De landingspagina is die pagina waar bezoekers op terecht komen nadat ze op een online advertentie klikken, bijvoorbeeld een banner, een Adwords advertentie of een link in een nieuwsbrief.Deze landingspagina moet de bezoeker overhalen een tijdje op de website te blijven en een bepaalde handeling te verrichten, meestal handelingen die niet zo leuk zijn, zoals:
- Een emailadres achterlaten
- Ergens voor betalen
- Een hele lap tekst lezen (de meeste mensen houden niet van lezen)
- Contactgegevens achterlaten
Zoals je ziet zijn dit niet de meest favoriete bezigheden op het internet, vandaar dat de conversieratio van een landingspagina vaak onder de twee procent zit.Maar hoe zorg je er nu voor dat bezoekers toch de gewenste handeling verrichten?Het conversieproces
De 6 stappen van landingspagina design
Stap 1: Conversie definiëren
Voordat je begint met het ontwerpen van je landingspagina moet je eerst exact bepalen welke handeling (conversie) er verricht moet worden. Dit is zeer belangrijk omdat dit de basis is voor de landingspagina en je vanuit deze informatie de pagina op gaat bouwen.
Stap 2: Het kiezen van een url
Krijgt je landingspagina een eigen unieke url? Moet deze makkelijk te onthouden zijn? Wanneer de url bijvoorbeeld in een offline promotie staat moet deze wel eenvoudig te onthouden zijn en moet er geen twijfel over spelling mogelijk zijn. De url moet ook te maken hebben met het onderwerp. Wanneer je bijvoorbeeld nieuwsbriefinschrijvingen wilt verzamelen voor een “ontwerp je tuin" cursus moet je url dit ook uitstralen. Ontwerpjetuin.nl/cursus is dan een goede url, ontwerpjetuin.nl/landing spreekt minder tot de verbeelding.
Stap 3: Demografisch onderzoek
Wat gaat er om in het hoofd van je toekomstige klanten? Probeer duidelijk in kaart te brengen waar ze naar op zoek zijn. Weet je dit niet? Ga dan op onderzoek uit. Dit is ook een zeer belangrijk aspect. Als je niet weet wat je klant verwacht, hoe kun je dan ooit een goede landingspagina ontwerpen?
Stap 4: Grafische elementen, lay-out en formulierdesign
Bepaal welke elementen je op de landingspagina wilt plaatsen. Uiteraard dient dit ook weer afgestemd te zijn op de informatie die je in stap 1 en 3 hebt verzameld. Kleine tips: zorg dat de pagina niet te druk wordt, zorg voor zo min mogelijk klikopties, zorg dat de belangrijkste informatie boven de fold staat.
Stap 5: Teksten schrijven
Een kleine aanpassing in de tekst kan er al voor zorgen dat de conversieratio aanzienlijk stijgt of daalt. Zelfs een klein woordje veranderen in de titel kan al grote gevolgen hebben. Schrijf een aantal verschillende teksten en titels. Waarom? Zie de volgende stap"¦
Stap 6: Testen, meten en aanpassen
Een landingspagina is bijna nooit optimaal. Er kunnen altijd wel aanpassingen worden gedaan waardoor de conversie toch weer omhoog gaat. Het is daarom belangrijk dat je veel test, meet en aanpast. Google heeft tegenwoordig een handige tool ontwikkelt waarmee je eenvoudig verschillende teksten en afbeeldingen kunt testen (multivariate testing). Op deze manier kun je zien welke teksten en lay-out voor de hoogste conversie zorgen. En zoals gezegd, een landingspagina is bijna nooit optimaal, blijf dus testen, meten en aanpassen! (bron: Marketingsherpa)