Naar
boven

Denk mee over de Nederlandse SEMMYs

Na mijn artikel vorige week over de SEMMYs ben ik gaan nadenken over een puur Nederlandse variant. De SEMMYs zijn, voor degene die het artikel niet gelezen hebben, een jaarlijkse internationale prijs om schrijvers van de beste artikelen op het gebied van zoekmachinemarketing in het zonnetje te zetten. Het prikkelt de bloggers, zoals ook in de comments werd aangegeven, om nog betere content te schrijven. Daarnaast is het voor een blogger natuurlijk leuk om waardering te krijgen voor het werk dat hij de doet.

Het enige minpuntje is dat er (voor zover ik weet) alleen maar Engelstalige artikelen genomineerd worden. De fantastische artikelen die wij hier in Nederland schrijven vallen dus nooit in de prijzen! Vandaar de roep om een Nederlandse variant. Het zou natuurlijk geweldig zijn als we zoiets op poten kunnen zetten!

Maar zover is het nog niet. Er zijn een aantal vragen die we moeten beantwoorden:

Wie gaat het organiseren?

Het lijkt mij van belang dat de prijs zo onafhankelijk mogelijk is. Dit is niet zo eenvoudig als het lijkt. Als slechts één blog het organiseert, en vervolgens prijzen gaat uitreiken aan zichzelf komt deze onafhankelijkheid in het geding. Het is dan net alsof de slager zijn eigen vlees keurt.

Hoe verloopt het nomineren?

Bij de originele versie van de SEMMYs is een comité van 8 mensen aangesteld. Het comité verzamelt en nomineert door het jaar heen artikelen, om zo uiteindelijk tot een grote lijst van kanshebbers te komen. Al kunnen ze, zo zeggen ze zelf, niet alle artikelen, die gepubliceerd worden doorlezen en op deze lijst zetten. Het kan dus heel goed zijn dat bepaalde artikelen niet opgenomen worden. Wie in het comité zitten is onbekend.

Alle genomineerde mogen een ‘Nominee Badge’ op hun blog zetten.

Daarnaast werken ze met een groep vrijwilligers. Deze groep brengt de grote lijst, die door het comité opgesteld is terug tot 3 tot 6 finalisten per categorie.

Alle finalisten mogen een ‘Finalist Badge’ op hun blog zetten.

Is dit een goede aanpak voor de Nederlandse variant?

In principe kunnen we deze aanpak zo overnemen. Al kan het ook anders.

Je kunt je afvragen of het niet omslachtig is om als comité zelf alles door te lezen. Als het comité nu de artikelen van het  afgelopen jaar wil nomineren heeft het nog wel wat leeswerk voor de boeg. Echt democratisch is het ook niet. Het zijn 8 mensen die bepalen wat het beste is.

Wat ook kan is om aan de blogs en bloggers zelf te vragen wat hun beste artikelen zijn en om zo tot een lijst te komen. De bloggers dragen daarmee zelf aan wat zij denken dat hun beste werk is. Natuurlijk kun je dan geen ‘Nominee’ prijs uitreiken. Eventueel kan alsnog een comité aangesteld worden om de finalisten te kiezen.

Hoe worden de winnaars gekozen?

Bij de originele SEMMYs wordt de lijst met finalisten op de website gepubliceerd. De bezoekers van de site kunnen dan een week lang stemmen op de lijst. Het artikel met de meeste stemmen wordt dan tot winnaar uitgeroepen.

De winnaars mogen dan een ‘Winners Badge’ op hun blog zetten.

Is dit een goede aanpak voor de Nederlandse variant?

Natuurlijk zou dit een goede manier zijn.

Als de blog en bloggers zelf hun artikelen aandragen en je dus geen comité hebt dat de artikelen selecteert, moet je het publiek het werk laten doen. De bezoekers stemmen dan bijvoorbeeld eerst op de grote lijst om artikelen te nomineren. In een volgende ronde kiezen ze dan de winnaars. Hier valt iets voor te zeggen omdat het een stuk democratischer is.

Hoe groot wordt het?

We kunnen het natuurlijk zo groot maken als we zelf willen. Als we het klein willen houden kunnen we er een artikel aan besteden op Karelgeenen.nl. Als we groter willen uitpakken kunnen we een eigen website speciaal voor de prijsuitreiking maken. En als we het echt groot willen aanpakken kunnen we er een heel evenement omheen bouwen. In het laatste geval kun je de prijzen ergens op een plek in Nederland officieel uitreiken. Dan kun je ook sprekers uitnodigen en de winnaars aan het woord laten. Hoe groot wordt het?

Wat wordt de naam?

Ik heb over een naam nagedacht:

De Nederlandse SEMMYs

Je kunt het de Nederlandse SEMMYs noemen. De vraag is echter wel hoeveel wij met de Amerikaanse SEMMYs te maken willen hebben. In principe is het een zelfstandig project.

De OMA of IMA

Dit zijn afkortingen van respectievelijk de ‘Online Marketing Awards’ en de ‘Internet Marketing Awards’. De IMA’s bestaan al dus die valt sowieso af. De OMA’s kan een goede naam zijn. Zo zou je dan bijvoorbeeld de ‘gouden OMA’ kunnen uitreiken. Al geeft dat misschien te veel verwarring, we hebben het hier niet over de beste oma van het land..

Weet jij een goede naam?

Wanneer worden de prijzen uitgereikt?

Het meest logische is aan het begin van het nieuwe jaar. De originele SEMMYs houden er het volgende schema op na:

  • January 13: 2010 nominees are posted
  • January 20: Judges’ deadline to decide category finalists
  • January 25: 2010 finalists posted; public voting begins
  • January 29: Public voting closes
  • February 1: Winners announced

Dit lijkt een goed tijdschema.

Wat zijn de categorieën?

De originele SEMMYs gaan over zoekmachine marketing. Het lijkt me leuk om dat breder te trekken zodat alles wat met internet marketing te maken heeft meedoet.

Ik mis categorieën als conversie optimalisatie, email marketing, en meer e-commerce.

Daarbij lijkt het me leuk om ook wat algemene prijzen toe te voegen:

  • Blogger van het jaar
  • Beste nieuwkomer
  • Beste schrijfstijl

En dergelijke.

Denk mee

Wat vind jij? Hoe moet deze nieuwe prijsuitreiking eruit komen te zien?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Daan Walraven
Daan werkt bij Bikkelhart.
1 reactie op "Denk mee over de Nederlandse SEMMYs"
  • Wiep zegt:
    20 Okt, 2011 om 16:16

    Vergis je niet in de hoeveelheid werk, als je het goed wilt doen ;) Dit jaar zijn de SEMMYs wegens tijdgebrek bij de organisator niet uitgereikt en ook volgend jaar zal dit waarschijnlijk niet gebeuren.

    Reageren

Reageren