Naar
boven

SEA campagne

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Er bestaan natuurlijk verschillende soorten zoekmachines, Google, Yahoo, Bing, Vinden, etc. In dit artikel zal ik verder ingaan op Google SEA aangezien Google in Nederland de belangrijkste en bekendste zoekmachine is. Ik zal jullie alles vertellen over de manier waarop je het effectiefst een SEA campagne kan opzetten.

SEA campagne opzetten

Wanneer je in het Google netwerk wil gaan adverteren, moet je een Google AdWords account aanmaken. In Google AdWords kun je zoekwoorden toevoegen welke interessant zijn voor jouw bedrijf of product. Vervolgens kun je voor deze zoekwoorden verschillende advertenties maken die worden vertoond wanneer een persoon in Google zoekt via de door jouw ingevoerde zoekterm.

Bovenstaande is natuurlijk wel erg simpel uitgelegd, maar eigenlijk vormt dit wel de basis van een SEA campagne. Binnen Google AdWords zijn er vervolgens een veelvoud aan instellingen welke je kan gebruiken om jouw SEA campagne effectief en rendabel te kunnen sturen.

Belangrijke aandachtspunten voordat je een SEA campagne gaat opzetten

Voordat je een SEA campagne gaat opzetten, is het verstandig om voor jezelf een aantal vragen te beantwoorden. Wat is bijvoorbeeld je doelstelling, je doelgroep (taal, leeftijd, etc.), je verzorgingsgebied? Wie zijn jouw concurrenten, en wat zijn je USP’s (je onderscheidende waarden t.o.v. de concurrentie)? Hoeveel budget heb je dagelijks beschikbaar en hoeveel AdWords kosten mag een conversie (een gewenste actie, bijvoorbeeld een aankoop of inschrijving) met zich meebrengen?

Taalinstellingen

Wanneer je o.a. bovenstaande punten voor jezelf op een rijtje hebt dan kun je binnen AdWords een aantal instellingen doen. Je kunt namelijk naast Nederland bijvoorbeeld ook Engels als taal instellen. Dit omdat veel zakelijke gebruikers in Nederland de Google interface op Engels ingesteld hebben staan. Wil je deze groep gebruikers ook bereiken dan moet je dus de taal van je SEA campagne ook instellen op Engels.

Verzorgingsgebied

Is je verzorgingsgebied bijvoorbeeld alleen een bepaalde provincie of plaats? Dan kun je dit ook instellen in jouw SEA campagne. Ben je bijvoorbeeld alleen maar actief in de gebieden rond Eindhoven en Groningen dan kun je instellen dat je alleen zichtbaar wilt zijn voor gebruikers welke zich bevinden in een straal rondom deze plaatsen, bijvoorbeeld 20 km, rondom Eindhoven en Groningen.

Advertentieplanning

Je kunt daarnaast ook instellen dat je op bepaalde tijdstippen of dagen wel of niet zichtbaar wilt zijn of evt. lagere CPC’s wilt bieden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het rendabeler is om alleen tijdens werkdagen onder werktijd (08:00 t/m 18:00) zichtbaar te zijn en na deze tijdsperiode en in het weekend niet.

Daarnaast biedt Google AdWords nog een veelvoud aan andere instellingen om je SEA campagne effectief te kunnen sturen.

SEA campagne analyseren

Het aller belangrijkste: analyseer je SEA campagne! Om je Adwords campagne goed te kunnen analyseren moet o.a. de Google AdWords conversiecode en Google Analytics code geïmplementeerd zijn. Met deze gegevens kun je de SEA campagne dieper analyseren. Je kunt bijvoorbeeld zien op welke zoekwoorden de meeste conversies zitten, de hoogste conversiekosten en bijvoorbeeld op welke zoekwoorden de bounce rate erg hoog is of de gemiddelde tijd op de website erg laag is.

Nadat je de gegevens geanalyseerd hebt en conclusies hebt getrokken, kun je je SEA campagne verder optimaliseren. Bekijk dan na een ruime tijdsperiode welke invloeden deze hebben gehad en optimaliseer je SEA campagne dan weer waar nodig.

In een SEA campagne liggen altijd optimalisatie slagen om je rendement te verhogen. Analyseer dus regelmatig om te kijken waar rendement op te halen valt.

Let op!

Een SEA campagne opzetten doe je niet zomaar, dit heeft enige professie nodig. Wanneer je bepaalde belangrijke instellingen in jouw SEA campagne verkeerd hebt staan, kan het zijn dat je veel geld “weggooit” en je SEA campagne dus verre dan rendabel is. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld veel irrelevant zoekverkeer binnenhaalt of je een te groot verzorgingsgebied target.

Gratis advies voor je SEA campagne?

Is je huidige SEA campagne niet rendabel en wil je er SEA professionals naar laten kijken? Vraag dan eens onze gratis AdWords Quickscan aan! Wij van KG Bureau zijn experts op het gebied van SEA en weten dus alles over Google zoekmachine adverteren. Wij zullen je in de AdWords Quickscan een aantal belangrijke tips geven om jouw SEA campagne effectiever te maken. Of neem eens vrijblijvend contact op en kom erachter wat KG Bureau voor jou kan betekenen!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Redactie
Wees de eerste die reageert!

Reageren