Naar
boven

Gmail in de zoekresultaten, zijn jouw e-mails al SEO-proof?

seo-proof-email-copernicaHet klinkt waarschijnlijk vreemd om je e-mails te optimaliseren voor zoekmachines, maar SEO is een vaardigheid die e-mailmarketeers toch beter onder de knie moeten krijgen. Tenminste, als het aan Google ligt. Het bedrijf voert momenteel proeven uit met het opnemen van de Gmail-inbox in de zoekresultaten. Wat betekent dit voor e-mailmarketing?

Gmail Field Trial heet het experiment van Google waarin het e-mails uit de inbox van Gmail in de zoekresultaten van zijn zoekmachine toont. Wie bijvoorbeeld zoekt op ‘vluchtinformatie’ krijgt in zijn zoekresultaten niet alleen sites als Schiphol.nl, maar ook zijn eigen e-tickets te zien. Of je krijgt een mail met tips van een vriend voorgeschoteld als je zoekt naar ‘wandelroutes’.

google-email-zoekresultaten

Momenteel is het project nog in een testfase, waarvoor slechts een beperkt aantal mensen uit Amerika zich kan aanmelden. Google kennende is het echter een kwestie van tijd voordat dit product ook voor een grotere groep gebruikers beschikbaar is. Als e-mailmarketeer kun je dus maar beter voorbereid zijn.

Je e-mails SEO-proof maken

Uit screenshots die Google beschikbaar stelt op zijn website, blijkt dat de zoekmachine standaard vooral e-mails uit de priority-inbox opneemt in de zoekresultaten.

google-email-zoekresultaten-2

Als e-mailmarketeer doe je er dus verstandig aan om op veilig te spelen en ervoor te zorgen dat jouw e-mails in deze priority-inbox belanden.

Hoe krijg je jouw e-mails in de priority-inbox?

Volgens een document dat Google vrijgaf, baseert Gmail zich op ingewikkelde wiskundige formules (PDF) om te bepalen of een e-mail in de priority-inbox hoort of niet. Zoals wel vaker het geval is bij Google, zijn de precieze algoritmes die het bedrijf gebruikt niet bekend. Maar in grote lijnen komt het er op neer dat de volgende zaken bijdragen aan een priority-ranking:

  • Interactiviteit: Hoe vaak opent iemand je e-mails? Klikt hij op de links? E-mailen jullie heen en weer? Voor Gmail is interactiviteit een indicatie dat iemand jouw e-mails belangrijk vindt. Zorg dus voor zo hoog mogelijke open-rates en zoveel mogelijk click-throughs.Hoe? Daar zijn verschillende technieken voor, maar de belangrijkste is door alleen relevante e-mails te versturen. Voorkom verder dat mensen je niet kunnen antwoorden, gebruik dus geen no-reply-adres.
  • Inhoud: Door te kijken naar welke steekwoorden in het verleden voor een hoge mate van interactie zorgden, bepaalt Gmail welke e-mails iemand interessant vindt. Als jij bijvoorbeeld voetbalaanbiedingen naar iemand stuurt die met zijn vrienden vaak over voetbal mailt, vergroot dat de kans dat je mails in de priority-inbox belanden.

Ook hier is het dus belangrijk om relevant te zijn, en je database te gebruiken om te kijken naar waar iemands interesses liggen.

Relevantie

Behalve het bovenstaande doe je er verstandig aan de bestaande seo-technieken voor websites alvast toe te passen op je e-mails. Natuurlijk is het niet mogelijk om te linken naar een e-mail, maar let er onder andere op dat je de juiste steekwoorden gebruikt en dat je gebruikt maakt van alt en title tags bij afbeeldingen.

Je hoeft nu niet in paniek te raken van bovenstaande. De rode lijn in het verhaal is immers dat je content vooral relevant moet zijn, iets waar zowel bij zoekmachine optimalisatie als e-mailmarketing (als het goed is) sowieso al de hoogste prioriteit ligt.

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Michael Linthorst
Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketingsoftware voor e-mailmarketing, webpagina's, mobile en automatische campagnes. Meer dan 5.000 gebruikers vertrouwen dagelijks op de succesvolle werking van Copernica Marketing Software.
4 reacties op "Gmail in de zoekresultaten, zijn jouw e-mails al SEO-proof?"
  • ron vierhout zegt:
    13 Mei, 2013 om 16:01

    Mijn persoonlijke mening is om dit stukje “marketing” compleet te negeren.

    quote: “Als e-mailmarketeer doe je er dus verstandig aan om op veilig te spelen en ervoor te zorgen dat jouw e-mails in deze priority-inbox belanden.”

    Waarom?
    Je mailing marketing is over het algemeen gericht op (tijdelijke)acties, wat voor nut heeft het om (om jou voorbeeld er bij te halen van voetbalaanbiedingen) een mailing van bijvoorbeeld barca – real terug te laten komen in de zoekresultaten als deze mailing van vorig jaar was? De prijzen die bij de actie gelden zullen niet meer relevant zijn, het kan zijn dat je het een jaar later niet meer aanbiedt, enz, enz.

    Ik zie gewoon niet de meerwaarde om je mailingen te optimaliseren voor zoekopdrachten, de doelgroep die je probeert te bereiken is anders, ze zijn over het algemeen al bekent met je, het is “warme” acquisitie, en als je deze gaat behandelen als “koude” acquisitie ga je in mijn ogen de mist in.

    Ik vermoed dat deze optie van Google zoals hij nu wordt gepresenteerd niet lang stand zal houden.

    Ik persoonlijk zou niet de zoekresultaten gecombineerd willen zien met mijn mailing box, als ik iets zoek in mijn mailbox zoek ik dat daar op, en heb ik Google.nl niet nodig.

    Reageren
  • Michael Linthorst zegt:
    14 Mei, 2013 om 10:09

    @ Ron: Bedankt voor je reactie!

    Je zegt dat het bij een tijdelijke aanbieding niet zoveel nut heeft om een jaar later in de zoekresultaten boven te komen, en daar lijkt wat voor te zeggen.

    Aan de andere kant wordt de gebruiker er op die manier wel weer op gewezen dat jouw webwinkel voetbalmateriaal verkoopt, iets waar hij op dat moment net naar op zoek is. Het kan dus ook een jaar later weldegelijk voor relevante traffic zorgen.

    Verder zijn er natuurlijk genoeg andere voorbeelden te bedenken waarbij het handig is om met je e-mails in de zoekresultaten naar voren te komen. Een e-mailing hoeft niet noodzakelijkerwijs een tijdelijke aanbieding te bevatten, maar kan de ontvanger bijvoorbeeld op artikelen met tips en tricks wijzen.

    Het kan ook heractiverend werken als bijvoorbeeld een bevestigingsmail iemand later weer herinnert aan de prettige manier waarop hij zaken met je heeft gedaan op het moment dat hij weer op zoek is naar een vergelijkbare dienst of product.

    Verder kan je natuurlijk ook een paar dagen nadat je mail is verzoden in de zoekresultaten naar voren komen. Vooral handig als iemand je mail was vergeten te openen, en er op die manier zo alsnog aan herinnerd wordt.

    Bovendien is het los van SEO prettig om met je e-mails in de priority-inbox te belanden. In de praktijk heeft dit immers een betere deliverability en meer opens tot gevolg.

    Overigens hoeft het helemaal niet veel moeite te kosten om je e-mailings seo-proof te maken. Bij SEO draait het zoals in het artikel ook al geconcludeerd vooral om relevantie. En omdat dit bij e-mailmarketing ook het geval is, ligt daar als het goed is toch al de hoogste prioriteit.

    Reageren
  • Margot zegt:
    15 Mei, 2013 om 10:29

    Wat een ongelofelijk onaangenaam idee dat Google dit gaat doen. Big brother is watching you now even more…

    Ik wil graag mijn email voor mijzelf houden (of op zijn minst de illusie houden dat dat zo is) en ik denk dat velen dat met mij willen. Google moet misschien toch hier en daar een beetje de grenzen van privacy en fatsoen in de gaten houden, maar mogelijk liggen die voor de VS en Google veel verder dan voor mij. Het sterkt mij in de gedachte dat ik mijn gmail enkel gebruik voor hetgeen waar Google me toe verplicht en ik ga ook voor anderen mijn mails niet zo aanleveren dat ik Google help. Mensen weten in het algemeen wel wat er in hun inbox zit en daar heeft Google niets te zoeken. Wat is het volgende, dat google langs komt om mijn bankafschriften, post en boekenkast te inventariseren?

    Reageren
  • Ed zegt:
    15 Mei, 2013 om 10:52

    Qua privacy verandert het niets hoor. Het gaat gewoon om informatie die al beschikbaar was, maar nu nog een keer extra aan jou (en alleen aan jou, en alleen als je bent ingelogd) getoond wordt. Je e-mails worden dus niet ineens gedeeld met derden.

    Het is eigenlijk niet anders dan de al bestaande zoekfunctie in Gmail, alleen kan je daar straks ook bij vanaf Google.com.

    Reageren

Reageren