Naar
boven

(Facebook)marketing: de laatste trends en ontwikkelingen

canva facebook marketing header

Op donderdag 8 juni bezochten we vanuit KG Online Marketing het Congres Facebook Marketing. In deze blog delen we de belangrijkste trends en ontwikkelingen met jullie, die besproken zijn via diverse plenaire en break-out sessies. Ben je niet actief op Facebook met jouw business? Ook dan is het lezen van deze blog interessant! Facebook staat namelijk niet langer meer centraal als losstaand kanaal, maar als onderdeel van jouw online marketing.

Innoveren of verliezen

Innoveren is iets waar we allemaal zeggen mee bezig te zijn. Iedereen wil innoveren, niemand wil echter veranderen. Innoveren (en de daarbij behorende veranderingen doormaken) is iets waar je NIET meer onderuit kunt. Ook grote partijen die niet innoveren verliezen. Neem een voorbeeld aan Netflix, die Blockbuster inhaalt. Neem een voorbeeld aan merken als Kodak en Nokia, die groot zijn geworden dankzij adverteren. Je kunt echter niet langer leunen op alleen adverteren. Je zult als bedrijf de trends moeten volgen en mee moeten doen.

facebook congres 1

Keynote speaker Igor Beuker: “Mobile first, snap je dat nog niet? Ben jij nog niet ‘mobile ready’, een excuus dat nog veel te vaak wordt gebruikt? Waar heb je dan eigenlijk gezeten? Je doelgroep is dat namelijk wel!”

mobile first banner kg

ROI vs. Risk of Inaction

De ROI (Return on Investment) is voor velen een uiterst belangrijke KPI, waaraan nog steeds krampachtig wordt vastgehouden. Men blijft vragen om ROI en succesvolle business cases, maar draai het eens andersom.

Wat gebeurt er als je niks doet? Juist. Je wordt keihard ingehaald door concurrenten die het risico wél durven te nemen. We zien dan ook dat er een trend ontstaat, waarin een andere mindset de leiding krijgt: ‘Wij worden de business case’. Neem hierbij voorbeelden in gedachten als Airbnb en Uber. De oude wereld houdt zich vast aan bestaande business modellen. Innoveren niet, nemen geen risico en blijven om business cases vragen.

In gesprek met de technologie

We gaan tegenwoordig steeds meer in gesprek met de technologie. Bots bieden hierbij uitgelezen kansen, voor het optimaliseren van de customer service. We zien dat men steeds minder app’s downloadt, wat kansen creëert voor bots. Microsoft durft zelfs te zeggen: bots are the new apps.

bots banner kg

Bots zijn slimme stukjes software waarmee je in gesprek kunt gaan. Een bot moet context leren begrijpen, wat nog erg lastig is. Onze hersenen werken een stuk sneller. Bekijk bijvoorbeeld onderstaande afbeelding en stel jezelf de volgende vraag: is dit een vegetarische pizza?

pizza salami

Binnen een seconde heb jij al gezien dat dit geen vegetarische pizza is. Bij een bot duurt dit langer. Deze moet verschillende stappen leren begrijpen:

  1. Dit is een pizza
  2. Er zit vlees op de pizza
  3. Vegetariërs eten geen vlees
  4. Dit is een vegetarische pizza

Het grootste gedeelte van de bots resulteert echter nog in teleurstellingen, maar deze trend is nog volop in ontwikkeling. Je wilt immers een slimme bot die ook kan omgaan met rare conversaties.

Personalised (re)marketing

Het personaliseren van je marketing(uitingen) is iets waar we al langer bij stilstaan. Door middel van e-mail- of Facebookcampagnes proberen we onze doelgroep op de juiste manier en op het juiste moment te bereiken. Je maakt hierbij gebruik van de marketingfunnel, waarbij content en data waarde toevoegen.

Zet je een remarketing campagne in? Maak je advertentie dan zo persoonlijk mogelijk. Je weet immers na welke actie iemand opnieuw wordt benaderd, dus wanneer je weer hetzelfde laat zien ben je irrelevant en waarschijnlijk zelfs irritant. Verander dus je boodschap en ad creative. Sluit eveneens mensen uit die je product al hebben gekocht: zij ervaren je boodschap dan mogelijk ook als irritant.  

Menselijk gedrag achter data

Het wordt hoe dan ook steeds belangrijker om het menselijke gedrag achter de data te begrijpen. Waarom word je ontvolgd? Waarom geeft men aan je berichten niet meer te willen volgen? Wat maakt nu dat men je bericht bekijkt of doorscrolt?

data banner kg

In één van de sessies werden de resultaten gepresenteerd van een klein, kwalitatief onderzoek onder Facebook gebruikers. Hoewel het onderzoek maar was afgenomen onder negen respondenten, kwamen er toch waardevolle inzichten uit:

  • We wisten het al, maar humor werkt nog steeds erg goed.
  • Trigger boven of onder de video weergeven trekt de aandacht.
  • Advertenties op tijdlijn zijn niet storend, als het maar verrassend/vernieuwend is.
  • Er wordt minder geliked/geshared dan drie jaar geleden.
  • Contacten onderhouden is niet meer het doel van Facebook.
  • Velen gebruiken Facebook als een soort krant, niet als sociaal netwerk.

Een aantal snelle tips…

Wat kun jij hiermee? En welke tips kun je nog meer toepassen? Hieronder enkele snelle tips op een rij:

  • Wees creatief met je boodschap en het creatieve aspect van je post of advertentie.
  • Spreek mensen persoonlijk aan en laat ze waardevolle content zien.
  • Test met verschillende uitingen op Facebook, bijvoorbeeld een carrousel of gifjes.
  • Raak niet direct in paniek als de interactie op je Facebook posts minder is.
  • Wees verrassend, vernieuwend en laat zien wie je bent.
  • Beweeg mee met trends en wees innoverend.
  • Durf risico’s te nemen en staar je niet blind op Return on Investment.
  • Maak als mkb’er slim gebruik van server en CRM.
  • Laat zien dat je expert bent door kennis te delen.
  • Check je afbeeldingen voordat je ze plaatst (text overlay tool).
  • Laat eerst zien wie je bent (branding) voordat je remarketing inzet.
  • Laat Facebook vergelijkbare doelgroepen maken.
  • Kies één van de fasen van Maslow, en speel hier met je campagne op in.
  • Maak je posts en ads zo persoonlijk mogelijk.
  • Zet video verticaal in (neemt meer ruimte in beslag).
  • Zorg voor een aantrekkelijk eerste beeld als je video in zet.
  • Stem de promotie van je producten af op hoe mensen erop reageren.
  • Test, test, test, test!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Ellen Stam
Ellen is Online marketeer bij KG. Ze zorgt voor open, heldere communicatie en biedt oplossingen voor allerlei online probleemstukken.
2 reacties op "(Facebook)marketing: de laatste trends en ontwikkelingen"
  • Jozef De Ruyver zegt:
    13 jun, 2017 om 11:36

    Hallo Ellen,

    Kijk jij even op^mijn facebookpagina jef de ruyver. Kan je mij enkele tips doorsturen om de humanitaire campagne “Steunactie ZOBI” voor de vernieuwing van de kindertoiletten in Gambia een boost te geven inzake stortingen door particulieren?

    Bedankt bij voorbaat!

    Jef (Initiatiefnemer “Steunactie ZOBI)

    Reageren
    • Ellen Stam zegt:
      13 jun, 2017 om 13:17

      Hoi Jef,

      We zien dat je nog je persoonlijke profiel gebruikt. Wij raden je aan om een Facebook bedrijfspagina aan te maken, dit kan ook voor non profit organisaties. Je hebt dan veel meer mogelijkheden om je actie te (evt betaald) promoten. Kijk hier voor meer informatie: https://www.facebook.com/help/135275340210354/?helpref=hc_fnav

      Groet en succes met de actie!

Reageren