Naar
boven

Google.be test met websitevoorbeeld in zoekresultaten

Wanneer je een fervente Googler bent, zoals ik, loop je af en toe wel eens tegen een test van Google aan.

Zo ook vandaag”¦ Google.be is aan het testen met het vertonen van een websitevoorbeeld in de zoekresultaten, en omkadert de zoekresultaten met een blauw vak.

Hieronder vind je twee screenshots waarop je kunt zien wat ik bedoel:

Op zich zie ik de meerwaarde niet echt van deze nieuwe functie. Zoals gezegd werkt dit voorlopig alleen op Google.be, en kun je de live-preview van de website aanzetten door op het vergrootglas langs de titel te klikken.

Benieuwd wat jullie ervan vinden!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
22 reacties op "Google.be test met websitevoorbeeld in zoekresultaten"
  • Danny Verhoeven zegt:
    13 Okt, 2010 om 09:20

    Wellicht wilt Google hier mee bereiken dat je vanuit de zoekresultaten gaat beslissen of je iets op de site een actie gaat ondernemen of niet (wel erg moeilijk om te beslissen als je 1 pagina ziet btw)

    Vast ook weer verband met snelheid ;)

    Reageren
  • Martijn Couprie zegt:
    13 Okt, 2010 om 10:32

    Las van de week ook elders over deze test in Google.com. Kan zo 123 het artikel niet terugvinden…grappig genoeg staat er ook net een onderzoeksrapport over previews van websites op Google Research.

    Dit brengt me wel op de vraag hoe ver Google hiermee nog wil/mag gaan. Want wat is de volgende stap? Eerst jouwwebsite.google.nl tonen (de cache versie zeg maar), met extra advertenties en ‘optimalisatie’ van je content? Gezien de patenten die de laatste maanden zijn aangevraagd / goedgekeurd zou het maar zo kunnen.

    Vanuit een SEO perspectief bekeken wordt webdesign hierdoor belangrijker. Een webdesign dat aanspreekt of aantrekkelijk is zal eerder tot een klik leiden. Splittesten dus of vooraf al testen uitvoeren welk design het beste werkt bij je doelgroep(en). Je zou zelfs zo ver kunnen gaan door je design per zoekwoord aan te passen (kijken welke pagina Google toont op een zoekwoord en die aanpassen).

    Reageren
  • Chris zegt:
    13 Okt, 2010 om 11:18

    Ik ben benieuwd of dit de laadsnelheid van google benadeeld.

    Als google dit daadwerkelijk doorvoert, wordt naast de inhoud van de website (teksten) ook de vormgeving veel belangrijker voor zoekmachinemarketing.

    Interessante ontwikkeling!

    Reageren
  • BHV zegt:
    13 Okt, 2010 om 12:05

    Ik kan dit momenteel niet reproduceren. Zowel aangemeld als uitgelogd. Ben zeer benieuwd wat voor effect dit heeft.

    Reageren
  • Dries Bultynck zegt:
    13 Okt, 2010 om 19:31

    Veel Belgische bezoekers op de website Karel? Of puur toeval de Sporza website genomen als voorbeeld? :)

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      13 Okt, 2010 om 21:36

      Nee, ik woon zelf in België Dries :-). En de vrouw wilde gisteren geen voetbal zien, dus heb ik via livestream gekeken…

    • Dries Bultynck zegt:
      14 Okt, 2010 om 07:06

      ah. Dat wist ik niet. Bewijst nog meer eens dat er goeie content op Belgische bodem rust ;)

  • Wouter zegt:
    14 Okt, 2010 om 09:14

    Op google.com heeft het vergrootglas ook gestaan, niet alleen op de .be

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    14 Okt, 2010 om 12:32

    Ik gebruik al enige tijd de preview plugin in firefox en Chrome. Een kleine thumb is voldoende. Een voledige pagina zoals de screenshots hierboven zijn voor mij overbodig.

    Reageren
  • Yves zegt:
    16 Okt, 2010 om 14:55

    Hier stond dit al een weekje online; http://www.netnotion.nl/2010/10/google-pagina-preview-in-zoekresultaten/

    Dat Google Belgie ermee was begonnen, wist ik niet. Nou zoek ik ook niet vaak via de Belgische variant :)

    Reageren
  • Co de Naam zegt:
    17 Okt, 2010 om 18:37

    Ik vind het toch wel mooi moet ik zeggen. Je komt toch heel vaak op sites die niets meer of minder zijn dan linkpagina’s en daar word ik altijd gek van. Nu kun je tenminste gelijk zien wat voor vlees je in de kuip hebt…

    Reageren
  • Dirk zegt:
    22 Okt, 2010 om 17:02

    Niet echt iets wat mij aanspreekt

    Reageren
  • Wesley zegt:
    28 Okt, 2010 om 14:53

    Het blijft niet bij wijzigingen in Google.be.

    Zoek in google.NL: Musea Amsterdam

    Naar mijn idee een totaal nieuwe weergave van resultaten.

    Organisch komt nu sterker naar voren, ten kosten van de ads.

    Tegelijkertijd probeert google op plaatsnaam zijn plaatspagina’s te pushen. Dit gaat, lijkt mij, nogal wat gevolgen hebben voor heel wat mensen mochten ze dit daadwerkelijk handhaven.

    Reageren
  • Crosskleding zegt:
    29 Okt, 2010 om 18:51

    Ik zie het nu hier niet zo van in…. Ik kijk liever naar een goede pakkende titel dan een thumb erbij

    Reageren
    • Dirk zegt:
      03 Nov, 2010 om 00:43

      denk dat het ook eerder te rommelig wordt met al die thumbs

    • BHV zegt:
      04 Nov, 2010 om 14:33

      Het lijkt mij wel een leuke (geen baanbrekende) extra, mits de thumbs snel ingeladen worden.

  • Deventer zegt:
    01 Nov, 2010 om 23:11

    Dit weekeinde ook al “Google instant” op de nl versie gezien. Weet niet of dit al eerder is geweest. Veel tijdelijke veranderingen gezien laatste week in mijn zoekresultaten. Lijkt er op dat er weer lekker gerommeld wordt met de algoritmes.

    Reageren
  • Tamer van Sales Care zegt:
    05 Nov, 2010 om 20:00

    Hetgeen wat bij Google naast de resultaten zo prettig was, was de witte pagina zonder teveel poespas had ik het idee. Het wordt straks een kermis met plattegrondjes en screenshots van sites en dan krijg je nog de adwords erbij… overload aan info

    Reageren
    • Tunturi zegt:
      12 Nov, 2010 om 18:28

      Dat was nou precies de reden dat google zo goed aansloeg een aantal jaren geleden.

      Alleen een zoekvenster met een logo van google erboven.. Nu wordt het steeds drukker en minder overzichtelijk

      Bing?

  • Cursus fotografie zegt:
    15 Nov, 2010 om 20:18

    Nu het bij Google NL ook beschikbaar is moet ik zeggen dat ik er niet weg van ben, zie de toegevoegde waarde er niet van in..

    Reageren
  • BHV zegt:
    16 Nov, 2010 om 14:25

    Het vergrootglas van Google Preview hoeft niet gebruikt te worden dus ik denk niet dat het veel aan de overzichtelijkheid zal veranderen. Je bepaalt altijd zelf nog of je dit aanzet.

    Tevens heb ik (voor mijzelf) wel een handige functie ontdekt van het preview venster:

    We kennen allemaal wel het voorbeeld van de zoekopdracht waarbij je een description leest in de SERPS en er na het klikken op de link achter komt dat deze tekst zich niet op de pagina bevindt.

    Google Preview geeft middels een tekst-highlight in de preview-thumnail weer waar de description zich op de pagina bevindt. Als deze description niet in de thumbnail van de pagina aanwezig is kun je stellen dat de index van het zoekresultaat verouderd is of dat de website handmatig een omschrijving heeft ingevoerd tbv SEO en je op die pagina waarschijnlijk niet direct zult vinden waarnaar je op zoek bent.

    Minpunt hierbij is wel dat Google bij sommige websites waarop flink naar beneden gescrolled moet worden alleen kijkt naar het gedeelte ‘boven de scroll’. (Reden hiervoor is onbekend – misschien PR?) Hierdoor worden bijvoorbeeld comments onderaan een blog die matchen met de description in de resultaten (nog) niet in de preview weergegeven.

    Bij andere websites (waaronder Karelgeenen) wordt de preview middels een ‘scheurlijn’ in meerdere stukken opgedeeld.

    Vul bijvoorbeeld in Google de volgende quote (uit een artikel op KG) in:

    “Met andere woorden, je gaat dus zoekwoorden in je titel spammen. Dat kan goed gaan, maar gaat vaker fout…”

    Klik vervolgens op het vergrootglas naast het eerste zoekresultaat en je ziet dat de description overeenkomt met de highlight die in de preview wordt weergegeven.

    Wellicht dat dit slechts een detail blijft, maar mijn verwachtingen zijn dat dit op lange termijn een veelgebruikte functie kan worden die bepalend is of mensen na het lezen van de description en bekijken van de preview doorklikken naar jouw website.

    Ook opvallend: websites gebaseerd op Flash of met Flash-onderdelen krijgen (in mijn preview) het prachtige ontbrekende plugin icoon.

    Reageren
  • Bobbo zegt:
    20 Nov, 2010 om 15:17

    @ Dirk

    Een echte meerwaarde zie ik er ook niet in maar zie ook niet wat je er ‘rommelig’ aan vindt hoor ;)

    Ik snap wel niet waarom ze ook bij de ‘adres-listings’ de thumb tonen.

    Al iemand opgemerkt dat de map steeds vaker rechts boven de advertenties verschijnt trouwens?

    Reageren

Reageren