Naar
boven

Google Analytics dashboard tips!

Onlangs heeft Google een aantal wijzigingen doorgevoerd in de interface van Analytics. Deze aanpassingen maken het mogelijk data overzichtelijker weer te geven, op een manier zoals jij dat graag wilt. Vandaag bespreek ik er een aantal die ik erg handig vind en zelf gebruik ;-).

Dashboard Layout

Eerder deze maand schreef ik over de Solutions Gallery van Google en liet ik zien dat het mogelijk was een aantal dashboards te downloaden. De layout van deze dashboards (en de dashboards die je zelf hebt gemaakt!), is aan te passen.

Klik hiervoor rechtsboven op “Dashboard aanpassen”: dashboard aanpassen

En je krijgt de verschillende indelingsopties te zien:

Indeling dashboards

Handig wanneer je op je dashboard gebruik maakt van grafieken, deze worden dan niet langer gepropt in een 30% of 40% kolom.

Voor 30% – 40% – 30%

30-40-30 weergave

Na 70% – 30%

70-30 weergave

Een stuk overzichtelijker!

Geavanceerde segmenten

Misschien viel het al op in bovenstaande afbeeldingen, je kunt tegenwoordig ook “Geavanceerde segmenten toepassen in het dashboard! Ideaal voor een snelle check van je data.

geavanceerde segmenten in dashboard
In dit voorbeeld maak ik onderscheid tussen nieuwe en terugkerende bezoekers, hiervoor moest eerder iedere widget aanpassen, nu kan het met een paar klikken. En wordt het segment op iedere widget in je dashboard toegepast. Makkelijk en snel inzicht!

2 nieuwe widgets

nieuwe widgets

Er zijn twee nieuwe grafieken toegevoegd, geomap en de staafdiagram. Met de eerste widget kunnen statistieken in een bepaalde regio worden weergegeven. Daarbij kunnen ook nog extra filters worden toegepast.

Geomap
In onderstaand voorbeeld heb ik een filter toegepast op de bezoeken uit Nederland, waarbij alleen het verkeer (bron) vanaf Facebook wordt getoond.

Geo instellingen bron facebookDe geomap widget ziet er dan als volgt uit op het dashboard:

geomap facebook bezoeken
In één opslag inzicht in de geografische verdeling van de bezoeken die vanaf Facebook komen.

Staafdiagram
Ook hier is het mogelijk verschillende statistieken (blauw) en dimensies (groen) toe te voegen. Ik wilde graag weten met welke browser bezoekers de blog bezoeken. En daarbij wilde ik ook zien via welke bron/medium deze bezoeken komen. Daarvoor gebruik ik de volgende instellingen:

staafdiagram

Wat resulteert in de volgende staafdiagram op het dashboard:
Staafdiagram bezoeken browser en Bron -medium

Wanneer je met je muis over de staafdiagram gaat (in je eigen dashboard) krijg je te zien wat de bron/medium is.

Dit zijn natuurlijk maar voorbeelden, er is ontzettend veel mogelijk en daar zul je toch echt zelf mee aan de slag moeten gaan ;-).

 

Dashboard delen

Delen

Als laatste een handige tip, het mogelijk om een dashboardconfiguratie te delen, handig voor collega’s! Hiermee worden alleen de widgets en instellingen daarvan gedeeld, niet de verkeersgegevens. Met een simpele link kunnen ook zij aan de slag met inzichtelijke data, want alle instellingen worden met een klik op de eigen data toegepast.

Download hier mijn Dashboard!

Zijn er veranderingen / updates die ik niet heb besproken maar jij graag wilt delen? Deel ze dan in een reactie!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
11 reacties op "Google Analytics dashboard tips!"
  • Christian zegt:
    13 Feb, 2013 om 11:31

    Dank je wel voor het heldere artikel en het delen van je dashboard Lianne.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      13 Feb, 2013 om 11:35

      Graag gedaan, jij bedankt voor je reactie :-)

  • Nils zegt:
    13 Feb, 2013 om 15:03

    Mooi Dashboard. Zeker een verbetering van Google Analytics waar ik veel gebruik van ga maken bij het instellen van Dashboards.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      13 Feb, 2013 om 15:06

      Dankjewel Nils!

  • Gert-Jan van den Heuvel zegt:
    14 Feb, 2013 om 07:35

    Ik gebruik Analytics veelvuldig voor de webshops die in mijn portfolio zitten en ik moet eerlijk zeggen dat het elke keer , na elke update , nog gemakkelijk wordt om de juiste data snel te bekijken op de manier die ik wil.

    Ik wil zo dus meteen de verkeersbronnen van mijn webshops bezichtigen op de frontpage. Met een paar drukken op de knop werkt dit.

    Analytics blijft toch een beetje een onge-evenaarde tool.

    Bedankt voor de uitleg en aanvulling die jij er aan geeft Lianne. Die geomap widget heb ik namelijk nog nooit gebruikt en lijkt me toch nuttig qua klanteninformatie.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      14 Feb, 2013 om 09:23

      Dankjewel voor je reactie Gert-Jan, de updates zijn inderdaad erg handig ;-)!

  • Albert zegt:
    14 Feb, 2013 om 15:10

    Bedankt voor het delen van je dashboard, ziet er goed uit. De Geomap functie is erg tof zo, kun je veel mee doen :).

    Bedankt voor je toelichting op de updates.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      14 Feb, 2013 om 16:42

      Dank voor je reactie Albert!

  • Mike zegt:
    17 Feb, 2013 om 21:00

    Mooi artikel, er is meer mogelijk dan de meeste (waaronder ik) weten.

    Wat ik me afvraag: is het mogelijk na te gaan hoeveel bezoekers er op een site komen door de url in typen in de adresbalk ??

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      18 Feb, 2013 om 09:21

      Goedemorgen Mike,

      Dankjewel voor je reactie!

      Het is inderdaad mogelijk om erachter te komen hoeveel bezoekers je website direct bezoeken. In het rapport “Direct verkeer” onder Verkeersbronnen –> Bronnen –> Direct, vind je statistieken m.b.t. bezoekers die via een klik op een bladwijzer of via het intypen van URL jouw website hebben bezocht.

      Groet,
      Lianne

  • Willem zegt:
    23 Sep, 2015 om 11:09

    Weet iemand of het mogelijk is een Google Analytics Dashboard zodanig te strippen dat het gebruikt kan worden in narrowcasting / digital signage?

    Reageren

Reageren