Naar
boven

Verlies het niet van de grote online reuzen! Versla ze met deze uitgebreide tips en tricks!

Online-overleven-socialmedia afbeelding

Inleiding

Als kleine ondernemer wordt het ook online steeds lastiger om je te meten met de grote jongens. Zij hebben vaak grotere budgetten en diepere zakken. Tot een paar jaar geleden konden ook kleine ondernemers eenvoudig online scoren.

De concurrentie was nog lang niet zo groot, wat resulteerde in lage kosten per klik voor bijvoorbeeld Google AdWords. Of snel hoge posities in Google verwerven door dubieuze praktijken. Helaas is die tijd over. De grote jongens zijn wakker geworden en hebben vaak een veelvoud per klik over. En Google vindt populariteit en sterke merken steeds belangrijker. Ook daar profiteren de grote jongens van door de naamsbekendheid die zij bijvoorbeeld via radio en tv verwerven.

Als kleine ondernemer zullen we hier dus slim mee om moeten gaan. Slimme strategieën gebruiken die géén onuitputtelijke budgetten vereisen.

In dit artikel geven we je deze strategieën. Low budget online marketingtechnieken, waar de grote jongens van versteld zullen staan. Goliath, eat this!

Inhoudsopgave

Kies je wapens!

Prijs als USP win je praktisch nooit

Kies je niche!

Uitstraling = professioneel!

Logo / huisstijl

Website!

Betrouwbare hosting & snelle website

Telefoonnummmer doorverwijzen

Verkeersbronnen

SEO

SEA

Social Media

Referrals

Webanalytics

Bestaande klanten zijn goud waard!

Tot slot: kleine vs. grote ondernemer – Matrix

Kies je wapens!

Voordat we ten strijde kunnen trekken is het van belang dat we de juiste wapens kiezen. Hiermee bedoelen we nog niet welke verkeersbronnen je moet kiezen, dat is voor later. Nee, eerst zullen we jouw USP’s duidelijk moeten krijgen. Want de USP’s zullen bepalen voor welke leverancier men zal kiezen.

Nu is het lastig om te bepalen wat jouw USP’s zijn. Echter is er eentje te benoemen welke het vooral niet zou moeten zijn:

Prijs als USP win je praktisch nooit

Feit is dat grote bedrijven groot kunnen inkopen. En groot inkopen betekent vaak ook interessantere prijzen. Ik heb het zelf nog meegemaakt begin deze eeuw. We verkochten mobiele telefoons via onze webshop. En prijs was één van onze USP’s. Resultaat was dat we op één verkocht mobieltje á 150 euro zo’n 5 euro overhielden.

De grotere partijen in die tijd hielden aan zo’n verkoop ongeveer 15 euro over, puur omdat ze interessantere marges bij de leverancier kregen.

Mijn advies is dan ook om zeker niet te concurreren op prijs. Een ontzettend leuke en inspirerende video over dit thema vind je hieronder. Zeker de moeite waard om te bekijken!

Deel onze tips!

Concurreer als kleine ondernemer niet op prijs!  TWEET DIT

Overige USP’s om rekening mee te houden

We kennen nog een aantal andere USP’s die gevaarlijk kunnen zijn wanneer je een kleine ondernemer bent. Een aantal sommen we hieronder op:

Levertijd

Als kleinere ondernemer of webwinkelier is de kans groot dat je weinig tot niets op voorraad hebt. Oftewel, wanneer men iets bij jou bestelt moet jij het vaak weer bij de leverancier bestellen.

Gevolg is dat er sowieso een dag extra levertijd bij zal komen, vaak zijn het er zelfs meer.

Verzendkosten

Wat bij de inkoop van je producten geldt is ook het geval bij de inkoop van het logistieke proces. Grotere partijen hebben vaak interessantere prijzen kunnen bedingen bij de vervoersmaatschappijen omdat zij nu eenmaal meer verzendingen doen.

Wanneer je minder pakketten verzendt betaal je vaak de hoofdprijs. Dit kun je dan wel weer doorberekenen aan de klant, maar dan wordt concurreren op prijs helemaal niet meer interessant.

Kies je niche!

Het is daarom als kleinere ondernemer interessanter om een niche te kiezen. Om het voorbeeld van de mobiele telefoons te blijven gebruiken: wij hadden in die tijd misschien moeten focussen op slechts 1 merk. Het gevolg was dat we:

  • Sneller als specialist werden beschouwd en dus sneller een merk op hadden gebouwd;
  • Door het kleinere assortiment voorraad hadden kunnen aanhouden waardoor we dezelfde dag nog konden leveren;
  • Slechts bij één leverancier in hoefden te kopen en op die manier dus ook verhoudingsgewijs grotere volumes en interessantere prijzen konden bedingen.

Ik adviseer je daarom om je als kleinere ondernemer te specialiseren in één bepaalde tak. Wanneer dat succesvol is kun je er eenvoudig andere productgroepen, of diensten, langs gaan zetten.

Deel onze tips!

Kies als kleine ondernemer een niche!  TWEET DIT

Uitstraling = professioneel!

Één van de grootste knelpunten die je als kleine ondernemer kunt tegenkomen is dat je als amateuristisch wordt beschouwd. Toch zijn er een aantal zaken waar je op moet letten om te voorkomen dat je niet op waarde wordt geschat wanneer je online gaat ondernemen. Hieronder hebben we de belangrijkste zaken genoemd.

Logo / huisstijl

Een goed ontworpen logo straalt professionaliteit uit. Een logo wat ontworpen is door je neefje in Paint niet.

Overigens weet ik waar ik over praat. Zo was het onderstaande logo zelf gemaakt in Paint en heeft het jaren bovenaan onze website gestaan (in die tijd kwamen we er nog mee weg):

ElektrosellMijn advies is om je logo en huisstijl professioneel te laten ontwerpen. Een goede tip hiervoor: 99designs.com!

Deel onze tips!
Een goed ontworpen logo straalt professionaliteit uit!  TWEET DIT

Website!

Wanneer we het over online hebben kunnen we er niet omheen: de website of webwinkel. We kunnen hier lang over uitweiden maar het basisprincipe geldt: het moet professionaliteit uitstralen.

Helaas hangt er aan deze professionaliteit ook een prijskaartje. Een zelfgebouwde website in Frontpage voldoet niet meer. Een website moet responsive zijn en op alle schermen er goed uit zien, zeker gezien het feit dat mobiel internet een steeds groter aandeel inneemt. De teksten moeten zijn geschreven om bezoekers te converteren naar klant. Foto’s moeten professioneel zijn, zeker in een webwinkel.

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar de boodschap mag duidelijk zijn: ga hier niet over één nacht ijs. Laat je goed informeren en durf daarna te investeren.

Het is de basis van je hele online strategie. Het heeft geen zin om potentiële klanten naar je website te sturen wanneer ze meteen weer vertrekken.

Betrouwbare hosting & snelle website

Dit sluit uiteraard naadloos aan op het vorige hoofdstuk. Maar wanneer je eenmaal geïnvesteerd hebt in een goede website of webwinkel moet deze ook snel laden en altijd online zijn. Je hebt dus een betrouwbare hostingpartij nodig.

Zorg dat je je hierover ook goed laat informeren en ga niet blind voor de goedkoopste! Een snelle en betrouwbare website verhoogt de gebruiksvriendelijkheid. Iets wat beloond zal worden in meer conversies (en ook iets wat door Google gewaardeerd zal worden).

Deel onze tips!
Een snelle en betrouwbare website verhoogt de gebruiksvriendelijkheid. Dit wordt beloond met meer conversies! TWEET DIT

Telefoonnummmer doorverwijzen

Mobiele nummers op een website, persoonlijk vind ik dat not done. Het geeft mij een gevoel van amateurisme. En zeker voor webwinkels geldt dit.

Vandaar dat ik adviseer om een vast nummer te nemen en die te laten redirecten naar je mobiel desnoods. Zo straal je toch professionaliteit uit en houd je het gemak van een mobiel nummer.

De kosten hiervoor bedragen ongeveer 75 euro waarvoor je het dus niet kunt laten naar mijn mening.

Oja, vergeet niet om het vaste nummer ook groot op je website/webwinkel te plaatsen, liefst bovenaan. Dat wekt vertrouwen en komt de conversie ten goede!

Verkeersbronnen

SEO: Ga bloggen (of creëer content)!

Scoren in Google doe je dankzij drie pijlers. Techniek en gebruiksvriendelijkheid (kunnen bezoekers en Google überhaupt door mijn website, zijn er geen technische belemmeringen), Content (staat datgene waar mensen naar op zoek zijn ook echt op mijn website in de vorm van tekst of video) en Populariteit / naamsbekendheid (hoe populair is je website, gemeten door het soort en aantal inkomende links en verwijzingen in social media).

Qua techniek zit het wel goed mits je onze eerdere tips hebt opgevolgd. Resten er nog content en populariteit. En met deze tip slaan we beide vliegen in één klap. Wij adviseren je namelijk om vol aan de slag te gaan met bloggen en het creëren van content. Wanneer jij goede artikelen schrijft en aan de slag gaat met netwerken (want ook dat is bloggen) zul je snel resultaat zien in de zoekmachines!

Deel onze tips!
Scoren in Google doe je met deze drie pijlers: techniek, content en populariteit. TWEET DIT

Stap 1: Zoekwoordonderzoek

Allereerst is het belangrijk dat je weet welke zoekwoorden men gebruikt om jouw diensten en producten te vinden. Hiervoor doe je eerst een uitgebreid zoekwoordonderzoek. Wanneer je je overigens inschrijft op onze nieuwsbrief krijg je gratis toegang tot onze videocursus zoekwoordonderzoek!

Stap 2: Kies de juiste zoekwoorden (longtail)

Het is belangrijk dat je gaat bloggen over zoekwoorden die in het verlengde liggen van de producten of diensten die je aanbiedt. Maar kies niet de zogenaamde hoofdprijs woorden.

Wanneer je dus bijvoorbeeld boekhoudsoftware verkoopt kun je je beter richten op artikelen rond “Hoe moet een goede factuur eruit zien” in plaats van je te richten om mensen die rechtstreeks zoeken op “boekhoudsoftware”.

Kies dus zoekwoorden en thema’s die dicht rond je product liggen, maar waar niet zoveel concurrentie op is.

Stap 3: Schrijf hét artikel over dat ene onderwerp

Zorg ervoor dat het artikel wat je schrijft daadwerkelijk van toegevoegde waarde is voor de lezer. In het bovenstaande voorbeeld leer je men hoe ze een goede factuur kunnen maken (wat moet waar staan, wat moet er verplicht op, welke tekst verkort de betalingstermijn enz.).

Door hier veel tijd en aandacht aan te besteden krijg je een ontzettend waardevol artikel wat als dé referentie geldt op dat gebied.

Stap 4: Delen!

Deel de artikelen die je schrijft allereerst met je bestaande klanten. Extra tip: dergelijke artikelen zijn ook mooie stukken content voor in de nieuwsbrief.

Zorg dat bij de blogartikelen ook social media knoppen staan zodat je bestaande klanten dit ook weer kunnen delen.

Stap 5: Netwerk!

Wanneer je goede artikelen schrijft zul je ook zien dat er gereageerd gaat worden op de artikelen. Het is zaak dat je hier ook op inspeelt en de discussie aangaat. Dit is een hele interessante manier om snel een netwerk op te bouwen van mensen die je artikelen graag lezen. Hen kun je ook weer contacteren als je weer eens een nieuw artikel hebt geplaatst wat zij misschien ook wel interessant vinden!

Uiteraard moet je ook flink gaan netwerken buiten je blog. Zo leuk als jij het vindt als er gereageerd wordt op jouw artikelen, zo leuk vinden anderen dat ook! Oftewel, zorg dat je regelmatig op andermans artikelen reageert. Uiteraard is het wel de bedoeling dat dit oprecht is.

Neem dus de tijd om andere blogs te lezen, reageer en discussieer en binnen een mum van tijd heb je een interessant netwerk!

Dit netwerk zal weer bijdragen aan de populariteit van jouw blog / website. Je kunt ze namelijk prima vragen om eens een link te plaatsen naar jouw website. Op die manier versterk je elkaar en daar wordt het hele netwerk beter van!

Deel onze tips!
Neem de tijd om andere blogs te lezen, en daarop te reageren en discussiëren. TWEET DIT

Stap 6: Herhalen en volhouden

Wanneer je hier vol overgave mee aan de slag gaat zul je zien dat je snel resultaat oogst. Maar je moet het wel volhouden. Voornamelijk de stappen 3, 4 en 5!

Meer leren over bloggen? Bekijk dan deze artikelen!

SEA

Waarschijnlijk heb je al wel gehoord van het advertentieprogramma van Google: Google AdWords. Maar wist je dat Bing ook een advertentieprogramma heeft genaamd Bing Ads?

De volumes in Bing zijn veel lager, maar daar staat tegenover dat de klikprijzen ook veel lager liggen. Wij hebben al menig rendabele campagne opgezet in Bing en ik adviseer je om zeker bij een lager budget eens te testen op Bing Ads.

Nogmaals, het zullen niet veel bezoekers zijn, maar ze zijn in ieder geval een stuk goedkoper dan die van Google!

Tip: Lees de uitgebreide Nederlandstalige handleiding Bing Ads van KG Bureau!

SEA campagne tips voor kleinere budgetten

Of je nu gaat adverteren op Google of Bing, neem de onderstaande tips mee wanneer je aan de slag gaat:

Zorg voor specifieke targeting

Wanneer je bijvoorbeeld een aannemer bent uit Amsterdam is het sowieso verstandig om in te stellen dat je advertenties alleen in Amsterdam worden vertoond. Echter Amsterdam is nog vrij groot. Het is daarom nog verstandiger om bijvoorbeeld binnen een straal van X kilometer te adverteren.

Voordeel is tweeledig: bezoekers zullen sneller converteren omdat het een aannemer is die in de buurt woont (en niet aan de andere kan van de stad) én jij als aannemer hoeft voor de klus niet eerst de hele stad te doorkruisen ;-).

Deel onze tips!
Laag SEA budget? Zorg voor specifieke targeting! TWEET DIT

Speel in op de directe behoefte

Wanneer je adverteert in de zoekmachines kun je zelf bepalen op welke zoekwoorden jouw advertentie vertoond moet worden. Wanneer je een kleiner budget hebt moet je er daarom voor zorgen dat als men op jouw advertentie klikt (dan ga je namelijk betalen) dat je er ook 100% zeker van bent dat ze geïnteresseerd zijn in hetgeen wat jij te bieden hebt.

Vandaar dat ik je adviseer om zeer gerichte zoekwoorden te gebruiken. Om het voorbeeld van de aannemer aan te houden:

Mijn advies is om (bv.) te adverteren op het zoekwoord “aannemer amsterdam”. Maar niet op zoekwoorden als “verbouwing Amsterdam”. Iemand is misschien op zoek naar vergunningseisen en nog niet geïnteresseerd in aannemers, maar klikt er puur uit nieuwsgierigheid op.

Zorg dus dat je alleen op die zoekwoorden biedt die inspelen op de directe behoefte. Deze zoekwoorden zijn vaak wel wat duurder, maar converteren ook veel beter en leveren dus een positievere ROI.

Deel onze tips!
Laag SEA budget? Speel in op de directe behoefte! TWEET DIT

Social Media

Inmiddels kun je niet meer zonder social media en het is dan ook heel verleidelijk om met alle social media kanalen te starten. Want dat is wat er moet gebeuren, toch?

Je creëert content en plaatst het allemaal op je Facebook fanpage, Twitter, LinkedIn bedrijfspagina, Google+ pagina en Pinterest account”¦ Maar dan komt het, de aantallen volgers, likers, reacties en fans blijven laag. En tja, af en toe vergeet je een update te plaatsen, maar ach wat geeft het..?

Uiteindelijk gebeurt er niets meer op je social media kanalen en blijkt het een grote mislukking te zijn.

Grootste valkuil = inzetten op alle kanalen

Zonde! Want het aan de slag gaan met alle kanalen is één van de grootste valkuilen wanneer het aan komt op social media. Doe een stap terug en vraag jezelf goed af welke kanalen bij jou en je bedrijf passen én wat je daarmee wilt bereiken. Daarmee hebben we het uiteraard ook over jouw doelgroep (klanten), want dat is waar het allemaal om draait!

Deel onze tips!
Grootste social media valkuil = inzetten op alle kanalen! TWEET DIT

Kies voor één kanaal!

De belangrijkste tip die wij je kunnen geven op het gebied van social media is:

Start als kleine ondernemer met één social media kanaal en ga daar voor de volle 100% voor!

Wees niet bang om het daarbij te houden, want dit is juist een kans om dat ene kanaal tot in de puntjes te verzorgen. En echt de diepte in te gaan met jouw content en contact met je doelgroep.

Kies het kanaal waar het grootste deel van je doelgroep te vinden is en zorg dat je daar dagelijks te vinden bent. Daar heb heb je veel meer aan dan het aanwezig zijn op alle kanalen waar je “algemeen” bezig bent.

Deze focus geeft je de mogelijkheid om echt in contact te komen met je doelgroep, waarbij een stukje persoonlijkheid zorgt voor die connectie met bestaande én nieuwe klanten.

Voorbeeld: exclusieve content speciaal voor fans

Direct een voorbeeld uit de praktijk: we stellen al deze tips en tricks ook beschikbaar als PDF. Dit doen we exclusief voor Facebook fans via een fangateDoor onze Facebook fanpage te liken wordt de download direct beschikbaar! Bestaande fans kunnen direct op speciale tab de PDF downloaden.

fb voorbeeld

 

Op deze manier krijgen fans een “extraatje”, dit is een belangrijk onderdeel van je social media strategie! Denk na over het belonen van je fans!

Tool Tip: Facebook Ads Power Editor

Voor kleine ondernemers is de Facebook Power Editor een uitkomst, omdat het mogelijk is om op een heel overzichtelijke manier je Facebook advertenties te beheren. Wanneer je nu alleen nog maar gebruik maakt van “Bericht boosten” blijf je hangen aan de oppervlakte. Om het meeste uit je Facebook advertenties te halen adviseren wij je de Power Editor te gebruiken!

Dat is namelijk dé plek waar Facebook als eerste de nieuwe features uitrolt en je hebt veel meer controle over het targetten van je doelgroep, de plaatsing van je advertenties en biedingen.

Met andere woorden: zeer gericht én goedkoop adverteren!

Deel onze tips!
Social media tool tip: Facebook Ads Power Editor, gericht én goedkoop adverteren! TWEET DIT

Écht in het hart van je doelgroep adverteren

Het is echt mogelijk om zeer gespecificeerd te adverteren. Je kunt je doelgroep volledig specificeren en erg handig: opslaan! De segmenten die je aanmaakt, doordat je een doelgroep zo specifiek mogelijk omschrijft (middels interesses, plaatsen, relatiestatus, etc.), hoef je voor een volgende campagne niet weer helemaal opnieuw te selecteren.

Hoe gericht is zeer gericht? Een voorbeeld: het is mogelijk om gericht te adverteren op vrouwen die in verwachting zijn, interesse hebben in koken én Gezondheid en Welzijn.

Ideaal om je nieuwe blog met gezonde én makkelijke recepten voor de zwangere vrouw en de kleine, gericht te promoten én gericht een fanbase op te bouwen voor je Facebook fanpage!

vb doelgroep interesse

Zijn ze eenmaal fan en organiseer je offline een kookworkshop in bv. Eindhoven, dan kun je zelfs ervoor kiezen om alleen vrouwen in de doelgroep te benaderen die een x aantal kilometer rondom Eindhoven wonen. Het is namelijk zonde om advertentiebudget te spenderen aan advertenties gericht op zwangere vrouwen die bijvoorbeeld in Groningen wonen. Die zullen namelijk niet gauw naar Eindhoven afreizen.

Tip: handleiding Social media strategie

Bekijk voor een uitgebreide beschrijving en tips m.b.t. het maken van een gedegen social media strategie onze handleiding: Social Media strategie: Hoe pak je dat aan?

Referrals

Dit kanaal wordt vaak snel over het hoofd gezien maar kan o zo belangrijk zijn. Met referrals bedoelen we bezoekers van andere “bevriende” websites.

Zeker wanneer je een kleinere lokale ondernemer bent kan dit erg interessant zijn. Iedere ondernemer heeft vaak wel een aantal bevriende ondernemers die ook uit de buurt komen. Of bijvoorbeeld de lokale voetbalclub die wordt gesponsord.

Dat soort connecties zijn ideaal om links mee te ruilen. Het levert vaak gekwalificeerde bezoekers op die verhoudingsgewijs niets kosten.

Schrijf vandaag nog deze connecties aan en vraag of ze een link willen plaatsen naar jouw website!

Deel onze tips!
SEO tip: schrijf vandaag nog je connecties aan en vraag of ze een link willen plaatsen naar jouw website! TWEET DIT

Webanalytics

Tip 1: Doeltrechter instellen bij doelen

Het analyseren van je website is onmisbaar, zonder inzicht in de prestaties van je website is het erg lastig om deze te verbeteren. Laat staan méér verkopen (aanmeldingen, inschrijvingen, etc.) te realiseren. Google Analytics kan je hierbij helpen, hierbij is het belangrijk dat je doelen instelt en gebruik maakt van de trechter!

Direct inzicht in het succes van je website: doelen in Google Analytics

Om het succes van je website in kaart te brengen is het noodzakelijk om doelen in te stellen in Google Analytics. Alleen dan weet je of bezoekers datgene doen wat jij van ze verlangt. Én of het proces naar dat doel (de pagina’s die vooraf gaan aan de “bestelling voltooid”- pagina) optimaal is ingericht.

Doeltrechter instellen = inzicht in de salesfunnel!

Zorg ervoor dat je het succes van je website meet en stel je doelen in mét een doeltrechter. Dan ben je namelijk in staat om antwoord te geven op de vraag: “Hoeveel mensen verlaten voor het voltooien van hun bestelling de pagina?” Dit doen je niet alleen om de salesfunnel inzichtelijk te maken, maar ook om erachter te komen waar ruimte voor verbetering ligt in het aanmeld- / bestelproces.

Doelen stel je in Google Analytics via Beheerder → onder het kopje (PROFIEL)WEERGEVEN → Doelen. Daar geef je je doel een duidelijke naam, vul je de juiste doel-URL (Bestemming) in en geef je de doelwaarde aan. Én last but not least: zorg je voor de juiste instelling van de trechter:

Doeltrechter instellen - cursus SEO

Daar geef je aan welke pagina’s een klant bezoekt voordat het doel is bereikt. Bij ons is dat de “Detailpagina”, waarop alle informatie over de cursus SEO staat en de “Bestelpagina” waarop het bestelformulier te vinden is.

Door dit in te stellen breng je het proces in beeld en dat ziet erin het rapport Doeltrechter (Conversies → Doelen → Trechterweergave) als volgt uit:

GA Trechter cursus SEO

Door de salesfunnel in kaart brengen zijn we in staat om de pagina’s te optimaliseren en komen we erachter wat de béste manier is om de cursusinformatie op de website aan te bieden.

Wanneer je een webshop hebt kun je op deze manier ook in kaart brengen hoeveel mensen het bestelproces voltooien en hoeveel mensen hun winkelmandje verlaten nog vóór ze een bestelling hebben geplaatst:

 GA-Funnel

Deel onze tips!
Google Analytics tip: doeltrechter instellen = inzicht in de salesfunnel! TWEET DIT

Maak het zo makkelijk mogelijk voor je klanten

Een van de belangrijkste tips die we kunnen geven om het conversiepercentage omhoog te krijgen is het bestel- of aanmeld proces zo makkelijk mogelijk te maken voor klanten. Vraag niet naar overbodige informatie en zorg voor zo min mogelijk afleiding (calls-to-action) tijdens het bestelproces!

Ga voor korte, overzichtelijke formulieren, geef duidelijk aan welke stappen de klant moet doorlopen en denk bijvoorbeeld ook aan de optie om gegevens voor een volgende keer op te slaan! Dan is een herhaalaankoop de volgende keer met slechts een paar klikken voltooid ;-).

Tip 2: Google Analytics Social Media Dashboard

KG.nl Social Media Dashboard - Google Analytics

Wanneer je snel een aantal statistieken wilt checken grijp je al gauw terug op een dashboard. Maar dan komt het: het instellen van de widgets, zodat je niet alleen maar aan de oppervlakte blijft maar ook daadwerkelijk nuttige informatie te zien krijgt. Want zomaar afgaan op je data is niet een heel goed idee ;-).

Om je een hand op weg te helpen hebben we een social media dashboard voor je gemaakt, waarop de volgende statistieken te zien zijn (de data die je ziet heeft betrekking op de periode die jij zelf selecteert):

  • Totaal aantal bezoeken

Het totale aantal bezoeken bezoeken van de website, dus via alle kanalen.

  • Nieuwe bezoeken via social media

Het percentage nieuwe bezoeken, via social media kanalen.

  • Trend sociaal verkeer + bouncepercentage

Verkeer via social media (bezoeken), met het daarbij horende bouncepercentage.

  • Vermeldingen op sociale netwerken vs. bezoeken

Deze widget laat zien wat de verhouding is tussen vermeldingen op social media (activiteiten op de gegevenshub) en bezoeken op de website.

  • Verkeer via social media

Per netwerk een overzicht van het aantal bezoeken en het bouncepercentage van die bezoeken.

  • Sociale acties op de website

Het aantal +1’s op de website en aantal keren dat ze ons aan de eigen Google+ kringen hebben toegevoegd.

Let op: Alleen acties gerelateerd aan Google+ (+1 en delen op G+) worden standaard bijgehouden. Om ook andere sociale acties zoals een Facebook like en LinkedIn share zijn aanvullende instellingen vereist. Mocht je dit willen instellen dan vind je hier meer informatie (uitleg is in het Engels en voor gevorderden).

  • Meest gedeelde pagina’s

Hier zie je de pagina’s (url’s) die het meest zijn gedeeld op Google+ .

  • Sociale bezoeken en bezoekduur via mobiel

Bezoeken gespecificeerd naar de verschillende typen mobiele apparaten, met de bezoekduur ernaast. Indicatie voor de gebruiksvriendelijkheid van je website op verschillende mobiele apparaten.

  • Doelconversieratio social vs non-social

Het percentage bezoekers dat een doel behaald op de website, een snelle vergelijking tussen verkeer dat wel en niet via social media op de website beland.

  • Doelconversieratio per sociaal netwerk

Mooi overzicht van het social media kanaal wat het hoogste conversieratio = percentage van bezoeken dat een doel op de website behaald.

  • Betrokkenheid bezoekers via social media

Overzicht van unieke bezoekers per netwerkt, met daarbij de bezoekduur (totaal).

Tip: Wil je meer weten over een bepaalde statistiek of trend? Klik dan op de titel van de widget. De blauwe titels linken direct naar een bijpassend rapport!

Download dit social media dashboard hier!

Let op: zorg ervoor dat je bent ingelogd in Google Analytics voordat je het dashboard download.

Tip 3: Sneller werken met Google Analytics sneltoetsen

Er zijn een aantal handige sneltoetsen waarmee je bijvoorbeeld nét even wat sneller de juiste periode bekijkt of bijvoorbeeld een ander account selecteert. Hieronder vind je een handig overzicht:

GA sneltoetsen

Deel onze tips!
Sneller werken met Google Analytics sneltoetsen! TWEET DIT

Bestaande klanten zijn goud waard

Tenslotte willen we je nog een aantal tips geven met betrekking tot je bestaande klanten. Want zij zijn letterlijk goud waard.

Conversie Optimalisatie

Heel simpel, maar zeer waardevol:

Pak de telefoon, bel de 5 laatste klanten op en vraag wat ze van het bestelproces vonden.

Niets is makkelijker om op deze manier direct informatie in te winnen.

Vraag tevens om referenties, onmisbaar als onderdeel van je marketing strategie, niet alleen wanneer je een webwinkel hebt. Referenties helpen je om van andere bezoekers ook klanten te maken!

Deel onze tips!
Pak de telefoon, bel de 5 laatste klanten en vraag wat ze van het bestelproces vonden. TWEET DIT

E-mailmarketing

Zodra een bezoeker klant wordt, wordt er vaak een eerste mail verzonden, maar wat stuur jij nog meer na die eerste bevestiging? Het stimuleren van herhaalaankopen wordt vaak nog te weinig gedaan.

Tip: ga na wat de levensduur van je producten is en maak gebruik van die kansen om je verkoop te stimuleren! Denk dan aan:

  • Vervanging van het vorige product – bv: maandlenzen, voorraad van koffie of enveloppen, etc.
  • Update van het product – bv: nieuwe versie software, nieuwe functies app of volledig vernieuwd design.
  • Onderhoud van het product – bv. controle, check of servicebeurt.

Dit zijn tevens kansen om bij-verkoop te stimuleren, want uiteraard heb je ook nét die nieuwe ”¦ ;-).

Referenties

Om ook hier even terug te grijpen op referenties, naast het geven van feedback op bepaalde producten of de levering en het bestelproces, kun je ook vragen of klanten je product zouden aanbevelen bij vrienden. E-mail is hiervoor het ideale middel.

Denk dan ook aan de mailtjes met daarin: “Geef nu je vriend(in) 3 nummers kado en ontvang zelf”¦” hieronder een voorbeeld (de belangrijkste onderdelen zijn rood gemarkeerd):
vb mailtje

Social media

Ook op sociale media is het belangrijk om je te richten op bestaande klanten. Wanneer je hen enthousiast kan maken met je content en zij dat vervolgens “verspreiden” d.m.v. bijvoorbeeld likes op Facebook. Wordt dat gezien door vrienden, die vaak tot dezelfde doelgroep behoren. Op deze manier kom je op een “natuurlijke” manier in contact met potentiële klanten.

Extra tip: in de Power Editor van Facebook kun je op basis van e-mailadressen of telefoonnummers een nieuwe doelgroep aanmaken om gericht op te adverteren. Pas hier wel mee op, zorg ervoor dat klanten het niet als “creepy” gaan ervaren en het gevoel krijgen dat je ze najaagt. Relevantie is hierbij van uiterste belang!

Tot slot: kleine vs. grote ondernemer – Matrix

Voordat wij begonnen aan deze “gids” hebben we een aantal tegenstellingen m.b.t. kleine en grote ondernemers op een rij gezet. Deze wilde we graag met jullie delen, omdat dit aan de basis ligt van alle strategieën die we met je hebben gedeeld!

matrix

Deel alle tips met je netwerk via onderstaande social media buttons!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
30 reacties op "Verlies het niet van de grote online reuzen! Versla ze met deze uitgebreide tips en tricks!"
  • Ilse zegt:
    13 Nov, 2013 om 10:49

    Prachtig artikel Karel.

    Reageren
  • Hanno Berger zegt:
    13 Nov, 2013 om 11:03

    Deze tips & tricks is wat kleine ondernemers en organisaties in Nederland nu goed kunnen gebruiken!

    Wie niet sterk is moet slim zijn.

    Bedankt, Karel!

    Reageren
  • Nico Jansen zegt:
    13 Nov, 2013 om 11:36

    Dank je wel Karel,
    Mooi artikel en ik heb je Dashboard ook geimporteerd. Thnx!

    Reageren
  • Mike Verdugt zegt:
    13 Nov, 2013 om 11:52

    Hoi Karel, goed artikel.
    Ondanks dat Google nog steeds de grootste leverancier is van bezoekers, zoeken wij dagelijks naar extra oplossingen. Adwords wordt onbetaalbaar en hoor nog steeds verhalen van mensen die er aan kapot zijn gegaan omdat ze vergeten waren een budget in te stellen.
    Kwam nog een leuke link tegen met ideeen voor de feestdagen , is wel in het engels http://www.link-assistant.com/news/holidays-marketing-guide.html

    Have fun, Mike

    Reageren
  • Wilem van Drunen zegt:
    13 Nov, 2013 om 11:55

    Duidelijk artikel met goede en vooral leerzame informatie.
    Wil je bij gelegenheid eens naar onze site kijken en mij informeren van je bevindingen.
    Karel bedankt en tot de volgende blog.

    Met vriendelijke groet,

    Willem van Drunen

    Reageren
  • Albert Wubs zegt:
    13 Nov, 2013 om 12:54

    Hallo Karel, Bedankt voor de uitleg en de simpele stappen die we kunnen nemen. ik kende de FB powereditor nog niet maar ga hem zeker gebruiken.
    Tot de volgende keer.
    groeten Albert Wubs

    Reageren
  • Wouter Tonnaer zegt:
    13 Nov, 2013 om 14:42

    Interessant en duidelijk artikel. Ik sluit mij helemaal aan bij deze aanpak.
    Bedankt voor het social media dashboard, dit was/ is nieuw voor mij.
    Gr. Wouter

    Reageren
  • Lianne Soer zegt:
    13 Nov, 2013 om 15:49

    Dankjewel voor alle leuke reacties! Goed om te zien dat jullie met de tips aan de slag kunnen / gaan ;-).

    Reageren
  • Albert Hoogendoorn zegt:
    13 Nov, 2013 om 18:36

    Dit is een artikel dat ik minstens nog een of twee keer moet lezen. De grote strekking is me zeer duidelijk en voor mij ook zeker toepasbaar. Goed verhaal. Bedankt!

    Reageren
  • Marcel Bouwman zegt:
    13 Nov, 2013 om 20:04

    Leerzaam en op veel punten herkenbaar. 2 jaar geleden gestart met een webwinkel. Veel geleerd over SEO, adwords analytics (sta je in het begin niet bij stil). Eigenlijk zijn dit dingen die je eerst moet weten voor je een webwinkel begint! Het begint al met het uitzoeken van de domeinnaam. Na 2 jaar geleerd te hebben besloten te stoppen met de oude webwinkel (http://www.homeseasons.nl) en gericht op een Niche, zoals dit artikel ook duidelijk maakt. Was eerst een onderdeel van ons assortiment en nu is dit alleen nog maar ons assortiment dat we verder gaan uitbouwen. Ik zie het niet als USP (unique selling points), maar als Unique Buying Reasons: belangrijk om je niet intern te richten, maar extern: wat wilt de klant.
    Door de leasons learned, staat de nieuwe website op de 1e positie in google voor mensen die weten wat ze zoeken: http://www.napoleonbestek.nl. En dat zonder adwords.
    En inderdaad: geen verzendkosten. Ben benieuwd of het wordt wat ik verwacht.

    Reageren
  • Jan Roelofsen zegt:
    13 Nov, 2013 om 20:21

    Aandachtig dit sterke artikel doorgenomen, goed werk!

    Bij ‘kies je wapens’ moet je denk ik niet vergeten dat klanten bij jou kopen om wie je bent en wat je doet.

    Laat dit weten en straal uit wie je bent en waarom je juist bij jou moeten kopen. Benoem je kracht gewoon in je kop.

    Enne dat Analytics dash heb ik natuurlijk ook opgepakt :-)

    Reageren
  • Jasper Runneboom zegt:
    14 Nov, 2013 om 10:14

    Toch maar eens naar die Bing Ads kijken. Ben heel benieuwd naar de resultaten.

    Google is toch meer en meer een cash machine aan het worden waar betaald moet worden voor resultaat.

    Reageren
  • echte naam of pseudoniem aub zegt:
    14 Nov, 2013 om 10:45

    Er zijn nog heel wat % te halen bij Bing en andere, zonder budget.
    Allen de paashaas heeft al de eieren in 1 mandje.

    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren
  • janis zegt:
    14 Nov, 2013 om 12:21

    “facebook direct op speciale tab ”

    je weet toch dat 80% op mobiel zit die facebook gebruiken.

    Dan weet je ook dat 80% niet de tabs zien.

    Zonde voor het geld en tijd die daar in steekt..

    gr.

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      14 Nov, 2013 om 14:27

      Gem. 16% van onze lezers bezoekt via mobiel/tablet de blog én de app die wij gebruiken is tevens op mobiel te bezoeken, nog genoeg bezoekers over die de tabs wel zien dus ;-).

  • Eric Krull zegt:
    15 Nov, 2013 om 22:24

    Ik sta iedere keer weer versteld van de kwaliteit van jullie artikelen, dank daarvoor!

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      18 Nov, 2013 om 09:11

      Dankjewel voor het compliment Eric!

  • Ben Gidding zegt:
    28 Nov, 2013 om 15:32

    Een van jullie tweets getweet (die over andere blogs lezen en daarop reageren) en gelijk door een Engels account Favoriet gemaakt. Gebruiken die lui een vertaalmachine of zo?

    Reageren
  • Jan Roelofsen zegt:
    28 Nov, 2013 om 21:03

    @Ben Gidding
    Dat had ik inderdaad ook al een keer; raar iets..

    Reageren
  • Nicole Ras zegt:
    11 Dec, 2013 om 17:37

    Hallo Karel,bedankt voor dit waardevolle artikel. Ik heb het gebruikt als leidraad voor een presentatie voor parketondernemers met als thema “help waar blijft mijn klant”

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      16 Dec, 2013 om 10:19

      Leuk Nicole ;-)!

  • Kim Koenen zegt:
    14 Jan, 2014 om 16:23

    Mooi artikel! Met name het social media dashboard. Mijn Engelse collega’s zouden dit ook willen installeren op hun Google Analytics, maar zij krijgen dan alles in het Nederlands. Is er een manier om dit aan te passen?

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      15 Jan, 2014 om 10:24

      Hoi Kim, dank voor je reactie!
      Ik heb het even bij mezelf getest en bij Instellingen (rechts bovenaan in GA) mijn taal geswitcht naar Engels, wanneer ik dan mijn dashboard bekijk zijn de statistieken automatisch omgezet naar het Engels. Behalve de titels van de widgets aangezien ik die zelf heb ingevoerd. Dus die zou je dan nog even moeten vertalen en aanpassen in de widgets zelf. Dit doe je door met je muis over een widget te hoveren en het pennetje aan te klikken. Dus ik zou aanraden even de taal in de instellingen van EN naar NL én weer terug te switchen ;-). Succes!

  • Caroline Serton zegt:
    09 Feb, 2014 om 19:37

    Hallo Karel,
    Leek mij het interessantste om meteen te ( laten) installeren: de fangate op FB. Een app om mijn fans exclusief te laten profiteren van akties etc. Maar blijkt alleen te zien via het web en niet via mobiele FB app.Dat is bijzonder jammer. Is dit op te lossen? Alvast bedankt voor je reactie

    Reageren
  • Tony Peters zegt:
    13 Mrt, 2014 om 17:34

    Hallo Karel,
    Heb zelf een beetje geëxpermenteerd (daar ik zelf blogs schrijf en als affiliate marketer aan een low budget gebonden ben ) En merkte snel als je zorgt dat je veel shares en likes op je site of blog krijgt je zeer snel in de top 20 van google paginas komt het is inderdaad wel zo dat je je beter op 1 sociaal netwerk kan richten dan allemaal tegelijk .want dan kom je er niet. Goed artikel and keep up the good work

    Reageren
  • Pseudoniem of echte naam gebruiken a.u.b. zegt:
    18 Mrt, 2015 om 09:40

    Goed artikel Karel, het is een zeer belangrijke factor dat je het als kleine ondernemer niet te groot moet inzetten. Zo zien wij regelmatig ondernemers die groot inzetten en in 1 keer met alles mee willen draaien wat nare gevolgen geeft. Je bent een startende ondernemer zorg ervoor dat je dan ook klein inzet en richt je in eerste instantie op directe doelgroep.

    Edit: geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b.

    Reageren
  • Johan zegt:
    04 Mei, 2016 om 11:21

    hoi Karel wat een leuk stukje er bedankt voor de goede tips

    Reageren
  • Chris zegt:
    19 Mei, 2016 om 19:02

    Erg leuk en bruikbaar stuk Karel! Wij van http://www.shirtonsize.nl zijn oa bezig met Google Adwords. Hoe zijn jullie ervaringen met Bing Ads?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 Mei, 2016 om 09:12

      Heel positief Chris!

Reageren