Naar
boven

Zijn jouw updates écht leuk? Facebook rolt nieuwe Page Insights uit

Facebook heeft onlangs nieuwe pagina statistieken geïntroduceerd voor paginabeheerders. Met de nieuwe Page Insights is het mogelijk om veel dieper te duiken in de data en te zien welke updates het beste werken voor jouw Facebook fans.

Met de nieuwe Page Insights kun je namelijk precies zien welk type bericht het meeste succes heeft. Wat er allemaal nieuw is, laat ik zien aan de hand van onze Facebook fanpage.

FB statistieken

Wat kunnen we allemaal analyseren?

De nieuwe statistieken zien er goed uit, overzichtelijk en mooi vormgegeven, maar wat kunnen we eigenlijk allemaal bekijken? Dit valt samen te vatten in de volgende 4 punten:

  • Overzicht – Weekoverzicht met o.a. aantal vind-ik-leuks, bereik van berichten, acties (bv. reacties en gedeelde berichten) en prestatie van 5 recentste berichten.
  • Pagina – Aantal vind-ik-leuks, hoe ontstaan de vind-ik-leuks en wat is het verloop hiervan.
  • Berichten – Welke soort berichten het beste presteren en wanneer (tijdstip) bekijken fans de pagina en berichten.
  • Personen – Demografische gegevens over fans (mensen die de pagina leuk vinden), mensen die worden bereikt én betrokken personen (die interactie hebben gehad met de pagina).

Overzichtsrapport

Het overzicht is te vergelijken met een dashboard in Google Analytics. Het geeft een eerste indruk van de prestatie van je pagina. Waarbij je in één overzicht kunt zien hoe het ervoor staat. Eigenlijk is het de samenvatting van alle statistieken die te zien zijn in Page Insights.

FB overzicht1

Hoe staat het ervoor met de pagina?

FB vind ik leuks

Zodra je klikt op Pagina kom je direct op het tabblad “Pagina-vind-ik-leuks” uit. Hier zie je terug hoeveel keer er op “Vind ik leuk” of “Vind ik niet leuk” is geklikt en wat de herkomst van de Vind-ik-leuks is. Je kunt deze statistieken bekijken per week, maand of kwartaal. Klik hiervoor op een periode rechtsboven in de eerste tijdlijn.

tijdlijn per wk mnd kwartaal

Dit is bijvoorbeeld het verloop van onze pagina waarbij ik kijk naar afgelopen maand. Waarbij ik, om erachter te komen wat een bepaalde piek heeft veroorzaakt, met de muis over de grafiek hover.

muis hoveren fb likes
Wanneer je vervolgens klikt, krijg je de details te zien:

details vind ik leuks

Deze functie geldt overigens voor alle grafieken en is zeer handig. Het is een stuk makkelijker om te zien welk (soort) bericht voor veel interactie heeft gezorgd.
In onderstaande afbeelding heb ik op het tabblad “Bereik van bericht” geklikt op de piek van 31 juli. De details laten zien om welke statusupdate het gaat.

bereik van bericht details

Op het tabblad Bereik van bericht vind je terug hoeveel mensen je berichten hebben gezien, hoe het bereik is vergroot (d.m.v. likes, gedeelde berichten en reacties) en hoe het bereik is verkleind (d.m.v. verbergen, markeren als spam en vind-ik-niet-meer-leuks).

Het laatste tabblad is Paginabezoeken, waar je naast de bezoeken van de pagina zelf ook de diverse tabbladen (indien aanwezig) worden meegenomen. Erg handig,want hoe kom je er anders achter of jouw call-to-action op je pagina werkt?

Pagina bezoeken

Tevens is te zien waar vandaan bezoekers op je fanpage terecht komen en welke andere activiteiten er hebben plaatsgevonden. Maak jij bijvoorbeeld gebruik van Aanbiedingen of Inchecken dan vind je de gegevens daarvan ook terug op het tabblad Paginabezoeken.

Vergelijken van data

Het is tevens mogelijk om de gemiddelde prestaties t.o.v. vorige periode te vergelijken, dit doe je door rechts van de grafieken op de statistieken te klikken.

vergelijken vind ik leuks

Welke berichten werken het beste?

rapport berichten

Een van de meeste interessantste rapporten is het rapport Berichten, waarin je kunt vergelijken welke berichten het beste werken. Door op een bericht te klikken in het overzicht kun je tevens precies zien welke acties zijn ondernomen n.a.v. het bericht.

Details statistieken bericht

Daarnaast is het in de grafiek zelf ook mogelijk om verschillende statistieken weer te geven in de kolommen. Deze selecteer je door op de pijltjes rechts bovenaan de grafiek te klikken.

opties statistieken rapport berichten

Wanneer zijn je fans online?

Muis hoveren dag fans online

Door te analyseren wanneer fans van je pagina online zijn, kun je de momenten waarop je je berichten deelt daar op afstemmen. Door te hoveren op een bepaalde dag verschijnt de trend van die dag in de grafiek.

Rapport Personen

Personen rapport

Voor de komst van de nieuwe statistieken kon je de demografische gegevens bekijken van iedereen die je bereikte. Nu is dat uitgebreid met personen die interactie hebben gehad met jouw pagina, oftewel: betrokken personen. Dit geeft inzicht in de soort content die goed aanslaat bij je fans, info die je kunt gebruiken voor je strategie!

Wat betekenen deze nieuwe statistieken voor pagina beheerders?

Buiten het feit dat meer inzicht een betere basis voor een strategie betekent is er nog een ander bijkomend voordeel. Doordat je nu échte data in handen hebt, hiermee bedoel ik data waarop je echt actie op kunt ondernemen, is het makkelijker te verantwoorden waarom je bepaalde investeringen doet.

Het nieuwe dashboard zorgt ervoor dat je meer en beter inzicht hebt en hiermee ook gerichter kunt sturen. Je baseert de strategie niet langer op impressies, maar op Vind-ik-leuks, gedeelde berichten én kliks!

Heb jij al toegang tot de nieuwe Page Insights?

Onze hulp nodig met Facebook?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
7 reacties op "Zijn jouw updates écht leuk? Facebook rolt nieuwe Page Insights uit"
  • Nils van der Knaap zegt:
    12 Aug, 2013 om 12:09

    Deze statistieken zijn inderdaad veel beter en overzichtelijker. Eigenlijk vreemd dat dit nu pas zo is uitgerold, maar beter laat dan nooit :)

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      12 Aug, 2013 om 16:51

      ;-) dank voor je reactie Nils.

  • Jeroen zegt:
    14 Aug, 2013 om 09:22

    Had het al wel een paar keer bekeken, maar weet nu wat ik er meer mee kan doen.
    Gr Jeroen

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      14 Aug, 2013 om 09:47

      Goed om te horen Jeroen!

  • Lisa zegt:
    09 Dec, 2014 om 10:58

    Kan je ook in de statistieken terug vinden welke personen op Like hebben gedrukt? zo dat je persoonlijk contact met ze op kan nemen.

    Gr Lisa

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      10 Dec, 2014 om 09:46

      Hi Lisa,

      Nee dat is via de FB statistieken niet mogelijk. Je moet eerst zorgen dat je FB gebruikt als de pagina (door rechts bovenin het scherm op het pijltje te klikken en vervolgens de pagina te kiezen).

      Daarna kun je op het icoontje rechts van startpagina klikken (poppetjes) en zie je wie de pagina heeft geliked.

      Je krijgt alleen mensen te zien die dit toestaan middels hun privacy-instellingen.

      Groet,
      Lianne

  • Thomas zegt:
    30 Aug, 2015 om 18:34

    Goede avond,

    Is er ook een bepaalde mogelijkheid hoe ik er snel achter kom hoe oud de volgers zijn van mijn facebook-pagina?
    En kunnen de statistieken van Facebook ook weer verstuurd worden?

    Groet,

    Thomas

    Reageren

Reageren