Naar
boven

Hoe krijg je “Spring naar” links in de zoekresultaten?

Je hebt ze vast al wel eens gezien. Bewust of onbewust. Ik heb het over de zogenaamde “Spring naar” links binnen de zoekresultaten van Google. Het voorbeeld hieronder zal veel duidelijk maken:

Je ziet daar “Spring naar Soorten vitaminen”. Wil jij ook weten hoe je dergelijke links krijgt? Lees verder”¦

Waarom “Spring naar” links?

Een pagina kan ontzettend veel informatie bevatten, en is vaak opgedeeld in verschillende alinea’s of secties. Het bovenstaande voorbeeld is een resultaat wat voorkomt wanneer je zoekt op “verschillende soorten vitaminen”.

Een typische zoekopdracht waarbij je een opsomming verwacht van de verschillende soorten vitaminen. Maar zoals je ook kunt zien in de titel van het resultaat gaat die pagina niet alleen over vitaminen, maar ook over voedingssupplementen.

Om de zoeker het zo gemakkelijk mogelijk te maken toont Google daarom een directe link naar de sectie “Soorten vitaminen”, precies waar we naar op zoek zijn. Moest het nog niet helemaal duidelijk zijn, lees dan dit artikel van Google: Waarom “spring naar” links?

Hoe krijg je “Spring naar” links?

Om dergelijke links in de zoekresultaten te krijgen moet je voldoen aan de volgende zaken:

1. Gestructureerde content

Allereerst moet je ervoor zorgen dat je pagina (de tekst) is opgebouwd zoals het hoort. Dus onderverdeeld in verschillende secties (alinea’s) en koppen.

2. Ankers bij de verschillende alinea’s

Verder moeten er ankers bij de verschillende secties worden geplaatst. In het kort komt het hier op neer:

Plaats binnen de broncode, voor de alinea of kop (vaak een headertag) een code als deze:

<a name=”VitamineC”> </a>

Let op, dit is dus in de broncode! Voor een uitgebreide uitleg lees dit artikel: Hyperlinks intern. Let op dat je een beschrijvende naam gebruikt. Bij de sectie over vitamine C plaats je dus ook een ankernaam die de sectie beschrijft.

3. Inhoudstabel opnemen op de pagina

Tenslotte moet er op de pagina nog een inhoudstabel worden opgenomen met links naar alle interne ankers. Wanneer we het bovenstaande voorbeeld aanhouden zou die code er voor die ene interne link zo uitzien:

<a href=”#VitamineC”>Vitamine C</a>

In het bovenstaande voorbeeld zie je nu maar één link, maar het spreekt voor zich dat je dit zo voor elke interne link (anker) doet, zodat je een “inhoudstabel” krijgt.

Conclusie

Belangrijk om te weten is dat Google deze “Spring naar” links alleen vertoont wanneer zij denken dat de “interne link”, en de bijhorende sectie, beter aansluit bij de zoekopdracht dan de “normale” pagina.

Met de bovenstaande 3 stappen krijg je geen garantie op “Spring naar” links, maar benut je de kans wel optimaal.

Tenslotte is het nog belangrijk om te onthouden dat je dit niet zomaar moet toepassen. Het moet wel echt een toegevoegde waarde zijn voor de bezoekers. Voorbeelden waarbij een interne inhoudstabel handig voor de bezoeker is:

  • Handleidingen met verschillende uitgebreide secties;
  • Informatiedocument met verschillende “onderdelen”. Zie het voorbeeld wat in dit artikel is gebruikt voor vitaminen;
  • Veelgestelde vragen pagina.

Dit artikel is trouwens een mooi voorbeeld van het feit dat Google lang niet altijd meer de standaard meta-description toont in de zoekresultaten. Sluit trouwens wel mooi aan op het artikel wat we eerder schreven: Meta-description blijft belangrijk!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
9 reacties op "Hoe krijg je “Spring naar” links in de zoekresultaten?"
  • Gedichten zegt:
    13 Jan, 2011 om 22:02

    Kijk, dat is weer een interessant artikel Karel.
    Ik ben dit soort links nog nooit tegengekomen, vraag me dan ook af of ik het zelf in mijn eigen sites ergens effectief kan gebruiken.

    Wat me opvalt is dat de algeme informatie pagina’s dus hier wellicht voor in aanmerking komen. Ik had alleen met zo’n website daarvoor verschillende pagina’s voor gemaakt om beter / makkelijker te kunnen scoren..

    Maar dat is waarschijnlijk mijn gedachte omdat ik pagina’s aan zou maken om zoveel mogelijk bezoekers vanuit Google te halen. De bedoeling met deze website lijkt me dan ook anders.

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    13 Jan, 2011 om 23:17

    Interessant. Al heb ik weinig pagina’s die weer zo lang zijn dat er meerdere onderwerpen in behandeld worden.

    Ik ben wel aan het kijken of ik die sterren van reviews op mijn pagina’s kan krijgen. Ben benieuwd wanneer google me daar voor vertrouwd.

    Reageren
    • Crosstrainer zegt:
      14 Jan, 2011 om 14:31

      Reviews van “allebedrijvenin” worden gekoppeld aan de reviews van google. Meer reviews zou dus beloond moeten worden volgens de mensen van allebedrijvenin.nl

    • Erica - Allebedrijvenin zegt:
      17 Jan, 2011 om 10:35

      @Crosstrainer, leuk dat je onze website hier noemt! Het klopt inderdaad dat onze reviews worden overgenomen door Google. Deze reviews verschijnen vaak bovenin de zoekresultaten. Meer informatie hierover kun je vinden op onze website in dit artikel: http://www.allebedrijveninamsterdam.nl/nieuws/seo-90.html

      Mocht je nog ergens vragen over hebben, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Bedankt!

  • Erno Hannink zegt:
    14 Jan, 2011 om 06:57

    Ik dacht dit de nieuwe ankers waren content ipv

    Zie http://www.webweaver.nu/html-tips-/link-within-a-page.shtml
    Correct?

    Reageren
    • Erno Hannink zegt:
      14 Jan, 2011 om 06:58

      Lekker dan verdwijnt de code natuurlijk ik had de div code er in gezet. :)
      tekst

    • Karel Geenen zegt:
      14 Jan, 2011 om 08:59

      Dag Erno,

      Heb eens gekeken, en het lijkt erop dat je gelijkt hebt! Voor wat ik nu heb gelezen wordt de “name” ook niet meer ondersteund in HTML 5.

      Bedankt voor de tip!

  • Kerstpakketten zegt:
    17 Jan, 2011 om 20:42

    Dit heb ik nog nooit gezien! Wel dat de natuurlijke resultaten de titels uit het hoofdmenu weergeeft waardoor je dus ook eenvoudig door betreffende website kunt fietsen alsmede een goede indruk krijgt over de inhoud van de site.

    Reageren
  • Nick zegt:
    31 Jan, 2011 om 20:21

    Compleet nieuw voor mij! En dus razend interessant. Staat alvast op mijn “to test”-lijstje met stip genoteerd.

    Reageren

Reageren