Naar
boven

Decembergekte: be prepared!

decembergekte header

Waarschijnlijk heb jij de zomer nog in je bol, maar ik wil toch vast ‘voorzichtig’ het onderwerp aansnijden: decembergekte…. be prepared! Als ondernemer moét je gewoon vooruitkijken in de agenda, er valt namelijk heel wat winst te behalen tijdens de feestdagen! Alles draait hierbij om een goede voorbereiding, dus je kunt niet vroeg genoeg beginnen. Ben jij klaar voor de feestdagen? Met deze tips help ik je vast op weg.

Belangrijke data Q4

Er zijn een aantal belangrijke data om rekening mee te houden in je marketing strategie, content kalender etc. Je hoeft natuurlijk niet met elke feestdag iets te doen, maar álle volgende data negeren is geen optie:

  • 30 oktober wintertijd
  • 31 oktober Halloween
  • 11 november Sint Maarten
  • 25 november Black Friday
  • 28 november Cyber Monday
  • 5 december Sinterklaas
  • 25 december 1e kerstdag
  • 26 december 2e kerstdag
  • 31 december oudejaarsdag

Acties / Aanbiedingen

Je kunt bijna niet achterblijven, speciale acties en/of aanbiedingen zijn in de komende periode een must. Pak je marketing strategie er dus maar even weer bij! Wat past bij je business en nog belangrijker: wat past bij je doelgroep?

Vaak gaat een desbetreffende actie gepaard met (fikse) kortingen of aanbiedingen. Veel ondernemers proberen in het laatste kwartaal nog hun omzetdoelen te realiseren, waarbij drastische ingrepen soms nodig zijn. Daarnaast is het nu eenmaal zo dat er gewoon veel geshopt wordt in de laatste maanden van het jaar. Er is niet voor niets sprake van een decembergekte, waarin men be-hoor-lijk gevoelig is voor kortingen; de maand is tenslotte duur genoeg. Nog even een feitje: 88 procent van de retailers startte vorig jaar met aanbiedingen in de eerste week van november.

aanbiedingen feestdagen

Naast het simpelweg afprijzen van producten, kun je ook denken aan andere acties. Dit soort acties hebben niet direct tot doel om de omzet te verhogen, maar dragen indirect bij aan je (online) succes.

Ter inspiratie:

  • Een actie verzinnen voor Serious Request en hiermee de media halen;
  • Raad & Win actie (raad hoeveel kerstballen er in de pot zitten en win);
  • Kinderen de schoen laten zetten (online of in je fysieke winkel);
  • Bij de intocht van Sinterklaas gratis buttons uitdelen;
  • Bij iedere aankoop iets aan het goede doel doneren (Kerstgevoel).

Tip #1: bepaal de acties voor Q4 vanuit je marketing strategie. Monitor de resultaten van de uitgevoerde acties en schakel in het moment. Denk verder dan alleen afprijzingen, zo kun jij het winnen van je concurrenten.

Social media / Content

Als het goed is ben jij ook met content marketing bezig, en begrijp je als geen ander dat je ook met je content en social media kunt inspelen op deze decembergekte. Dit kan variëren van uitgebreide social media campagnes tot een simpele Facebook post. Ook als jij niet bij de grootste jongens hoort, of niet werkt met designers, kun je ervoor zorgen dat je iets klaar hebt staan: wees gewoon creatief!

hema sinterklaas inhaker

Tip #2: ga creatief om met content creatie tijdens de feestdagen. Denk niet te moeilijk maar wees origineel. Plan goed, zodat je ruim voor tijd je content klaar hebt staan en social media hebt ingepland.

AdWords campagnes

Ook je AdWords campagnes moeten goed zijn ingericht voor de feestdagen. Je kunt dit op verschillende manieren aanpakken. Zo kun je bijvoorbeeld een aparte, tijdelijke campagne maken die gericht is op de feestdagen. Schakel hiervoor ‘alle functies’ in en bepaal de planning, startdatum, einddatum en advertentieplanning van je campagne. Natuurlijk kun je ook gewoon zelf de campagne weer onderbreken na de feestdagen.

Daarnaast kun je ook bij iedere campagne een sitelink toevoegen die van toepassing is op de feestdagen. Ook de sitelink kun je van tevoren inplannen.

screenshot blog ellen 2

Als laatste zou je (tijdelijk) remarketing in kunnen zetten om top of mind te blijven.

Tip #3: zorg dat je AdWords campagnes goed zijn ingericht. Zet je feestdagen campagnes en/of sitelinks van tevoren klaar, en bekijk welke advertentie opties voor jou nog meer interessant kunnen zijn.

Google Shopping

Hetzelfde geldt eigenlijk voor je Google Shopping campagnes: tijdens deze periode natuurlijk extra belangrijk. Stem je budgetten af op de vakantie periode, pas je feed met afgeprijsde producten tijdig aan en maak bijvoorbeeld een aparte feestdagen campagne die je ‘campagne prioriteit’ geeft.

Ook kan het zeer interessant zijn om gebruik te maken van deeplinks, waarbij mensen worden omgeleid naar een app die zorgt voor meer gebruikersgemak.

screenshot blog ellen 3

 

Tip #4: zorg ervoor dat jouw shopping feed up-to-date is, inclusief afprijzingen. Stem je budgetten af op de feestdagen en maak bijvoorbeeld gebruik van campagne prioriteit of deeplinks.

Fysieke winkels

Heb je ook een fysieke winkel? Dan kun je denken aan de volgende tips:

  • Zorg voor verruimde openingstijden voor de feestdagen
  • Zorg voor een aantrekkelijke, thematisch ingerichte etalage
  • Verzin een ludieke actie om mensen te trekken
  • Organiseer een flashmob voor of in je winkel om aandacht te trekken

Relatiebeheer

Denk tijdens de feestdagen ook aan je relaties, klanten, personeel etc. Het kan er wel eens bij inschieten, maar ook het onderhouden van je relaties is erg belangrijk. Met kerst hoort het er ook gewoon een beetje bij. Vergeet daarom niet om kerstkaarten te sturen, kerstpakketten en/of relatiegeschenken te regelen. Of geef eens iets weg.

Ter inspiratie:

  • Geef je ambassadeurs een cadeautje;
  • Ontwikkel een gratis te downloaden whitepaper;
  • Geef een gratis kerstpakket(je) weg bij een bepaald aankoopbedrag.

Conclusie: verlaag drempels en wees zichtbaar

Tijdens de feestdagen zijn mensen op zoek naar het perfecte cadeau. Zorg er dus voor dat je zichtbaar bent! Daarnaast is gebruikersgemak erg belangrijk: zorg dat je mobiele website goed in orde is en help je bezoekers te vinden wat zij zoeken.

Ook wanneer je geen retailer bent kun je profiteren van de decembergekte. Wees origineel en verrassend, en zorg ervoor dat je in de schijnwerpers staat. Wat doe jij eraan om de aandacht te krijgen?

Tip #5: verlaag drempels, wees zichtbaar, denk breed en pak de aandacht.

foto van spotlight

* Extra * Bekijk hoe grote merken zich voorbereiden

Op het Inside AdWords blog van Google staan 3 mooie casussen van Best Buy, Williams-Sonoma Inc. en Swarovski. Lees het artikel Gearing up for the holidays: how big brands plan to reach shoppers this year voor meer inspiratie!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Ellen Stam
Ellen is Online marketeer bij KG. Ze zorgt voor open, heldere communicatie en biedt oplossingen voor allerlei online probleemstukken.
2 reacties op "Decembergekte: be prepared!"
  • Gustavo Woltmann zegt:
    13 Sep, 2016 om 12:57

    Wat een leuke tips! Het is goed om ons eraan te herinneren dat we al moeten beginnen nadenken over onze eindejaar-marketing. Ikzelf had er niet aan gedacht om begin november al te beginnen met de kerstacties, eerder eind november… Ik vind het doneren aan een goed doel (per aankoop bijvoorbeeld) wel een leuk idee omdat het ook de sociaal betrokken kant van je onderneming in de verf zet.

    Reageren
    • Ellen Stam zegt:
      13 Sep, 2016 om 13:07

      Dank voor je reactie! Het is een beetje dubbel zo met dit mooie weer, maar inderdaad goed om snel te starten met de voorbereidingen. Klopt! Het stimuleert wellicht je aankopen en het geeft inderdaad ook aan dat je niet alleen aan jezelf denkt :) Succes vast met de voorbereidingen!

Reageren