Naar
boven

Tips om je klantvriendelijkheid te verhogen met Twitter

Social media, de naam zegt het al, dat is sociaal. Je kunt er mensen ontmoeten, je gevoelens delen en contacten onderhouden. Dat geldt ook voor bedrijven. Zo kan je als bedrijf op een vrij simpele manier je gastvrijheid en klantvriendelijkheid naar een hoger niveau brengen door middel van Twitter.

Dat geldt voornamelijk voor bedrijven waarbij contact met klanten sowieso al heel belangrijk is, bijvoorbeeld restaurants en hotels, maar eigenlijk kan vrijwel elk bedrijf er wel iets mee. Hoe dan? Dat gaan we in dit artikel bespreken.

klantvriendelijkheid tweeten

Een warm welkom

Een leuke manier om Twitter te gebruiken is om mensen via dit kanaal te begroeten. Komt een gast binnen in je hotel, begroet hem of haar dan na het inchecken met een leuke Tweet. Probeer het zo persoonlijk mogelijk te maken. Bijvoorbeeld: “@linda12 Heel veel plezier de komende dagen! Mocht je nog tips kunnen gebruiken over Breda, bij de receptie weten ze de leukste plekjes!”. Zo zorg je ervoor dat je gasten zich een beetje speciaal voelen en dat is iets wat vaak nog lang blijft hangen.

Je kunt je klanten ook al veel eerder een persoonlijk berichtje sturen. Bij de boeking kun je bijvoorbeeld al een Tweet sturen met: “@lisa23 Leuk dat je bij ons geboekt hebt Lisa. De 23e verwelkomen we je graag in ons hotel. Drink je koffie of thee?”.

Om dit het beste uit te kunnen voeren vraag je al bij de boeking om de username van de gast en probeer je bij het inchecken een persoonlijk gesprekje aan te gaan, waardoor je de Tweet zo persoonlijk mogelijk kunt maken.

Luister en ben behulpzaam

Je kunt Twitter ook gebruiken om naar je klanten te luisteren en ze vervolgens te helpen. Laat je klanten weten dat ze je kunnen tweeten wanneer zij vragen hebben en probeer hier maximaal binnen een dag op te reageren, maar het liefst sneller.

Zoek ook eens op je bedrijfsnaam. Alle Tweets waarin jouw bedrijf wordt genoemd komen dan omhoog. Staan er klachten tussen? Ga hier dan op in en probeer met een gepaste oplossing te komen. Zorg er wel voor dat je geen openbare discussies aangaat. Moet er iets besproken worden doe dit dan via een privébericht.

Geeft iemand juist een compliment? Bedank diegene dan en biedt ze eventueel iets extra’s, zoals bijvoorbeeld een kortingscode, om ze nog net iets blijer te maken. Zo creëer en behoud je trouwe klanten.

Speciale aandacht

Wanneer je gegevens van je klanten goed opslaat kan je daar erg leuke dingen mee doen. Stel je hebt de geboortedatum en Twitter username van iemand die ooit in je hotel is verbleven. Stuur dan op zijn verjaardag een leuke Tweet met felicitaties en de vraag wanneer hij weer eens langs komt. Zo geef je diegene wat speciale aandacht én ben je weer even terug in zijn gedachten.

Des te meer info je van iemand hebt, des te meer je hier mee kunt. Heb je tijdens een gesprekje iets anders opgevangen waarover je hen een Tweet kan sturen, bijvoorbeeld dat diegene naar Lowlands gaat dit jaar, gebruik dit dan. Zoek snel even op wanneer Lowlands begint en plan meteen een Tweet in voor de dag daarvoor waarin je hem heel veel plezier wenst.

Wanneer je gebruik maakt van social media management software kan je zoiets meteen inplannen.

Gebruik jij social media al voor dat beetje extra contact met je klanten? Hoe pak jij dit aan?

 

Onze hulp nodig met Twitter?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lisa de Wit
Lisa de Wit is een full-time Marketing Management studente en tevens een part-time blogger voor VrijdagOnline. VrijdagOnline realiseert professionele websites. Als blogger schrijft Lisa voornamelijk over SEO, Social Media en over de issues die men dagelijks tegenkomt in de online marketing wereld en vooral hoe je hier als bedrijf op de juiste manier mee om kan gaan.
2 reacties op "Tips om je klantvriendelijkheid te verhogen met Twitter"
  • Karel Geenen zegt:
    12 Sep, 2014 om 10:54

    Erg leuke en nuttige tips Lisa! Nu nog een kwestie van ook daadwerkelijk doen ;-).

    Reageren
  • Gust van Dijk zegt:
    19 Sep, 2014 om 14:32

    Wij vinden het ook een leuke tip. Eens kijken hoe we dat gaan fixen?

    Edit: Geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b.

    Reageren

Reageren