Naar
boven

Hoe werkt Google AdWords?

Heb je pas van de term AdWords gehoord? Niet zoveel verstand van het internet? Maar wil je toch eens weten hoe AdWord werkt? Dan volgt hieronder een uitleg voor de echte beginner. Er wordt een link gelegd tussen een fysieke winkel en AdWords zodat het ook voor de ‘offline-ondernemers’ goed te begrijpen is.

De AdWords winkelstraat en zijn bezoekers

In een winkelstraat staan 10 winkels. De bezoeker die er doorheen loopt wil iets kopen. Het nadeel van een echte winkelstraat is dat er tientallen bezoekers doorlopen die niet allemaal hetzelfde zoeken. De één zoekt sokken, de ander zoekt een bril en weer een ander zoekt een kinderwiegje.

Als we AdWords in de schoenen van de winkelstraat plaatsen zien we dat je zelf de winkelende mensen bepaald. Door te bieden op zoekwoorden, (dat zijn de woorden die mensen in Google intypen) bepaal je in grote mate je eigen klanten. We gebruiken in dit voorbeeld het kinderwiegje. Wanneer jij biedt op bijvoorbeeld de zoekwoorden ‘kinderwiegje’, ‘wiegje voor een kind’ of ‘roze kinderwiegje’, vul je ‘je winkelstraat’ met mensen die naar deze producten op zoek zijn.

De Winkels in de straat

Google bepaald zelf uit welke winkels de ‘straat’ bestaat (aan de hand van een aantal factoren die je zelf kunt beïnvloeden). Bij het zoekwoord ‘kinderwiegje’ zullen er dus grotendeels ‘winkels gevestigd’ zijn die een kinderwiegje aanbieden. Aangezien deze ‘winkels’ ook allemaal bieden voor het zoekwoord ‘kinderwiegje’.

Zou je je in een echte winkelstraat middels je etalage er zoveel mogelijk uit willen springen… In Adwords probeer je er met een advertentie uit te springen. Hierbij benadruk je natuurlijk je sterke punten. Bijvoorbeeld het goedkoopste assortiment of gratis thuis geleverd.

Positie

Wie in een straat als eerste of op de beste plaats gevestigd is zal ook de meeste bezoekers trekken, mits de etalage aanspreekt natuurlijk. Dit geld ook voor AdWords. Wie in de top 3 staat krijgt doorgaans de meeste bezoekers omdat mensen hier het eerste kijken.

Of jij door Google aan het begin van de ‘straat’ wordt geplaatst hangt af van je bieding voor het zoekwoord, kwaliteitscore en nog een aantal andere factoren.

Samengevat

Door te bieden op de juiste zoekwoorden en een goede advertentie te maken, Zorg je er voor dat de juist mensen je advertenties te zien krijgen en dat zij er op klikken.

Maar houd ook er rekening mee…, je kunt de klant wel naar binnen lokken met een goede etalage, als de winkel een zooi is stapt hij snel weer naar buiten. Met websites geld hetzelfde, kan de klant niet goed navigeren of kan hij niet vinden wat hij zoekt, loopt hij de ‘deur’ uit en gaat de volgende ‘winkel’ naar binnen.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Redactie
Wees de eerste die reageert!

Reageren