Naar
boven

7 handige functies voor mobiele e-mailcampagnes

Met 49% van de e-mails die mobiel worden gelezen valt de smartphone niet meer te negeren in je e-mailmarketing. Dat je campagne faalt als je hier geen rekening mee houdt spreekt dan ook voor zich.

Het is van belang dat je e-mail ook op mobile er goed uitziet. Maar met de technologie van nu is het goed om te weten dat de Smartphone meer kan dan slechts het bekijken en lezen van e-mail.

Waarom zou je dan niet de mogelijkheden tot de volle potentie benutten? In deze blogpost vind je zeven functies van de mobiele telefoon die je in je volgende mobiele e-mailcampagne kunt gebruiken.

1. De bel-functie

Hoewel de mobiele telefoon in steeds mindere mate gebruikt wordt om mee te bellen, is de functie er natuurlijk wel degelijk. Waarom laat je mensen dan niet bellen naar je bedrijf voor het maken van een afspraak of om advies in te winnen?

Stel dat je telefoonnummer 020-1234567 is, dan maak je een button in je e-mail aan en voeg je de volgende HTML-code toe: <a href=”tel:0201234567″>020-1234567</a> . De ontvanger belt bij het drukken op de knop meteen met jou.

Met speciale CSS-code, die je gebruikt voor je responsive design, zorg je er voor dat de knop alleen werkt bij mobiele telefoons en bij desktops juist een normaal telefoonnummer toont.

belknop

2. De maps-functie

Telefoons van nu hebben ook een GPS-functie. Handig, want daarmee laat je de e-mailontvanger meteen de route uitstippelen naar je adres.

Stel dat je adres Ruyterkade 112 te Amsterdam is, dan maak je een button ‘Plan route’ aan met daarin de volgende basislink: <a href=http://maps.google.com?q=Ruyterkade%20112%20Amsterdam>. Je gebruikt hierin %20 als spatie in je adres.

De bezoeker leid je hiermee naar de Google Maps-website. Voor Android-gebruikers werkt dit zelfs nog wat handiger, want daar start de Google Maps-applicatie vanzelf op.

3. Touch-functie

Bij mobile designs hou je er rekening mee dat een vinger niet zo precies is als een muis. Je maakt dus gebruik van knoppen in plaats van tekstlinks om je e-mail het ook goed op mobile te laten werken. Let daarbij wel op dat niet iedere knop gemakkelijk bereikbaar is, zoals onderstaande graphic laat zien:

mobile


Bron afbeelding
Houd daarnaast ook rekening met de grootte van een vinger. Geef een button een minimale klikoppervlakte van 40 pixels.

4. SMS-functie

Wil je een sms-campagne opzetten om bijvoorbeeld mobiele telefoonnummers te verzamelen? Met een speciale HTML-code leid je de e-mailontvanger meteen door naar de sms-app om hem mee te laten doen. Gebruik daarvoor deze html-code: <a href=”sms:0612345678;body=Ik doe mee met de actie!”>Doe mee met de actie via sms</a>

5. De zoom-functie

Voorkom dat ontvangers moeten inzoomen om de tekst in je e-mails te lezen. Houd een minimale lettertype van 14 pixels aan.

6. Korte onderwerpregel

Op het scherm van een mobiele telefoon is niet veel ruimte voor het tonen van een onderwerpregel. Zorg er daarom voor dat deze zo kort mogelijk is (maximaal 40 tekens).

korte onderwerpregel mob

Afgekapte onderwerpregels op mobiel

7. Apps-functie

Op Smartphones staat naast de e-mailclients ook andere apps geïnstalleerd. Afhankelijk van de app kan je deze vanuit een e-mail ook oproepen. Maak je als bedrijf gebruik van Foursquare? Dan kan je via de onderstaande link de applicatie oproepen.

http://foursquare.com/venue/bedrijfscode.

Muziek delen via Spotify

Misschien wil je juist muziek delen met je e-mailontvanger. Dan kan je bijvoorbeeld met Spotify een playlist samenstellen. Klik met de rechtermuisknop op je playlist en vervolgens op ‘Copy Spotify URI’.

spotify

Zet de link in een code zoals hieronder en je deelt zo de muziek van je bedrijf.

<a href=”spotify:user:spotify_netherlands:playlist:3KEuOhguRHhJSJmIJHprRa”>Luister naar onze laatste afspeellijst!</a>

Natuurlijk zijn er nog meer functies te bedenken die je op de mobiele telefoon kan gebruiken. Zoals de camera functie. Deze valt (gelukkig) niet op te roepen via een link in een e-mail.

Welke functie van de mobiele telefoon gebruik jij (al) voor je e-mailcampagnes?

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Michael Linthorst
Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketingsoftware voor e-mailmarketing, webpagina's, mobile en automatische campagnes. Meer dan 5.000 gebruikers vertrouwen dagelijks op de succesvolle werking van Copernica Marketing Software.
4 reacties op "7 handige functies voor mobiele e-mailcampagnes"
  • rob zegt:
    14 Aug, 2014 om 12:37

    Ik begrijp de derde alinea van de 1e tip niet.
    Graag rectificatie.

    Reageren
  • Michael Linthorst zegt:
    14 Aug, 2014 om 13:35

    Hi Rob,

    Met behulp van CSS-code die je aan je e-mail toevoegd is het mogelijk om, afhankelijk van de schermgrootte, bepaalde content wel of niet te tonen. Een uitleg daarvan vind je onder de link in het artikel.

    Om het concreet te maken: in de van je e-mail voeg je het volgende toe.

    .mobileShow { display: none;}
    /* Smartphone Portrait and Landscape */
    @media only screen
    and (min-device-width : 320px)
    and (max-device-width : 480px){ .mobileShow { display: inline;}}

    Deze code zegt: op het moment dat de schermgrootte tot een maximaal formaat is, dan moet er bepaalde content wel of niet getoond worden.

    Om specifiek content voor mobiel te tonen gebruik je dan vervolgens deze code in de van je e-mail:

    Voeg hier de afbeelding of tekst toe die je op mobiel wilt tonen

    In het voorbeeld in het artikel wil je er voor zorgen dat de knop er juist anders uit ziet. Je zorgt er dan voor dat je bepaalde content juist alleen op desktop toont.

    Voeg daarvoor de volgende code toe in de .

    .mobileHide { display: inline;}
    /* Smartphone Portrait and Landscape */
    @media only screen
    and (min-device-width : 320px)
    and (max-device-width : 480px){ .mobileHide { display: none;}}

    Met deze code verberg je juist content voor mobiel. Om bepaalde content te verbergen gebruik je deze code in de .

    Tekst of afbeelding die je op mobiel wilt verbergen hier

    Hopelijk maakt dit het duidelijker voor je.

    Reageren
  • Michael Linthorst zegt:
    14 Aug, 2014 om 13:47

    Helaas werden de html-codes niet meegenomen in mijn reactie.

    Hier vind je de gehele code die je kan gebruiken in je e-mail.

    http://pastebin.com/XUSA8Gy6#

    Reageren
  • Rowdy Groothedde zegt:
    14 Aug, 2014 om 22:23

    Aweber heeft sinds deze week ook een mobiele applicatie. Werkt echt super mooi om broadcast (statistieken) en followup mails te checken.

    Reageren

Reageren