Naar
boven

De Zoekwoorden die tools je niet onmiddellijk zullen tonen…

Zoekwoordonderzoek…iets wat de meeste mensen vertalen naar :” ik ga snel eens  naar google’s keywordtool, tik een paar woorden in en zie of er iets bruikbaar voor me tussen zit..done !”

Helaas werd the most important over het hoofd gezien : “wat kunnen mensen met mijn product/service ?”

Lijkt het niet logisch dat je eerst probeert te achterhalen waarmee mensen in hun hoofd zitten en dan de tools pas te gaan  inschakelen ? Als iemand een keyword combinatie intikt in Google, dan is dat een soort van ‘codering’ van wat er zich op dat ogenblik afspeelt in de brains van die persoon, geen enkele tool kan je daarbij helpen ! ja er is nog een stukje ‘menselijkheid’ nodig op het www :)

Laten we er een voorbeeld bijhalen, praat nog zo makkelijk…

Stel ik heb een lieve hond in huis gehaald die me happy maakt tot ik merk dat de hond een ‘verdoken’ probleem vertoont en regelmatig eens zijn poot opheft tegen mijn kasten, deurstijlen,stoelen,etc.

Ik natuurlijk gelijk minder happy maar voor elke probleem bestaat er een oplossing dus gaan we op zoek op het www. Nu kunnen we ervan uit gaan dat er grofweg 3-4 verschillende soorten van keyword categorieën zijn waarmee ik mijn zoektocht zal starten :

  1. Directe (gerelateerde) zoekopdracht : Ik moet mijn hond (her)opvoeden dus zoek ik met “hondentraining” of iets dergelijk.
  2. Problemen oplossen : Mijn hond vertoont een (medisch) probleem. Misschien is mijn hond perfect opgevoed maar heeft hij dankzij zijn hoge leeftijd last van ‘lekken’ en is een opvoeding en of training geen oplossing.
  3. Symptomen oplossen : Dankzij het water van mijn hond vertoont mijn meubilair, tapijt verkleuringen, (hout)rot, etc.
  4. Producten : Er bestaat een product om het plassen tegen te gaan

Voo de meeste mensen stopt het zoekwoord onderzoek bij de directe zoekopdrachten. sommigen durven ook al eens verder kijken en zich op de producten richten maar de meeste vergeten wel 2 & 3 en meestal zijn dit de groepen waar er heel veel (longtail) verkeer op zit.

Niet alleen het verkeer maar ik merk dat er daar ook het meeste autoriteit valt te rapen wat je misschien niet gelijk directe verkopen zal opleveren maar op lange termijn vast en zeker meer zijn vruchten gaat afwerpen.

Dus aan iedereen aanwezig in de zaal, ik herhaal (nog eens) : Zorg voor een gedeelte op je site waar je content kan creëren.

Eenmaal je dat hebt, dan kan je verder gaan graven in de verschillende groepen en er de aangepaste content voor aanmaken.

Nog even verder gaan met het voorbeeld :

Problemen oplossen

Het probleem lijkt me duidelijk : Hond plast…. En dan vind ik al heel snel dit hier :

  • Hond plast in huis
  • Hond plast in bench
  • Hond plast in mand
  • Hond plast van blijdschap
  • Hond plast binnen
  • Hond plast in zetel
  • Hond plast ’s nachts in huis
  • Hond plast overal

Brainstorm dus eerst eens over hoeveel problemen je product(en) kan oplossen of anders bekeken, hoeveel genot/gemak iemand aan je product/service kan beleven. Een klein beetje zoekwerk levert je een pak topics op om de nodige content mee aan te maken. De meeste van deze topics zullen trouwens longtails zijn wat wil zeggen, makkelijk ranken & instant traffic zonder al te veel moeite te doen en een autoriteitsboost.

Symptomen aanpakken

Het symptoom dat dit vervelde ding met zich meebrengt is dat mijn meubels, deurstijlen, tapijt gaan stinken/verkleuren/rotten …dus kan ik ook beginnen zoeken met :

  • Meubels restaureren
  • Meubels renoveren
  • Meubels herschilderen
  • Meubels afbijten
  • Meubels opknappen
  • Tapijt schoonmaken
  • Tapijt reinigen tips

Misschien ga ik niet gelijk op zoek om het probleem op te lossen en denk ik gewoon :” Rotbeest, nu kan ik mijn meubilair weer gaan opknappen..”

Dus in plaats van te denken aan hondentraining of hoe los ik het plassen op, pak ik eerst het symptoom aan.

Als je een hondenschool hebt kan je natuurlijk denken “wat ben ik met mensen die op mijn site komen om te weten hoe ze hun tapijt moeten schoonmaken?” Maar zoals gezegd, misschien wil ik eerst het symptoom aanpakken omdat mijn schoonmoeder volgende week op bezoek komt en alles spik en span moet zijn en ga ik pas later op zoek naar een oplossing voor het probleem.

Kom ik op jouw site terecht waar ik tips kan vinden hoe ik mijn tapijt kan schoonmaken, dan heb ik zeker ook ergens gezien dat er trainingen bestaan en zal ik je niet vergeten (je hebt me trouwens uit de nood geholpen met het reinigen van mijn tapijt..en verlost van het gezaag van mijn schoonmoeder..)

Pas als je breed gaat denken kan je ook beter inschatten hoe mensen mogelijk hun zoektocht kunnen beginnen en kan je daarna  de tools bij de hand nemen en veel betere resultaten gaan boeken ;)

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dave Lorrez
Dave is een Belgische internet marketing specialist en schrijft ook op zijn eigen blog E-tail.
5 reacties op "De Zoekwoorden die tools je niet onmiddellijk zullen tonen…"
  • Bjorn van der Neut zegt:
    13 Jul, 2011 om 15:23

    Leuk dat je andere relevante keywords hebt gevonden waar je voor kan optimaliseren maar in mijn optiek geheel niet nuttig.

    Je bent een hondentrainer en nu komt er iemand binnen op je website met de zoekterm “Meubels restaureren”. Deze persoon kan ik toch geheel niet bedienen met zijn probleem?

    Of mis ik nu iets?

    Reageren
  • Dave Lorrez zegt:
    13 Jul, 2011 om 15:25

    Sommigen zal je kunnen bedienen, anderen niet maar het gaat erom dat je het principe begrijpt en je niet enkel zit te focussen op alles wat met ‘hondentraining’ heeft te maken zoals de meeste wel doen :)

    Reageren
  • kevin zegt:
    13 Jul, 2011 om 16:08

    Dus als ik het goed begrijp wil je hiermee het gehele plaatste breeder maken. Niet alleen focussen op relevante trefwoorden, maar trefwoorden, waarop mensen op je website binnenkomen, die voor een call to action kunnen zorgen?

    Deze trefwoorden zie ik alleen mezelf niet plaatsen op de algemene website. Wellicht hier ‘landing pagina’s’ van maken waarop de bezoeker binnenkomt op de website. Maar die niet via een menutoegankelijk zijn?
    Is dit een goede toepassing van deze trefwoorden?

    Reageren
    • Dave Lorrez zegt:
      15 Jul, 2011 om 09:12

      Breder gaan is idd iets wat ik doe maar dan wel min of meer on topic. Bij “meubels restaureren” zou dat specifiek gaan over het restaureren van meubels waar honden hun boodschap hebben tegen gedaan. Niet een artikel over ‘meubels restaureren’ in het algemeen…

      Deze artikels komen gewoon op het info gedeelte/blog en zijn dus ergens wel toegankelijk via de menu structuur.

  • Rob zegt:
    25 Aug, 2011 om 13:46

    Goed dat je aandacht vraagt voor het breder trekken van je zoekwoorden. Dit is sowieso een tijdrovend proces en als iedereen op dezelfde (voordehandliggende) keywords gaat bieden zal het bereiken van je doelgroep alleen maar duurder worden.

    Maar ik ben het wel eens met wat Bjorn en Kevin volgens mij bedoelen: indien veel van je bezoekers die je via deze bredere termen ontvangt meteen weer wegklikken, zal Google jouw website toch ook als minder relevant gaan zien? En dus wordt jouw advertentie minder vaak of minder prominent getoond.

    En (maar dit weet ik niet zeker) kan daardoor dan niet ook je pagerank in het algemeen gaan dalen?

    Reageren

Reageren