Naar
boven

Stuur jij ook een tekstversie van je e-mail?

Veel marketeers denken dat het versturen van tekstversies van e-mailings iets uit het verleden is. Dat het nu ook niet meer nodig is om een tekstversie met een HTML-versie van je e-mailing mee te sturen. In werkelijkheid is het echter nog steeds nodig en aangeraden een tekstversie mee te sturen met je opgemaakte HTML-mails. Hieronder geef ik graag een aantal redenen waarom:

Niet alle programma’s ondersteunen HTML

E-mailprogramma’s kunnen tegenwoordig veel beter met HTML omgaan. Toch kun je er nog niet vanuit gaan dat clients, op zowel mobiele als op desktopapparaten, HTML altijd volledig ondersteunen. Als je alleen HTML-nieuwsbrieven verstuurt, worden deze in die gevallen niet goed of helemaal niet weergegeven. Door een tekstversie van je e-mail mee te sturen voorkom je dit soort gevallen en voorkom je frustratie aan de kant van je ontvanger.

Spamfilters letten ook op!

Een ander voordeel van de tekstversie: spamfilters letten er op of je een tekstversie meestuurt. Spammers houden hier namelijk geen rekening mee. Het meesturen van een tekstversie draagt daarom ook bij aan een betere deliverability van je e-mailings.

Je lezers vinden het prettig

Het lijkt bijna ondenkbaar, maar het kan zijn dat er onder je e-mailontvangers nog een groep zit die liever een tekstversie van je e-mail leest in plaats van de opgemaakte HTML-versie. Zij schakelen HTML bewust uit in hun e-mailprogramma.

Sommige e-mails stuur je beter als tekstversie

Sommige servicemails en transactionele e-mails, zoals orderbevestigingen, verstuur je beter zonder al te veel HTML-opmaak. Dit soort mailtjes worden vaak snel gescand en daarvoor is een tekstversie juist geschikt.

Tips voor het opstellen van tekstversies

Nog enkele tips voor het gebruiken van een tekstversie naast je HTML e-mails:

  1. Schrijf je hyperlinks uit. Je kan geen code gebruiken in je tekstversie dus Klik hier voor de aanbieding bijvoorbeeld werkt niet.
  1. Gebruik je een softwaresysteem (bijvoorbeeld Copernica) voor het verzenden van e-mails en heb je een HTML-document gekopieerd als basis voor een nieuwe e-mail? Let dan op dat je ook de tekstversie weer aanpast. Het staat vrij knullig als je HTML-nieuwsbrief van november de tekstversie van je nieuwsbrief van oktober bevat.
  1. Aansluitend op de bovenstaande tip. Let erop dat de content en lengte van je tekstversie vrijwel overeenkomt met de HTML-versie. Er zijn namelijk spamfilters die hier ook naar kijken. Het spreekt dus voor zich wat deze spamfilters doen wanneer jouw HTML-versie veel content bevat, en de tekstversie slechts een korte samenvatting”¦ een rechtstreekse verwijzing naar de spamfolder.
  1. Ook al zit er vrij weinig opmaak in je tekstversie, zorg er wel voor dat hij makkelijk te lezen is door gebruik te maken van verschillende alinea’s en bullet points.

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Michael Linthorst
Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketingsoftware voor e-mailmarketing, webpagina's, mobile en automatische campagnes. Meer dan 5.000 gebruikers vertrouwen dagelijks op de succesvolle werking van Copernica Marketing Software.
2 reacties op "Stuur jij ook een tekstversie van je e-mail?"
  • Peter zegt:
    14 Dec, 2012 om 09:51

    Hoewel ik ook van mening ben dat een tekstversie meesturen verstandig is (hoewel vrijwel alle apparaten tegenwoordig gewoon HTML ondersteunen), vraag ik me af waarop de genoemde argumenten gebaseerd worden.

    Is er daadwerkelijk onderzoek gedaan naar mensen die plain tekst aanvinken ipv HTML? Hetzelfde voor de spamfilters, is dit echt zo?

    Waarom is een orderbevestiging beter in plain tekst, een HTML mail kan je net zo snel scannen. Ook de grote partijen zoals Amazon versturen gewoon HTML bevestigingen.

    Reageren
  • Jason zegt:
    15 Dec, 2012 om 14:08

    Interessant artikel, alleen heb ik een vraag mbt:

    ‘1.Schrijf je hyperlinks uit. Je kan geen code gebruiken in je tekstversie dus Klik hier voor de aanbieding bijvoorbeeld werkt niet.’

    Ik heb tekstversies van emails gezien die wel soortgelijke links bevatten. Betekent dit dat ze ook HTML opgesteld zijn?

    En wat is de beste manier om een tekstversie samen met een HTML versie te versturen?

    Alvast bedankt, Jason

    Reageren

Reageren