dus is het logisch dat je om een telefoonnummer vraagt in het formulier. Maar voor ontvangen van een e-book voltstaat ook alleen het e-mailadres en naam.Verplaats je altijd in de bezoeker. Welke informatie vindt hij logisch om achter te laten en welke informatie is te privacygevoelig?Zorg dat je geen verplichte velden toevoegt waarin je vraagt naar informatie die je toch nergens voor gebruikt. En voeg ook niet een hele reeks velden toe die niet verplicht zijn maar waarvan je hoopt dat ze ingevuld toch worden.Ik snap dat je salesteam zoveel mogelijk informatie wil hebben van een lead, maar een grote hoeveelheid velden schrikt erg af.

5. Het formulier werkt slecht op je mobiele site

responsive-site

Veel bezoekers bekijken je website via smartphone of tablet. De meeste sites zijn echter nog niet responsive. Dit leidt tot een dramatische gebruikerservaring bij het lezen van de informatie en het invullen van formulieren.Velden zijn moeilijk te selecteren, teksten niet helemaal zichtbaar en meer van dat soort ongein. Het zorgt ervoor dat de kans op conversie naar het nulpunt daalt.

Tot slot

Hoe scoren jouw landingspagina's op de bovenstaande vijf punten? Ik gok dat je nog wat werk te verzetten hebt. Maar dat is je tijd en energie meer dan de moeite waard, omdat het je geheid meer conversie gaat opleveren.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier