Naar
boven

Meta-description blijft belangrijk!

De meta-description is altijd al belangrijk geweest voor zoekmachine optimalisatie. Hoewel de waarde voor wat betreft hoge posities lijkt te dalen, is het wel belangrijk als call-to-action. Met andere woorden, een goed beschrijvende en uitnodigende meta-description zorgt ervoor dat er ook daadwerkelijk wordt doorgeklikt op je zoekresultaat.

Feit is wel dat Google steeds vaker zelf een omschrijving samenstelt, toegespitst op de zoekopdracht. Dit betekent dat onze weloverwogen meta-description niet altijd meer wordt vertoond. Je zou dan kunnen zeggen dat het misschien niet meer zo interessant is om hier veel aandacht aan te besteden.

Maar niets is minder waar”¦

Google is niet alleen”¦

Hoewel Google ergens tussen de 20% en 80% voor het totaalbezoek op je website voor zijn rekening neemt zijn er ook nog andere belangrijke verkeersbronnen.

Eén daarvan is de social media. En één van die social media bronnen gebruikt nog steeds de meta-description die jij zo zorgvuldig hebt gemaakt!

Facebook

Precies, ik heb het hier over Facebook. Telkens wanneer iemand een webpagina deelt op deze social media site wordt de meta-description integraal overgenomen, zoals je in onderstaand voorbeeld kunt zien:

Conclusie

De meta-keywords zijn dan misschien zo goed als dood, de meta-description nog lang niet!

De inspiratie voor dit artikel is naar aanleiding van het lezen van dit geweldige artikel op de SEOmoz blog: Social Media Markteer SEO Checklist.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
12 reacties op "Meta-description blijft belangrijk!"
  • Dave Lorrez zegt:
    13 Jan, 2011 om 09:59

    Ik ben de link even kwijt maar las dat uit een eye tracking studie bleek dat de description tag het meeste werd bekeken in de serps, pas daarna de titel, etc

    Dus belangrijk..absoluut ;)

    Reageren
  • Mark zegt:
    13 Jan, 2011 om 10:25

    Hoi Karel,

    Fijn dat Facebook tenminste iets doet met die meta description. Want zelf geef je ook al aan dat Google in de serps vaak zelf een beschrijving samenstelt.

    Je zou het beter kunnen omdraaien: wanneer maakt Google eigenlijk nog wel gebruik van jouw uitgedokterde meta description in de serps i.p.v. een zelf samengestelde beschrijving?

    Enig idee?

    Reageren
  • Parkeren Schiphol zegt:
    13 Jan, 2011 om 11:03

    Het is nooit dood geweest omdat het wordt gebruikt in de resultaten van google. Het is de enige manier om de bezoekers extra te lokken om op je link te klikken dus zeker blijven gebruiken. Facebook heeft ook nog een leuke optie dat hij plaatjes van de pagina kan herkennen en bij de link kan plaatsen.

    Reageren
  • DirkvB zegt:
    13 Jan, 2011 om 11:06

    Eens. Een dergelijke discussie laait elke week wel weer ergens op, en ik ben blij dat er iemand ook buiten de bewandelde paden denkt en zo het nu aanwijst.

    Bovendien vind ik altijd: baat het niet dan schaadt het niet. Als jezelf invloed kunt uitoefenen op de CTR dan doe je dat natuurlijk. En voor de echte kenners vraag ik me hetzelfde af als Mark: laat Google de meta-description wél zien als de query erin staat?

    Reageren
  • Imre Bernath zegt:
    13 Jan, 2011 om 11:55

    Hoi Karel,

    Onze ervaring is dat als je aandacht besteed aan je meta description tag en hem vult dan neemt Google hem over, doe je hier niets mee dan gaat Google hem zelf samenstellen. Het gevaar is dan wel dat hij ook “lelijk” kan worden, als je bijvoorbeeld een datum of breadcrumbs voor je belangrijke tekst hebt staan. Deze verschijnt dan in je snippet.

    Het advies van Seolab is: Bedenk een goede description tag, want net als je titel kunnen ze van een doorslaggevende betekenis zijn voor je clicktrough-rate (CTR).

    Seolab verwacht dat Google de CTR van de pagina’s gaat gebruiken in hun algoritme. Bing maakt hier al gebruik van.

    Hoge CRT zorgt voor hogere ranking bij Bing, bij Google zakt je website bij een lage CTR in 2011. In Google webmaster tools kan je de CRT zien van je pagina’s.

    In januari 2011 heeft Seolab een unieke Google Serp Snippet Optimalisatie Tool gelanceerd, waarmee je direct online kan zien of je een juiste titel en een goede description tag maakt.

    http://www.seolab.nl/snippet-optimalisatie-tool/

    De Social Media Markteer SEO Checklist van SEOmoz is zeker top!

    Imre Bernath

    Seolab

    Reageren
  • Groene webhosting zegt:
    13 Jan, 2011 om 12:19

    Om te voorkomen dat je zorgvuldig vervaardigde kunststukje overschreven raakt met een omschrijving uit dmoz of de yahoo directory kun je het volgende gebruiken:

    Reageren
  • Dennis Sievers zegt:
    13 Jan, 2011 om 12:29

    Het wordt tijd dat Google ons weer helemaal zelf de snippets laat samenstellen. Ze hebben ondertussen wel bewezen dat ze zelf niet (goed) in staat zijn om te bepalen wat een gebruiker wel of niet wil zien.

    De inhoud van de titel en snippet, en wellicht ook de ‘display-url’ moeten ze aan de experts overlaten en niet zelf samenstellen. Dan behoudt de description en title ook zijn waarde voor ons (als seo boeren).

    Laat Google zich maar focussen op het tonen van de juiste sites, dan focussen wij ons wel op de conversie van de voordeur tot de achterdeur.

    Reageren
  • Sjaak Doelemans zegt:
    13 Jan, 2011 om 21:03

    Ik heb zelf goede ervaringen met de dynamische snippets die Google automatisch genereert vanuit de website bij een zoekresultaat. Als je je titles, h-structuur en je homepage goed op orde hebt, is Google heel goed in staat om op basis van de zoektermen een juiste snippet te tonen. Het hangt ervan naar mijn idee dus echt vanaf hoe je je webpagina’s hebt samengesteld en op welke zoektermen je website wilt optimaliseren. Ik ben blij met de dynamische snippets van Google.

    Reageren
  • Gedichten zegt:
    13 Jan, 2011 om 22:03

    Uiteraard is het ook zo, dat je je webpagina’s met unieke Meta description (en keywords ook) als je ze goed invult ook unieker worden!

    Reageren
  • Sjaak Doelemans zegt:
    13 Jan, 2011 om 22:33

    Klopt, maar dezelfde pagina op de zoekresultatenpagina wordt met een andere snippet getoond (dynamisch dus) dankzij Google, die dat op een intelligente manier ziet.

    Reageren
  • Nick DéBlé relatiegeschenken zegt:
    18 Jan, 2011 om 12:25

    Meta-discription is zeker belangrijk, we proberen deze dan ook zo uniek mogelijk te maken, d.m.v. de juiste keywords combinatie`s.

    Reageren
  • Rob @ Stacaravan Huren zegt:
    20 Jan, 2011 om 01:03

    Het is heel belangrijk ook om de titel van de pagina in de meta-description te gebruiken, keywords in titel/meta-description/url zorgen voor optimale resultaten.

    Reageren

Reageren