Naar
boven

Hoe Nieuwe Klanten Vinden Met LinkedIn (2/7)

Eén van de grootste misverstanden m.b.t. LinkedIn is dat mensen en bedrijven het enkel als een (passief) uithangbord gebruiken via hun persoonlijke en bedrijfsprofielen. Dit zorgt vaak voor ontgoocheling m.b.t. de resultaten.

In het boek “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” (gratis te downloaden via www.hoe-linkedin-nu-echt-gebruiken.com) wordt in de LinkedIn Strategie Matrix voor bedrijven beschreven dat er ook nog actieve en proactieve strategieën zijn.

Het zijn deze proactieve strategieën die het meest opleveren als je op zoek bent naar nieuwe klanten, medewerkers, leveranciers, partners, experten of andere mensen die je kunnen helpen je professionele doelen te bereiken.

In deze reeks delen we 10 proactieve strategieën om nieuwe klanten te vinden.

Vooraleer je met deze tips van start gaat, dien je zoals je in het eerste deel van deze reeks hebt kunnen lezen wel eerst goed je doelgroep te definiëren en je LinkedIn netwerk op te bouwen.

Dit zijn de twee eerste strategieën om nieuwe klanten te vinden:

Strategie 1: Zoek Op Naam

Als je de naam kent van je prospect, is het relatief eenvoudig: vul de naam in in het zoekveld bovenaan de pagina. Wat als het iemand is met een veel voorkomende naam zoals Andy Johnson (meer dan 4.600 hits)? Dan heb je een andere benadering nodig.

Als je “Advanced Search” gebruikt en “Andy” in het “First Name” veld en “Johnson” in het “Last Name” veld invult, blijven er nog maar 1.600 hits over.

Vanwaar dit grote verschil?

Als je het zoekveld bovenaan de pagina gebruikt, zoekt LinkedIn naar die woorden doorheen het hele profiel (dit is hetzelfde als het “Keywords” veld). Als je specifieke velden gebruikt zoals “First Name” en “Last Name”, dan zoekt het enkel in deze velden.

Bemerking: we hebben al verschillende mensen gezien met hun voornaam in het veld voor de achternaam en vice versa. Dit helpt natuurlijk niet om gevonden te worden. Kijk dus je profiel na of het voor jou correct is.

Strategie 2: Zoek Met Parameters

Wanneer je van je doelen vertrokken bent en ze specifiek gemaakt hebt, ga je een paar parameters hebben die gebruikt kunnen worden in het “Advanced Search” scherm (de “Advanced” link kan je vinden naast het zoekveld).

Dit zijn de velden ter beschikking in “Advanced Search”:

  • Keywords (sleutelwoorden): hier kan je wat dan ook invullen. LinkedIn zoekt dan in alle velden (vrije tekst en lijsten).
  • First Name en Last Name (voornaam en achternaam.
  • Location (plaats): Anywhere (ergens ter wereld) of “located near” (dichtbij) gevolgd door je eigen land.
  • Postal Code (postcode): je kan in een straal rond een bepaalde postcode zoeken. Dit helpt om je zoekresultaten te verfijnen, natuurlijk enkel als dat nuttig is m.b.t. je doel.
  • Title (titel): functie. Een interessante optie is dat je kan kiezen om enkel mensen te zien die nu die positie hebben, mensen die in het verleden die positie bekleedden of beiden (standaard). Opmerking: dit veld zoekt op de functie (“current” or “past”), niet op de “Professional Headline” (= beschrijving onder je foto op je profiel).
  • Company (bedrijf): een interessante optie is dat je kan kiezen om enkel mensen te zien die nu voor dit bedrijf werken, mensen die er gewerkt hebben of beiden (standaard).
  • School.
  • Industry (branche): je kan in alle industrietakken zoeken of in meer specifieke branches.
  • Relationship (hoe ver verwijderd): je kan op alle LinkedIn leden zoeken of je zoekactie beperken tot mensen in je 1e, 2e, 3e graad netwerk of daarbuiten, of tot mensen die tot dezelfde groepen behoren als jij.
  • Language (taal): je kan je zoekactie beperken tot mensen die een specifieke taal spreken. We raden dit echter af, omdat je veel mensen kan missen die deze optie nog niet gebruiken.

Als je een betaalde account hebt, dan krijg je volgende extra zoekmogelijkheden:

  • Company Size (bedrijfsgrootte): verschillende opties, van 1-10 tot 10.000+.
  • Seniority Level: verschillende opties, momenteel: Manager, Owner (eigenaar), Partner, CXO, VP, Director, Senior, Entry (Starter), Students & Interns en Volunteer (vrijwilliger).
  • Interested in (geïnteresseerd in): gelijk welke gebruiker (standaard) of het specifieke profiel met wie deze persoon wil connecteren, zoals hij aangegeven heeft (zie op je eigen profiel onderaan de pagina voor de opties daaromtrent).
  • Fortune 1000: je kan je zoekactie beperken tot de Fortune top 50, top 100, top 250, top 500 en top 1000.
  • Search only other openlink members (zoek enkel op andere “open link” leden): mensen die een betaalde account nemen (upgrade) kunnen gratis berichten naar elkaar sturen als ze niet in elkaars 1e graad netwerk zitten. Als je een basisaccount hebt (gratis), dan moet je “InMails” kopen om dat te kunnen doen. Dit vak aanvinken betekent dat je de zoekactie kan beperken tot die mensen waar je gratis een bericht kan naar sturen.

Nadat je de zoekopdracht hebt uitgevoerd, kan je de zoekresultaten sorteren.

  • Relevance (relevantie) (standaard): resultaten worden gesorteerd volgens berekeningen gebaseerd op de sleutelwoorden die je hebt ingegeven en je netwerk van connecties.
  • Relationship (relatie): de 1e graad, 2e graad en groepen worden eerst getoond (in die volgorde). 3e graad en “buiten netwerk leden” worden altijd gecombineerd. Gebruik deze optie als je niet naar iemand specifiek op zoek bent. 2e graad contacten zijn gemakkelijker te bereiken (via de Magische Mail) dan 3e graad contacten.
  • Relationship + Recommendations (relatie + aanbevelingen): overeenkomsten worden getoond op jouw niveau van connectie en het aantal aanbevelingen (hoe meer aanbevelingen hoe hoger in de lijst). Gebruik deze optie als je op zoek bent naar een leverancier of partner. De aanbevelingen kunnen je een eerste indruk geven.
  • Connections (connecties): de mensen met de meeste connecties staan bovenaan.
  • Keywords (sleutelwoorden): deze rangschikking geeft de beste overeenkomst louter gebaseerd op je vraagstelling.
  • Views (weergave): hoe de zoekresultaten weergegeven worden: basaal (standaard) of uitgebreid. Het verschil tussen beiden is dat de uitgebreide weergave je ook de hoeveelheid connecties toont, de hoeveelheid aanbevelingen en huidige en vroegere posities (functies).


Deze tweede strategie is wat ons betreft de meest krachtige omdat deze de meest rechttoe rechtaan strategie is. Er zijn echter nog 8 andere strategieën waarmee je prospecten kan vinden die je op deze manier misschien niet had gevonden. Meer hierover in het volgende artikel!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Jan Vermeiren en Bert Verdonck
Zij zijn partners bij Networking Coach en auteur van de internationale bestseller “Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken” die je gratis kan downloaden!
Wees de eerste die reageert!

Reageren