Naar
boven

5 manieren om de loyaliteit van jouw klanten te verhogen

Webwinkeliers hebben de grootste moeite om klanten aan zich te binden. Volgens Google’s Consumer Surveys komt dit omdat het merendeel van de klanten en bezoekers op zoek is naar de beste prijs en de beste selectie.

Wat kan je nou doen om de loyaliteit van je klanten te verhogen en de concurrentie te slim af te zijn? In dit artikel geef ik 5 tips.

1. Zorg voor een goede eerste ervaring

‘De eerste klap is een daalder waard’ geldt ook zeker online. Zorg ervoor dat een nieuwe klant een bijzondere ervaring krijgt gedurende het volledige proces van bestelling tot nazorg.

Bestelproces

maak het bestellen zo gemakkelijk mogelijk. Denk daarbij in eerste instantie natuurlijk aan een eenvoudige navigatie en uitgebreide zoekmogelijkheden.

Wat ook minstens zo belangrijk is, is keuzevrijheid in de betaalmethoden en verzendmethoden. Zo zijn er klanten die het product thuis of op het werk afgeleverd willen hebben, maar ook klanten die het product liever voor of na werktijd ophalen op een ophaallocatie.

Voorbeeld klantvriendelijke levering postkantoor kiezen

 

Levering

Geef je klant het gevoel dat hij speciaal is, zeker wanneer hij voor de eerste keer iets bij je koopt. Zo kan je bijvoorbeeld een handgeschreven kaart toevoegen waarin je de klant bedankt voor zijn eerste aankoop. Dit kan in combinatie met een kortingsvoucher voor een vervolgaankoop.

Geef je klant een speciaal gevoel met een handgeschreven kaart

 

Nazorg

Vraag je klanten om feedback op je product en service. Diensten die je daarvoor kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld KiyOh en Trusted Shops.

Denk bovendien aan een goed en helder retourbeleid. Stuur bijvoorbeeld retourlabels mee met het pakket dat je verstuurt en/of zorg dat klanten de retourzending gemakkelijk online kunnen doorgeven.

2. Maak gebruik van een loyaliteitsprogramma

Loyaliteitsprogramma’s zijn er in alle soorten en maten. De eenvoudige loyaliteitsprogramma’s bieden in ieder geval kortingen voor een volgende aankoop.

De uitgebreide – en waarschijnlijk interessantere – varianten bieden daarnaast ook kortingen voor ‘refer-a-friend’ via e-mail, Facebook en Twitter en het schrijven van reviews over het bedrijf. Een voorbeeld van zo’n programma is LoyaltyLion.

Voorbeeld LoyaltyLion, spaarprogramma

 

3. Zet e-mailmarketing in

E-mailmarketing is een zeer krachtige tool om herhaalaankopen en de loyaliteit van je klanten te verhogen. Een handige tool die je daarbij kan helpen is Justuno, dat kortingen geeft wanneer klanten zich inschrijven voor je nieuwsbrief.

Voorbeeld van klantenkorting bij inschrijven op nieuwsbrief, met Justuno

Zo haal je meer uit je e-mailmarketingprogramma:

Gebruik een goede tool

Kies een gebruiksvriendelijke tool die in ieder geval de mogelijkheid biedt om je e-mailmarketingcampagnes mobielvriendelijk te maken.

Denk na over het tijdstip

Op maandagochtend zitten onze mailboxen vol met e-mails. Dus wat doe je dan? Je selecteert alle e-mails van onbekende verzenders en e-mails met onderwerpregels die je niet interesseren en verwijdert ze zonder te lezen. Dat betekent dat het misschien niet verstandig is om een nieuwsbrief op maandagochtend rond 9 uur te versturen. Je vindt het beste tijdstip door te testen en te meten.

Maak je e-mail scanbaar

Een onderwerpregel moet aanzetten om te klikken en dient niet alleen om te informeren. Zou je zelf op je eigen onderwerpregel hebben geklikt? Zorg er bovendien voor dat het doel van je e-mail duidelijk is zonder dat je hem van A tot Z hoeft te lezen en zorg dat de call-to-action links en knoppen boven de vouw zitten. Oftewel, zorg ervoor dat je je doel bereikt zonder dat de klant hoeft te scrollen en/of alles moet lezen.

4. Benader je bezoekers opnieuw met remarketing

remarketing uitgebeeld

Google AdWords is zeer geschikt voor het verhogen van de klantloyaliteit. Met Google AdWords kan je je klanten namelijk opnieuw bereiken via remarketing. Zo kan je bijvoorbeeld campagnes inzetten waarbij je kortingen geeft aan mensen die eerder op je website zijn geweest. Je kan dan de tekst van de advertentie aanpassen en daarin een kortingscode vermelden.

5. Organiseer een evenement

Denk naast online ook aan offline mogelijkheden om de loyaliteit te verhogen. Dat kan bijvoorbeeld door het organiseren van een evenement. Dit evenement kan je vervolgens via je Facebook-pagina (en andere online kanalen) promoten, zodat je al je klanten kan bereiken.

Tijdens het evenement kan je persoonlijk in contact komen met de klant, wat de persoonlijke relatie versterkt.

Een mooi voorbeeld hiervan is de webwinkel Beef & Steak, dat kwaliteitsvlees voor de barbecue verkoopt en workshops organiseert voor mensen die zelf willen leren hoe je een steak grilt op de barbecue.

Heb je zelf nog goede tips? Deel ze dan via de comments hieronder!

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Bertram Welink
Bertram Welink is Marketing Manager bij webwinkelsoftware leverancier SEOshop, waar ondernemers gemakkelijk zelf een webwinkel kunnen beginnen. Hij heeft in het verleden voor Google en Yahoo! gewerkt en is ruim acht jaar werkzaam in de e-commerce branche.
2 reacties op "5 manieren om de loyaliteit van jouw klanten te verhogen"
  • Lex zegt:
    14 Jan, 2015 om 21:35

    Mooi artikel Bertram!

    Zelf probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van Content upgrades. Het geven van een waardevolle bonus voor meer informatie, kortingsbon. Maak dit liever niet te algemeen maar gericht en echt als aanvulling op het artikel.

    Plaats deze aan het einde van het bericht omdat men vaak direct naar onder scrollen om te kijken wat er nog meer te halen valt De laatste CTA voorzien van een double optin werkt hier dan weer beter dan een pop-up box.

    Door deze werkwijze bied je loyaliteit aan de lezer omdat juist zij de hele post hebben gelezen en in ruil daarvoor nog een extra bonus kunnen ontvangen wat naar meer smaakt. Win Win extra waardevolle info of kortingsbon voor de lezer en zelf weer een potentieel klant op jouw email-lijst.

    Wie GEEFT krijgt ook eerder iets terug!

    Gr Lex

    Reageren
  • Pseudoniem of echte naam gebruiken a.u.b. zegt:
    18 Jan, 2015 om 20:17

    Iemand ervaring met punt twee? Zit te twijfelen om dit toe te voegen aan m’n site. Want als je het doet moet zo’n programma wel even draaien om te meten of het werkt of niet.

    Edit: Geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b.

    Reageren

Reageren