Naar
boven

Interne links meten wordt eenvoudiger met Google Analytics

Wie de in-page analytics functie van Google Analytics gebruikt weet wat het grootste probleem is van deze functie. Er wordt geen geen onderscheid gemaakt tussen dezelfde URL’s op verschillende plaatsen.

Oftewel, een klik op het logo (die naar de homepage verwijst) of een klik op “home” (in de navigatiebalk) worden bij elkaar opgeteld. Uiteindelijk kun je dan dus wel zien hoe vaak men naar de home gaat vanaf een bepaalde pagina maar weet je uiteindelijk nog niet of dat nu via het logo gebeurde of via de link in de navigatiebalk.

De waarde van deze tool was daarom zeer beperkt. Maar gelukkig heeft Google daar nu een oplossing voor gevonden!

Uitgebreide linkomschrijving

Oftewel: “je kunt nu je Google Analytics code zo aanpassen dat er voortaan onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende links die naar eenzelfde URL verwijzen”.

Hoe je dit precies moet doen: lees het helpartikel van Google Analytics. De originele aankondiging van Google Analytics vind je op hun blog.

Conclusie/mening

Het lijkt misschien maar een eenvoudige aanpassing (dat is het feitelijk ook) maar de in-page analytics rapporten worden hier wel een stuk waardevoller door!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
8 reacties op "Interne links meten wordt eenvoudiger met Google Analytics"
  • rob zegt:
    12 Nov, 2012 om 13:07

    Blijft alsnog jammer dat ze outbound links niet meenemen in de in-page analyse. Of worden deze pas zichtbaar wanneer een onclick functie is meegegeven?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 Nov, 2012 om 13:12

      Of die meegenomen worden in het in-page rapport weet ik niet, maar je moet ze sowieso wel taggen dan.

  • Marlies zegt:
    12 Nov, 2012 om 14:09

    Ja een van de ergernissen van In-Page statistieken inderdaad.. Handig! Eens kijken hoe het in de praktijk werkt..

    Reageren
  • Albert zegt:
    12 Nov, 2012 om 18:33

    Zeer handige feature wat er allang had moeten zijn natuurlijk.
    Let wel dat er een cookie voor geplaatst wordt :), al dan wel voor slechts 30 seconden… het is er toch weer een!

    Outbound links meten gaat prima in Analytics maar ook dit gaat niet zomaar en dien je zelf op te zetten inderdaad.

    Reageren
  • Ellen zegt:
    14 Nov, 2012 om 20:50

    Een eenvoudige aanpassing schrijf je.

    Dat dacht ik ook een week geleden toen ik de code toevoegde.

    Maar ik denk dat wanneer je de Nederlandse support pagina volgt je op een dwaalspoor kunt komen. Ook apart is dat de Engelstalige code anders is dan de Nederlandse code.

    Al met al heb ik hem nog niet aan het werk gezien. Heb net een onderzoek gedaan naar de vermoedelijke oorzaak. En een wijziging doorgevoerd. Ik vermoed dat ik onderwijl wel op het juiste spoor zit.

    Mijn stuiterpad hierin kun je hier lezen :
    http://www.webperspectief.nl/onderscheid-in-links-in-page-google-analytics-werkt-niet/

    Ik hoop dat ik nu de juiste oplossing heb.

    Reageren
  • Steef zegt:
    15 Nov, 2012 om 10:23

    Zijn er mensen die zelf al een positive live ervaring hebben? Wij kunnen hier niet zomaar de tags updaten dus willen de problemen (en testen) voorkomen die Ellen wel gehad heeft.

    Reageren
  • Ellen zegt:
    23 Nov, 2012 om 08:25

    Uiteindelijk heb ik het werkend gekregen. Zie hier voor een beschrijving. Dan kun je in ieder geval de valkuilen waar ik in ben gestapt voorkomen.
    http://www.webperspectief.nl/uitgebreide-linktoeschrijving-in-page-google-analytics-werkend-krijgen/

    Reageren
  • Serge zegt:
    17 Jun, 2013 om 17:42

    Is deze aanpassing ook mogelijk via de Google Tag Manager? Weet iemand dat toevallig?

    Reageren

Reageren