Naar
boven

Goed van start met deze content tips!

Als bedrijf doe je er alles aan (zou je er alles aan moeten doen..) om je klanten zo goed mogelijk te informeren. Consumenten willen de controle over het aankoopproces en maken op basis van geboden content een eigen beslissing. Het creëren van waardevolle content is dus van belang om het vertrouwen van de klant te behouden. Marketing hypes horen daar niet langer bij.

Content marketing is een groeiende trend in de afgelopen jaren en zal voorlopig niet verdwijnen. Karel schreef eerder al over de eerste stap in het content marketing plan: de doelgroepanalyse. In dit artikel vind je een aantal tips met betrekking tot het soort content wat je kunt creëren voor een goede eerste start!

Handleidingen en e-books

handleiding voorkant

Een zeer belangrijke vorm van content marketing zijn handleidingen en e-books. Handleidingen en e-books behandelen onderwerpen die bedrijven en consumenten helpen met het oplossen van een specifiek probleem.
De informatieve waarde staat voorop en bevat meestal geen dringende commerciële boodschap. Al kun je bij verdere vragen natuurlijk altijd helpen en zorg je voor een duidelijk call-to-action zoals het inschrijven op de nieuwsbrief zodat men op de hoogte blijft ;-).

Case studies

Een case studie helpt klanten een ingewikkeld product of dienst beter te begrijpen. Het is namelijk een perfecte mogelijkheid om te precies te laten zien welk probleem jouw product of dienst oplost. En helpt klanten te begrijpen waarom ze jou nodig hebben. Je laat ze namelijk zien hoe jouw product of dienst werkt bij klanten “thuis” en wat ze dit heeft opgeleverd.

Bedrijfsblog

Als het goed is ben je al begonnen met een bedrijfsblog, aangezien dit de basis is van een goede content marketing strategie. Middels een blog verbind je alle content met elkaar op 1 platform. Het is een archief waarnaar gelinkt kan worden en vormt op die manier de basis van alle content marketing activiteiten.

Lees deze twee artikelen als je nog niet begonnen bent met bloggen en kom erachter wat de voordelen zijn van bloggen:

Content curation

Een goede vertaling naar het Nederlands ben ik nog niet tegen gekomen, maar bij content curation draait het om het delen van content die je niet zelf gecreëerd hebt. Hierbij filter je relevante informatie binnen je vakgebied en deel je deze met anderen.

Veel bedrijven hebben niet alle tijd van de wereld om een constante stroom van nieuwe en interessante content te produceren. En dit hoeft ook helemaal niet! Ook het delen van relevante en waardevolle content van anderen laat zien dat je actief op de hoogte blijft van de ontwikkelingen in je vakgebied.

Een goede strategie bestaat uit een mix tussen eigen content en content van anderen (partners of zelfs concurrenten).

Tot slot

Dit zijn natuurlijk nog lang niet alle mogelijkheden, maar genoeg voor vandaag. Lijkt me een aardig lijstje om mee aan de slag te gaan niet?

Reacties zijn welkom en delen van dit artikel mag natuurlijk ook ;-)!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
8 reacties op "Goed van start met deze content tips!"
  • Christian zegt:
    13 Mrt, 2013 om 09:32

    Zeker goede beginlijst Lianne! Content curation kan inderdaad waardevol zijn voor je bezoekers, aangezien je ook laat zien de laatste ontwikkelingen binnen de markt in de gaten te houden.

    Reageren
  • Fie-Anne zegt:
    14 Mrt, 2013 om 12:20

    Leuk artikel. Heeft mij weer aan het denken gezet. Kan zeker nog e.e.a. verbeteren op dit gebied.

    Reageren
  • Charles zegt:
    15 Mrt, 2013 om 14:27

    Interessant artikel. Het brein gaat er van borrelen :)

    Reageren
  • Reynier zegt:
    17 Mrt, 2013 om 15:57

    Je ziet inderdaad veel verschil in gebruik van de blogs bij verschillende bedrijven en webwinkels. Ik vind tot op heden dat vooral service-gerelateerde bedrijven de blog vaak echt goed toepassen met waardevolle content. Webwinkels maken er minder gebruik van. Ik moet zeggen dan onze weblog ook beter kan.. Het komt er niet altijd van een echt goed artikel in elkaar te steken, want dat is toch tijdrovend.. Tijd om meer aandacht aan te besteden..!

    Reageren
  • Lianne Soer zegt:
    18 Mrt, 2013 om 09:29

    Dankjewel Christian, Fie-Anne, Charles en Reynier voor jullie reacties ;-).

    Reageren
  • Aisha Mejias Lozano zegt:
    26 Mrt, 2013 om 15:08

    Content is al sinds het begin van het internet het belangrijkste. Waar denk je anders dat het internet uit bestaat? Geen content?

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      26 Mrt, 2013 om 16:36

      Dat klopt, daarom deze tips om van start te gaan met juiste soort content ;-)

  • Tjeerd van den Elsen zegt:
    21 Apr, 2013 om 17:19

    Sinds 1 april is mijn bedrijf ook omgedoopt om meer aandacht te besteden aan content en content marketing. Naar mijn mening zien de meeste bedrijven het nut (nog) niet van goede content. Wat betreft e-books: Je bewijst inderdaad een dienst door gratis e-books aan te bieden. Ik doe het ook.

    Reageren

Reageren