Naar
boven

Betaalde links: Google zal ze (n)ooit kunnen vinden!

In het kort: goede inkomende links naar je website zorgen dat je hoog scoort in Google. Deze links kun je verdienen of je kunt ze kopen.

Google is er fel op tegen dat je links koopt of verkoopt puur om daardoor hoger te scoren. Ze zullen er alles aan doen om dit tegen te gaan.

Ik vraag me hardop af of dat ze (n)ooit zal lukken…

2 soorten betaalde links

We kennen een aantal soorten betaalde links. Grofweg zijn er twee verschillende soorten:

  • Lage kwaliteitslinks (overduidelijk spam);
  • Hoge kwaliteitslinks.

Lage kwaliteitslinks

Dit soort links hebben een zeer lage waarde. Het zijn bijvoorbeeld linkpakketten (lees ook dit artikel eens voor het effect hiervan) waar je voor 5 tientjes 300 backlinks krijgt.

Dit zijn meestal links afkomstig van buitenlandse weblogs of webdirectories. Vaak komen ze van pagina’s die zelf een lage autoriteit hebben of totaal irrelevant zijn (of beide).

Tegen dit soort links kan Google zich steeds beter weren en het effect daarvan wordt dus ook steeds minder.

Hoge kwaliteitslinks

Stel: ik link in deze zin met het woord linkbuilding naar een subcategorie op deze website. Dit is een uitstekende link en van hoge kwaliteit. Hij is relevant, en voor jou als bezoekers heeft het meerwaarde, omdat je daar namelijk meer over dat onderwerp vindt.

Maar wat als ik nu benaderd ben door een online marketing bureau met de vraag of ze een link kunnen kopen op onze website? Met dezelfde moeite had ik kunnen linken naar een artikel van dat bureau met meer informatie over linkbuilding.

De waarde van de link was exact hetzelfde gebleven, alleen nu is het plots een betaalde link. En er komt nooit iemand achter, omdat alleen het online marketing bureau en ik ervan weten…

Kan Google deze links niet opsporen?

Volgens mij is het praktisch onmogelijk voor Google om deze links op te sporen en ik vraag me af of ze dat ooit zal lukken. Toen Matt Cutts, hoofd webspam bij Google, een paar weken geleden onderstaande video plaatste heeft hij dit (wat mij betreft) bevestigd:


In deze video geeft hij aan dat Google heel voorzichtig is met het aanpakken van dergelijke links. De reden is dat het internet en het hele algoritme van Google gebouwd is op dit principe. Oftewel, als ze te streng te werk gaan en dergelijke links schrappen/devalueren dan zou hun hele systeem in elkaar storten.

Wat zijn de risico’s?

Het allergrootste risico is dat Google er achter komt dat je vals speelt en daarmee zet je je hele business op het spel.

Echter is het op dit moment de vraag hoe groot dat risico is.

In de video geeft Matt Cutts aan dat ze erg voorzichtig zijn met het opsporen uitsluiten van dergelijke links omdat het risico op “false positives” erg groot is en grote gevolgen zou hebben.

Wat hij ook nog aangeeft (en dat vind ik niet erg handig van hem) is dat wanneer je links verkoopt en je wordt gepakt de waarde van je uitgaande links wordt beperkt, maar je niet persé ook je rankings verliest.

Natuurlijk is er het risico dat je wordt verraden, maar ook dan is het de vraag of Google hier gevolg aan geeft. Want laten we eerlijk zijn, een dergelijke website in het kleine Nederland heeft heel waarschijnlijk geen prioriteit. En dan is het ook nog de vraag of ze er de capaciteit voor hebben om elk geval te onderzoeken…

Al met al maakt Matt Cutts het ons als ethische SEO-er niet echt gemakkelijk. Toch blijf ik bij het onderstaande standpunt. En ik zal iedereen die ik tegenkom hetzelfde adviseren!

Lees dit: zeer belangrijk!

Ik of mijn bedrijf zal overigens nooit dergelijke links kopen of verkopen (voor klanten of onszelf). Ik raad het dan ook iedereen af om dat te doen.

Wat mij betreft zijn de gevolgen wanneer je gepakt wordt te groot. En wat je niet mag vergeten: in plaats van te investeren in het kopen van links kun je het ook op de juiste manier aanpakken.

Daarvan weet je 100% zeker dat het resultaat oplevert én je business geen gevaar loopt!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
17 reacties op "Betaalde links: Google zal ze (n)ooit kunnen vinden!"
  • Nils zegt:
    12 Apr, 2013 om 13:54

    Hi Karel,

    Dit blijft een lastig stuk. Ik ben het met je eens dat spammen sowieso geen zin heeft, maar bijv. aanwezig zijn door sponsoring (en dan een link terug krijgen) is natuurlijk ook een vorm van betaalde links.

    Als ik vragen mag, omdat het relevant is volgens mij. Is er een bepaalde korting afgesproken voor de vermelding van hostingprovider OXILION?

    “Karelgeenen.nl wordt gehost door OXILION.”

    Niet dat ik daar op tegen ben, maar dat is ook weer een vorm van betaalde link. Niet per se black-hat linkbuilding, maar het heeft wel invloed op de rankings van dit bedrijf denk ik.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 Apr, 2013 om 10:59

      Nils,

      Je hebt helemaal gelijk, op die link hoort gewoon een nofollow, is nu ook gebeurd. Het is inderdaad een deal die wij hebben gesloten met als tegenprestatie een link op onze website. Voor de bezoekers welteverstaan, niet voor de PageRank.

  • HP zegt:
    12 Apr, 2013 om 16:21

    Hi Karel,

    Blijft lastig, wat als je concurrent voor een paar honderd euro een paar duizend links koopt naar jou website, wordt je dan ook gestraft voor iets waar jij niets aan kan doen?

    HP

    Reageren
    • Boudewijn zegt:
      15 Apr, 2013 om 14:41

      Interessant artikel.
      Ik ben tegen betaalde links al denk ik dat het in sommige gevallen onmogelijk is om te achterhalen of er nou wel of niet voor betaald is.

      BTW; Zie ik nou dat het weer is toegestaan om van je nickname een zoekwoord te maken? ;P

  • Mike zegt:
    14 Apr, 2013 om 18:40
  • René Meijer zegt:
    16 Apr, 2013 om 10:01

    Helemaal eens met Nils. Sponsoring is natuurlijk ook een vorm van betaalde linkbuilding. Niets tegen te doen…

    Reageren
  • HP zegt:
    16 Apr, 2013 om 19:37

    Sorry, was niet mijn bedoeling om hp als link op te nemen, @karel je mag mn website onder mijn nickname weghalen.

    Reageren
  • Zwarte hoed zegt:
    17 Apr, 2013 om 02:01

    Het werkt en het blijft werken. Alle praat over white hat black hat… het is allemaal een rookgordijn.

    Reageren
  • Petra zegt:
    17 Apr, 2013 om 10:38

    Geldt dit ook als je de links een no-follow tag meegeeft? Dus dat de link niet wordt gekocht om SEO redenen, maar om naamsvermelding op een website en voor bezoekers om op door te klikken?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      17 Apr, 2013 om 10:56

      Dan is er niets aan de hand, dat is ook precies waar die tag voor is bedoeld.

  • Alex zegt:
    17 Apr, 2013 om 10:51

    Met alle respect Karel…
    Bijna elke vorm van linkbuilding is een vorm van onnatuurlijke linkopbouw.
    Wat dat betreft vindt ik het een hoop blah omtrent SEO.
    Als iemand jou inhuurt om SEO te doen, dan betaalt hij/zij in principe ook voor backlinks.
    Google wil het liefst dat je een super goede site hebt waar iedereen spontaan naar gaat linken.
    In de praktijk is bijna elke site door manipulatie omhoog gekomen. Ik weet zeker dat als google elke backlink van bijvoorbeeld een Zalando analyseert en opnieuw waardeert, dat deze waarschijnlijk keldert in de organische resultaten.
    Dat weet Google ook dondersgoed terwijl zij een compleet andere theorie verkondigen. Wel denk ik dat gebruikerservaring belangrijker is bij Google… als je op elke zoekopdracht alleen nog MFA sites tegenkomt, dan heeft Google een groot probleem!

    Reageren
    • Nils zegt:
      17 Apr, 2013 om 10:54

      Mee eens, zeker in concurrerende markten. Het is voor Google ook wel een beetje te laat om het helemaal om te gooien lijkt me.

    • Karel Geenen zegt:
      17 Apr, 2013 om 11:01

      Dag Alex,

      Ik moet je grotendeels gelijk geven. Maar dat is ook precies de reden dat ik met mijn bureau SEO vooral zie als techniek (kan Google de website wel crawlen én is de content waar men naar op zoek is wel aanwezig). Daarnaast willen wij vooral dat klanten, zoals jij het noemt, een super goede site hebben. Want wanneer we dat voor elkaar krijgen komen de bezoekers vanzelf.

  • ruud zegt:
    17 Apr, 2013 om 11:43

    Het lijkt net de echte wereld, wie het meeste geld heeft komt het hoogst in google.
    Het grote voorbeeld zalando!!!!

    Reageren
  • Michel zegt:
    19 Apr, 2013 om 10:58

    Zalando, en ook Bol, Wehkamp. Ze kopen posities met een budget waar je u tegen zegt. Alleen is het ook bekent dat ze nog nooit werkelijk een stuiver verdient hebben.

    Zoals met alles tegenwoordig zal ook deze zeepbel uit elkaar gaan spatten. Je kunt niet met verlies draaien en elke dag 28 reclamespots op 42 televisiekanalen draaien in weet ik hoeveel europese landen.

    Eens gaat de kraan met geld dicht!

    Reageren
  • Stan zegt:
    23 Apr, 2013 om 17:11

    Thanks Karel, eindelijk een realistisch geluid. Geen bangmakerij maar feiten. Uiteindelijk ligt de keuze bij jezelf zolang je maar bewust bent van de risico’s.

    Ik heb laatst zelf ook nog een aantal bronnen verzameld voor mensen die er meer over willen weten:

    How Google†™s Disavow Links Tool Can Remove Penalties
    http://searchengineland.com/how-google-disavow-link-tool-remove-penalties-154928

    Link Seller Linking To You? Google Says You Won†™t Benefit From It.
    http://searchengineland.com/link-seller-linking-to-you-google-says-you-wont-benefit-from-it-154405

    Will Google suspect that useful links on our site are paid?
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PwSWz51-EHI

    Do AdWords customers get special treatment in organic search results?
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7aV5DmL_eog

    How can good sites that don’t know about SEO rank well?
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=0JD55e5h5JM#!

    Why do big brands rank so well, regardless of content and links?
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vpk6eI6CKFs

    Which is more important: content or links?
    http://www.youtube.com/watch?v=qXgni6U6qk8

    Al het beste!
    – Stan

    Reageren
  • echte naam op pseudoniem aub zegt:
    12 Feb, 2014 om 11:51

    Weer een goed artikel Karel. Lees ze altijd met veel belangstelling. Wat zijn nu betaalde links? Hier kun je hele discussies over voeren. Eigenlijk is iedere geplaatste link met een tegenprestatie een betaalde link. Of het nu een retourlink is of het uitbesteden van linkbuilding er wordt een tegenprestatie verlangt dus valt het onder een betaalde link.
    Als ik zoek in Google vindt ik maar één ding belangrijk dat hetgeen er getoond wordt relevant is. En ja de grote bedrijven met veel geld staan vaak boven aan. Ik zou zeggen kijk daarom eens iets verder dan je neus lang is.

    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren

Reageren