Naar
boven

Je hebt Pagerank en je hebt Pagerank. Eén daarvan is vrij waardeloos.

Sinds kort begeef ik me weer een beetje op Nederlandstalige “seo” fora. Met name om te kijken welke vragen er spelen, zodat we ons daarop in de zoekmachine optimalisatie cursus, die in februari gelanceerd wordt, kunnen gaan richten.

Zo kom je regelmatig vragen tegen over de Google Pagerank. Zeker nu er volgens sommigen weer een Pagerank update gaande is. En vragen is natuurlijk prima, maar het zijn de antwoorden die ik soms lees waarbij het toch begint te kriebelen…

In dit artikel behandelen we twee “soorten” Pagerank, en probeer ik voor eens en voor altijd duidelijk te maken wat het verschil is.

Pagerank: De “uitvinder”

In het kort komt het hier op neer. De Pagerank is een term, afgeleid van mede -Google- oprichter Larry Page, die gebruikt wordt door Google om de populariteit/waarde van een pagina te bepalen binnen het wereld wijde web.

Larry kwam namelijk met het ingenieuze idee om pagina’s niet alleen op basis van de relevantie te ranken in de zoekresultaten, maar ook de populariteit mee te nemen. En die populariteit wordt afgeleid van de links die een pagina ontvangt.

Vergelijk het maar met mond-tot-mond reclame. Des te meer mensen over iets prater, des te “belangrijker” het wordt.

Pagerank: de praktijk

Op basis van de inkomende links, waarbij zowel kwaliteit als kwantiteit van belang zijn, krijgt een pagina dus een bepaalde waarde. En dat noemen we dus de Pagerank.

Het precieze Pagerank getal (de exacte waarde) wordt berekend aan de hand van een bepaalde formule. Daar zal ik jullie niet mee vermoeien.

Maar wat belangrijk is om te onthouden is het volgende:

Pagerank is een continu proces, en wordt dus continu geüpdate! Verder is de exacte Pagerank-waarde van Google nooit te achterhalen, en heeft elke pagina binnen je website een eigen Pagerank.

Wil je weten hoe het Pagerank-systeem exact werkt, bekijk dan deze ontzettend technische en langdradige uitleg over Pagerank.

Toolbar Pagerank: Dat zichtbare groene balkje in je browser

Maar hoe zit het dan met dat groene balkje in de Google-toolbar wat de meeste internet marketeers in hun browser hebben staan?

Ik heb het over dit balkje:

Wat je daar te zien krijgt is de Toolbar Pagerank, ook wel TBPR geheten. In deze toolbar is de Pagerank opgedeeld in 10 stukken, en zie je dus een score op 10.

En hoewel het je een kleine indicatie kan geven, heb je er verder helemaal niks aan! Waarom, dat zal ik je hieronder uitleggen.

Toolbar Pagerank is logaritmisch

De Toolbar Pagerank is logaritmisch opgebouwd. Dit betekent in dit geval dat elke stap omhoog steeds lastiger wordt.

Bekijk de onderstaande afbeelding maar eens:

(Bron van afbeelding: Elliance)

En om het nog duidelijker te maken, volgt hieronder een voorbeeld:

  • Pagerank 1 = 10 links
  • Pagerank 2 = 100 links
  • Pagerank 3 = 1000 links
  • Pagerank 4 = 10000 links

(Belangrijk om te weten is dat we hier alleen het aantal links vermelden als voorbeeld, maar in werkelijkheid praten we hier over Pagerank-punten, die voortkomen uit de kwaliteit en kwantiteit van de inkomende links)

Zoals je in het bovenstaande voorbeeld kunt zien is de Toolbar Pagerank vrij waardeloos, en wil een “Pagerank 3” weinig zeggen. Want dat kan een pagina zijn met 1000 inkomende links, maar het kan er ook één zijn met 9999”¦

Belangrijk om te onthouden:

De Toolbar Pagerank wordt niet continu geüpdate. Teel daar ook nog eens het logaritmische verhaal bij op en de conclusie is dat de Toolbar Pagerank weinig nut heeft!

Conclusie

Hopelijk begrijp je nu iets beter wat de Pagerank daadwerkelijk is. En begrijp je ook dat de Toolbar Pagerank (vaak een obsessie voor veel internet marketeers) eigenlijk weinig waarde heeft. En het al helemaal niet gebruikt moet worden als KPI oid”¦

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
35 reacties op "Je hebt Pagerank en je hebt Pagerank. Eén daarvan is vrij waardeloos."
  • Robbert R. zegt:
    12 Jan, 2011 om 15:43

    Leuk artikel!
    Volgens mij is de pagerankformule de laatste paar jaar dusdanig veranderd dat die formule(PR(A) = (1-d) + d(PR(t1)/C(t1) + … + PR(tn)/C(tn))) die uitgelegd wordt bij het artikel waar je naar verwijst allang niet meer klopt.
    Ik kom steeds meer sites tegen die met een hele kleine hoeveelheid backlinks een veel hogere pagerank hebben dan dat je zou verwachten.
    Maar goed, alleen diegene die weinig van seo afweten of met hun kennis 4 jaar geleden zijn blijven steken maken zich druk om de pagerank.

    Reageren
  • Tony zegt:
    12 Jan, 2011 om 16:10

    Pagerank wordt inderdaad zwaar overschat… Er is echter een geval waarbij de pagerank-toolbar-waarde wel degelijk van belang is… en dat is het zwarte/grijze gebied van linkverkoop…

    Als je textlinks wilt verkopen op je website dan is de toolbar-pagerank waarde in feite de belangrijkste variabele om te bepalen wat een link waard is (uitzonderingen absoluut daargelaten)

    Maar een pagina met PR=2 of 3 heeft een heel andere waarde dan PR=4 of 5 of hoger….

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 Jan, 2011 om 16:14

      Dag Tony,

      Ik begrijp je reactie, maar ben daar erg op tegen :-). Tekstlinks verkopen voor Pagerank is niet verstandig, en kan je een ban opleveren.

      En dan nog kan er tussen een Pagerank 2 en een Pagerank 3 een verschil zitten van slechts 1 link… Maar ik ben het wel met je eens dat een Pagerank 1 of Pagerank 5 verschil genoeg is ;-).

    • Steven Sack zegt:
      18 Jan, 2011 om 15:43

      Erg interresant stukje. Maar Karel, je bedoeld dus dat je een ban kunt krijgen na het verkopen van een tekstlink. Maar hoe komt Google hierachter of valt het dusdanig op als de link naar je website alleen voorkomt op websites met een hoge PR?

    • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
      18 Jan, 2011 om 16:13

      @Steven,
      Bedoel je tekstlink kopen of verkopen?

      Wat betreft verkopen zijn er nog steeds een hoop sites die een openlijke knop “link kopen” hebben en die vooral nofollow links op de site hebben.

      Als je veel links hebt van dit soort sites en geen andere links dan kunnen er lampjes gaan branden bij Google. Hier gaat het voornamelijk om links van verkopende sites in combinatie met een opvallend en niet-natuurlijk backlinkprofiel.

  • Kris Vanhuyse zegt:
    12 Jan, 2011 om 16:15

    Uit volgend artikel blijkt dat Google de Pagerank al niet meer heeft geupdate sinds april 2010: http://bit.ly/ebPUeV

    Reageren
    • Groene webhosting zegt:
      12 Jan, 2011 om 22:07

      Dat is dus de toolbar pagerank. Die zoals gezegd een stuk minder relevant is.

      Leuk artikel Karel, zeker met bijbehorende illustraties maakt het het pagerank verhaal in een relatief korte tekst vrij inzichtelijk.

    • Outlet zegt:
      13 Jan, 2011 om 00:05

      Er is geen grootschalige pagerank update meer geweest. Gisteren heb ik toevallig nog een pagerank update van gehad.

      -Mail SEOmonitor.nl-

      Een spider van SEOmonitor.nl heeft zojuist geconstateerd dat een URL die u heeft toegevoegd aan uw account een Google pagerank wijziging heeft ondervonden, de gegevens van deze wijziging zijn:
      URL Google PageRank update Geconstateerd op
      WEBSITE.nl van 0 naar 1 11-01-2011 om 13:30

  • Martine Bakx zegt:
    12 Jan, 2011 om 23:11

    Weet je ook de factor per punt? Je gebruikt nu de factor 10.
    In mijn ogen is pagerank belangrijk, ook al zijn de punten niet lineair en wordt ie niet continu geupdated.
    Pagerank wordt niet alleen bepaald door links. Ik zie het als een waarderingssysteem dat afhangt van 1001-variabelen; hoe vaak een pagina bezocht wordt, hoe lang men op die pagina blijft, hoe men de pagina gevonden heeft, hoe de pagina is opgebouwd, hoe de pagina in de structuur van de website zit etc. etc.
    Ik heb een blog, dat startte met pagerank 3, terwijl er nog amper extern naar gelinkt was.

    Reageren
  • Kris Vanhuyse zegt:
    13 Jan, 2011 om 08:58

    @Outlet
    Ik veronderstel dat nieuwe website die nog geen pagerank hebben, deze ook niet toegewezen zullen krijgen. Uw pagina die van pr 0 naar 1 werd geupdate, zal waarschijnlijk deel uitmaken van een domein die reeds een pagerank bezit.

    Reageren
    • Outlet zegt:
      13 Jan, 2011 om 19:33

      Het ging hier om een domeinnaam van 1,5 jaar oud. Deze website had vorig jaar een pagerank 2. Website is half jaar geleden offline geweest (wegens gehackt). Nu stond er sinds 3 weken terug iets op en is de pagerank terug naar 1 gegaan.

  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    13 Jan, 2011 om 09:09

    De toolbar pagerank doe ik helemaal niets mee. Zoals hierboven al vermeldt, het kan handig zijn linkverkopers. Vooral als die links verkocht worden aan mensen die denken dat de ToolbarPR (op zichzelf) waarde heeft.

    Als het gaat om een getal dat aan een pagina wordt gehangen gebruik veel liever de Page authority en Domain authority zoals deze uitgerekend worden door SEOMOZ.

    Als je met Pagerank wilt werken dan kun je volgens mij het beste gaan werken met het concept pagerank en verdeling daarvan over de website.

    Reageren
  • Bannerpen zegt:
    13 Jan, 2011 om 10:26

    Ben het wel eens met het artikel. Eigenlijk is een pagerank update een ‘kijkje in de keuken van google’. Je krijgt een momentopname van waar jouw pagina staat volgens google.

    @outlet Bedankt voor het noemen van SEOmonitor.nl. Ik wist van het bestaan van een (nuttige) dergelijke dienst niet af. Heb mijn websites er direct aangemeld. ;)

    Reageren
  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    13 Jan, 2011 om 11:25

    @bannerpen,
    Dat is dan wel een kijkje met een heleboel filters. Wat leidt je precies af uit de Toolbar Pagerank? Er zijn andere methoden om de kracht van je pagina’s te meten buiten de toolbar pagerank.

    Reageren
  • Relatiegeschenken zegt:
    13 Jan, 2011 om 16:57

    Interessant stuk. Ik denk trouwens wel dat Google de Pagerank na april heeft geüpdate want mijn site is onlangs wel gestegen in PR.

    Reageren
    • Outlet zegt:
      13 Jan, 2011 om 19:35

      Toevallig een nieuwe website op oude domeinnaam?

  • file informatie zegt:
    14 Jan, 2011 om 13:39

    Hallo Henk-Jan,

    Is de ‘echte’ pagerank ook ergens te achterhalen?

    Groet,
    Martin

    Reageren
  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    14 Jan, 2011 om 15:36

    Bij Google zelf en daarmee zo goed als onbereikbaar.

    Er zijn echter wel systemen die bij benadering proberen te schatten hoe sterk een pagina is, alleen is dat dus niet de officiele pagerank.

    Reageren
  • janis zegt:
    18 Jan, 2011 om 14:41

    Zou wel handig zijn om webpagina te vermelden die wel de juiste up-to-date pagerank geeft.

    gr.

    Reageren
  • Kees Schepers zegt:
    18 Jan, 2011 om 15:01

    Interresant artikel. Toch geeft de toolbar wel een redelijke indicatie maar het is nu duidelijk dat de zoekresultaten niet per definitie hierop gebaseerd zijn.

    Wat ik wel moet zeggen overigens; of het is puur toeval (kan ook). Normaal stond mijn site 10e plaats 1e pagina op een keyword en langzaam steeg ik naar de 8e plaats.

    Maar volgens diverse bronnen zou er op 31 oktober 2010 een pagerank ‘update’ zijn geweest, en ik dacht dat dit alleen effect had op de zichtbare pagerank, maar precies op die datum ging mijn site op dat zoekwoord een paar plekken omlaag (2e pagina dus) en de volgende dag stond ik ineens tweede! En nu in tussentijd ben ik zelfs naar de eerste plek gesprongen.

    (Het gaat trouwens om keyword ‘polyesterhars’)

    Wat mij dus doet vermoeden dat Google wel continue intern de pagerank update en deze gebruikt voor ranking maar dat Google ook 3 maandelijks een grote ‘schoonmaak’ houdt van de zoekresultaten en ranking.

    Reageren
  • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
    18 Jan, 2011 om 15:24

    @Janis, de up to date pagerank is niet openbaar. De waarde bij benadering die ik noem is de SEOMOZ waardering.

    @Kees, het kan een indicatie geven. Je weet echter niet hoe de toolbar pr bepaald wordt en daarmee is het op zijn best een onduidelijke indicator. Zelf maak ik ter indicatie gebruik van seomoz.

    Helemaal los daarvan is het handig om niet te vergeten dat kracht van de pagina wel een factor is maar niet losgezien kan worden van relevantie van dezelfde pagina. Ook een signaal als versheid van nieuws kan zorgen dat rankings fluctueren omdat er steeds verse info bovenin de ranking opduikt en daarmee de statische items omlaag drukt.

    wat mij betreft ligt er gewoonweg teveel nadruk op de toolbar pagerank. Uiteindelijk telt je positie in Google en vooral de hoeveelheid verkeer die je binnenkrijgt via Google.

    Reageren
  • Luc zegt:
    18 Jan, 2011 om 16:19

    De pagerank (lees Toobar Pagerank) is een indicator voor de populariteit van de betreffende pagina.

    Het zegt echter niks over relevantie. Een link van een (voor jouw zoekwoord) relevante pagina met een Pagerank van 0 kan veel meer waarde hebben, dan een link van een totaal niet relevante pagina met een PR van 5.

    Voor de ‘technische SEO specialisten’ mag Pagerank dan ook waarde hebben, maar een ervaren SEO specialist zal hier hooguit met een schuin oog naar kijken.

    Reageren
    • Erik (bedrijfopzetten.nl) zegt:
      18 Jan, 2011 om 16:51

      Wat is het verschil tussen een “technische’ en een “ervaren” SEO specialist.

  • Groene webhosting zegt:
    19 Jan, 2011 om 16:22

    @ onder andere Outlet.

    Zoals Karel duidelijk aangeeft, en ook Erik en Luc in de reacties.
    De “pagerank” updates die aangehaald worden zijn dus niet de pagerank waar je je op wilt focussen. Google update zo nu en dan de toolbar pagerank, die imho slechts een ruwe indicator is over de prestaties van je website binnen google.

    Ik zou het niet gebruiken als ijkpunt voor je SEO, mede ook gezien de beperkte updates.

    Reageren
  • Bannerpen zegt:
    20 Jan, 2011 om 17:23

    Nu het toch over pagerank gaat. Er zijn geluiden dat er vandaag een grote PR update gaande is. (los van de discussie over het belang ervan;)

    Reageren
  • Kris Vanhuyse zegt:
    21 Jan, 2011 om 10:05

    Blijkbaar heeft google gisteren een grote pagerankupdate uitgevoerd. Heel wat, van de door ons ontwikkelde websites, hebben nu een hogere pagerank.

    Reageren
  • platinaprijs zegt:
    04 Feb, 2011 om 19:20

    Die Toolbar PR mag dan voor kenners vrij waardeloos zijn, op de gemiddelde webmastersite is dit getal toch het ultieme status symbool.
    Ik hou het wel bij de SERPs, daar draait het echt om.

    Reageren
  • pe-opleidingen.nl zegt:
    10 Feb, 2011 om 17:31

    dank voor het artikel. pagerank wordt volgens mij wel geupdate. seomoz is inderdaad een betere indicator.
    vr groet
    bert

    Reageren
  • Fred Zoer zegt:
    12 Feb, 2011 om 21:56

    Met veel plezier lees ik je artikelen, Karel. Maar dat over de pagerank is volgens mij niet juist. Als voorbeeld geef ik je de site http://www.db-s.nl, die slechts weinig inkomende links heeft, maar toch een pagerank van 3 heeft.

    Reageren
  • remco zegt:
    25 Jun, 2011 om 18:59

    Leuk artikel maar ben het er toch niet mee eens.

    Het kan wel zijn dat er veel verschil zit in een pagerank 1 of een 5 maar het is toch wel handig dat als je een link op een pagina aanvraagt dat je weet dat het niet een site is met pagerank 1 .

    En daarnaast is het niet per definitie verkeerd om links te kopen zolang dit maar is om bezoekers naar je site te krijgen want daar gaat het toch allemaal om.

    Reageren
  • Erik zegt:
    27 Jun, 2011 om 10:41

    @remco,
    Waar ben je het precies niet mee eens? Volgens mij staan jouw stellingen ook op die manier in het artikel.

    Als je een link aanvraagt kan het idd handig zijn om iets meer te weten over de kracht van de pagina. De vraag is echter of de Pagerank nog wel de belangrijkste/enige indicator daarvan is en ten tweede hoe je achter de pagerank kan komen. Die balkjes hecht ik in elk geval weinig geloof aan. Zelf gebruik ik daarvoor liever de cijfers van SEOMOZ.

    Links kopen voor verkeer is helemaal prima. Wat google betreft zet je kooplinks onder nofollow. Als het je om het verkeer gaat maakt dat immers niks uit. Koop of verkoop je links voor de pagerank dan kan dat uiteindelijk je positie in de zoekmachines schaden. Echter, meestal niet direct op de korte termijn. De vraag is dan eigenlijk wat je doelen zijn en/of je denkt dat je onder de radar kan blijven.

    Reageren
  • Robby zegt:
    24 Jun, 2012 om 01:32

    Ik denk dat pagerank ook vandaag nog zeker belangrijk blijft al is de structuur hoe ze dit opbouwen niet echt duidelijk. Men houdt dan ook met zoveel zaken rekening alvorens een pagerank op je website te zetten.

    Reageren
  • niels zegt:
    26 Apr, 2013 om 14:25

    Wat is nu het belangrijkste? pagerank of content? hoor hier elke verschillende verhalen over

    Reageren
  • Ramona zegt:
    21 Okt, 2013 om 00:41

    Beide

    Reageren
  • Jaap zegt:
    17 Jul, 2014 om 21:42

    Met content creëer je content!
    Dus zorg voor de juiste content en dan krijg je de waardering van Google.

    Reageren

Reageren