Naar
boven

Hoe belangrijk is de structuur van een website?

Ondernemer en webdesigner, dat ben ik, Mark. Ik houd mij persoonlijk onder andere sterk bezig met gebruikersvriendelijkheid van websites. In dit eerste artikel zal ik de structuur van een website behandelen. Meer artikelen die betrekking hebben op aspecten van webdesign zullen volgen.

Onderschat
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Een veel voorkomende fout is het onderschatten van het belang van een goede structuur van een website. Het is niet de klant die hier stil bij hoort te staan, maar de webdesigner. Vaak wordt ervan uit gegaan dat het later wel aan de orde komt, aangeleverd wordt door de klant, niet belangrijk genoeg is om de revue te laten passeren, noem maar op… Ik zal dit artikel niet schrijven als ik het hier mee eens was; structuur is belangrijk!

Structuur is belangrijk
Voor het overzicht van de definitieve website is het belangrijk dat de structuur al vroeg wordt bepaald. Dit zorgt ervoor dat de menu’s logisch en duidelijk zullen zijn voor de bezoeker, welke hierdoor effectiever en gemakkelijker kan navigeren. Niet alleen de bezoeker en je klant wordt hier blijver van, jij ook, je zal zelf effectiever werken!

Werk effectiever
Als webdesigner ga je effectiever werken door eerst de structuur te bepalen. Dit betekend dat het in ieder geval minder zal gebeuren dat in een later stadium, het ontwerp en daarmee ook de techniek omgegooid wordt omdat de klant inziet dat de menu’s toch wel anders ingedeeld moest worden.

Klanten lijken in eerste instantie nonchalant te zijn, maar in werkelijkheid zijn ze dan nog niet  bezig met hun eigen website. Pas wanneer het proces vordert zullen ze betrokken raken en krijg je feedback/kritiek/opmerkingen, hoe je het ook wilt noemen. Veel hiervan had al jij als webdesigner al lang moeten tackelen om op die manier werk en tijd te besparen. Eerst denken en dan pas doen, dat werkt!

Structuur bepalen en dan pas ontwerpen
Zoals ik net al aangaf; als de structuur wijzigt, dan heeft dit ook consequenties voor het ontwerp van de website. Vaak wordt er eerst gekeken naar de vormgeving voor de website.

Om bijvoorbeeld een opdracht binnen te krijgen wordt er eerst een ontwerp voorstel gemaakt, zonder over de structuur te hebben nagedacht. Echter is het dan al gelijk belangrijk om de structuur te bepalen. Knoppen en menu’s staan dan vast en vormen de basis van het ontwerp. Tijdens het gehele proces van het maken van een website moet je steeds in gedachten houden dat gebruikersvriendelijkheid en overzicht belangrijker zijn dan het ontwerp.

Met de content op een website wil je iets bereiken, niet met het ontwerp. Hiermee wil ik niet zeggen dat het ontwerp niet belangrijk is, deze zorgt vervolgens voor de juiste sfeer. Structuur en ontwerp vullen elkaar aan en zorgen voor een geheel.

Lagen in de structuur
Dan wil ik nog even iets kwijt over het aantal lagen in de structuur. Er zijn veel websites met één menu waar alle knoppen, bijvoorbeeld tien stuks, in staan. Dit lijkt slim; bezoekers kunnen direct doorklikken naar alle pagina’s. Ook gedacht vanuit Google lijkt dit slim, hoe dichter een pagina van de homepage staat hoe belangrijker voor Google.

Ook hierbij moet het uitgangspunt gebruikersvriendelijkheid en overzicht zijn. Wat heb je aan bezoekers vanuit Google als ze hun weg niet kunnen vinden?

Een grote lijst met knoppen is onoverzichtelijk voor gebruikers. Bij een dergelijke website is het aan te raden om te werken met drie lagen in de structuur. Dit houdt in; enkele knoppen in het hoofdmenu op de homepage en per knop (in de pagina) een submenu. Dit zorgt voor overzicht en drie lagen zijn nog steeds acceptabel voor zoekmachines.

Hoe bepaal ik nu de structuur?
Na het waarom, komt het hoe. Denk na over welke informatie de opdrachtgever wilt gaan plaatsen, welke informatie volgens jouw van belang zijn voor de doelgroep en maak een lijst met mogelijke knoppen voor deze informatie.

Zorg dat pagina’s niet te veel informatie gaan bevatten, maar ook niet te weinig. Bij erg korte pagina’s, moet er veel geklikt worden en zijn er waarschijnlijk veel knoppen. Voeg waar het kan pagina’s samen onder een logische knop.

Deel vervolgens alle knoppen  in groepen in, dit worden de hoofd knoppen. Gebruik benamingen die bekend zijn bij bezoekers. Je gebruikt bijvoorbeeld voor de begin pagina altijd ‘Home’, en niet start, startpagina, begin, etc.

Denk ook aan de plaatsing. ‘Home’ staat altijd bovenaan een menu en ‘contact’ onderaan. Knoppen als informatie, diensten, producten, home, contact, sitemap, werkwijze, over ons, etc. zijn voorbeelden van bekende knop namen bij bezoekers.

Bedenk dat er ook gekozen kan worden voor meerdere menu’s op één pagina, dit lijkt onduidelijk, maar is als je erop let vrij gebruikelijk. Standaard website knoppen zoals home en contact kunnen helemaal bovenin in een menu worden geplaatst. Knoppen die het meest van belang zijn, de knoppen die de feitelijke inhoud bevatten, kunnen hier direct onder in een opvallender menu worden geplaatst. Helemaal onderaan de pagina, in de ‘footer’ kunnen knoppen zoals, algemene voorwaarden en sitemap worden vermeld.

Ik hoop met dit eerste artikel een mooie start te hebben gemaakt voor een reeks artikelen. Feedback naar aanleiding van mijn artikelen stel ik zeer op prijs.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mark Ettema
Al tijdens mijn studie Grafisch Vormgeven ben ik samen met een programmeur/ICT’er een eigen webdesign en webhosting bedrijf begonnen. Mijn motto is: Meedenken met de klant!
22 reacties op "Hoe belangrijk is de structuur van een website?"
  • Karel Geenen zegt:
    12 Jun, 2008 om 12:54

    Gefeliciteerd met je eerste artikel Mark! Ga zo door zou ik zeggen ;-)

    Reageren
  • Mark zegt:
    12 Jun, 2008 om 14:30

    Mooi artikel, altijd leuk weer iets nieuws te lezen van nieuwe mensen.

    Ik zal iedereen ook eens aanraden gewoon iemand van de gang/straat te trekken wanneer je je eerste schetsjes van het menustructuur hebt gemaakt. Vraag deze persoon waar te klikken als ze “dit of dat” zouden moeten vinden.

    Hoewel dat geen perfect uitgevoerd onderzoek is, kan een soort mini usability-onderzoek met 1 persoon en vaste opdrachten soms al wonderen opbrengen.

    Reageren
  • Bas zegt:
    12 Jun, 2008 om 14:18

    Hallo Mark!

    Belangrijkste in voor mij vaak ook dat je inderdaad direct al over de structuur nadenkt en deze duidelijk laat zien in de eerste opzet.

    Ik merk dat sommige klanten niet eens kijken naar de vormgeving maar direct de knoppen en tekstjes bekijken die er staan. Enigszins begrijpelijk als je een website laat maken puur om de bezoeker duidelijk te maken wat je als bedrijf doet. Anderzijds natuurlijk jammer omdat de webdesigner er ook veel tijd in stopt ;).

    Al met al, leuk artikel! Ik ben benieuwd naar je volgende artikelen!

    Bas

    Oja: Nog even de tags aanpassen misschien : ‘internet marketing usabillity’; usability.

    Reageren
  • Ludwig zegt:
    12 Jun, 2008 om 14:44

    Inderdaad een zeer lezenswaardig artikel be net bezig mijn website te herstructureren en zal hier zeer zeker rekening mee houden.

    Reageren
  • Paul Zaal zegt:
    12 Jun, 2008 om 14:44

    Leuk en interessant artikel. Ik kijk uit naar meer !!!

    Ik dacht alleen begrepen te hebben dat -nu websites gemeengoed zijn geworden- uit onderzoek is gebleken dat naast structuur in de website de gebruikers ook meer structuur in de menu’s wensen. Daarom zie je volgens mij ook steeds meer een basis-menu links (home, over ons, contact), de echt belangrijke dingen (producten/services/bestellen/info) aan de bovenkant en de verplichte nummertjes (copyrights, dsclaimer, contact de webmaster etc.) in Verdana minimaal helemaal boven- of anderaan. Zelf vind ik dit wel lekker gestructureerd en overzichtelijk overkomen. Ben benieuwd hoe de professional hier tegenaan kijkt.

    Reageren
  • Bas zegt:
    12 Jun, 2008 om 14:51

    @”Mark op 12 Juni, 2008 om 14:30″

    Moeders zijn daar heel handig voor, Mark ;).

    Gisteren heb ik met haar even door mijn school-portfolio website (vdlans.eu) gelopen. Ik besefte toen pas hoe lastig een ‘weblog-achtige’ site kan zijn voor iemand die niet veel ervaring heeft met internet!

    Ik denk dat het vooral te maken heeft met een hoge dynamische factor. Het is voor een onervaren bezoeker niet logisch dat een artikel (tijdelijk) zo’n prominente plek op een homepage heeft.

    Ik ben benieuwd of iemand anders hier wel eens over gevallen is? En wat voor een oplossingen hier uitgekomen zijn? Ik zit zelf aan een knopje ‘help!’ te denken … leuk, op je weblog ;).

    Groet, Bas

    Reageren
  • Liza zegt:
    13 Jun, 2008 om 00:57

    Ik vond net dit artikel, zeer goed. Het is mooi dat dit zo eenvoudig beschreven wordt. Ga zo door!

    Reageren
  • Erwin zegt:
    13 Jun, 2008 om 07:35

    De titel dekt niet de lading. Het enige dat gezegd wordt is dat
    er eerst nagedacht moet worden over de bouwtekening alvorens te bouwen. Dat is natuurlijk waar. Behalve fervente aanhangers van prototyping zal niemand dat tegenspreken. Verder vind ik de opmerkingen van weinig diepgang. Opmerkingen zoals “niet te veel en niet te weinig informatie” zijn zeer subjectief, en daarom altijd waar. Nergens wordt gesproken over het belang van call-to-action bijvoorbeeld. Bovendien bevat het artikel spelfouten…
    Opmerkingen zoals “structuur is belangrijk”, “werk effectiever”.
    Ok, dat was mijn kritiek. Een artikel dat geschreven is na een onderzoek van bijvoorbeeld een 5-tal goede en slechte ontworpen structuren zou veel meer bijdragen….

    Reageren
  • Tim Huijbers zegt:
    13 Jun, 2008 om 07:46

    Aardig artikel met wat algemene info, ik ben benieuwd naar de volgende die hopelijk wat meer diepgang bevat.

    Overigens snap ik niet precies waar je heen gaat met je stuk over ‘een opdracht binnenkrijgen’ , waarbij je van alles al vast moet stellen en sommige knoppen (endergelijke) al een vaste plek hebben? OP het moment dat je je opdracht nog binnen moet zien te halen is het veel beter eerst de mogelijkheden en je eigen krachten te tonen bij de klant (op welke manier dan ook, vaak visueel of bijvoorbeeld concept matig), maar niks staat nog vast, het is alleen maar een impressie.

    Reageren
  • website optimalisatie zegt:
    13 Jun, 2008 om 08:22

    Complimenten voor een ieder die de moeite neemt een artikel te schrijven. Eén en ander vind ik echter niet helemaal helder. Je spreekt over de structuur van een website en hebt het in dit kader eigenlijk alleen over menu†™s, waar deze moeten staan en uit hoeveel lagen ze opgebouwd zouden moeten zijn.. Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo zeer met de structuur van een website te maken hebben maar met layout en navigatie. De structuur behelst toch meer hoe een website achter de schermen in elkaar steekt, is opgebouwd en ondergebracht is verschillende directories.
    Verder suggereer je dat meer lagen menu†™s een probleem voor SEO zijn. Er zijn echter voldoende mogelijkheden zoals b.v. met het veel gebruikte suckerfish (http://www.alistapart.com/articles/dropdowns/) , menus te maken waarbij de gehele site zichtbaar is voor de zoekmachines en toch een nette meerlagen menu kan worden gemaakt.
    Laat genoemde opmerkingen je niet weerhouden verder te gaan met schrijven het is slechts bedoeld als opbouwende kritiek.

    Reageren
  • Mark zegt:
    13 Jun, 2008 om 09:54

    Bedankt voor alle reacties!

    @Mark
    Een onderzoek aan de hand van schetsen is inderdaad een handig onderzoek, genaamd Paper prototyping.

    @Ludwig
    Leuk om te horen dat je wat aan mijn artikel hebt! Dat was het doel van het artikel, erop wijzen dat rekening houden met de structuur voordelen heeft.

    @Bas
    Ben ik het helemaal mee eens, mijn ouders en vriendin zijn daar zeker handig voor. Maar het gevaar is wel dat deze mensen vaak niet in de doelgroep van de website vallen.
    Als je voor de website toewerkt naar deze mensen buiten de doelgroep, bestaat de kans dat je de doelgroep misloopt omdat er bijvoorbeeld teveel uitleg gegeven wordt, de doelgroep voelt zich dan waarschijnlijk niet serieus genomen.

    @Erwin
    Uit de commentaren blijkt dat er meer diepgang gewenst is, dit kan ik best begrijpen en zal in mijn volgende artikel zeker proberen dieper in de materie in te gaan. Echter was het doel van dit artikel niet uit te leggen hoe, maar waarom. Een strukje bewustwoording voor een aspect van webdesign dat vaak vergeten wordt. Uit jouw commentaar maak ik op dat het voor jouw gelukkig wel gesneden koek is, en dat is juist goed!
    Dit artikel en degene die zullen volgen zullen niet op onderzoek gebaseerd zijn. Representatieve onderzoeken opzetten is weer een vak apart en dergelijke artikelen richten zich op een ander publiek dan dat ik wil bereiken. Het gaat mij erom, mijn ervaring, kennis en mening te delen, zodat iemand daar misschien iets aan heeft.
    Op de plaats waar ik de opmerking “niet te veel en niet te weinig informatie” heb geplaatst ging het richting content, daar ga ik het in een ander artikel over hebben.
    Spelfouten..ik heb het gecontroleerd, maar mijn Nederlands is niet mijn beste kant helaas.
    Bedankt voor je reactie!

    @Tim
    Soms komt het voor dat een klant nog niet overtuigt is met alleen maar een praatje, bijvoorbeeld omdat deze het nut niet ziet van een website in het algemeen. Er kan dan aan de hand van een gesprek met de klant een ontwerp voorstel worden gemaakt. Als je aan zo een voorstel begint zie je kansen om de klant binnen te halen. Het is dan jammer als er een ontwerp wordt gemaakt, de klant binnengehaald wordt, maar omdat er niet gekeken is naar de structuur opnieuw begonnen kan worden met het ontwerp.

    @website optimalisatie
    Ik noem het structuur, de verschillende termen overlappen elkaar. Structuur kan inderdaad gezien worden als de techniek. Navigatie vindt ik weer teveel gericht op enkel de menu’s. Het gaat hier om de globale invulling van de website in termen van menu’s, menuknoppen, verdeling van content onder de knoppen, etc.
    Ik ben inderdaad op de hoogte van technische manieren om een website tot 1 laag te maken (zelf maak ik gebruik van )de methode op naarvoren.nl. In mijn artikel ging ik uit van menu’s zonder hover.
    Ik zal mij zeker niet weerhouden om meerdere artikelen te schrijven. Juist bedankt voor je feedback!

    Reageren
  • Dave zegt:
    13 Jun, 2008 om 11:45

    Goed artikel en inderdaad eerder op het publiek gericht die niet echt thuis is in de materie en dat zijn er nogal wat.. wat ik een beetje mis hier is vooral het feit dat er eigenlijk eerst moet gekeken worden naar de structuur vanuit een ‘spider’ oogpunt voor je met de usability & layout begint..althans dat is wat ik doe :o

    Dave

    Reageren
  • Mark zegt:
    15 Jun, 2008 om 08:01

    @Dave
    Daar zit inderdaad wat in, denken vanuit de spider, maar ben het daar slechts gedeeltelijk mee eens.
    Denken vanuit de spider kan resulteren in een mindere gebruikersvriendelijkheid. Oftewel, spiders vinden hun weg, bezoekers bezoeken de website, maar vanwege een mindere gebruikersvriendelijkheid gaan ze alsnog weg. Dit is natuurlijk slechts een mogelijke scenario. Denken vanuit een spider is inderdaad erg belangrijk als men gebruikersvriendelijkheid voorop stelt.
    Ik heb het onderdeel spider niet opgenomen in mijn artikel omdat ik hier in vergelijking met andere bezoekers en artikel schrijvers er minder kennis van heb.

    Reageren
  • website optimalisatie zegt:
    15 Jun, 2008 om 11:10

    Toch is het van groot belang de spider vanaf het begin mee te nemen. SEO is iets wat van meet af aan meegenomen moet worden in de structuur van een layout anders leidt het alleen maar tot aanpassingen achteraf. Je hebt niets aan een mooie site die niet gevonden wordt, je hebt ook niets aan site die gevonden maar niet “gebruikt” wordt.

    Een goede structuur voor spider en mens is toch niet zo moeilijk?

    Reageren
  • Dave zegt:
    15 Jun, 2008 om 14:55

    @ Marc..het probleem met veel designers is dat ze een zeer mooie layout en meestal ook wel een ‘bezoekers-gebruiksvriendelijke’ opbouw maken maar het suckt gewoon voor de spiders en dan vragen de mensen zich af hoe het komt dat hun site niet echt te vinden is in de zoekmachines…daar zit je dan natuurlijk met je mooie, gebruiksvriendelijke site…

    De nofollow tag heeft het inderdaad mogelijk gemaakt om daar een hand in te helpen (bezoekers vs; spiders) maar een goede keyword reserach is iets wat bovenaan staat op mijn lijstje voor ik begin met het opbouwen van een site en het maken van ‘layers’..wat komt waar te staan en hoe zorg ik ervoor dat er genoeg PR dieper in mijn site terechtkomt.

    Want eerlijk, we zitten wel altijd te zeggen dat PR niet het belangrijkste is maar het help wel :o

    Dave

    Reageren
  • edwin zegt:
    16 Jun, 2008 om 18:12

    De 3 steps rule: every page/article must be be reachable in max. 3 steps. Dit dekt perfect de usability en zoekmachine optimalisatie doelstellingen…goed artikel.
    Alleen voor een goede pagerank distribution is het opdelen van de navigatie over pagina’s niet zo handig..Toch blijft een klantvriendelijke websitestructuur één van de belangrijkste parameters om een succesvolle site te creëren.

    Reageren
  • Dave zegt:
    16 Jun, 2008 om 19:25

    De 3 steps is leuk om te horen maar als je een webshop hebt met een paar duizend producten is dat meestal niet haalbaar natuurlijk en zal je het anders aan boord moeten leggen.

    Reageren
  • Nienke Buiskool Leeuwma zegt:
    20 Jun, 2008 om 09:42

    Een goed artikel om bewust te worden van de structuur van de pagina’s in je website.

    Maar je vergeet 1 ding, het lijkt mij SEO technisch gezien niet handig om standaard knop namen te gebruiken ondanks dat ze herkenbaar zijn voor de bezoeker. Je zal met de betreffende pagina minder goed scoren voor het belangrijkste keyword als deze niet terug komt in je menu naam. Ik vind Producten wel een erg brede benaming als je bijvoorbeeld boeken verkoopt.
    Qua hoofdindeling is “Producten” niet een slecht gedachten punt om vanuit te gaan. Maar de uiteindelijke benaming is wel erg belangrijk lijkt mij.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    22 Jun, 2008 om 12:30

    Hallo,

    Goed artikel! Het is een hele zaak om er voor te zorgen dat bezoekers doorklikken ;-)

    Gr.

    Reageren
  • Mark zegt:
    26 Jun, 2008 om 12:30

    @Nienke Buiskool Leeuwma
    “Producten” is slecht een voorbeeld. “Boeken” is natuurlijk ook een algemene benaming en de bezoeker ziet dit ook als producten. Maar je hebt gelijk, het is een belangrijke keyword voor SEO.

    Reageren
  • Hans zegt:
    10 Jul, 2008 om 15:30

    Goed artikel met nuttige info!

    Reageren
  • Peter Moonen zegt:
    14 Jul, 2008 om 08:22

    Structuur is erg belangrijk, snel te openen pagina’s, sitemap en goede navagatie daar let Google zeker op.

    Reageren

Reageren