Naar
boven

CPM adverteren

CPM adverteren is zeer geschikt wanneer je als marketingdoelstelling hebt om meer naamsbekendheid te creëren rondom een product, dienst of merk.  Bij CPM adverteren betaal je niet op basis van klikken (CPC) maar op basis van vertoningen. In dit artikel zal ik uitleggen wat CPM precies inhoudt.

Wat is CPM adverteren?

Bij de biedoptie Cost-Per-Mille, oftewel CPM betaal je op basis van duizend vertoningen. CPM adverteren kan alleen bij campagnes welke getarget zijn op het Google Display Netwerk. De maximum CPM geeft aan wat je maximaal voor duizend vertoningen, oftewel weergaven van jouw advertentie wil betalen. Het is overigens niet mogelijk om op basis van CPM te adverteren op zoeksites en partnerwebsites van Google.

CPM adverteren wordt vooral gebruikt wanneer een bedrijf als doelstelling heeft om meer naamsbekendheid te creëren. CPM biedingen kunnen worden ingesteld op advertentiegroepniveau en op afzonderlijke plaatsingen. Stel dat een bepaalde website zeer winstgevend is dan kun je er eventueel voor kiezen om een hoger CPM-bod in te stellen voor die plaatsing.

Overige biedopties

Naast CPM adverteren bestaan er nog twee soorten biedopties, namelijk Cost-Per-Click, oftewel CPC en Cost-Per-Acquisition, oftewel CPA. CPC adverteren is de meest voorkomende biedoptie, hierbij betaal je op basis van klikken op jouw advertentie. Bij CPA adverteren kun je aangeven hoeveel een conversie jouw maximaal mag kosten. Vervolgens genereert de Conversion Optimizer zoveel mogelijk winstgevende klikken tegen een lagere prijs.

Wanneer CPC en CPM advertenties met elkaar concurreren

Wanneer in dezelfde advertentieveiling zowel een CPC advertentie als een CPM advertentie met elkaar concurreren wordt door AdWords de effectieve CPM (eCPM) berekend. Met de eCPM kan Adwords de biedingen met elkaar vergelijken en rangschikken. Het eCPM-bod wordt onder andere berekend aan de hand van het bod en de klikfrequentie (CTR) van CPC advertenties.

Instellen van CPM-bod

Bij CPM adverteren wordt vaak een hoger bod uitgebracht ten opzichte van CPC adverteren. Bij CPM advertenties wordt namelijk altijd de volledige advertentieruimte opgevuld door een uitgebreide tekstadvertentie, beeldadvertentie of multimedia-advertentie.

Hulp nodig bij het adverteren op basis van CPM?

Wil je graag effectief CPM adverteren maar weet je niet hoe dit precies moet? KG Bureau wil je hierbij graag helpen. KG Bureau is door haar jaren lange ervaring een ware ‘expert’ op het gebied van AdWords optimalisatie. Neem eens vrijblijvend contact op en kom er achter wat KG Bureau voor jou kan betekenen.

Heb je op dit moment een AdWords campagne lopen en wil je ons er naar laten kijken? Vraag dan nu ons gratis AdWords advies aan!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Redactie
1 reactie op "CPM adverteren"
  • Ella Evens zegt:
    01 Dec, 2015 om 15:47

    Het is me niet helemaal duidelijk wanneer eCPM wordt berekend.

    Is dit enkel wanneer vCPM ads meedoen aan de veiling,
    zowel CPC ads en CPA ads meedoen aan de veiling,
    enkel CPC ads meedoen aan de veiling
    of gelijk welke CPC of CPA ads meedoen aan de veiling?

    Reageren

Reageren