Naar
boven

5 praktische Google AdWords tips

Omdat je soms verdwaalt in de reusachtige stroom informatie rondom Google AdWords is het hoog tijd voor een update. In dit artikel geven we je 5 praktische Google AdWords tips. Niet per se omdat het nieuwe ontwikkelingen zijn, wél omdat ze je helpen je campagnes overzichtelijker en beter te maken.

AdWords

#1 Maak gebruik van de omschrijvingen in je Sitelinks

Al enige tijd beschikbaar, maar vaak over het hoofd gezien: de omschrijvingen onder je sitelinks. Dit geeft je de mogelijkheid om je sitelinks meer op te laten vallen en de bezoeker nog beter te informeren over de pagina die achter de sitelink zit. Maak ook zeker gebruik van beide regels in de omschrijving!

#2 Maak aparte mobiele advertenties

De mobiele telefoon is overal en staat altijd aan. Mits je product of dienst hier geschikt voor is, is het zeker aan te raden aparte mobiele advertenties te schrijven. Houd rekening met het ‘’vluchtige” gedrag van mobiele (be)zoekers; schrijf kort en bondig. Vergeet ook niet het vakje ‘’Mobiel” aan te vinken!

Mobiele advertentie

Daarnaast helpt het om je zichtbare url mobiel-proof te maken door er een ‘’m.” voor te plaatsen.

#3 Gebruik je Kwaliteitsscore als indicator voor je campagne

Er zijn veel (gratis) scripts te vinden die je kunt toevoegen aan je AdWords account. Eén hiervan is het Kwaliteitsscore script.Dit script houdt automatisch de score van de kwaliteit van je campagnes bij.

Zoals je in je account de kwaliteitsscore via het tekstballonnetje achter je zoekwoord kunt zien, kun je ook een gemiddelde over je campagnes en/of advertengroepen laten berekenen met het script. Zo kun je zien welke groepen er voor verbetering vatbaar zijn, door bijvoorbeeld advertentieteksten relevanter te maken.

De scores worden gedownload in een tekstbestand op (bijvoorbeeld) maandelijkse basis.

Wanneer je het juiste script hebt gedownload, ga je in je AdWords account naar Bulkbewerkingen en vervolgens naar naar Scripts om je script te activeren.
AW script

#4 Maak, met of zonder banners, altijd gebruik van Remarketing

Elke website heeft bezoekers die de site weer verlaten zonder te converteren. Maak voor deze groep mensen in AdWords een remarketing campagne aan. Dit is vrij eenvoudig en doeltreffend.

Zo kun je starten met tekstadvertenties en hier eventueel later nog banners aan toevoegen om het visueel aantrekkelijker en opvallender te maken. Maak voor beide vormen wel aparte advertentiegroepen aan om de resultaten gescheiden te houden.

#5 Zet advertentieplanning in

Met advertentieplanning heb je meer controle over waar en wanneer je advertenties zichtbaar zijn. Op deze manier stem je je campagne af op het gedrag van je doelgroep.

Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om je advertenties in een bepaalde regio beter of vaker te vertonen door het bod aan te passen. Hiervoor moet je eerst een plaats toevoegen, om ‘m vervolgens onder Instellingen te selecteren en een bodaanpassing in te stellen. Ook kun je een bodaanpassing op uren van de dag of dagen van de week instellen.

Heb jij tips voor de optimalisatie van AdWords campagnes die hier niet zijn genoemd? Deel dan jouw tip in een reactie!

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Anne Westerik
Anne is SEA campagne manager bij KG Bureau. Naast AdWords specialist is Anne gespecialiseerd in Bing Ads.
4 reacties op "5 praktische Google AdWords tips"
  • Remco zegt:
    12 Feb, 2014 om 09:41

    Geweldige tips Anne, bedankt!

    Wat dit artikel niet beschrijft is ‘hoe’ je een effectieve omschrijving maakt (of beter nog een effectieve AdWord titel) maar dat valt wellicht buiten de scope.

    Ik ga zeker de remarketing tip eens proberen!

    Reageren
    • Anne Westerik zegt:
      12 Feb, 2014 om 10:25

      Hoi Remco,

      Graag gedaan!
      Een effectieve omschrijving is vooral een duidelijke omschrijving, waarin je écht uitlegt aan de gebruiker wat hij/zij kan verwachten.
      Voorbeeld: wanneer je ”Contact” als sitelink gebruikt, kan je omschrijving als volgt zijn: ”Vul hier het contactformulier in en wij nemen binnen één werkdag contact met u op.”

      Succes!

  • Bastiaan zegt:
    12 Feb, 2014 om 10:02

    Met Remarketing is wel het probleem dat je die cookie melding moet weergeven op je website. Er zijn nog steeds gebruikers, vooral de wat ouderen onder ons, die schrikken van zon melding.

    Reageren
    • Anne Westerik zegt:
      12 Feb, 2014 om 10:26

      Hoi Bastiaan,

      Het kan inderdaad zijn dat een dergelijke melding afschrikt, echter verschijnt de melding tegenwoordig op vrijwel elke site, waardoor de ene site niet ”enger” is dan de andere.

Reageren