Naar
boven

Snelle online marketing updates voor tussendoor

korte online marketing updates

In december zijn we vaak al druk genoeg met andere dingen, vind je ook niet? Toch wil je natuurlijk graag op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van adverteren of SEO. Daarom hier wat snelle updates voor je, zodat je gauw weer verder kunt met het voorbereiden op de feestdagen!

Advertentievarianten

Een nieuwe update in de AdWords interface is “Advertentievarianten”. Hiermee kun je gemakkelijk over het gehele account, of voor diverse campagnes naar keuze, een variant maken op bestaande advertenties en deze testen voordat je de advertenties overal toepast.

Stel, je wil bepaalde delen van de advertentie testen, zoals een andere kop of beschrijving. Dan kun je dit doen zonder de gehele advertentie te hoeven aanpassen. Je kunt er ook voor kiezen om de twee koppen die zijn ingesteld voor alle advertenties om te ruilen, zodat je het effect hiervan kunt meten. Je kunt het zien als een A/B-test maar dan in bulk. Ideaal toch?

advertentievarianten adwords

Zodra je tevreden bent met de testresultaten van de advertentievarianten, kun je de aangepaste advertenties toepassen op de campagne. Je kunt ook de bestaande advertenties vervangen of nieuwe advertenties maken met de varianten.

Langere meta descriptions

Op SEO vlak is er ook een wijziging geweest. Het gaat om de meta descriptions in de zoekresultaten van Google. De meta description is, zoals je vast al weet, de beschrijving van een pagina in een organisch zoekresultaat. Voorheen was het maximaal aantal tekens dat getoond kon worden 155-160, nu is dit aantal 230!

In de tool van RankRanger is dit te zien in de resultaten van het gemiddelde aantal tekens dat gebruikt wordt in de beschrijving.

meta description lengte

Het voordeel hiervan is dat je met een langer organisch zoekresultaat een groter aandeel pakt op de zoekresultatenpagina ten opzichte van bijvoorbeeld concurrenten.

Maar: houdt dit nu in dat je standaard je meta descriptions langer moet gaan maken? Het antwoord is nee. Google heeft bij Search Engine Land aangegeven dat het gaat om een dynamisch proces: dit betekent dat niet alle langere meta descriptions getoond worden. Het wordt eigenlijk bekeken per zoekopdracht en per pagina: als er meer of betere beschrijving nodig (of beschikbaar) is volgens Google, zal de zoekmachine (relevante) content van de pagina pakken en die tonen in de meta description.

Google Trends

Google Trends is een website waarbij je voor zelf ingegeven woorden een trend kan zien. Als je bijvoorbeeld jassen verkoopt, kun je zien wanneer de online vraag naar winterjassen toeneemt en weer afneemt. Hierop kun je je marketinginspanningen toespitsen.

Nu is deze website op zichzelf niet nieuw, maar wat wél nieuw is zijn de mogelijkheden om een trend van een kanaal te bekijken. De kanalen die je nu ook kunt bekijken zijn van Google Afbeeldingen, Google Nieuws, Google Shopping en zoeken op YouTube. Een voorbeeldje zie je hieronder:

google trends voorbeeld screenshot

Natuurlijk houden we je in 2018 ook steeds op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen online marketing!

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick Doornbos
Rick is online marketing consultant bij KG Online Marketing. Rick is de airconditioning van ons bedrijf. Zelfs bij de meest lastige problemen houdt hij zijn hoofd koel.
Wees de eerste die reageert!

Reageren