Naar
boven

Zo klikken er meer mensen op jouw zoekresultaat in Google! (1)

Om de volgorde van de zoekresultaten te bepalen maakt Google gebruik van 200+factoren. Naar veel van die factoren hebben we het gissen.

Een factor die volgens mij zeker niet onderschat mag worden is het doorklikpercentage van de zoekresultaten. In dit artikel gaan we dit eens nader bekijken en geef ik je een aantal tips voor een hoger doorklikpercentage.

Doorklikpercentage een rankingfactor? Lijkt me logisch!

De vraag is of het doorklikpercentage binnen de zoekresultaten ook daadwerkelijk een rankingfactor is. Ik denk van wel. Sterker nog, het zou zelfs niet zo slim zijn om die factor te negeren.

Of iemand op een resultaat klikt hangt namelijk af van het feit of dat het zoekresultaat ook aansluit bij de zoekopdracht en zoekintentie.

Stel een zoekresultaat staat, op basis van de andere factoren, op de eerste plaats. Maar er is niemand die er ook op klikt. Voor Google is dit een indicatie dat de titel en omschrijving dus niet aansluiten bij de zoekopdracht.

Andersom geldt natuurlijk hetzelfde. Staat een zoekresultaat op de 8ste plaats maar ontvangt hij veel meer klikken dan zeg bijvoorbeeld de 5de plaats dan is dit ook een teken voor Google.

Google wil de beste gebruikerservaring bieden en de meest relevante resultaten vertonen. Gebruikers staan dus centraal. Besef dat er eigenlijk maar weinig factoren zijn waarbij het standpunt van de gebruiker wordt meegenomen (terwijl dat wel de input is die als meest belangrijk kan worden beschouwd). Het doorklikpercentage is er eentje van.

Het verhogen van het doorklikpercentage

Het is dus zaak om het doorklikpercentage van de zoekresultaten te verhogen. Allereerst zullen we moeten kijken welke zaken we kunnen optimaliseren.

In een zoekresultaat hebben we direct invloed op:

  • Titel
  • Omschrijving
In het bovenstaande voorbeeld zien we respectievelijk de titel (blauw), de URL (groen) en de omschrijving (zwart).

Let op: het komt (steeds vaker) voor dat Google zelf een omschrijving kiest op basis van de zoekopdracht. Voor de titel geldt dit ook, zij het in mindere mate. Dit onderstreept nogmaals het belang wat Google hecht aan een goed doorklikpercentage.

Dit artikel bestaat uit drie delen. Het tweede deel vind je hier. Het laatste artikel met tips hoe de verschillende onderdelen te optimaliseren, verschijnt later deze week.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
11 reacties op "Zo klikken er meer mensen op jouw zoekresultaat in Google! (1)"
  • Dennis zegt:
    12 Dec, 2011 om 16:18

    Sorry dat ik het zeg maar vind dit een beetje verneukeratief, de titel ´belooft´namelijk dat je er achter kan komen hoe meer mensen doorklikken op jouw zoekresultaten.
    Vervolgens is het enkel een kort stukje over dat een hogere CTR waarschijnlijk (zonder testcase of cijfers o.i.d.) een ranking factor is en dat later deze week het ‘echte’ stuk komt met tips e.d.
    Liever had ik dan het stuk in 1 keer gelezen…

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      12 Dec, 2011 om 16:24

      Bedankt voor je eerlijke reactie Dennis, stel ik erg op prijs!

      Het was in eerste instantie ook de bedoeling om er 1 artikel van te maken. Echter bleek gaandeweg dat het dan een te groot artikel zou worden, vandaar dat ik het in stukken heb gehakt.

  • Mariska van Dasselaar zegt:
    13 Dec, 2011 om 08:45

    Logisch dat je het in stukjes hakt, Karel, want je kunt hier inderdaad veel over schrijven. Ik kijk uit naar de volgende artikelen.

    Reageren
  • Oscar zegt:
    13 Dec, 2011 om 10:27

    Dit is heel belangrijk ja.

    Ik heb laatst enkel de titel veranderd van een blogpost en die is van plek 12 naar plek 2 gegaan op een zoekwoord met een hoog zoekvolume. Dit allemaal binnen enkele weken.

    Meestal jat ik gewoon titels van blogposts die het beste ranken en vervang ik alleen het zoekwoord voor de nieuwe blogpost.

    Reageren
  • Dennis zegt:
    13 Dec, 2011 om 15:21

    @Karel: Ik lees je stukken altijd graag en vind ze erg informatief voor zowel beginners als gevorderden.
    Deze post viel bij mij alleen een beetje onder de categorie ‘verkeerde’ linkbait, excusez moi voor de ietwat botte toonzetting ;)

    Sowieso blijf ik je volgen en kijk nu alleen maar meer uit naar het vervolg, ben benieuwd of het inderdaad een mega post wordt!

    Reageren
  • Rbunskoeke zegt:
    14 Dec, 2011 om 09:24

    Inderdaad. Ben benieuwd naar de vervolg posts. Ook wat praktische tips zijn altijd handig. Over hoe kan je een goede combi kan maken tussen een informatieve en activerende titel :)

    Reageren
  • Marcel zegt:
    19 Dec, 2011 om 22:42

    Lijkt mij idd niet onlogisch dat Google hier rekening mee houd. Het zou mij ook niet verbazen als Google deze cijfers combineert met de “time on site” cijfers. Dus uiteindelijk de combinatie van een goede titel met de juiste info op de landingspagina!

    Reageren
  • Max zegt:
    21 Dec, 2011 om 15:35

    Bedankt zeer bruikbare tips!

    Reageren
  • Frank zegt:
    22 Dec, 2011 om 17:00

    Leuk onderwerp om over te discussiëren.

    Reageren
  • marcel zegt:
    04 Jan, 2012 om 12:22

    Karel is slim. Heeft zijn sporen op SEO en internetmarketing verdient.
    Stel dat hij een stukje had geschreven. Dan kwam er geen vervolg meer. Nu gaan we elke keer op nieuw kijken of te wel meer traffic, dus beter resultaat dus………

    Reageren
  • Robert zegt:
    04 Jan, 2012 om 12:29

    Ik mis de tips die de titel van het artikel wel doet suggereren ;)

    Reageren

Reageren