INFOGRAPHIC – 200 ranking factoren van Google

door | 12 juni 2013 | Zoekmachine Optimalisatie

Het onderhouden van de SEO voor je website is een continu proces. Bij iedere update van Google wordt dat proces op de proef gesteld. Want terugvallen in de zoekresultaten wil niemand!

Onlangs is de Google update Penguin 2.0 uitgerold welke vooral is gericht op het aanpakken van spam.

Gelukkig zijn er een groot aantal factoren die constant blijven met betrekking tot de ranking van websites in Google. Deze factoren zullen niet snel wijzigen en een overzicht hiervan maakt het een stukje makkelijker om te bevatten.

Dat is precies wat ze gedacht moeten hebben bij Backlinko en Single Grain. Aan de hand van meer dan 100 bronnen, waaronder SEO blogs en Matt Cutts (Hoofd web spam bij Google), hebben zij 200 factoren verzameld waar Google rekening mee houdt bij de ranking van pagina’s in de zoekresultaten.


Misschien is het een beetje veel informatie in één keer, maar de infographic is zeker de moeite waard om mee aan de slag te gaan. Al is het maar om bekend te raken met factoren die van belang zijn voor je website. Of stuur hem door aan jouw webmaster ;-).
200 ranking factoren Google

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085-85050008.

25 Reacties

  1. Dominique M.

    Stel mij bij sommige punten wel serieuze vragen. Het installeren van Google Analytics zouden leiden tot betere rankings omdat Google dan beter data over je website heeft? Dacht dat Google altijd beweerde geen data uit GA te gebruiken voor de positiebepaling?

    Antwoord
  2. Marlou

    Bedankt hiervoor, heel handig!
    Wat is de originele (directe) link van deze infographic?

    Antwoord
  3. Remco

    Dank voor deze infograph, hij is echt héél erg nuttig!
    Wat mij wel opvalt is dat Google mogelijk straf geeft voor ‘distracting ads’ of ‘ads above the fold’.
    Maar wat nu als het Google ads zijn?
    Op het moment dat een webmaster constateert dat Google ads zijn SERP beïnvloed is hij misschien geneigd om de Google ads te verplaatsen of zelfs te verwijderen. Daar is Google niet bij gebaat.
    Hoe zouden ze hier mee omgaan bij Google?

    Antwoord
  4. jeroen

    Wat is Positive link velocity (en negative link velocity)?

    Antwoord
    • Lianne Soer

      Hey Jeroen,
      Dit heb ik voor je gevonden:
      Link velocity, or the rate at which links to a website/webpage are gained and lost, is one seldom mentioned, yet hugely important ranking signal.
      If you are gaining links faster than you are losing them, then you have a positive link velocity. If you are losing faster than gaining, then you have a negative link velocity.

      Meer vind je hier, wel een wat oude post.
      Groet,
      Lianne

      Antwoord
  5. Remko Piepers

    Als er al 200 variabelen verzameld zijn dan vraag ik mij toch ook weer af om hoeveel het in totaal wel niet zou gaan. En ook de wegingsfactor zou ik erg interessant vinden uiteraard, maar dat is wellicht iets teveel gevraagd ;).
    Het is een erg interessant stuk en goed dat dit eens wordt prijs gegeven.

    Antwoord
  6. Albert Bolle

    Interessant stuk! Goed om alles(?) door te nemen en na te lopen.

    Antwoord
  7. Sebastiaan van der Valk

    Erg handig overzicht, ben inderdaad ook erg benieuwd naar de weging per item ten opzichte van het totaal.
    Ik heb je bericht gedeeld op twitter, bedankt!!

    Antwoord
    • Lianne Soer

      Dankjewel voor het delen Sebastiaan!
      Zou inderdaad mooi zijn geweest als dat ook nog te achterhalen was geweest door de makers van de infographic ;-).

      Antwoord
  8. Jean Paul

    Mooi overzicht, ben benieuwd wat de verdeling van de verschillende items is naar “belangrijkheid”. Ik kan me zo voorstellen dat niet alle 200 even zwaar wegen.

    Antwoord
  9. Jean Paul

    (waarom heb ik trouwens geen foto bij mijn post… zie nergens een instelling ofzo 🙂 )

    Antwoord
    • Albert Bolle

      Zo’n foto is een Gravatar. Als je die aanmaakt, wordt op basis van je mailadres jou foto erbij getoond.
      Zie https://nl.gravatar.com/
      Succes!

      Antwoord
  10. Remco

    Dat is een ‘globale avatar’. Zie gravatar.com voor meer info en het aanmaken van een gravatar.

    Antwoord
  11. jordy

    Misschien handig om het in stukken te knippen zodat het makkelijk uit te printen is?

    Antwoord
  12. Jeremy Husmann

    Als (SEO) copywriter stel ik mezelf wel e.e.a. af n.a.v. bovenstaande infographic.
    Zo zou de keyworddensity nog steeds een belangrijk item zijn. Echter, Matt Cutts heeft zelf in een webmaster video verteld dat de SEO waarde van het aantal keer dat je de keyword(phrase) gebruikt na zo’n 3 keer al afzwakt.
    Daarnaast maak ik uit de infographic op dat teksten tussen de 2400 en 2500 de beste plek in de SERP innemen. Dat vind ik een bijzondere constatering, aangezien je zelden teksten van zo’n formaat aantreft. Puur a-converterend wat mij betreft.
    Verder natuurlijk wel interessant allemaal.

    Antwoord
    • Lianne Soer

      Wat leuk!

      Antwoord
  13. Thijs

    Wat een toplijst! Deze ga ik printen en ophangen.

    Antwoord
  14. Martine

    Heel nuttig, al moet ik er wel een dag voor uittrekken!

    Antwoord
    • Lianne Soer

      Inderdaad 😉

      Antwoord
  15. Clicklinks

    Hoewel deze infographic mooi oogt, is het belangrijk om de cijfers en ‘conclusies’ in een juist daglicht te stellen. Ranking factoren wil zeggen dat we weten welke factoren de positie bepalen (en welke niet). Hiervoor wordt vaak de Spearman Ranking Correlatie coëfficient gebruikt.Maar correlatie is iets wat met de nodige omzichtigheid moet worden bekeken. Ik zou toch van deze gelegenheid willen gebruik maken om m’n blogpost hieromtrent te vermelden: Hoe SEO †˜ranking factor†™-studies correct interpreteren†.

    Antwoord
  16. Nils van der Knaap

    Mooi overzicht 🙂 Hoewel de meeste factoren wel bekend zijn en vaak op hetzelfde neerkomen, is het toch handig om alles even op een rijtje te zien staan.

    Antwoord
  17. Erik

    Ik heb deze infographic gebruikt voor mijn artikel over de 200 ranking factoren en kwam er achter dat er wat dubbele teksten in staan, waardoor niet elk punt de juiste omschrijving heeft. Ik heb elk punt nagelopen en gekeken wat dit nu echt betekent en test het inmiddels op mijn website.
    Deze ranking factoren zal ik bijhouden om te kijken of ik ooit de complete lijst kan ontrafelen 🙂

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *