5 manieren om de loyaliteit van jouw klanten te verhogen

Karel
13/1/2015
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
13/1/2015
Internet marketing
X
min leestijd

Webwinkeliers hebben de grootste moeite om klanten aan zich te binden. Volgens Google's Consumer Surveys komt dit omdat het merendeel van de klanten en bezoekers op zoek is naar de beste prijs en de beste selectie.Wat kan je nou doen om de loyaliteit van je klanten te verhogen en de concurrentie te slim af te zijn? In dit artikel geef ik 5 tips.

1. Zorg voor een goede eerste ervaring

'De eerste klap is een daalder waard' geldt ook zeker online. Zorg ervoor dat een nieuwe klant een bijzondere ervaring krijgt gedurende het volledige proces van bestelling tot nazorg.

Bestelproces

maak het bestellen zo gemakkelijk mogelijk. Denk daarbij in eerste instantie natuurlijk aan een eenvoudige navigatie en uitgebreide zoekmogelijkheden.Wat ook minstens zo belangrijk is, is keuzevrijheid in de betaalmethoden en verzendmethoden. Zo zijn er klanten die het product thuis of op het werk afgeleverd willen hebben, maar ook klanten die het product liever voor of na werktijd ophalen op een ophaallocatie.

Voorbeeld klantvriendelijke levering postkantoor kiezen

Levering

Geef je klant het gevoel dat hij speciaal is, zeker wanneer hij voor de eerste keer iets bij je koopt. Zo kan je bijvoorbeeld een handgeschreven kaart toevoegen waarin je de klant bedankt voor zijn eerste aankoop. Dit kan in combinatie met een kortingsvoucher voor een vervolgaankoop.

Geef je klant een speciaal gevoel met een handgeschreven kaart

Nazorg

Vraag je klanten om feedback op je product en service. Diensten die je daarvoor kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld KiyOh en Trusted Shops.Denk bovendien aan een goed en helder retourbeleid. Stuur bijvoorbeeld retourlabels mee met het pakket dat je verstuurt en/of zorg dat klanten de retourzending gemakkelijk online kunnen doorgeven.

2. Maak gebruik van een loyaliteitsprogramma

Loyaliteitsprogramma's zijn er in alle soorten en maten. De eenvoudige loyaliteitsprogramma's bieden in ieder geval kortingen voor een volgende aankoop.De uitgebreide - en waarschijnlijk interessantere - varianten bieden daarnaast ook kortingen voor 'refer-a-friend' via e-mail, Facebook en Twitter en het schrijven van reviews over het bedrijf. Een voorbeeld van zo'n programma is LoyaltyLion.

Voorbeeld LoyaltyLion, spaarprogramma

3. Zet e-mailmarketing in

E-mailmarketing is een zeer krachtige tool om herhaalaankopen en de loyaliteit van je klanten te verhogen. Een handige tool die je daarbij kan helpen is Justuno, dat kortingen geeft wanneer klanten zich inschrijven voor je nieuwsbrief.

Voorbeeld van klantenkorting bij inschrijven op nieuwsbrief, met Justuno

Zo haal je meer uit je e-mailmarketingprogramma:

Gebruik een goede tool

Kies een gebruiksvriendelijke tool die in ieder geval de mogelijkheid biedt om je e-mailmarketingcampagnes mobielvriendelijk te maken.

Denk na over het tijdstip

Op maandagochtend zitten onze mailboxen vol met e-mails. Dus wat doe je dan? Je selecteert alle e-mails van onbekende verzenders en e-mails met onderwerpregels die je niet interesseren en verwijdert ze zonder te lezen. Dat betekent dat het misschien niet verstandig is om een nieuwsbrief op maandagochtend rond 9 uur te versturen. Je vindt het beste tijdstip door te testen en te meten.

Maak je e-mail scanbaar

Een onderwerpregel moet aanzetten om te klikken en dient niet alleen om te informeren. Zou je zelf op je eigen onderwerpregel hebben geklikt? Zorg er bovendien voor dat het doel van je e-mail duidelijk is zonder dat je hem van A tot Z hoeft te lezen en zorg dat de call-to-action links en knoppen boven de vouw zitten. Oftewel, zorg ervoor dat je je doel bereikt zonder dat de klant hoeft te scrollen en/of alles moet lezen.

4. Benader je bezoekers opnieuw met remarketing

remarketing uitgebeeld

Google AdWords is zeer geschikt voor het verhogen van de klantloyaliteit. Met Google AdWords kan je je klanten namelijk opnieuw bereiken via remarketing. Zo kan je bijvoorbeeld campagnes inzetten waarbij je kortingen geeft aan mensen die eerder op je website zijn geweest. Je kan dan de tekst van de advertentie aanpassen en daarin een kortingscode vermelden.

5. Organiseer een evenement

Denk naast online ook aan offline mogelijkheden om de loyaliteit te verhogen. Dat kan bijvoorbeeld door het organiseren van een evenement. Dit evenement kan je vervolgens via je Facebook-pagina (en andere online kanalen) promoten, zodat je al je klanten kan bereiken.Tijdens het evenement kan je persoonlijk in contact komen met de klant, wat de persoonlijke relatie versterkt.Een mooi voorbeeld hiervan is de webwinkel Beef & Steak, dat kwaliteitsvlees voor de barbecue verkoopt en workshops organiseert voor mensen die zelf willen leren hoe je een steak grilt op de barbecue.

Heb je zelf nog goede tips? Deel ze dan via de comments hieronder!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier