Naar
boven

Hoe Nieuwe Klanten Vinden Met LinkedIn (5/7)

Eén van de grootste misverstanden m.b.t. LinkedIn is dat mensen en bedrijven het enkel als een (passief) uithangbord gebruiken via hun persoonlijke en bedrijfsprofielen. Dit zorgt vaak voor ontgoocheling m.b.t. de resultaten.

In het boek “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” (gratis te downloaden via www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com) wordt in de LinkedIn Strategie Matrix voor bedrijven beschreven dat er ook nog actieve en proactieve strategieën zijn.

Het zijn deze proactieve strategieën die het meest opleveren als je op zoek bent naar nieuwe klanten, medewerkers, leveranciers, partners, experten of andere mensen die je kunnen helpen je professionele doelen te bereiken.

In deze reeks delen we 10 proactieve strategieën om nieuwe klanten te vinden.

Vooraleer je met deze tips van start gaat, dien je zoals je in het eerste deel van deze reeks hebt kunnen lezen wel eerst goed je doelgroep te definiëren en je LinkedIn netwerk op te bouwen. De vorige weken deelden we ook al strategieën één en twee, strategieën drie en vier en strategieën vijf en zes.

Hieronder vind je strategie zeven om nieuwe klanten te vinden:

Strategie 7: Gebruik de “Company Profiles”

Een andere benadering om de juiste mensen te vinden is hen te zoeken via de organisatie waar zij voor werken of via het bedrijf waar ze eigenaar van zijn.

Er zijn verschillende manieren om de informatie in de “Company Profiles” te gebruiken om de juiste mensen te vinden.

Stap 1: Vind De Juiste Organisatie

  1. Het eenvoudigst is het als je al de naam kent van de organisatie. Ga naar “Companies” (bovenste menu) en vul de naam in van de organisatie waar je naar op zoek bent in het zoekveld.
  2. Als je de naam van de organisatie niet kent, maar wel een paar parameters, gebruik dan de “Search Companies” functie. Die kan je vinden onder “Companies” (bovenste menu) en dan de tweede knop. Onmiddellijk krijg je een “resultatenlijst” van alle bedrijven op LinkedIn. Aan de linkerkant kan je de zoekactie verfijnen. Dit zijn de parameters die je kan gebruiken:
    1. Keywords (sleutelwoorden): vrije tekst.
    2. Location(locatie):
      1. “Headquarters only” (enkel het hoofdkantoor): “Yes” of “No” (standaard).
      2. “Locations”: vul de plaatsnaam in of verfijn het achteraf als je de resultaten van je zoekactie terugkrijgt.
    3. Job Opportunities (vacatures): kies of je enkel de bedrijven met vacatures op LinkedIn wil selecteren of niet (standaard).
    4. Industry: vul de naam in van een branche of verfijn later als je de zoekresutaten terugkrijgt.
    5. Relationship: alle LinkedIn leden, enkel 1e graad contacten, enkel 2e graad contacten, enkel 3e graad en verder. Of een combinatie.
    6. Company size (bedrijfsgrootte): je kan een selectie maken tussen zelfstandigen (1-10 werknemers) en heel grote organisaties (10.000+).
    7. Number of followers (aantal volgers): je kan een selectie maken tussen een paar volgers (1-50) en organisaties met veel volgers (5.000+).
    8. Fortune: je kan de zoek resultaten verfijnen van de Fortune 50 tot 1000.

Opmerking: als je een basis (gratis) account hebt, geeft de Company search je een mogelijkheid om de betalende opties in de “Advanced Search for People” te omzeilen. In die “Advanced Search” kan je niet de bedrijfsgrootte of Fortune 1000 als parameter gebruiken, tenzij je een betalende account neemt.

Tip: als je niet weet wat de huidige benaming van het bedrijf is, kan je ook proberen een product of dienst in het zoekvak in te vullen. Bijvoorbeeld: typ iPad en je zal zien dat Apple in de zoekresultaten voorkomt. Omdat niet alle bedrijven hun producten of diensten in hun “Overview” (overzicht) hebben staan, zal deze tip niet altijd werken.

Stap 2: Bruikbare Informatie op een Company Profile

Het interessante aan de LinkedIn Company Profiles is dat de meeste informatie komt uit de profielen van de mensen die voor dit bedrijf werken of gewerkt hebben. Dit heeft zijn voor- en nadelen. Het voordeel is dat een marketing of PR departement de informatie niet beïnvloedt. Het nadeel is dat niet alle gegevens recent zijn, omdat het aan alle individuen is om hun persoonlijk LinkedIn profiel up-to-date te houden.

Welke bruikbare informatie kunnen we uit het Company Profile halen?

  1. De eerste pagina is de overzichtspagina(Overview page). Naast wat algemene informatie kan het volgende nuttig zijn:
    1. Onmiddellijk zie je de eerste 5 mensen die je binnen de organisatie kent (onder de knop “Your Network“). Dit geeft onmiddellijk inzicht in je connecties. Waarom is dit nuttig? Omdat je misschien deze mensen vergeten was toen je doelen aan het stellen was of misschien is er iemand van bedrijf veranderd zonder dat je dat wist.
    2. Het tabblad “Your College Alumni” geeft je de mensen met wie je naar dezelfde school, college, hogeschool of universiteit geweest bent (dit komt uit het “Education” veld in zowel hun als jouw profiel). In sommige gevallen kan dit je een voordeel opleveren. Waarom? Omdat een gemeenschappelijk opleidingsinstituut hebben soms sterke banden smeedt nog voor je elkaar ontmoet hebt. De ander kan hierdoor veel meer open staan voor je verzoek.
    3. Het tabblad “New Hires” geeft je een overzicht van de mensen die op hun profiel hebben aangegeven dat zij gestart zijn bij deze organisatie. Dit kan interessante informatie zijn als je diensten levert aangaande inhuren, selecteren of opleiden van mensen. Daaruit kan je immers afleiden dat er mogelijkheden voor jou zijn. Onderaan dit veld kan je klikken op de “See all Activity” (zie alle activiteit) link. Je krijgt een overzicht van wat er met alle mensen gebeurd is op LinkedIn die voor dit bedrijf werken. Je kan dit op veel manieren filteren: Profile Changes (wijzigingen aan profiel), New Hires (recent aangenomen), Recent Departures (recent vertrokken), Promotions & Changes (promoties & wijzigingen), Status Updates, Job Postings (vacatures) en Products & Services (producten en diensten). Opmerking: we hebben wel al gemerkt dat deze laatste functies niet altijd even goed werken, hopelijk doet LinkedIn daar snel iets aan.
  2. Follow a Company(volg een bedrijf). Bovenaan rechts kan je op de knop klikken om een bedrijf te “volgen”. “Waarom zou je dat willen doen?”, was onze eerste reactie tot we op de kleine pijl naast de “Following” knop drukten (= dezelfde knop als de “Follow” knop eens je erop geklikt hebt). Als je dat doet, zie je wat er zal gebeuren en kan je verfijnen hoe je deze informatie wil ontvangen.
    1. Inhoudelijk: “I want to be notified when”(ik wil gewaarschuwd worden als):
      1. Medewerkers weggaan of aangeworven, ontslagen of gepromoveerd worden in de eerste 3 graden van je netwerk (“in my network”) of alle werknemers (“all employees”).Dit is heel interessante informatie:
        1. Het helpt om op de hoogte gebracht te worden wanneer je contacten van positie veranderen om hen zo eerst te feliciteren en hen dan ook te vragen om je aan hun opvolger voor te stellen.
        2. Als ze van organisatie veranderen wil je hen zowel naar een introductie vragen als op hun radar zijn om eventueel een leverancier van hun volgend bedrijf te worden.
        3. Of als je geen persoonlijke klik had met de aankoper en als dat de enige reden was waarom je nooit zaken gedaan hebt met deze aankoper en die verandert van positie, dan kan dit misschien een goede impuls voor jou zijn om te zien of je een kans maakt bij de nieuwe aankoper.
      2. Nieuwe werkmogelijkheden (New Job Opportunities). Als je op zoek bent naar een nieuwe baan of iemand helpt er één te vinden, is dit een uitstekende manier om op de hoogte gehouden te worden. In plaats van elke dag op LinkedIn te moeten zoeken naar nieuwe vacatures, kan je een overzicht krijgen voor alle bedrijven die je volgt.
      3. Updates van de bedrijfsprofielen (Company Profile Updates). Deze optie is voor de meesten meer informatief dan dat ze er een direct voordeel uit kunnen halen. Maar het kan interessant zijn te zien welke nieuwe producten en diensten een bedrijf aan zijn profiel toevoegt, welke ontwikkelingen er zijn of welke mogelijkheden voor een partnerschap er eventueel zijn.
    2. Notificatie:

      1. I want to be notified by Network Updates (Ik wil gewaarschuwd worden door netwerk updates).
      2. Email digest: weekly or daily (dagelijks of wekelijks e-mail overzicht). Dit betreft alle bedrijven die je volgt.

      Pas deze instellingen aan zodat ze overeenkomen met jouw voorkeuren. Als je op zoek bent naar werk, wil je deze informatie dagelijks ontvangen, maar als je gewoon “nieuwsgierig” bent, wil je deze informatie misschien enkel via “Network Updates” ontvangen.

  1. Check out insightful statistics about(Kijk naar inzichtelijke statistieken over) dit bedrijf (aan de rechter kant). Wanneer je op deze link klikt kom je op een nieuwe pagina met informatie en statistieken afgeleid van de persoonlijke LinkedIn profielen en hun gedrag op LinkedIn. Er is heel wat informatie beschikbaar, dus neem er eens een kijkje. Dit is informatie die nuttig kan zijn:
    1. Je kan statistieken vinden over job functies (Job Functions), jaren ervaring (Years Experience), opleidingsgraad (Educational Degree) en universiteit (University Attended). De “University Attended” statistieken kunnen nuttig zijn voor recruiters als ze campus recrutering doen: eerst zie je welke universiteiten de meeste werknemers geleverd hebben (zodat het potentieel aanwezig is) en dan kan je collega’s vinden die daar gestudeerd hebben en jou kunnen helpen met persoonlijke getuigenissen en een paar connecties. Misschien willen ze ook meedoen met het campus recruitingteam.
    2. Onder “People also viewed” (mensen keken ook naar) krijg je een selectie van andere bedrijfsprofielen die door mensen bezocht werden die ook naar het bedrijf keken waar jij nu naar kijkt. Meestal zal jou dit de rechtstreekse concullega’s opleveren (wij verkiezen dit woord boven “concurrenten”). Dit kunnen je volgende prospecten zijn!
    3. Aan de rechter kant van de pagina zal je zien “where employees came from before they joined” (waar werknemers vandaan kwamen voor ze begonnen bij) het bedrijf waar jij naar kijkt en “where they go afterwards” (waar ze daarna naartoe gaan). Dit kan ook nieuwe ideeën qua prospecten opleveren.

Een mogelijk nadeel van het gebruik van “Companies” om de juiste mensen te vinden is dat veel bedrijven in verschillende landen werken of verschillende onafhankelijke dochterbedrijven hebben en geen duidelijke strategie hebben om hier op LinkedIn mee om te gaan.

Wat is het gevolg? Bijvoorbeeld: wanneer je het Company Profile van een internationaal bedrijf bekijkt met hoofdkantoor in de Verenigde Staten, zou je niet de juiste mensen in Nederland of België kunnen vinden. Waarom? Omdat je misschien te veel resultaten krijgt of omdat zij gelinkt zijn aan een ander Company Profile dan datgene waar jij naar zoekt.

Houd er dus rekening mee dat je niet altijd de voor jou juiste informatie vindt, maar gebruik zeker de mogelijkheden die LinkedIn je op het vlak van Company Profiles biedt!

Opmerking: tips om zelf meer met je Company Profile te doen vind je in de blog post “Een aantrekkelijke productenpagina op je LinkedIn bedrijfsprofiel: 10 tips!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Jan Vermeiren en Bert Verdonck
Zij zijn partners bij Networking Coach en auteur van de internationale bestseller “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” die je gratis kan downloaden!
4 reacties op "Hoe Nieuwe Klanten Vinden Met LinkedIn (5/7)"
  • willemsen zegt:
    20 Apr, 2012 om 15:19

    waardevolle informatie

    Reageren
  • Hendericks zegt:
    09 Aug, 2012 om 18:12

    Dank voor deze waardevolle & inspirerende informatie!

    Reageren
  • Annet zegt:
    15 Aug, 2012 om 10:09

    Hartelijk dank voor de waardevolle informatie!

    Reageren
  • Egbert zegt:
    01 Okt, 2012 om 16:45

    Leuk artikel, ik ga er direct mee aan de slag

    Reageren

Reageren