Handleiding: Zó blokkeer je binnen 1 minuut Referral Spam in Google Analytics. (DOEN!)

door | 13 mei 2015 | Google Analytics

Stop-Spam
Update: Onderstaand artikel is verouderd. Wil je de referralspam tegenhouden in Google Analytics adviseren we via een segment te werken, check deze Google+ post.
Misschien heb je er al over gelezen: referral spam binnen Google Analytics. Om het heel eenvoudig uit te leggen: spammers roepen je website aan waardoor hun domeinnaam in jouw Google Analytics terecht komt. Jij ziet dit als verwijzende bron en gaat naar hun website om te kijken wat het is. En voilà, zij hebben er weer een bezoeker bij.
Nu denk je misschien dat dit weinig zoden aan de dijk zet. Maar wat als je dit naar alle websites die er bestaan probeert te doen? Precies, dan zijn er aardig wat mensen die de websites van de spammers gaan bezoeken.
En uiteraard zijn ze ook zo “slim” om je website niet 1x te bezoeken maar soms wel 10x per dag. Dit valt natuurlijk wel op, want jij wil zien wie er plotseling zoveel verkeer naar je website stuurt.
Dit fenomeen staat bekend als Referral Spam. Wanneer je even verder leest leer ik je hoe je hier binnen 5 minuten vanaf bent.

Waarom is Referral Spam zo vervelend?

Op zichzelf kan dit geen kwaad en hoef je niet bang te zijn voor virussen oid. Echter wanneer zo’n spamverwijzing 25x per dag plaatsvindt en je hebt dagelijks normaal gesproken 100 bezoekers dan krijg je een aardig vertekend beeld. Sterker nog, op dat moment zeggen de statistieken niets meer en zijn ze waardeloos (totdat je dit verkeer er weer uitfiltert).
Overigens is Google al op de hoogte van dit probleem naar het schijnt. Maar ze hebben er nog geen oplossing voor blijkbaar. Die oplossing lijkt overigens erg eenvoudig door gewoon al die spamdomeinen te verwijderen uit Google Analytics, maar dat terzijde.
In de tussentijd zul je er dus voor moeten zorgen dat je de Referral Spam stopt.

Heb ik last van Referral Spam?

De kans is erg groot dat je bij je verwijzingen in Google Analytics dit soort websites tegenkomt:
referral-spam
Meestal herken je deze soort websites aan het feit dat ze 100% bouncen en 0 seconden op je website verblijven (ze hebben je website namelijk niet echt bezocht, maar dat terzijde).
Ook indien je dit soort websites nog niet tegenkomt in je Google Analytics adviseer ik om de onderstaande stappen toch te doorlopen. Je bent er dan zeker van dat je dit soort websites ook niet tegen gaat komen.

Tool om Referral Spam filter in te stellen (meest eenvoudig)

De meest eenvoudige manier om het toekomstige verkeer uit te sluiten is via een filter in Google Analytics. Nu zijn er al heel wat artikelen geschreven over hoe je dit in moet stellen. Maar in de tussentijd heeft iemand een hele handige tool ontwikkeld waardoor je binnen 1 minuut de filters hebt ingesteld!
Klik hier om naar de tool te gaan! (Update 13-5-2015: er hangt een quota aan de tool vanuit Google. Dit betekent dat je soms een melding kan krijgen genaamd “quota exceeded”. Probeer het dan een halve dag later nog een keer. Ondertussen gaan we proberen een andere eenvoudige oplossing te zoeken.) 
Het enige wat je hoeft te doen is op de blauwe knop te klikken, de tool te autoriseren (zorg dat je bent ingelogd in Google Analytics als je op de blauwe knop klikt), en te kiezen op welke profielen je de filters toe wil passen. Je kunt hier meerdere profielen tegelijk selecteren door je CTRL-toets ingedrukt te houden.
Done. Ik adviseer je overigens wel om dit maandelijks te herhalen. De filters worden dan geüpdatet met eventuele nieuwe spamsites.

Andere oplossingen?

Er zijn ook nog tal van andere oplossingen om het referral spam probleem te tackelen. Zo kun je bijvoorbeeld het verkeer tegenhouden met je .htaccess bestand. Echter is deze niet waterdicht omdat veel van deze spammers niet echt je website bezoeken.
Een filter maken op hostname is ook een mogelijkheid, al zitten hier ook weer nadelen aan en moet je technisch iets gevorderd zijn om dit te begrijpen en toe te passen.
De tool, zoals eerder omschreven is dus wat we aanraden voor 99% van de ondernemers.

Tenslotte: niet met terugwerkende kracht!

Het is wel belangrijk om te beseffen dat een filter in Google Analytics nooit met terugwerkende kracht effect heeft. Oftewel, de referral spam die er nu al is, gaat met een filter niet verdwijnen.
Door het onderstaande segment in te stellen wordt al het spamverkeer in dat segment uitgesloten:
Check deze Google+ post.
Succes met het uitsluiten van die vervelende Referral Spam! En wanneer je iets aan dit artikel hebt gehad mag je het uiteraard altijd delen via de onderstaande knoppen ;-).
 

Nader kennismaken?

Wil je graag meer informatie over onze dienstverlening en weten wat wij voor jouw showroom kunnen betekenen? Vul dan het contactformulier in en we nemen binnen één werkdag contact met je op. Bellen mag uiteraard ook: 085 208 21 00.

8 + 13 =

Klantervaringen

“De grootste klik met KGOM is de passie waarmee zij werken”

Hellen Eekhof – Flagstone Company