Naar
boven

B2B Content Marketing: wat te doen met social media?

B2B ContentmarketingIn de B2B markt wordt steeds vaker Content Marketing ingezet. Ook bedrijven, ondernemers of zzp’ers kunnen worden bereikt met interessante content, zij vergaren immers ook veel informatie via internet. Vaak is social media ook een onderdeel van de content strategie van bedrijven. In 2012 zette al 74% van de B2B marketeers Twitter in om content te verspreiden (volgens onderzoek van de Content Marketing Institute). Maar hoe zet je dit eigenlijk op een goede manier in? En hoe effectief is het?

Bepaal het doel van social media

B2B Content Marketing werkt anders dan in de B2C markt. Binnen de Business-to-Business wordt er voornamelijk gericht op leadsgeneratie en het vergroten van de autoriteit binnen de eigen branche. Maar er is ook veel overlap. Veelal worden dezelfde kanalen ingezet, waaronder social media. Dit wordt meestal gezien als ‘verplicht’, waardoor bedrijven ook maar een Facebook, Twitter en LinkedIn profiel aanmaken.

Zomaar een profiel aanmaken en af en toe een berichtje plaatsen heeft nog niet direct toegevoegde waarde binnen een goede content strategie. Bedenk daarom goed wat je wilt bereiken met het inzetten van social media in de B2B markt. Vaak zijn dat (een paar van) deze punten:

  • Autoriteit worden binnen je vakgebied door kennis te delen met je doelgroep;
  • De doelgroep langdurig binden aan jouw bedrijf door ‘top of mind’ te blijven met interessante content;
  • Zelf nieuwe kennis verzamelen van het eigen vakgebied;
  • Interactie vergroten tussen jouw bedrijf en de doelgroep.

Als je weet wat je wilt met social media, kun je de stap gaan zetten tot de daadwerkelijke uitvoering!

Welke content kanalen? Kwaliteit in plaats van kwantiteit!

Autoriteit word je niet zomaar en interactie creëer je ook niet in één dag. Dat is een kwestie van volhouden, goede content blijven produceren en dit op de juiste manier verspreiden. Hierbij is de keuze van kanalen heel belangrijk. Er zijn ontzettend veel social media kanalen, maar niet alle kanalen zijn direct relevant voor jouw doelgroep. In de B2B markt zijn bijvoorbeeld Twitter en LinkedIn vaak interessanter dan Facebook, omdat de doelgroep hier actiever op aanwezig is.

Onthoud: het is beter om op 1 of 2 kanalen echt een toegevoegde waarde te hebben dan aanwezig te zijn op 5 kanalen zonder enige relevantie. Kies dus voor kwaliteit, niet kwantiteit!

Content per kanaal

Heb je een keuze gemaakt tussen de sociale media, dan kun je aan de slag met het creëren en verspreiden van content. Hou in je achterhoofd dat dit vaak gaat om kennisdeling met je doelgroep. Met het delen van interessante kennis en ervaring van jouw branche, kun je jouw doelgroep namelijk aan je binden. Denk altijd vanuit de doelgroep: wat zouden zij willen weten? En wat kan ik daar aan bijdragen? De mogelijkheden van kennisdeling zijn heel divers, denk bijvoorbeeld aan:

  • Whitepapers;
  • How-to video’s;
  • Presentaties;
  • Case studies;
  • Stappenplannen;
  • Handleidingen;
  • Webinars;
  • Onderzoeken;
  • Praktische blogartikelen.

Zodra je die handige video op YouTube hebt gezet of een presentatie hebt geplaatst op Slideshare, wil je dit natuurlijk aan je doelgroep laten zien. Plaats per kanaal een uniek en prikkelend bericht en maak gebruik van de ‘tools’ van die kanalen, zoals hashtags op Twitter. Probeer een plekje te krijgen tussen alle andere berichten die jouw doelgroep dagelijks al ontvangt!

B2B Contentmarketing - Social Media

Een paar extra tips…

Het boeien en binden van je doelgroep is een lang proces. Er wordt inmiddels zoveel content geproduceerd dat je er bijna niet meer tussenkomt. Een paar handige tips die je misschien op weg helpen:

  • Maak gebruik van influencers binnen jouw vakgebied om jouw content verder te verspreiden. Lees daar ook eens deze blog van mij over;
  • Maak een contentkalender en bepaal hoeveel blogs je maandelijks schrijft, hoeveel Tweets je wekelijks plaatst en hoeveel video’s je ieder jaar wilt maken. Dit geeft houvast en zorgt voor meer overzicht;
  • Voor Twitter heeft het Content Marketing Institute een handige content taktiek bedacht: het 4-1-1 model. Van de zes tweets die je stuurt, zijn er 4 retweets van anderen (liefst influencers binnen jouw branche), één eigen content bijdrage en één salesbericht (een aanbieding of productuitleg). Zo blijf je steeds in beeld bij jouw influencers en zullen zij ook eerder jouw bijdrages delen;
  • Hou vol & onthoud met welk doel je social media gebruikt. Geef niet zomaar op!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Susan Dullink
Susan is campagnemanager SEO en Content marketing specialist bij online marketingbureau KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen rondom content en zoekmachine marketing.
Wees de eerste die reageert!

Reageren